Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2327 ggr
96sara
5/26/14, 3:39 PM

Åsikter om galoppsporten

Jag har en inlämningsuppgift till på onsdag i skolan där jag ska argumentera om för och nackdelar med galoppsporten osv, och det skulle vara superhärligt om ni kom med tips (och gärna länkar eftersom jag behöver relevanta källor). Jag har hittat en del redan men mest negativa saker så behöver mest veta fördelar med sporten. Självklart blir jag lika glad för både negativa och positiva tanka. :)

Annons:
Urhasten
6/1/14, 11:43 AM
#1

Fördelar är väl pengarna som de går i vinst med.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

*~HamsterHamster~*
6/1/14, 3:47 PM
#2

#1 japp är nog det enda som är fördel, jo om man gillar det snabbt och farligt så är väl gallopsporten något för en …Och om man inte har körkort men ändå vill behandla något som en bil, fast vissa behandlar sina bilar ju bättre än hästar

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Linnea
6/2/14, 11:28 AM
#3

Vad vet ni om galopp egentligen? Har ni jobbat i galoppstall? Känner inte igen den bilden ni ger. Det finns rötägg överallt och det finns inte så mycket pengar i svensk galopp. Då får man hålla på med trav.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
6/2/14, 11:08 PM
#4

#3 Ta det lugnt. Alla har sin åsikt och jag har aldrig bett om att bli påhoppad för att yttra den, liksom du inte heller ber om det för att du har en åsikt. Vi är precis likadana, acceptera det.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Linnea
6/3/14, 9:37 AM
#5

#4 Jag är lugn. Men det verkar inte som att du vet så mycket om vinster i galoppen och då kanske man inte ska säga att som tjänar en massa pengar. En del gör det såklart men dom är inte många. Dessutom, måste en stor inkomst innebära att hästarna har det dåligt?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
6/3/14, 6:33 PM
#6

#5 Har jag någonsin påpekat att hästarna har det dåligt? Har jag sagt att vinsten var "massa pengar"? Se upp lite i vad du läser, för det du argumenterar med nu är i någon försvarsposition jag inte har triggat igång medvetet eller frivilligt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Linnea
6/3/14, 8:36 PM
#7

#6 den enda fördelen du kunde komma på var att man tjänade pengar.. dessutom var inlägget riktat mot er båda två.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

*~HamsterHamster~*
6/3/14, 8:56 PM
#8

#7 hejsan, okej :) Mitt svar var framförallt riktad till dessa "elitryttare" inom gallopsporten, framförallt utomlands. Det som man ser på tv och nyheter och tv utomlands. Där kan jag bara se Hästar som piskas och springer för sina liv. hästar som på slutet pumpar med hela kroppen och hjärtat bankar och svetten bara rinner ner. De hästar som dör på gallopbanan bryter ben och kollapsar. Sedan kan man ju inte direkt komma med att det bara är enstaka fall som händer så.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Linnea
6/4/14, 12:16 PM
#9

#8 Olika länder har olika regler för tex drivning med spö så det går inte att dra generella slutsatser av nåt man sett utomlands. Ryttarna måste rida för att vinna annars för dom inga ritter, dom rider inte egna hästar. I både galopp och fälttävlan börjar folk prata om djurplågeri så fort nån häst dör. Anledning? Det sker på tävling. Fälttävlanshästarna tex anses av veterinärer vara friskare och mer vältränade än dressyr- och hopphästar. De flesta tränare är rädda om sina hästar. Det dör långt fler hobbyhästar per år pga ägarnas okunskap och dåliga ridning som bryter ner hästens kropp bit för bit. Men det gnäller man inte på för det är inget som syns. Galopptränarna går diverse utbildningar och kurser i träningslära, foderlära mm för att öht få starta en häst. Vad krävs av en vanlig ryttare?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

*~HamsterHamster~*
6/4/14, 8:13 PM
#10

nån häst, det händer ganksa mycket. Nämen det är väl bra att vara vältränad och sean ramla ner för en backa och bryta nacke eller ben. Också, orkar inte skriva nu -.-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

LinaN
6/5/14, 1:04 AM
#11

#10 det händer ganska mycket oftare att hobbyhästarna råkar illa ut, galopp på ett fält och trampar i hålor, går omkull och bryter sig. Eller skyggar för något och stegrar+ slår över, osv osv.

Lista över hästar som dött under Grand national mellan åren 1839 och 2012, och som är en steeplechase dvs kapplöpning över hinder. Även varför de dog och av vilken skada. Det är inte särskilt många om man ser till antalet hästar som faktiskt tävlat. MEN det är synd att hästar ska stryka med.

Men det var ju för lite sedan en hopphäst strök med på tävlingsbanorna, dog knall fall mer eller mindre. Hickstead hette han. Så nog sker dödsfall på tävlingar i andra grenar inom hästsporten och inte bara inom löp-världen.

Sen får man också begränsa sig i att diskutera svensk galoppsport eller utländsk. Djurens rätt här i sverige rapporterade under 2011 att totalt 19 hästar dött. 19 hästar av hur många startande i både galopp och trav? Samtidigt så dör 1-4 personer om året här i sverige i samband med hästrelaterade olyckor/skador, de flesta inte ens relaterade till galopp eller trav utan på hobbynivå… 

cirka 10 000 lopp körs varje år i trav, varje lopp har cirka 10-15 startande. Varav vissa är ju samma hästar men långt ifrån alla dessa lopp är elitlopp. samt att det är kvaltävlingar för unghästar osv, där vissa går igenom andra inte till högre nivåer för att förhoppningsvis bli elithästar… så säg att vi har 120 000 hästar varje år inom travsporten varav 19 dött på banan. Det är rätt liten procent/andel. Det är fler som bedöms värdelösa och skickas på slakt än de som faktiskt dör när de tävlas.

Tyvärr hittar jag ingen info om hur många galopp-löp som går varje år i sverige och hur många hästar som deltar i varje löp. Men ett är iaf säkert att travsporten är större än galoppsporten här i sverige.

Och oavsett vilket så är detta inte riktigt rätt forum för diskussionen då majoriteten av de galopp och travfolk som JAG PERSONLIGEN träffat inte är det minsta intresserad av natural horsemanship.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
6/5/14, 9:45 AM
#12

#8, 10: Nä, många gånger bättre att vara så sönderavlad och söndermesad på platta sågspånsplaner att man vrickar fötterna första dagen i sommarhagen. Bättre att aldrig gå i en riktig hage och inte bygga upp användart ledbrosk, så man kan bli avlivad vid 8-10 års ålder när pålagringarna blir för stora. Lever ens hälften av landets dressyrhästar till ens 20 års ålder?

Men det är ju inte tillräckligt spektakulärt för djurskyddsentusiaster att engagera sig i, så i stället skjuter man in sig på de 0,16 promille som (enligt uträkning i #11) dör på travbanorna …

De första 2 meningarna är alltså ironiskt menade.

TS, enligt min uppfattning tränas galopphästar, liksom alla "ensportshästar", alldeles för ensidigt för att kunna bli optimala hästar. Det är ett spår som är värt at följa upp för din uppgift. Fast den är väl inlämnad redan Blinkar.

LinaN
6/5/14, 12:49 PM
#13

#12 det kan man ju fråga sig… Det är ju många hästar som tas bort för en hälta som inte går bort på en månad eller två… folk är inte villiga att låta saker läka ut heller.

Helst ska de ha en GP-färdig häst när de är 4 år gamla och bara ut och tävla… *sarkasm*

jag har svårt att förstå och acceptera att det ska tävlas och tränas så tidigt, tänk om fullbloden fick växa sig klara till en ålder av 4-6 år, och SEN tävlas, samma med våra halvblodsdressyr oc hopphästar, tänk om de fick växa klart och ha en lång utbildningskurva istället för att vara klara till treårschampionat när de är två…. och jag är medveten om att många inte stressar, men det finns ju de som gör det. Visa treåringarna på lina och över hinder i form av löshoppning om max 80-90cm och låt dem sen vara tills de är minst 4½ innan man sätter dem i arbete med inridningen… *suck*

tyvärr styr pengarna mycket oavsett om det är dressyr, hopp, kapplöp eller andra hästsporter….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Blawe
6/6/14, 10:03 AM
#14

Linneah,

Har du sett stora lopp?? Hur de slår, slår ,slår?? Du ska framåt! Vet du vilka hemska metoder som används när de tränar?? Har du ont i benet, jaha synd för dig, det kostar för mycket pengar. Då blir du köttbullar. 

nu var jag lite "drastisk" men du ska bara veta så hemska vissa människor är… + att de är avlade för att springa snabbt, och sen skiter de i om hästen inte klarar att gå efter 10års ålder.😮

Gronstedt
6/6/14, 10:08 AM
#15

#14: "Har du ont i benet, jaha synd för dig, det kostar för mycket pengar. Då blir du köttbullar." Det där extremt vanligt inom de "fina " hästsporterna. En dressyrhäst får inte vila många månader efter ledinflammation innan den slaktas, av precis samma skäl och i precis lika unga år.

"Har du sett stora lopp?? Hur de slår, slår ,slår?? Du ska framåt! Vet du vilka hemska metoder som används när de tränar??" Det förekommer mycket otrevliga metoder inom de "fina" hästsporerna också. Av precis samma skäl.

*~HamsterHamster~*
6/6/14, 12:40 PM
#16

#15 just nu diskuterar vi gallopsporten och inte hoppning och dressyr eller annat. Jag kan säga att Totilas till exempel är stel hela tiden, det används rollkur på honom och han får stå i en box med en leksaksboll i 20 timmar om dagen, dessutom utan socialkontakter. Han tränas inte bra och tvingas göra obehagliga rörelser, inte bättre inom hoppningen! finns en massa hemska metoder hur de tränar hopphästar, dessutom blir senor helt förstörda när man hoppar för högt. Så jag är helt emot eliteridningen i någon form, till slut blir det bara pengar pengar pengar…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Gronstedt
6/6/14, 12:54 PM
#17

#16: Visst gör vi det, jag har själv tagit upp det.

Symptomatiskt att ta upp Totilas. Hobbyhästar föds upp på löpande band, rids i bitar och står på kö för avlivning för skador som hade kunnat förebyggas. Men det är inte sexigt nog för djurskyddsentusiaster att bry sig om.

Linnea
6/6/14, 1:54 PM
#18

#14 Jag har sett många lopp, både på tv och på bana. Har ridit många galoppörer både på bana och i ridhus, dock aldrig i lopp. Har arbetat i flera galoppstall med många olika människor. Har inte träffat men hört talas om ett fåtal personer som ser hästarna som slit-och-släng-varor. Dom är verkligen inte i majoritet. En häst kostar väldigt mycket pengar för hästägaren så varför skulle man träna sönder dom? Många hästar blir inte kvar så länge pga att det är för dyrt att få en ovillig häst att springa då det kan ta lång tid. Dessa säljs oftast till ridsporten. En del skadas så att det skulle krävas en lång och ibland ganska plågsam rehabilitering. Då avlivas dom ofta till skillnad från många hobbyhästar där ägaren gör vadsomhelst för att hästen ska bli frisk igen fast den kanske bara kan gå i hagen resten av livet. Kanske inte ens smärtfri. I Sverige finns tydliga regler ang spödrivning. På tvååringar får det inte förekomma alls. På andra finns det en gräns på hur många gånger man får driva med spöet. I Norge får man inte driva med spö öht, tror att man inte ens får rida med spö. Gillar du inte reglerna så får du försöka ändra dom istället för att bara gnälla över hur hemskt allt är. Enligt agrias statistik är kotledsinflammation den vanligaste åkomman på ridhästar. Enligt mig så beror det till stor del på dålig ridning men det syns inte lika mycket för ingen häst faller död ner på banan pga det. Jag känner på mig att jag vet mer än dig om galoppsport.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Blawe
6/6/14, 1:55 PM
#19

#15 ja, det gör det säkert, men jag klarar inte att se på det😭

Upp till toppen
Annons: