Annons:
Etikettallmänt
Läst 1686 ggr
medarbetare
5/6/14, 7:15 PM

Problem med ledarrollen

Hej! Jag och min ponny har lite problem med ledarrollen då han gärna vill bestämma över mig. Jag har läst om NH, tittat på videos om grunderna i NH och provat, men det fungerar inte. De flesta videos visar ju hur man leder hästen och hur man ska uppföra sig som ledare, men problemet är att i de jag har sett har ekipagen kommit riktigt långt och då går det inte att avgöra hur man ska göra när hästen gör något fel då de hästarna inte gör fel på filmerna. Så nu undrar jag om någon vet någon film där de gör övningar med ett ekipage som just börjat med NH och har något sorts problem.🙂

Annons:
LinaN
5/6/14, 8:49 PM
#1

Börja med de sju lekarna :) finns beskrivna här på sidan, och sen är mitt bästa tips att ta kontakt med en tränare som kan hjälpa er komma igång, det är värt de kronorna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

medarbetare
5/6/14, 10:10 PM
#2

Tack för tipset! Jag har läst om lekarna och det verkar jättebra! Men nu undrar jag; när man gör friendly game (eller någon anna lek), kan man stå på stallgången eller ska hästen stå fritt utomhus (fast man håller i den i ledrepet)? :)

LinaN
5/7/14, 6:43 AM
#3

Friendly och porqupine kan man leka på gången, men alla de andra lekarna till en början är enklast att leka ute i en hage, paddock eller ridhus, på gårdsplan etc eftersom en del hästar kan reagera väldigt starkt på att man börjar prata på deras sätt, fast med mänsklig brytning ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
5/7/14, 1:03 PM
#4

Försök att hitta någon som är duktig och som kan ge dig en lektion. Det är en sak att se på film eller läsa sig till hur man gör och en helt annan att faktiskt göra rätt. Det är svårt att själv bedöma hur man agerar och hur hästen reagerar på det. Det handlar ju ofta om små detaljer som gör en milsvid skillnad. En kunnig person kan hjälpa dig att se vad du gör och vad som händer. Om du gör rätt, men hästen inte förstår eller om det finns någon detalj i det du gör "fel" och som ger annan effekt än vad du tänkt dig.

finest.se/silverbjälke
#5

Problemet är inte knutet till hästnisch eller val av hantering, du har problem med auktoritär utstrålning och din alfa roll. Du kan självklart välja att använda NHs principer i din träning av detta men du måste börja i rätt ände. Du kan inte leka lekar om du inte ses som minst jämnbördig av hästen, i ditt fall verkar du inte göra det. även jämnbördig är ett problem i träningen eftersom du skall vara ledaren för att kunna lära ut.

"Knutkrut" är inne på rätt spår, du behöver en tränarhjälp, oavsett personens inriktning så är det enda av vikt i dagsläget att du tar hjälp av en hästkunnig erfaren och lugn person. (som inte bestraffar fram resultatet utan övar in det)

PennyScarlett
5/12/14, 8:22 PM
#6

Men med kunskap kommer självsäkerhet och trygghet! Jag har också problem med min osäkerhet kring hästar eftersom jag inbillar mig att jag inte kan någonting. Börja träna med någon som kan, så ska du se att pondus kommer på köpet! Allt eftersom man jobbar upp ömsesidig ödmjukhet, tillit och respekt så blir hästarna också bättre på att hjälpa en göra rätt och de blir mer benägna att samarbeta än att motarbeta :) det är iallafall min erfarenhet. Så känn inte att du inte kan bara för att du inte har medfödd pondus. Man växer så otroligt mycket i sin roll som ledare ju mer man övar och tränar.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
helgonett
5/13/14, 9:05 AM
#7

Ledarollen stärks med hjälp av lekarna. Otroligt bra redskap.

Brollan1
5/17/14, 1:40 PM
#8

Den absolut största enskillda saken när man håller på med hästar är en avslappnad attityd. Förtroende byggs bara när båda kan vara avslappnad i varandras närhet. Allt måste inte fungera perfekt från början utan man tar små steg framåt hela tiden så att hästen hela tiden lyckas med det ni har föresatt er. Då byggs förtroendet upp.

Att ha en negativ attityd skapar bara motvilja från hästen sida. Man kan vara strikt utan att ha en negativ attityd.

Använder man "seven games" med det sinnelaget så är det ett bra verktyg.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Victorica
5/21/14, 9:43 AM
#9

Jag har ett liknande problem med min nordsvensk. Han är väldigt dominant och testar mig med jämna mellanrum. The seven games är vad jag började med, och de hjälper till att skapa en bra kommunikation mellan oss. Han har lärt sig mina signaler bättre, men jag har lärt mig otroligt mycket om mina egna och hans signaler. För att vara en bra ledare måste man också lyssna på hästens signaler, det går inte att köra på som en diktator. Jag hämtar honom aldrig med ett träningsprogram i tanken, utan för det mesta har jag tre-fyra olika alternativ beroende på hur hans dagsform är. Han ska tycka att det är precis lagom utmanande, och därefter brukar jag sluta med någon lätt övning, bara för att han ska få känna att det slutade med någonting trevligt och kul. Men han har också några få dagar när han är helt omöjlig och vägrar lyssna på mig oavsett vad jag gör, och de tillfällena brukar jag köra en join-up. Efter några minuters springande sänker han huvudet och vänder fokus på mig, och då tillåter jag att han kommer nära mig igen och kör vanligtvis seven games efter en stunds kel. Det är vad jag har märkt passar oss och läst mig till, men jag håller med ovanstående om att en tränare skulle vara det bästa. Jag funderar själv på att söka en tränare i och med att jag har en dominant häst och att det är omöjligt att lära sig utstrålning via nätet.

Veronica

LinaN
5/21/14, 5:45 PM
#10

#9 guldstjärna i kanten för din sista mening där! <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EwaAngantyr
5/27/14, 9:01 AM
#11

Mitt råd är att ta hjälp från en bra tränare några gånger så du kommer igång.

Upp till toppen
Annons: