Annons:
Etikettträningstips
Läst 1552 ggr
KnutKrut
2014-03-25 11:27

Omvända skogsryttare

 Eftersom det inte funkar så bra att rida i skogen, som jag hade önskat, så tänkte jag prova på att byta angreppsätt. Hittills har jag blivit mer och mer besviken och uppgiven då det inte sker så mycket till utveckling på den fronten. Visst kan jag byta häst, men vill jag det? Blir nästa häst verkligen allt jag önskat? I vilket fall har jag inte riktigt ork och jag är fäst vid hästen jag har. Så nu provar vi ett nytt grepp!

Hästen är trevlig att rida på bana! Jätteambitiös och med bra framåtbjudning, helt ok grundutbildning och det märks inte så mycket stresstendenser och de brukar vara enkla att häva. Så jag tänkte satsa på att rida på bana! Vi har ingen paddock utan får välja mellan en sluttande grusplan med ojämnt underlag (funkar i skritt) och en ganska slät gräshage (kan bli hal både vid väta och om det är mycket torrt). Men vi har inte bråttom när vi rider så vi kan nog klara både ojämnheter och halka. Det finns en mindre ridanläggning, men dit har vi svårt att ta oss när hästen blir så tittig så vi måste ha ett hemmaalternativ så slipper jag bli besviken och hindrad. Går det bra blir vi glada och positiva och är vi glada och positiva är det lättare att ge sig på det som är svårt och inte går så bra.

Hjälp behöver vi med sådant som går att använda som rekvisita/hinder. Jag rider lite western (på nybörjarnivå och ibland med instruktör) och vill gärna rida på hinderbana lik bruksridning eller trail. Hästen gillar att hoppa, men det klarar inte min rygg av så hoppning får han göra utan ryttare.
Jag vet att det fanns en tråd med diverse kreativa lösningar på trailhinder, men de flesta var stora, tunga, dyra och permanenta. Jag skulle vilja ha tips om lätta, billiga och enkla hinder. Har bl.a. sett bild på nätet där man använde plastpottor från IKEA för att höja upp bommar med. Vet att man kan använda lastpallar som bro, men dela är bara en pall för litet för min häst att kliva upp på. Han kliver över och fattar inte vad jag vill. Dessutom är lastpallar för tunga för mig att lyfta och jag skulle gärna vilja ha möjlighet att själv ställa upp och ta bort mina hinder.

Förutom det skulle jag vilja ha tips på hur jag tränar känsligheten i att svänga eller byta tempo utan att hästen ska vara så fokuserad på bettet. Jag kan rida honom på lös tygel och han har börjat förstå att vikthjälperna vill något - inte bara skänkel och tyglar. Finns det effektiva övningar för detta? Han har även väldigt svårt för sidepass. Det går att flytta framdel eller bakdel, men att koordinera blir rörigt för honom oavsett från marken eller uppsuttet. Han kan flytta sig i sidled om han får böja sig som en falukorv, men inte när han ska vara rak i kroppen.

Annons:
Brollan1
2014-04-01 08:13
#1

Ta vara på dom saker han ger frivilligt som att "flytta sig i sidled om han får böja sig som en falukorv" och bygg vidare på sådant mot att räta upp hästen så småningom. Det kallas att rida med hästens förutsättningar.

Allt kommer att ta tid då det mesta redan är befäst i hästen så ha tålamod. Gör övningarna på hästens vilkor och ändra bara lite granna i taget i den riktning du vill att hästen ska göra övningen.

Koncentrera dig på en sak i taget, för att kunna göra en skänkelvikning så behöver du kontroll på fram och bakdel separat först. Så börja med att lära in flyttning av bakdel i en volt och i rörelse. ta volten med bakdelen utanför spåret och så smäningom innanför spåret. Samma gäller framdelen. När det fungerar så koppla ihop dom till sidvärtesrörelser.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KnutKrut
2014-04-02 17:05
#2

Ja det borde jag ju göra, faktiskt. Tror att jag gärna vill göra "rätt" från början och glömmer att han faktiskt redan lärt in något som blir hans utgångspunkt för vad som är rätt, vad som förväntas. Jag har varit sjuk och kollat igenom en massa bilder som jag fått av tidigare ägare. De äldsta bilderna är han kanske 5-6 år på. Oavsett ägare/ryttare så ser nästan alla bilderna likadana ut: Han går bakom lod och han är ganska kraftigt ställd inåt. Han är inte rak i kroppen. Och en hel del jag vill att han gör tror jag att han kan, men han gör det på ett annat sätt än hur jag vill att det skall se ut.

Brollan1
2014-04-03 09:37
#3

Ett ordspråk som jag följer är "låt hästen göra det VI vill på det bästa sätt DEN kan göra det på".

Detta betyder att vi inte alltid får det vi vill på det sätt som vi vill ha det, men hästen gör det den tror är rätt efter dens förutsättningar att göra det och det får vi nöja oss med som utgångspunkt för att i framtiden ändra rörelsen så den blir som vi vill ett steg i taget.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: