Annons:
Etikettallmänt
Läst 3875 ggr
emsyzz
2014-04-22 21:05

Hästen äter överallt - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hästen jag tar hand om är väldigt matglad och gör vad som helst för att få beta. Han drar iväg, eventuellt kliver på mina tår om jag är ivägen och sedan får jag inte honom därifrån. Jag testar nu att han ska få beta på de tuvor jag ber honom att äta på eller att han ska gå några steg innan han får äta. Det funkar sådär. Att ta fokuset från gräset med hjälp av andra typer av godis (äpplen/morötter/hö) funkar inte då gräset slår allt. Jag vet inte hur jag ska få hans fokus, vet inte vad jag gör för fel. Han gör så här mot alla och har så vitt jag vet alltid gjort det så det sitter väl rätt ingrott att han får göra så nu. Han gillar att leka men då lek är något jag lärt honom gilla och inte något han han har naturligt så är lek inte roligare än mat. Han är kraftigt överviktig och vi lyckas inte motionera när han bara bara vill äta så jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det här. Jag vill gärna att han betar men han kan inte kliva på mig, dra iväg över en bilväg, äta på åkrar och folks tomter som han gör nu. Han måste lära sig när det passar att äta.. Har ni några tips på hur jag kan få hans fokus och lära honom att man inte kan beta överallt?

Annons:
Stallmima
2014-04-22 21:25
#1

Är du bara ute och går med honom som motion?  Ett tips är att ha kedja när du leder honom, den tossigaste hingst blev ybersnäll när jag ledde denne med kedja i munnen. Det kan låta illa men det är din säkerhet som spelar in. Eller så tar du på tränset så kan du säkert kontrollera honom bättre. Var bestämd  👍  Är det någon av ponnysarna på bilden du refererar till??

Gronstedt
2014-04-22 21:30
#2

Han har uppenbarligen dresserat dig och alla andra att hänga i grimskaftet och släpa med på ett underhållande sätt när han vill äta. Han har dig perfekt uppfostrad som han vill ha dig, så varför skulle han bry sig om vad du vill?

Om du skulle vilja ändra på reglerna, så koppla honom i lina med en kedja under hakan. Om han håller sig där han ska händer ingenting. Om han drar iväg gör det ont. Om han väntar på tillstånd att äta gör det inte ont alls.

De flesta hästar lär sig detta väldigt fort.

emsyzz
2014-04-22 21:42
#3

Han är så smärttålig så det spelar ingen roll om jag skulle sätta på en kedja. Han har blivit slagen och ryckt i, snärtad på mulen mm för att han inte ska äta och det har inte hjälpt. Jag försöker göra allt positivt och naturligt, helt utan våld. Kedja känns inte särskilt positivt och att bestraffa för något så naturligt som att äta känns inte bra. Tränset gillar vi inte och jag vill inte ha något i munnen. Vi går med hästarna på promenader (flera timmar) och leker i hagen (mycket trav & galopp). Så de får arbeta tills de blir svettiga. Sen rids de ibland av andra. Jag kommer eventuellt rida lite senare. När vi får en paddock blir det nog mer motion men för tillfället är det inte så mycket. Ja, det är den mörka hästen på bilden. Tack ändå för hjälpen! :)

Gronstedt
2014-04-23 07:24
#4

#3: En kedja under käken har ingenting med våld eller straff att göra, mer än ett elstängsel eller ett uppbindningsrep har det. Det kan inte på något sätt jämföras med att slå, snärta eller rycka, och det är en fullkomligt naturlig variant av positiv förstärkning. Alla hästar är otroligt smärttåliga, men väldigt få väljer smärta om det finns ett nästan lika bekvämt smärtfritt alternativ de kan välja genom att INTE agera.

Du väljer naturligtvis om du vill fortsätta att belöna det oönskade beteendet, men sannolikheten att det ska upphöra blir liten. Mer motion kommer sannolikt bara att göra att han orkar vara olydig snabbare och längre.

emsyzz
2014-04-23 08:48
#5

Jag tycker inte att en kedja känns särskilt positiv. Metall under käken är väl inte alls naturligt, positiv förstärkning tror jag inte heller är naturligt utan något man lär dem. Smärta+äta kommer han nästan alltid välja framför ingen smärta & ingen mat.

Gronstedt
2014-04-23 09:29
#6

#5: Både positiv och negativ förstärkning är naturliga - djuren gör det som medför önskade konsekvenser och låter bli det som medför oönskade konsekvenser eller som inte medför önskade konsekvenser. Vi utnyttjar bara dessa mekanismer för att dressera djuren som vi vill ha dem. Ridning och mycket annat inom hästhanteringen bygger på negativ förstärkning, men de förstår även positiv förstärkning, som en kedja under käken. Kedjan är särskilt effektiv, eftersom den i första skedet, när hästen drar, ger positiv förstärkning och i andra skedet, när hästen slutar dra, ger negativ förstärkning, och allt på hästens eget initiativ.

Annons:
emsyzz
2014-04-23 10:06
#7

Du menar väl tvärtom. När hästen drar blir det ju negativt och när hästen slutar dra positivt. Men jag tycker att det är negativt när hästen drar och när den slutar dra blir den av med det negativa. Det blir neutralt men bara för att det negativa försvinner blir det inte positivt.

[134643]
2014-04-23 14:41
#8

#7 Positiv förstärkning innebär att något läggs till, alltså kedjan. Negativ förstärkning innebär att något tas bort, alltså trycket från kedjan. #6 skrev alltså helt rätt. Negativ och positiv innebär inte bra eller dåligt, det är typ som plus och minus bara, något tas bort eller något läggs till. Negativ förstärkning betyder inte att det gör ont/bestraffar djuret :)

emsyzz
2014-04-23 15:11
#9

Aha, då har jag fått det hela om bakfoten. Det jag menar är att jag vill arbeta med belöningar & roliga grejer. Inte saker som gör ont eller som han inte uppskattar :)

[134643]
2014-04-23 15:19
#10

#9 Jag förstår, hela grejen med positiv och negativ förstärkning är väldigt förvirrande eftersom orden används i andra samband i vardagen 😃 Självklart är det helt okej att arbeta med enbart lek, skoj och godis liksom, men saken är väl den att hästen inte förstår vad du vill och att det gått så pass långt att den nu tror att vad den gör är rätt, och kul. Pållen kommer ju aldrig sluta äta gräs om den får gräs varje gång den försöker, eftersom gräs är väääldigt gott! 

Det som menas med kedjan är helt enkelt att du hindrar hästen från att göra det som är fel, och belönar när den gör rätt (eftergift). Det betyder inte att det är tråkigt, eller gör ont, eller ens att hästen inte uppskattar det. Det är bara att du lär hästen vad som är rätt, på ett sätt som hästen förstår. Det är som att du ber hästen att backa genom att nudda bogen, och ger belöning när den backar. Skulle hästen inte backa när du nuddar bogen så trycker du hårdare. Bara för att hästen ska _förstå_ vad den ska göra, och då blir det helt plötsligt kul när den får massa beröm från matte! Så helt enkelt, gör det som är rätt lätt och fel svårt och låt sedan din pålle bestämma. Med största säkerhet kan hästen vänta i 10 sekunder om det betyder att den får beröm OCH ätta gräs, då blir ju allt extra kul! ^^

Gronstedt
2014-04-23 15:35
#11

#9: Han får ju redan den bästa belöningen han kan få. Från hans horisont har han lärt sig ett trick - spring över matte så får jag gräs i belöning.

När han drar i linan kläms kedjan åt = positiv förstärkning som säger att han gjort något dumt som medförde obehag. När han slutar dra blir kedjan lös = negativ förstärkning som säger att han gjort något bra som medförde eftergift. Då går inlärningen fort: dra = dumt, sluta dra = klokt. Om du sedan också lär honom att om han slutar dra så kommer du ändå förr eller senare att leda honom till gräset och låta honom äta, så fattar han snart att han inte förlorar något på att lyssna på matte.

emsyzz
2014-04-23 17:36
#12

Kanske ska jag testa med kedja ändå, om jag inte kommer på något bättre så får det väl funka men det känns lite sådär…

Gronstedt
2014-04-23 17:43
#13

#12: Tänk så här: Du gör inget dumt mot honom, han gör det mot sig själv. Det är inte elakare än att släppa honom i en hage med elstaket. Han behöver ju faktiskt inte gå på tråden, eller gå emot kedjan.

Tänk bara på att inte släppa efter när han drar, det är han som ska sluta dra för att få eftergift. Det blir lättare om du har en lång lina, inte bara ett grimskaft.

Lycka till! Det brukar inte behövas många gången innan de lär sig, och han är ju faktiskt farlig för både sig själv och andra som det är nu.

Annons:
emsyzz
2014-04-23 21:27
#14

#13 Tror du han kommer förstå sedan när man leder med vanligt grimskaft? Tänker att han lär sig att så länge det inte gör ont får man beta eller att så länge det inte är en kedja framme har hon inget att säga till om.. Förstå gången så kan han ju inte välja att inte kedjan dras åt, han är ju ovetande om att det kan hända då. Precis som att hästen inte vet om att man får ont av elstaket tills den sprungit in i ett. Han kanske inte heller förstår att det är just för att han drar som kedjan dras åt, han kan ju få för sig att dra ännu mer för att slippa det onda innan han förstått. Fortfarande lite skeptisk till det här med kedja, känns inte så trevligt. Risken finns ju att den dras åt när man inte vill det, typ när jag tappar grimskaftet och han kliver på det. När jag tar egna initiativ straffar han inte mig så jag känner inte för att straffa honom när han tar egna initiativ. Fast å andra sidan så är jag ju öppen för andra förslag när jag tar ett eget initiativ som påverkar honom, han är ju inte öppen för alternativ i det här fallet. Vi får se hur jag gör helt enkelt.

Minorca
2014-04-24 00:05
#15

Med repgrimma blir man också stark, den ger eftergift direkt. Det kan vara ett alternativ till kedja. Eftersom repgrimman också är "tyst" så kan man även få eftekt av träningen med repgrimman även sedan. Vår häst som innan PNH, kunde dra iväg, då blev jag ibland släppad av häst om man bara hade vanlig grimma och grimskaft, om man hade kedja, efter att ha använt den en par gånger, så gjorde hon aldrig försök att dra. Man bara skakade kedja lite så fanns inga tendenser till att dra. Efter kedjan börjar träna med Monty Roberts Duallygrimman, den är också "tyst" så jag upplevede att effekten hade jag även vid användning av vanlig grimma. (efter träning en månad eller så). När jag hittade Pnh och började använda repgrimma och 7m arbetsrep, så tycker jag att jag har bästa koll på hästen med det, betydligt bättre än med träns.

emsyzz
2014-04-24 07:25
#16

#15 Ja, repgrimma skulle nog kunna funka.

Gronstedt
2014-04-24 07:48
#17

#14:  "Tror du han kommer förstå sedan när man leder med vanligt grimskaft?" Det är olika för olika hästar. En del drar aldrig mer, vad man än ler dem i, en del är tillräckligt smarta och tillräckligt kaxiga för att veta exakt när man kan dra och inte och lyder bara när kedjan är på.

"Förstå gången så kan han ju inte välja att inte kedjan dras åt, han är ju ovetande om att det kan hända då. Precis som att hästen inte vet om att man får ont av elstaket tills den sprungit in i ett." Stämmer, men de lär sig på första gången. Du får välja om du vill hänga som en vante i grimskaftet tills han en dag drar dig under en bil, eller om du vill ge honom tillfälle att utsätta sig för obehag ett par gånger för att eliminera den risken.

"Han kanske inte heller förstår att det är just för att han drar som kedjan dras åt, han kan ju få för sig att dra ännu mer för att slippa det onda innan han förstått." Kanske de första halvsekunden, det är därför det är viktigt att inte släppa efter. Men så fort de råkar röra sig så att linan släcks, så får de eftergift och fattar poängen.

"Fortfarande lite skeptisk till det här med kedja, känns inte så trevligt. Risken finns ju att den dras åt när man inte vill det, typ när jag tappar grimskaftet och han kliver på det." Japp, då lär han sig att inte kliva på linan, vilket är en viktig lärdom för en häst.

"När jag tar egna initiativ straffar han inte mig så jag känner inte för att straffa honom när han tar egna initiativ." Du måste bestämma dig för vad du vill ha för relation med honom. Om du vill att han ska bestämma och du vill att han ska göra som han vill i alla lägen, springa över dig, dra dig över vägar och utsätta er båda för fara, så låter du honom ta sina egna initiativ. Om du inte vill att det ska fungera så, så bestämmer du reglerna och lär honom att följa dem. Det är ett enkelt val. Men kom ihåg, kedjan under hakan handlar aldrig om straff om du använder den rätt.

#16: En repgrimma är absolut inte något milt redskap, den kan orsaka minst lika mycket obehag som en kedja under hakan, och även skada hästen.

emsyzz
2014-04-24 11:12
#18

#17 Jag känner mig inte tillräckligt bra för att vara ledare. Jag har helt enkel inte dom kvalitéer som en ledare bör ha men det har hästen. Han bestämmer i alla flockar han är i, han är en naturligt bra ledare till skillnad från mig. Därför bestämmer vi det mesta tillsammans. Då är det viktigt att båda vågar säga vad vi tycker utan att den ena bestraffar den andra. Delat ansvar funkar för oss i alla lägen förutom just när han känner för att beta. Det är inte lätt för honom att förstå he jag inte skulle vilja beta. Så jag vill inte tvinga honom till att sluta äta utan jag vill ge honom ett intressantare alternativ. Det finns fördelar med både repgrimma & kedja. Repgrimman är lättare och stör honom inte när den inte ska. Kedjan fördelar ju trycket jämnare runt nosen än repgrimman så det har ju den som fördel. Jag tror ändå att kedjan blir skarpare då den är hårdare och drar åt. Självklart kan en repgrimma med de hårda knutarna också skada hästen.

Gronstedt
2014-04-24 11:23
#19

#18: Det låter som ett stensäkert sätt att utsätta både dig och hästen för allvarlig fara. Om du väljer att låta hästen vara ledare så är han ledare i alla lägen, även när det bär iväg över vägar eller över folk. Du kan räkna absolut med att han kommer att köra över dig i varje konflikt, och förr eller senare råkar du illa ut. Han kommer inte att ta ut svängarna i dörrarna för att skona dina revben om du dresserar honom till att springa över dig. "Delat ansvar" fungerar, som du själv skriver, i alla lägen utom där han inte känner för det.

Jag skulle aldrig acceptera ett sådant förhållande till en häst, eftersom de är livsfarliga om de inte lär sig att vara försiktiga och hänsynsfulla runt människor och acceptera att människan vet bättre när man ska göra vad.

Men det är ditt val och jag ska inte tjata mer. Jag hoppas allt går bra i alla fall.

Som sagt, straff finns inte med i bilden. Dra inte kedjan över nosryggen eller genom munnen, om du väljer att använda den. Stick den in genom grimmans ena sidoring och koppla i den andra.

EwaAngantyr
2014-04-24 13:08
#20

Jag skulle sätta på en bra repgrimma och ett 12' rep. Repgrimman känns inte när den inte behöver användas och ger direkt eftergift. Visst kan hästen skada sig även i en repgrimma! Om man låter repet vara lite långt och när han går iväg så drar man tillbaka i ett stopp! Hästen går själv in i stoppet/repgrimman. Direkt eftergift. Här gäller det att ha timing! När det gäller gräs så är allt gräs "mitt" när jag är ute med hästar. De får inget om jag inte gett tillåtelse. För att markera att gräset är mitt så slår jag med pinne på marken där hästen betar, så nära nosen som möjligt utan att träffa den. Så fort hästen tar upp huvudet, beröm. Nästa gång den tar ner huvudet gör du likadant. "Mitt gräs"!!! På detta vis går du inte på hästen personligen utan hävdar att marken är din! Har fungerat klockrent på de hästar jag tränat i detta.

Annons:
emsyzz
2014-04-24 16:26
#21

#19 Jag tror inte på att det alltid är samma häst som bestämmer i en flock. Olika hästar fattar olika beslut i olika situationer, den hästen som är bäst på att hitta mat bestämmer var det ska ätas och den som är bäst på att hålla utkik när det är faror sköter det. Jag bestämmer vägarna när vi är ute och går. Filur (hästen jag tar hand om) skyddar mig från faror. Jag lugnar honom när han blir rädd, han lugnar mig när jag blir rädd. I hagen bestämmer jag vad jag gör och ger honom uppgifter som han väljer om han utför. Vad för utrustning han ska ha väljer i första hand jag, sedan om han absolut inte vill ha det byter vi. Jag bestämmer när han borstas, han bestämmer var han borstas. Vi har helt enkelt olika uppgifter och vi har en delad plats som ledare i flocken (med de andra hästarna.) Jag vill bli den av oss som bestämmer vart man ska äta helt enkelt, det gör inte mig till en ledare bara för att jag vill ha den uppgiften. En ledare för mig är med flocken hela tiden, den lyssnar på alla, är stark i sig själv och fattar kloka beslut baserat på andra i flockens åsikter. Jag känner att det blir fel om jag ska bestämma när han är den som har alla bra ledaregenskaper. Men om bara han bestämmer blir det farligt så vi bestämmer tillsammans. Han lär mig hela tiden hur man blir en ledare, därav kan jag leda alla de andra hästarna i flocken utan problem (förutom Filuren då.) #20 Det blir nog repgrimma jag testar med. Låter bra! Det där med pinne verkar smart!

buchanan
2014-04-26 23:41
#22

Känner igen mig så otroligt väl, i mitt fall var det visserligen en lite mindre häst så jag hade lite lättare att kontrollera. När jag först började sköta om hästen kunde jag inte leda honom utan träns, och efter 4 år är vi fortfarande inte helt okej med just detta. Det jag tror dock, är att våra hästar är ganska lika och kedja / bett inte skulle göra något alls, kanske för stunden men man vill kunna leda utan också. 

Ibland när jag inte har någon ork alls leder jag honom och håller rakt i grimman, han vet genast att det inte ens är värt att dra ner huvudet. Släpper jag och bara har grimskaft, äter han exakt hela tiden. Vi har dock kommit otroligt långt och ja, det är främst 2 saker som är grunden för det. Jag drar inte upp hans huvud, visst att det hjälper, men det är onödigt slitande på både mig och hästen. Och när jag drar upp är det jag som vill något. Hästen har fortfarande alla tankar på gräset. Istället stampar jag i marken, irriterar honom med grimskaftet, slår med spöt, så han självmant drar upp huvudet och märker att allt slutar med en gång.

Sedan, med tanke på att han är så otroligt matberoende, är det bara ologiskt att jag förväntar mig kunna leda honom en hel promenad utan att han ens ska tänka på mat. Jag brukar låta honom stanna några fåtal gånger, stå stilla med hängande rep och när jag har hans uppmärksamhet så säger jag varsågod med lite överdrivna rörelser och han får äta en stund (varierar). Detta fungerar bra för oss, jag har inte motivationen att hålla igång dessa övningar ganska aktivt. Men vi kommer bättre överens.

emsyzz
2014-04-27 22:40
#23

#22 låter precis som hästen jag sköter om!

emsyzz
2014-04-27 22:50
#24

Testade med att sätta ett tunnare grimskaft igenom ena ringen och fästa den i andra. Tänkte att det ger ungefär samma effekt som en kedja. Resultat: han var ändå tusen gånger starkare. Nu trodde han att det var en kamp om maten och vi vändes mot varandra. Jag blev trampad på foten flera gånger och tänkte att det här var dummaste idéen någonsin. Aldrig har jag tidigare flugit runt som en vante bakom honom på det sättet. Efteråt så fick jag inte röra honom i ansiktet och han skakade mycket på huvudet även när jag inte var nära. Bestämde mig för att testa en gång till ändå några dagar senare. Satte grimskaftet runt höften eftersom jag annars är för svag för att hålla emot. Funkade oftast och han lärde sig kommandot för när det var ok att äta. När jag inte är beredd på att han tänker börja äta så dras jag med och om han skulle bli rädd & fly är det inte så kul att ha grimskaftet runt höften. Knyter inte fast det runt mig utan har set bara bakom ryggen liksom eftersom jag då kan hålla emot med all min vikt. Tänker testa en gång till innan jag bestämmer mig. En bra repgrimma har jag tänkt skaffa mig (den jag har från Hööks är jag ej nöjd med) så får vi se hur det går med det. Att vifta med en pinne på marken gav ingen reaktion. Inte ens när den nuddade honom orkade han kolla på den.

Gronstedt
2014-04-28 07:13
#25

Rep under hakan har inte lika stark effekt som en kedja, även om det är åt samma håll.

emsyzz
2014-04-28 07:55
#26

Har inga kedjor och eftersom jag inte visste om det skulle funka ändå så testade jag med grimskaft, kanske skaffar en kedja sen.

Brollan1
2014-05-10 17:11
#27

När hästen sätter ner mulen mot backen för att äta så sätter du din fot där mellan mulen och backen. Detta får fästar att bli förvånade. Använd den lilla tid som hästen är förvånad att lära den något.

Om hästen får ner mulen i backen mot din vilja så lirkar du dit foten igen, om hästen är ovillig att lyfta huvudet tillräckligt så kickar du lite lätt på mulen med foten och huvudet kommer att förvånat flyga upp, använd den tiden som den är förvånad att lära den något.

Gör du rätt så kommer hästen att så småningom fråga dig om den får beta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Rafflan
2014-05-14 01:05
#28

Problemet är att du är för liten och svag för hästen, så du kan inte sätta nåt emot hästen och då går den över dig totalt, sen har hästen fått positiv belöning när han gör det (=gräs) och då fortsatt göra det.

Mitt tips: Sätta foten emellan gräset och mulen när hästen tänker äta, och om hästen hinner få ner huvudet lyft mulen tillräckligt så du kan lirka in foten emellan.

Ta med någon äldre som orkar sätta emot hästen och träna den, om det finns någon som kan hjälpa er med det :)

emsyzz
2014-05-14 07:13
#29

Har testat det där med foten förut. Brukar sluta med att han äter runt foten, sätter sin hov på min fot eller puttar bort mig. Kan väl ge det ett nytt försök ändå! :)

Rafflan
2014-05-14 12:49
#30

#29 först och främst tycker jag du ska ha träns på hästen när du leder den, det behöver inte vara bett, kan lika gärna vara ett bettlöst. Och sen skulle jag sätta en regel, hästen får ALDRIG äta när den har tränset på sig, då ska den jobba. Vill ni låta dem beta på gräsmattan utanför hagen får ni sätta på dem grimma.

Sen tycker jag fortfarande du ska ta hjälp av en vuxen som tränar hästen i några dagar, som har nåt att sätta emot ponnyn.

Gronstedt
2014-05-14 13:41
#31

TS, så länge du låter hästen bestämma när du tycker att han ska få det, kan du inte vänta dig att han ska låta dig bestämma i något som är så viktigt för honom som maten.

#30: En vuxen som kan "sätta emot" hästen skulle ju också tillfoga den obehag genom att hålla kvar så att träns/grimma tar emot.

Rafflan
2014-05-14 14:11
#32

#31 det gör vill inte ont på en häst om man håller emot så att hästen inte kan dra iväg med en? :S

Jag menade inte att den vuxna ska göra nåt speciellt, bara leda hästen och hålla emot när den försöker dra iväg.

Gronstedt
2014-05-14 14:16
#33

#32: Kanske inte ont, men obehagligt lär det bli om den drar så att grimma/träns trycker bakom öronen eller mot nosryggen.

Rafflan
2014-05-14 14:42
#34

#33 "hästen gick ut på vägen och blev påkörd, - ja jag kunde ju inte stoppa hästen för det är ju obehagligt för hästen"

Hela tankesättet är helt livsfarligt :O

Annons:
Gronstedt
2014-05-14 14:53
#35

#34: Det är inte mitt tänkesätt. Jag har rekommenderat betydligt mer "obehagliga" metoder ovan. TS vill hitta en metod att få hästen att lyda utan att behöva utsätta den för obehag - det är det hela tråden går ut på Ler.

Rafflan
2014-05-14 14:57
#36

#35 okej, ja jag hoppas inte TS tänker så för det kan ju blir farligt :)

emsyzz
2014-05-15 22:10
#37

Varför tror alla att det är så otroligt farligt med en häst som äter där han vill. Han är inte dum i huvudet. Säger jag att det är allvar (typ det kommer en bil) så kommer han ju lyssna. Jag kan bara inte säga att det är på allvar när det inte är det, då vänjer han ju sig vid det och kommer inte lyssna när det väl gäller. Han äter där han vill men det betyder inte att han är farlig!!! Jag ger upp med alla sätt som går ut på att skada eller skrämma honom nu. Inget av det här har varit till någon vidare hjälp. Tack ändå! Nu gör jag på mitt sätt. Med dessa metoder blir det bara bråk och felaktiga meddelanden. Jag sänder ju ut att jag är arg om jag drar i honom trots att jag inte alls är arg. Jag vill få hans fokus, få honom att välja mig framför mat. Jag vill inte tvinga honom till något. Tack och hej!

Rafflan
2014-05-15 22:35
#38

#37 då önskar jag dig lycka till, men tror du kommer få det svårt. Hästar äter inte för att dem ignorerar människan, dem äter för att det är deras instinkt, det ligger i deras natur.
Dem gör det inte för att vara elaka emot någon, och din häst tänker inte som en människa :)

Jag är inte arg på min häst för att jag drar i grimskaftet, en häst känner av energin, om jag drar och är arg kommer han fatta det, om jag skrattar åt honom och drar kommer han uppfatta det.

Jag tror du tar det här med "snäll hantering" lite för lång då du verkar tänka som om hästen tänkte lite som en människa. Läs på lite, ta kanske och prata med någon som jobbar på det sättet du får lite mer förståelse.
En häst är ett djur, en häst gör aldrig nåt för att vara elak, det mesta naturliga/logiska en häst gör är när dem följer sina instinkter :)

Gronstedt
2014-05-16 08:42
#39

#38: "Jag sänder ju ut att jag är arg om jag drar i honom …" Om du gör det så gör du fel, du ska absolut inte sända ut att du är arg. Ingen här har rekommenderat något sådant.

"Jag ger upp med alla sätt som går ut på att skada eller skrämma honom " Ingen här har rekommenderat någon metod som går ut på att skada eller skrämma. Om du tror det har du missförstått vad som har skrivits.

Tyvärr kommer han inte plötsligt att börja lyssna bara för att du plötsligt menar allvar när han aldrig har lytt dig förut. Men lycka till oavsett!

emsyzz
2014-05-16 15:29
#40

#39 Så att det dras åt eller trycker runt nosen är inte smärta? Att slå med en pinne i marken är inte heller att skrämma? Vart går gränsen för dig? Är det först när jag hugger hästen med en kniv den får ont eller när jag jagar runt den med ett lejon som jag skrämmer den? Om det dras åt runt nosen på honom så är det klart han tror att jag är arg. Det gör han ju visst det. När det väl gäller lyssnar han alltid.

emsyzz
2014-05-16 15:32
#41

#38 Nej, precis. Hästen gör inget för att vara elak och det tänker inte jag heller göra. Jag är väl medveten om att han är en häst och jag en människa. Just därför kan jag inte styra och ställa över hans naturliga instinkter. Jag får istället uppmuntra honom till att göra andra saker.

Annons:
Gronstedt
2014-05-16 16:33
#42

#40: Nu överdriver du ganska rejält. Jag har inte sagt att du ska dra åt något runt nosen, till exempel. Och nej, om du skrämmer honom eller får honom att tro att du är arg så gör du fel. Om du gör rätt blir han inte rädd och tror inte att du är arg. Syftet är inte på något sätt att utsätta hästen för smärta eller rädsla, utan att visa den att den kan välja att utsätta sig själv för obehag om den vill. Men vill du missförstå och vantolka, så får du gärna göra det. Kom bara ihåg att det är dina egna påhitt, inget som jag skrivit.

"Det gör han ju visst det. När det väl gäller lyssnar han alltid." Då har du väl inget problem? Då är det ju bara att göra som du brukar göra när "det väl gäller"?

Brollan1
2014-05-17 13:30
#43

Om "chef" hästen i hagen tycker att en annan häst inte skall äta där den äter, hur skulle den göra då? Den gör inget för att den är arg eller elak, utan bara för att se till att få äta ostört där den har valt att äta med så mycket energi som det behövs för att den andra hästen skall förstå det. Varken mer eller mindre.

Vill man prata med hästar, så lär av dom (hästarna) hur man gör så att man blir förståd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2014-05-19 17:51
#44

du skriver:

#24 "Resultat: han var ändå tusen gånger starkare. Nu trodde han att det var en kamp om maten och vi vändes mot varandra. Jag blev trampad på foten flera gånger och tänkte att det här var dummaste idéen någonsin. Aldrig har jag tidigare flugit runt som en vante bakom honom på det sättet. Efteråt så fick jag inte röra honom i ansiktet och han skakade mycket på huvudet även när jag inte var nära."

Varför vänds ni mot varandra? För att det inte finns någon kommunikation er emellan, inte i den bemärkelsen som natural horsemanship menar. Där du har 51% av ledarskapet och hästen 49% (vilket är de flestas mål som sysslar med alternativa hanteringsformer)

Du blev trampad på foten flera gånger, för att din häst RESPEKTERAR inte ditt personliga utrymme. Inte svårare än så. mitt personliga utrymme är som minst så stort som mina armar räcker runt om min kropp.

Du flög omkring som en vante, för att din häst är fysiskt starkare än dig, därför måste du vara psykiskt smartare än din häst och ANVÄNDA dig av hästens styrkor och svagheter till din fördel. Och även använda utrustning som hjälper dig att vara effektiv i din kommunikation.

Slutligen, du fick inte lov att röra honom efteråt för att hästen ifråga kanske tyckte att du var otrevlig, men snarare tror jag att han inte lät dig ta i honom för att du var inte tydlig och pålitlig, det är en av de saker som jag upplever att hästar reagerar starkast på, att man som människa inte genomför eller klarar genomföra det man ber hästen om. Tex att inte sätta ner huvudet för att äta och sen faktiskt lyfta opå huvudet när man ber om det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

emsyzz
2014-05-19 20:07
#45

#44 Jag kan inte begära att han accepterar mitt personliga utrymme om jag inte accepterar hans - jag tränger mig på och borstar, plockar fästingar mm ibland trots att han inte vill. Innan jag använde mig av dom här metoderna har han aldrig kastat sig iväg så jag flugit efter. Jag fick röra honom efteråt, bara inte i ansiktet. Även när ingen rörde honom i ansiktet kastade han med huvudet och hade tydligt ont i nosen. Men som Gronstedt här ovan antyder så berodde det ju inte på smärta. Jag strävar inte efter att på något sätt överlista min häst, det är inte så jag vill ha det.

Rafflan
2014-05-20 00:53
#46

#45 studera hästar i flock så kommer du se: det finns bara 1 flock ledare, ledaren respekterar inte dem andra hästarnas utrymmen, om ledaren kommer och säger åt dem andra att flytta på sig så gör dem det, om ledaren vill ha en viss hö hög så tar ledaren den. En häst blir ledare genom att "ta" ledar rollen, dem frågar aldrig om det.

Din häst är ledare över dig, därför går han över dig, ha ber dig att flytta dig för han vill äta just där, därför lyssnar han inte på dig, du ska ju lyssna på honom?

Normalt lär man hästarna som unga att respektera människor och göra som vi ber dem. Men du har låtit din häst ta över den rollen och nu vill din häst att du ska respektera honom och göra som han ber dig om= flytta på dig och låta honom äta och göra som han vill.

Studera hästar i flock kommer du känna igen beteendet :)

Gronstedt
2014-05-20 07:50
#47

#45: Du använde en metod jag aldrig ens nämnt och du försöker påstå att jag har uttalat mig om resultatet? Jag undrar om du missförstår avsiktligt.

LinaN
2014-05-20 09:33
#48

#45 Då kan jag inte mer än säga lycka till och hoppas det går bra för din skull. För det du gör är inte naturligt hästmannaskap, det är en fantasi som många har och det slutar tyvärr ofta i kaos med allvarliga skador för människan eftersom hästen inte längre respekterar en.

Du förmänskligar din häst, och du sätter lika mot lika. 

Jag tränger mig inte på min häst, jag frågar om det är ok att jag går in i hans personliga utrymme när jag ska rykta eller plocka fästingar, och det får jag eftersom han och jag har en tydlig relation som inte på något vis går ut på att bruka våld.

Som sagt, du är inte villig att tillrättavisa din häst så som hans mamma gjorde när han var föl och gick ett steg för långt, då bet hon, sparkade, knuffade eller swischade till honom med svansen. Men så snart som han uppförde sig så vart hon snäll igen. Hästarnas rättvisa och tillrättavisningar är hårda, men inte förrän hästen har ignorerat de varningar som kommit först.

Låna en bok på biblioteket om hästpsykologi, för du behöver den informationen. Jag kan hålla med om att vissa hästar har uppgifter inom flocken MEN det är alltid till syvende och sist ledaren som avgör om det är en bra ide eller inte som läggs fram av flockmedlemmen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
emsyzz
2014-05-20 22:26
#49

#46 Jag har ägnat hur många timmar som helst på att studera hästar i flock och ändå håller jag inte med dig. Dessutom är det inget naturligt med en relation mellan häst och människa så att det som funkar i en hästflock behöver inte funka för en människa. #47 Du tyckte att jag skulle använda mig av kedja och det drar åt tomt nosen = smärta fast du anser att det bara är obehag och att hästen själv utsätter sig för det. Har jag missförstått dig så har det varit oavsiktligt och jag ber om ursäkt då. #48 Jag tror inte på att de metoder som funkar hästar emellan skulle funka häst-människa emellan. Jag strävar inte efter att bli ledaren och det gör inte min häst heller. Du behöver inte tala om för mig att mina idéer kommer sluta i kaos och skador. Det har funkat någorlunda tills jag försökte testa andras förslag. Jag får nästan alltid gå in på hans personliga utrymme men ibland gör jag det trots ett nej för att jag vill ta bort fästingar, visitera eller något jag tycker är viktigt. Vi kan tydligt se att vi har olika åsikter och olika syn på hästhållning här. Ni försökte hjälpa till - min häst fick ont och förstod ingenting. Om det berodde på att jag inte kunde använda metoderna rätt, att min häst var korkad som ändå inte förstod eller någon annan anledning kan vi helt enkelt inte veta. Det enda jag vet är att jag gör på mitt sätt, ni gör på era sätt och just det här fungerade inte för oss.

Gronstedt
2014-05-21 08:59
#50

#49: Enligt din egen uppgift har du inte provat någon av metoderna, så du kan knappast veta hur de skulle fungera. Du skriver att du använde ett smalt grimskaft, vilket jag verkligen inte rekommenderat och aldrig skulle rekommendera. Det ger ett måttligt obehag som en beslutsam häst mycket väl kan gå emot en lång stund (vilket den tydligen också gjorde) och därmed utsätta sig för långvarigt tryck bakom öronen, precis som när den kämpar mot bara grimman, men också över nosryggen, när nosgrimman dras åt av bandet under käken. Jag har heller inte sagt att kedjan skulle läggas runt nosen - en kedja under hakan ger inte smärta i "nosen".

Att hästen skakar på huvudet tyder kanske snarare på att den är fundersam och upprörd - shit, vad hände nu då? Att du inte får komma nära den, och speciellt inte nära huvudet, tyder kanske snarare på att han ville markera att du hade gått över gränsen och inte får komma tillbaka in i gemenskapen förrän du blivit snäll igen. Det är så hästar gör - när de har hutat åt någon flockmedlem får vederbörande inte komma tillbaka in i flocken och putsa och vara med förrän det har gått en stund och alla har lugnat ned sig - och framför allt att den som varit dum gör sig liten och ödmjuk och väntar på att bli inbjuden.

emsyzz
2014-05-21 14:56
#51

Nej, jag gjorde inte exakt som du sa. Kedja ger visst tryck på nosen. Det säger ju sig självt att den drar åt runt hela nosen även om den bara är fäst under hakan. Han skakade ju på huvudet EFTERÅT. Tydligen så gjorde det ju ont och det är inte vad jag vill. Jag fick röra hela honom förutom ansiktet och framförallt inte vid nos och haka. Han ville heller inte ha grimma på sig igen. Han kastade med huvudet när han inte ens hade grimma på sig senare. Det slutade liksom inte på ett bra tag.

Gronstedt
2014-05-21 15:49
#52

#51: Kedjan KAN inte trycka mot nosen, eftersom den bara kommer i kontakt med ett par centimeter under hästens haka. Nosgrimman kan dras åt runt nosen däremot, men eftersom hästen slutar dra ganska fort (oftast inom någon sekund) så blir det inte samma långvariga tryck som med en lina under hakan.

Jag förstår inte på vad sätt det faktum att han skakade på huvudet och inte släppte dig nära efteråt motsäger de alternativa förklaringarna till att han gjorde det.

Men än en gång, du gör som du vill och jag hoppas det går bra.

mellis98
2014-06-02 16:05
#53

Jag vet inte om denna konversation fortfarande är vid liv, men jag står i samma pöl som dig. Min sköthäst gör allt för att få beta några få strån. I en vanlig bredgrimma har jag ingen chans mot gräset, inte i repgrimman heller. Det är som att han inte känner någonting, han fokuserar bara på gräset. Idag var han värre än någonsin och var nära på att sparka mig just för att få äta sitt gräs. Har börja blivit trött på att inte kunna motionera honom då han verkligen behöver det. 

Har länge funderat på att skaffa kedja och se om det ger effekt men vill också att det ska vara naturligt och att han ska vilja följa med mig, att jag inte ska tvingas dra honom från gräset utan jag vill att han ska tycka att jag är intressantare än gräset, dock är väl det som att sträcka sig efter stjärnorna. Jag tycker i alla fall du borde ge kedja ett försök! Ha den dock inte över nosen!

LinaN
2014-06-02 23:20
#54

Jag funderar allvarligt på att göra en artikel med evnetuella filmklipp i för att visa några olika tekniker för att hantera matglada hästar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2014-06-03 00:06
#55

#53 dock är det med naturliga instinkterna man "slåss" med, en häst ska äta 16 timmar/dag = dem äter, sova, och äter, och vandrar vid behov. Så det är inge konstigt med att en häst väljer att äta framför oss, dock är dem flesta hästarna tränad att man inte får äta när man leds. Min häst äter aldrig när jag leder honom, det har inget med att göra att han "väljer mig framför gräset" det är bara ren uppfostran från tidigare ägare :)

#54 det vore nog jätte bra, visa då gärna med en häst som har "problemet :)

Annons:
LinaN
2014-06-03 03:02
#56

#55 får se vad jag kan göra, inte alla i stallet som är beredda att låna ut sin häst, samt att den som vart extremast i vårt stall har flyttat… men även med en häst som inte är extrem, så kan man ändå få fram en poäng.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
2014-06-09 12:24
#57

Orkar inte läsa alla inlägg men vad jag gör när min ponny vill äta är att jag flyttar honom ifrån mig för att få honom mot mig, låter weird. Men om han drar iväg tex för att han vill äta så flyttar jag bakdelen på honom så att framdelen kommer mot mitt håll sen fortsätter jag att gå och försöker uppmuntra honom till att komma med mig genom att vara glad, positiv och övertygande, en aning bestämd också. Grimskaftet ska vara så löst som möjligt för ju mer jag fokuserar på att dra han mot mig eller dra väck han från gräset destå mer vill han till gräset. Det handlar ju mycket om energi också och lätthet. En ponny som din tror jag skulle må bra av en ledare som vet vad den vill, är övertygande, bestämd, snäll och tillåter hästen att göra saker och tänka själv, ge förslag och sådant. En häst som är för nära en och bara går över en hade jag flyttat ifrån mig så mycket som möjligt och rört den så lite som möjligt(alltså försöka flytta med energi och precision eller vad det heter), eller alla är ju olika men såfort jag blev bestämd med att flytta min ponny ifrån mig så blev han mer arbetsvillig och ville jobba med mig.

hannan
2014-06-10 10:45
#58

Hej på er alla! :)

Jag har nyligen blivit medryttare på en liten islänning, en oerhört snäll herre som tyvärr gått med lite för många ryttare den sista tiden och vad det verkar fått göra lite som han vill.

Han vill dyka ner och äta allt som finns när man leder honom och att dra i honom hjälper ju inte, mer än möjligen just för stunden. Men bestämmer han sig för att han ska äta så har jag ju inte mycket att sätta emot, han är ju liksom lite starkare än jag.

Jag försöker att parera när han börjar sänka huvudet och det funkar en del gånger. Andra gånger dyker han rakt ner.
Jag bestämde mig igår för att testa True Connection-metoden som Ewa skriver om, att visa honom att det är mitt gräs. De första gångerna brydde han sig inte alls, jag höll på att klippa till honom på snoken (av misstag så klart), men efter en stund fattade han och lyfte huvudet så fort jag slog med pinnen i gräset. På slutet (efter ca 20 min) kunde han stå still vid min sida med löst grimskaft utan att stoppa ner huvudet i gräset!

Poängen är ju inte att skrämma hästen, utan att kommunicera på samma sätt som en häst kommunicerar med en annan (det här gräset är mitt, flytta på dig!). Pratar du hästens språk så förstår han instinktivt. Försöker du få hästen att förstå ditt språk istället så blir det mycket svårare. 

Jag var hästlös i bortåt fyra år innan jag hittade den här pållen och har inte mycket praktisk erfarenhet av NH, men det fina med det här är, att när hästen gör rätt så vet du att du gör rätt. Fattar inte hästen så är det troligen du som gör nåt galet. Låter himla enkelt va? 😉

Jullanhugo
2014-06-10 12:17
#59

Damn, detta dära true conection låter ju asgrymt :D Har funderat på det innan också faktiskt

hannan
2014-06-10 15:30
#60

#59

Det är det! Har som sagt inte så mycket personlig erfarenhet av att träna på det sättet, men har sett det utövas på nära håll och har läst en del. Så det är jättekul att äntligen få möjlighet att praktisera det på riktigt! :D

hannan
2014-06-10 15:52
#61

#51

Hur har det gått för dig?

Tänkte bara kommentera diskussionen om ledarskap. Du skriver att du vill ge honom det utrymme han ger dig, att ni är jämlikar. För att få en helt fungerade relation till din häst så måste han veta att du är flockledare. Du skriver att det funkar bra förutom just det här med att han drar ner huvudet och äter, men anledningen till att det fungerar är egentligen inte att han visar dig respekt, utan att han inte ser nån anledning att bråka.

Jag är fullt med på¨att man ska visa varann respekt, men du måste vara "ledarstoet". Det innebär absolut inte att du kränker din häst, snarare känner han en trygghet i att rangordningen är fastslagen. Genom att "visa att gräset är ditt" stjäl du inte hans utrymme, du markerar bara att du som ledare inte accepterar att han betar där och då. Han BEHÖVER inte det utrymmet, han bara vill ha det.

Men om vi istället tar en situation där man t.ex. ska lasta en häst som tycker att detta är obehagligt. Där är det jätteviktigt att hästen får det utrymme han behöver, att man aldrig håller fast, att hästen alltid har möjligheten att backa ut ur transporten och att han får göra det tills han själv väljer att gå in och stanna där. I den situationen är du som flockledare en trygghet, är du lugn så betyder det att det inte är farligt. Om du låter honom vara ledaren så är det han själv som måste avgöra hur farlig eller ofarlig en situation är och det gör alltihop svårare.

Lite OT, men jag hoppas du fattar hur jag menar :)

Gronstedt
2014-06-10 15:58
#62

#61: Mycket sant. Och om hästen ska våga lita på att den får det utrymme den behöver vid lastningen, och lita på att människan inte skulle begära något riktigt farligt, så måste den veta att människan är en bra flockledare som har koll på detaljerna, som när det är OK att äta på en viss fläck och inte. Man kan inte få det andra om man inte har grundat med det första.

Annons:
emsyzz
2014-06-15 20:55
#63

Det går bra för mig nu, små framsteg varje dag. Jag gör helt på mitt eget sätt så vi får se hur det går.

Gronstedt
2014-06-16 10:05
#64

#63: Vad bra Ler!

Upp till toppen
Annons: