Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 687 ggr
Fjäril
2014-03-28 21:11

Min hästs horsenality?

Jag skapar en ny tråd med min fråga hämtad från tråden Horsenality.

Jag har funderingar gällande det här med hästens personligheter och de olika hjärnhalvorna. Hur vet man att det är så här och vad beror det på, att de arbetar mer med den ena eller den andra?

Jag har läst de olika karaktärsdragen igen och kan inte hitta vart min häst hör hemma, hon är i så fall lite av alla fyra dragen, mest åt höger hjärnhalva kanske, men ändå inte, förutom att hon inte sparkar, är sur eller bits. Hon känns snarare väldigt smart, men är på sin vakt, lyhörd, lite flyktbeteénde, men skenar inte iväg. Hon är snäll, och verkar inte vara en häst som vill göra varken andra hästar eller oss människor illa. Hon går lagom högt med huvudet. Inte så att munnen/bettet stretar utan med nyfiket "högt". 

Hon är inte är någon "lufsa runt-häst" utan en gå-framåt-travare. Lär sig snabbt, lyssnar men har egen vilja. En av få hästar i både stall och hage som alltid ser pigg och glad ut, inget hängande huvud för att jag_har_tråkigt (mer än när hon sover), gnäggar alltid så gott och är lite småbusig. Rädd för plötsliga ljud och saker, det är hon - och ivrig.

Jag själv skulle nog säga, en nyfiken_på sin vakt_lättlärd_glad och trygghetssökande häst. Hon föredrar ordning och reda, inget trams. Hon tycker om att mysa men samtidigt märker vi att hon är mer öppen för att vi ska prata med henne, som man gör med en vän. Hon tittar, lyssnar och iakttar.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
LinaN
2014-03-28 23:26
#1

Horsenality kan vara väldigt krångligt i början. Och jag brukar säga att en häst kan skifta mellan olika kvadranter beroende på vad som händer. Tex puschar man min häst förmycket så blir han RBE, men i vanliga fall ligger han på gränsen mellan att vara en LBE/LBI.

Man kan säga att de är generellt på ett sätt, men i inlärning eller faro-situationer kan det slå om till något annat i Horsenality kartan.

Man kan ha en häst som är extremt åt något håll, men som inte alls visar en specifik sak som tex att sparka. värdet för det kanske är i mitten medan värdena för andra saker i samma kvadrant ligger jättehögt. 

En del tror att man ska kryssa i alla rutor hela vägen runt, men man ska hålla det enkelt utan att övertänka förmycket. Sen förändras kartorna allteftersom också, beroende på utbildning, mognad, pälsfällning osv.

När man jobbar utifrån en horsenlitykarta får man vara anpassningsbar själv, för ibland svänger det fort ;)

Av det du har berättat och utan att ha sett och umgåtts med hästen själv skulle jag säga att hon är en häst som skiftar mellan att vara RBE när hon inte är trygg och LBE när hon är trygg. Vilket i sig är helt naturligt. :)

Blev lite kort. Men nu ska iaf jag isäng! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fjäril
2014-03-29 07:19
#2

Tack för ditt svar! Ja hon kanske skiftar mellan de olika personligheterna. Det hade varit intressant att veta hur man kom fram till att det är så här hästarna fungerar :) Kanske använder jag mig av en sådan där karta någon gång.

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: