Annons:
Etiketternaturligdressyr
Läst 1450 ggr
JoeyPowiiie
4/6/14, 8:25 PM

Hjälp ang bettlöstträns/hackamore

Annons:
KnutKrut
4/7/14, 7:35 PM
#1

Har ridit i sidepull, repgrimma och bettlöst träns. Repgrimma vet jag att många gillar, men för mig kändes det inte bra. Jag kände mig lite osäker. En tidigare häst har jag ridit både med sidepull repgrimma och det fungerade utmärkt för både mig och hästen. Nuvarande häst har tidigare ridits med hackamore och det tyckte han inte om. Jag köpte ett bettlöst träns för att ha när vi red på bana, men hästen gillade det inte alls och jag tyckte att det var alldeles hopplöst. Om vi ska rida bettlöst så skulle jag isf skaffa mig ett nytt sidepull (av bra modell med mjuk nosdel och inte vasste och hårt rep). Tycker att man kan vara tydlig med det. Men för mig verkar det som om hästen föredrar att ridas med bett, även om han är lite kräsen på vilka bett som ligger bra i hans mun. Han har heller inga tandproblem och jag är mjuk i handen. Så det handlar väl lite om vad hästen är van vid och varför man vill byta till bettlöst. Tror att vilken form av bettlöst som passar just din häst är lika beroende på hästen som vilka bett som han trivs med. När jag testade första gången innan jag köpte sidepull till min förra häst så provade jag att rida i vanlig grimma. För att se hur hästen reagerade på tygeltagen. Självklart i inhägnad och med medhjälpare och ledrep, men då fick jag ett hum om hur hästen reagerade, om den reagerade alls när det inte fanns ett bett med, om den kändes trevligare att rida bettlöst vilket var anledningen till att jag bytte.

Upp till toppen
Annons: