Annons:
Etikettutrustning
Läst 1920 ggr
Peppe
3/31/14, 10:18 AM

Rep med/utan hake

Funderar på att köpa mig ett rep men funderar på det här med haken. Jag upplever att haken är i vägen och ibland slår hästen i huvudet. Varför har man hake? Varför kör inte alla utan den?

Undrar mest om jag missat någon bra anledning till att ha denna stora hake där! 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
jiithra
3/31/14, 10:23 AM
#1

Nu är jag inte insatt, men kan tänka mig att man väljer hake för att det går snabbt att knäppa fast/loss, samt går upp om hästen fastnar i repet.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

LinaN
3/31/14, 2:04 PM
#2

Haken är en effektiv fas 4 om det skulle behövas, men framförallt är haken svivlande dvs att när repet vrids så går vridningen ur. Har skrivit om detta innan men hittar inte var ^^

Samt att om hästen fastnar så går spännet sönder innan hästen gör det. Men knyter man fast ledrepet i så finns det inget som kan brista om hästen fastnar.

Så för mig är haken en viktig säkerhetsåtgärd ifall min häst kommer lös och fastnar, samt att jag kan "slå" hästen under hakan med haken OM det är kris, tex hästen försöker springa över mig, stegrar osv. Jag fick nytta av det när jag jobbade en mycket besvärlig häst (ingen respekt för människor och har fått göra som hon vill i alla år) som var mer i luften än i marken. Hade jag inte haft haken att förstärka med så hade hon mosat mig. :S

Men nu är det sällan man måste ta i så utan hon har börjat lära sig att respektera mitt utrymme och är mycket trevligare att hantera. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
3/31/14, 4:16 PM
#3

#2 ja det är ju just det, att den där haken slår… min unghäst är känslig och behöver inte en däng i huvudet av en hake 😉 

Han är mycket godtrogen av sig så det hela blir lite knasigt när vi till exempel ska prova backa genom att vicka repet. Han förstår ju självklart inte detta i början eftersom han aldrig varit med om något liknande innan, och godtrogen som han är så står han snällt stilla och väntar tills jag slutar med mitt knäppa beteende när jag vickar repet. Men slutar gör jag ju inte alls utan jag tar i mer när inget händer och till slut får han ju den där smällen och visst då backar han i ren förskräckelse…. men det känns så fel, samma hårdhet på vickningarna men utan smäll hade varit lagom, den blir liksom för mycket.

Efter att ha haft 2 hästar som är rädda om huvudet så vill jag inte skapa en till.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
3/31/14, 5:35 PM
#4

#3 detta är lite svårt, man måste komma till en egen förståelse för det hela och kunna känna att det är OK att ibland dänga till hästen.

För mig kom det bland annat när jag satt och tittade på hästarna, att en surade åt Harry, som ignorerade, så strök hästen verkligen öronen bakåt och lyfte en hov, Harry ignorerade och slutligen så högg den här hästen efter honom och klapp honom rejält i flanken. Och Harry flyttade på sig.

Jag kan aldrig genom att dänga till honom med repet orsaka samma skada som en annan häst gör med en spark eller med ett bett. Så det blev enklare för mig att hantera det faktum att jag faktiskt "slog" min häst med haken. Samma med stick och string, att man ibland faktiskt SIKTAR på sin häst för att träffa och är han kvar när man träffar är det hans problem….. Detta har jag kämpat med en hel del. Jag tycker inte om att behöva använda mig av fas 4, men jag är idag kapabel till ATT göra det när det behövs. Vilket tack o lov är väldigt sällan.

Huvudskygga har jag inte hört talas om att någon häst blivit pga det. Men förstår din oro, det är ju inget skoj att ha en huvudskygg häst. Men sen är det ju väldigt viktigt att ge eftergiften när man väl klonkat till hästen med spännet. Att allt ska bli stilla och avslappnat så snart som möjligt. På en 3-7 gånger har hästen lärt sig vad som kommer innan det som kommer kommer. Så det är viktigt att man är tydlig i sina faser så hästen kan förutse vad det är som kommer. 

Ett av hoppstona jag jobbar med är ju rädd om sitt huvud, hon är inte huvudskygg men väldigt rädd om sig som sagt. Och hon blev inte värre efter att jag fick klonka till henne, utan hon blev tvärtom förvånad i den rena förskräckelsen att jag kunde stå så långt bort och hon ändå fick sig en smäll. Det var något helt nytt för henne, och jag tror inte hon satte samman att jag klonka till henne med att hon fått stryk tidigare mot huvudet. Och framförallt så tror jag att attityden hos den som håller i repet gör stor skillnad. Någon som ger hästen stryk (och gör en häst huvudskygg) håller ofta fast hästen, och slår upprepade gånger med antingen hand eller tillhygge samtidigt som de spottar svär och gapar på hästen. 

Så det är en markant skillnad i HUR man gör, men det försvarar ju inte att man tar till våld. Givetvis ska man sträva efter att inte behöva ta till hårdhandskarna men ibland i inlärning och i förtärknings-situationer kan det krävas att man är hård en sekund så man kan vara mjuk i månader istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
3/31/14, 5:59 PM
#5

Ja jag är inte främmande att ta i när det behövs, senast i helgen drog jag faktiskt till honom en gång när vi lasttränade och han provade om det var meningen att han skulle gå rakt över mig…
men det känns så orättvist hårt i denna situation, under inlärning. Det känns som att hårdheten är så abrupt, ena sekunden vickar repet relativt snällt i jämförelse med spännet, och i nästa en hård smäll… 

Eftersom detta är min första unghäst och han är som han är så vill jag inte förstöra något. Han är så ren och orörd, alltid positiv och vill alltid vara med människan.

Jaja jag är väl kanske bara mesig, men tyckte spännet kändes stort och tungt på hans lilla bebishuvud 😉🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
3/31/14, 6:34 PM
#6

#5 fast fasar du upp enligt principen;

  • Vicka på ett finger i den handen du håller repet
  • Vicka/skaka handleden
  • Skaka från armbågen och neråt
  • Skaka från axeln och neråt

Det är först när ens egna rörelse är så stor som från axel ner till hand --> rep som spännet "ska" klonka i men varje gång man fasar upp så blir det mer aktivitet i repet. Riktigt svårt o förklara i text ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
3/31/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 ja jag vet hur man gör, fick lära mig det för 10 år sen när jag gick NH-kurser men tycker ändå det är stor skillnad mellan 3 och 4 när spännet är inblandat 😉

Har funderat en stund och undrar om det kan ha att göra med hur repgrimman sitter? Unghästen har ju ett väldigt litet huvud så nosdelen blir nästan lite stor på honom, så det blir rejäl pendel på spännet. Jag har nämligen aldrig reagerat på spännet på dom andra hästarna 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
3/31/14, 7:05 PM
#8

#7 det där ynkliga lilla spännet? ;) Det hade jag inte bekymrat mig alls om! tycker att nosdelen ser lagom ut, han kan ju gäspa utan att det tar emot. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
3/31/14, 7:34 PM
#9

Jag tycker spännet är viktigt så att inte ledrepet snurrar ihop repgrimman under käken på hästen och du får då ingen eftergift när du släpper efter repet. Man "knockar" inte hästen med spännet om man inte tar i ordentligt, så man gör det inte oavsikligt.

Biami1.
4/1/14, 10:24 AM
#10

Jag är vääääldigt lite inte insatt i NH. Funderar på om du kan vara en lösning att sätta haken en bit ner på repet? Då får du säkerheten om hästen skulle fastna samtidigt som du undviker att den slår i huvudet på hästen.

kvekki
4/14/14, 9:14 AM
#11

Jag kör utan spänne, dels för att jag inte vill slå hästen i ansiktet med det när man behöver prata stora bokstäver med repet, dels för att jag tycker det borde guppa o slå en del om man longerar i högre fart? Men jag skall erkänna att jag aldrig prövat med spänne. Att köpa en båttamp, splitsa en ögla eller bara knyta rakt upponer i repgrimman är ju lätt som en plätt så alla mina repgrimmor har knutna rep till, som jag dessutom flyttar runt på en del. Ibland vill jag ha kortare rep, ibland längre, ibland tyngre eller lättare. O varje häst har sin formknutna repgrimma så det blir en del byten. Funkar jättebra.

Upp till toppen
Annons: