Annons:
Etikettträningstips
Läst 765 ggr
Linn95
5/4/14, 9:28 PM

Russ som krånglar!

Hej! Jag har haft mitt russ sedan hon var lite mer än 1år och hon är nu 6år. Det är en ponnytravare. Hon har alltid varit väldigt envis och testat mig med mycket, men allt hon testat har efter en kort period gått att övervinna. Hon har sedan i december när jag kör henne utan förvarning tvärnitat och backat jätte fort oftast tills det tar stopp in i en häck, ner i ett dike eller in i några postlådor och då lägger hon sig oftast ner. Jag har testat att vara väldigt bestämd på henne men det ger bara motsatt effekt då hon blir ännu värre då. Vi har testat att köra med sällskap, köra på mycket olika vägar och även testat att ha helstängt men inget hjälper. Hon är kollad i munnen och även kollad av equiterapeut. Hon är där emellan hon krånglar jätte pigg och framåt, hon har mycket energi och är en häst som kräver att få jobba då mår hon som bäst. Jag tränar även en hel del Natural Horsemanship med henne.

Vore väldigt tacksam om någon har något tips mot detta :)

Annons:
LinaN
5/5/14, 10:29 AM
#1

min första tanke är att hon är trött på att köras. En del hästar/ponnyer tröttnar ju efter ett tag.

Ta en period där du inte kör alls, utan fokus på promenader i lång lina, löshoppning, agility-övningar mm. Lek friendly games med vagnen och ha den i närheten när ni tränar och leker på ridbanan.

En annan sak man kan göra är ju att göra tvärt emot. Innan hon börjar backa så backa henne, tills hon VILL gå framåt igen. Förutsätter ju att ni är på någorlunda plan yta där ni inte kan krocka med något.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: