Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1272 ggr
Jullanhugo
2014-04-16 10:23

Ponny som biter

Min ponny nafsar ibland ganska mycket, han fattar dock när jag säger ifrån att jag värkligen inte vill att han håller på så! Men det är inte så att han slutar för gott när jag säger till honom. 

Om han nafsar brukar jag flytta hans huvud eller backa honom. Om han biter mig(beror lite på hur hans energi är när han biter) så brukar jag backa honom med ganska bestämd energi eller göra något "hastigt" som får honom att tänka lite"whoa, vad nyss hände??". 

Vet inte om det jag gör är särskillt effektivt men skulle vilja ha förslag på hur jag på ett bra och hållbart sätt kan få honom att inte bitas och gärna hur jag bemöter honom om han faktiskt hugger mig eller bara biter.

Annons:
Gronstedt
2014-04-16 14:50
#1

Det enklaste är att se till att han "händelsevis" drar skallen i din armbåge eller en borste när han hugger. Alltså inte att du slår honom, utan att du "råkar" stoppa dit något hårt som han krockar med.

Men framför allt måste du fundera över varför han biter - vad gör du och vad gör han när det händer?

KnutKrut
2014-04-16 21:23
#2

Mina barns ponny var väldigt nafsig. Först trodde jag att hon bara testade och var kaxig/grinig, men förstod sedan att hon egentligen var osäker. Och om jag sa ifrån så blev hon ännu mer osäker och trängd och en gång försökte hon kicka. Så vi bytte strategi och jobbade massor med "friendly" och nu är även ponnyn "friendly". Hon behöver inte bita för vi gör henne inte längre osäker.

Brollan1
2014-04-17 08:49
#3

Om du studerar din häst hela tiden så ser du när den tänker bita. Och bästa sättet att inte bli biten är att inte vara där hästens mun försöker bita. Så var mer uppmärksam på vad din häst signalerar till dig i stället för att tänka "straff".

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Jullanhugo
2014-04-17 16:48
#4

Well, jag är ganska säker på att det är för att han är osäker. 

Studerar gör jag! Hela tiden studerar jag, det är därför jag spenderar så mycket tid i hagen med ponnysarna. 

I början tänkte jag straff men nu gör jag inte det, jag tänker typ aldrig straff utan vill bara visa att jag inte vill ha honom i min privata space om han ska bita mig. 

Backar honom gör jag bara om han värkligen biter mig annars flyttar jag bara undan hans huvud. 

Meeen, tack för hjälpen! Jag tror ni gav mig en lösning ^^

LinaN
2014-04-17 23:09
#5

Ett annat knep är att göra kycklingdansen, att flaxa med armbågarna UPPREPADE gånger när han försöker naffsa. Har vart väldigt effektivt på naffsingen i vårt stall. 

Just att man gör det rytmiskt och även en liten stund efter att de slutat naffsa gör att det avskräcker lite och gör att hästen tänker mera, det blir inte det här "försöka bita och sen slänge bort huvudet innan man får sig en smäll"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: