Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2473 ggr
Lexiia
2014-02-25 11:37

Bildtråd: Kallbod som tränar Nh

Jag tänkte fråga om ni vill ha en bildtråd där ni tränar era kallbod (renras som blandras) i NH.

Jag har nyligen fått en ardenner som är klumpigaste å livligaste unghäst ja har mött men har ännu INTE kommit igång med NH, har inte utrustningen än men sitter å kollar på sidor. läser en del å kollar youtube för att lära mig.

Det jag vill se är när ni tränar era klumpar, vad det är ni tränar å skriv gärna va det e för ras/er.

Känns en bildtråd onödig så ta bort inlägget men de e inte så mycket större/tyngre hästar som tränar när man googlar/kollar på youtube.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Zaphix
2014-02-25 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag och min kallblodstravare förra vintern, LinaN som fotat. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2014-02-25 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Utövat parelli i några år förut, men nu i princip lagt ned det och övegått till klickerträning och akademisk ridkonst så det passar mitt sätt att se på hästar bättre numera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-02-25 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sideways med flankrep

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-02-25 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Friendly game, från zon 5

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-02-25 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sideways över tunna

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-02-25 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Touch it pattern, med hoven

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2014-02-25 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Extrem squeeze-game

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-25 22:50
#8

Oj va fina bilder, blir så sugen på att börja träna lilla Elias (ardenner) va e det för ras du har LinaN, han e ju så tjusig!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 10:09
#9

#8 Ardenner/shire-korsning :) Mamman är Ardenner. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-26 10:29
#10

åååå 😍 Han är så stilig!

Min herre är ju inte alls lika stilig som din, hur gammal är han? Hur länge har ni hållt på? Har du haft problem att hitta repgrimma till hans storlek? När börja du använda carrotsticken? 

(Är naturhästens carrotstick, ledrep å grimma bra, vet att denna fråga ställs en miljon gånger)


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10

Han blir 9 nu i maj. Vi har hållt på med NH i ungefär 4 år give and take. Första året vart väldigt långsamt och väldigt lite hände, sen hittade vi vår instruktör och efter det har allt gått i en rasande fart! ^^ Han har blivit väldigt fin. När jag köpte honom så vart han allt utom det ^^

Carrotsticken använde jag så fort jag började med NH. Lekte friendly med den, använde som förlängd arm osv. Så den blev introducerad direkt i samband med repgrimman och ledrepet.

Har inte vart några problem med storlek i repgrimma till honom, han drar ju Xfull i vanliga men de jag köpt åp hööks börjar bli i minsta laget. Men jag hoppas att han slutar växa i år, de här stora kallblodingarna växer ju tills de är mellan 8-10år i regel. Jag köpte ju från parelli, deras repgrimma i strl Draft. som motsvarar Xfull-xxfull.

Naturhästens prylar är helt ok, inte lika bra som parellis men bra mkt bättre än mycket annat som säljs på diverse sajter. Så jag skulle säga go for it, beställ därifrån, de kan till o med knyta en grimma exakt efter din hästs mått om den skulle ha ännu större mått än vad deras X-full grimma är. :)

Bebisbild ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-26 11:28
#12

Oj, växer dom så länge? Han är kastrerad om de stoppar upp vet ja inte men där lärde ja mig nått nytt.

Då får det bli ett startpaket från naturhästen för det va skapligt pris å fanns i xfull, det har han på grimma och träns.

Vill oxå ha bebisbilder på min plutt men de e svårt då ja inte får tag på uppfödaren.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 11:32
#13

#12 ja de breddar ju sig. höjden brukar vara klar till 4-6 år, men sen är det ju massan och skelettet som ska växa klart också. Och ju större häst dess längre tid tar det innan de är helt klara. Harry har ju blivit mycket bredare över bringan de senaste 2-3 åren än han vart när han var fem tex.

Egentligen är ingen häst färdigvuxen innan 5 års ålder, nästa häst jag har ska jag vänta med inridningen tills den minst hunnit bli 6 år. men innan dess kommer man kunnat komma långt i NH-utbildningen från marken och ha allt klart sånär som på själva uppsittning och rid-biten :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lexiia
2014-02-26 11:40
#14

vi ska börja lite smått med Elias, just nu tränas sadel å träns å där får han känna, smaka å peta på det innan vi börjar röra honom med sadel så han känner vart vi är osv och han står still och är nyfiken, lite typ friendly game att han får känna å tar det i långsam takt med att se hur han reagerar å det går jättebra med sadeln, tränset är värre för bettet är supermega äckligt men efter en stund blir han för nyfiken på det å börjar smaka å greja å vips har han det i munnen helt själv :)


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Revolter
2014-02-26 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har nyligen beställt ett 7metersrep samt en stick från naturhästen och jag är mycket nöjd! :) Enda minuset skulle vara stringen som inte riktigt motsvarar originalet i smidghet (ganska styvt rep) men förutom den bagatellen funkar det kanon! Repet är av bra kvalité och har en schysst tyngd. 

Jag har ett treårigt kallblodssto och vi har precis börjat våran NH-resa tillsammans. Just nu är jag tyvärr förbjuden att ens vara i stallet pga att jag nyligen opererat hjärnan, så det kliar verkligen i hästfingrarna! Jag ska se till att fota massor när jag börjar träna igen, det är alltid kul att se och på så sätt få inspiration. :)

Lycka till med ert partnerskap!

P.S! LinaN tipsade mig för ett tag sedan att skaffa medlemskap på Parelli Connect och detta kan jag varmt rekommendera (Tack LinaN)! Massvis med videos, artiklar osv som gör det hela lite mer lättförståeligt.

LinaN
2014-02-26 21:34
#16

#15 passa på att titta på så mycket film du kan/får nu efter op så lär du dig en massa samtidigt och det är inte "bortslösad" tid som gör en frustrerad.

Vet att när jag op knät så låg jag hemma och glodde både på DVDer och på parelliconnect tills jag fick lov att börja grejja med hästen igen. mocka o sånt fick jag göra efter ett par dagar, men springa fick jag inte göra på 3-4 veckor så det blev mycket gående istället och ridning fick jag itne lov att syssla med på 8 veckor efter op….. det var hemskt ^^

Fin hon är din tjej! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-26 22:08
#17

Vilken fin tjej!

Är det naturhästens repgrimma oxå?

Ska beställa kittet så fort jag får "råd" med det men troligen nästa månad då det verkligen kliar i fingrarna nu, vill börja jobba mer med honom förtuom "bråket" i stallgången = dötrist att stå still men de har blivit sååå mycket bättre sen ja börja med att ha ryktlådan framför honom så han ser va ja gör då han e sååå otroligt nyfiken på precis ALLT!

I dag backa han utan att ja tog å tryckte på bogen/bröstet utan handen va ca 20 cm ifrån honom å ja blev så lycklig då backa annars vart att man får tvinga honom (nej inte tvång eller obehag/smärta, kanske ta i å trycka väldigt hårt), flytta sig i sidled behövde ja bara använda hälften av styrkan så även det går frammåt.

Min syster har kratsat hovarna i dag (första gången sen vi köpte honom då han dummar sig/kan INTE lyfta å hålla sig stående på tre ben, utan kan helt plötsligt börja "sparka/vifta" med hoven) så i dag har vart en toppen dag, så otroligt mycket framsteg på så kort tid.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 22:17
#18

#17 förstår din lycka MEN vill du ha en häst som flyttar på sig INNAN du sagt vad du vill att han ska göra? När hästar börjar anta saker utan att vi ber om det så får vi åter igen problem.

Så viktigt att du klappar/stryker/smeker, sluta och tveka en halv sekund innan du tillsätter tryck, och när hästen flyttat sig det du vill så klappar/stryker/smeker du honom igen.

Detta lär hästen att INTE anta saker och att du ibland vill något och ibland vill du inget alls när du är på väg för att ta på honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-26 22:40
#19

Nä, skrev lite otydligt, ja la upp handen för att ja skulle trycka han på bröstet men innan ja kom så långt sa ja back å då backa han, fick jättemycket beröm för att flytta sig bakåt utan att ja rörde honom, tror han gick mer på röstkommando än tryck där. Självklart berömde ja med att klia på favoritstället när han va så duktig.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Revolter
2014-02-27 11:46
#20

#16 Jag sitter klistrad vid datorn och kollar videos mest hela dagarna nu, för jag blir minst sagt rastlös av att inte göra någe vettigt med min tid! Dessutom bor jag nära stallet så jag vill gärna smita dit "bara en stund" ;) Har dock får strikta tråkorder av kirurgen att inte vara i stallet på 4 veckor. SNARK.

#17 Repgrimman är faktiskt från Börjes, helt ok kvalité! 

Vinnie (min pålla) är också extreeemt pillig och har otroligt svårt att stå still! Här gäller det verkligen att ha en plan med vad man ska göra samt att (från egen erfarenhet) inte kräva för mycket. Min instruktör har tipsat mig om att låta henne pilla, så länge det inte är på något hon kan göra illa sig på, eller på t.ex DIG på ett opassande sätt. Så länge hon står still med hovarna! Jag har dock fått sänka mina förväntningar ett snäpp och insett att jag inte kan kräva att hon står helt stilla utan att ta små, små steg och bara kräva det hon kan leva upp till. 

Lexiia, vart i landet håller ni till?

Annons:
LinaN
2014-02-27 12:14
#21

#20 ett annat sätt att hantera en överdrivet pillig häst som pillar på DIG är att pilla, klia, skrubba, gnugga hästen lika energiskt tillbaka och lägga till lite extra så hästen tills sist känner att "näee, SÅ mycket vill jag inte grejja" Funka toppen med en naffsig häst i stallet, han naffsar inte i mig längre, för jag tar tag i läpparna, gnuggar hela mulen som jag bakade en deg, drar honom lätt i näsborrarna, knycklar ihopa näsborrarna osv på ett energiskt (men mjukt) sätt, och han har slutat. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-27 20:21
#22

Han blir lite smått sur om man grejar med mulen på honom men ja skubbar å kliar, pillar å nopprar på honom men han är inte hårdhänt längre å ska erkänna att ja tycker det är väldigt mysigt när han står å musslar med mössan, men i dag är jag så STOLT över honom.

Andra gången vi kratsar hovarna på honom å han traja INGET med den upplyfta hoven (vifta) utan lät min syster hållas (hon har mer vana/kan mer än mig så hon tränar detta medans ja står å ger godis när han gör rätt, ska ta över när han är lite mer säker/duktigare) å efter ommöblering i stallet har han stått still HELA tiden tills vi skulle spreja insektsmedel å olja framhovarna, det va det enda i dag.

Å i dag har vi gått våran första promenad själva å det va så mysigt men va han titta å va nyfiken, men han följde mig fint, han gick framför mig ett par gånger men då stanna jag å bad han backa å efter te gånger så gick han inte framför mig längre, han stanna när ja stanna å det va superskoj.

Blir mer å mer mallig över min lilla plutt.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-27 21:03
#23

#22 var bor du om ni har insekter nu?! 

men gott det går framåt! hellre skynda långsamt och få det rätt än att göra det snabbt och det inte blir riktigt bra!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-28 08:52
#24

Vi bor i skaraborg men vi har fästingar redan å myggor 🤔

Plocka en fästing på katten å slått ihjäl ett par myggor å hunden har redan bärnstenshalsbandet på sig så ja slipper fästingarna på henne, katten va inte meningen att hon skulle gå ut men ibland smiter hon utan att ja märker det men hon är en dam på 15 år å kastrerad å går aldrig långt.

Det är lite så ja tänker oxå, låta det ta tid å bli bra än stressa fram å få en massa konstiga beteende.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-28 10:04
#25

#24 usch! Äckliga småkryp!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-28 10:10
#26

Det är hemskt! Enda nackdelen med sommaren å vi har stallet nästan brevid hornborjarsjön så där kommer krypen tidigare plus det e ju mängder med skränande tranor redan så ja antar det kommer från dom men ja tar det säkra före det osäkra å sprejar medel.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Biami1.
2014-02-28 10:16
#27

#24 Blev nyfiken på bärnstenshalsband mot fästningar. Har jag aldrig hört talas om.

Annons:
Lexiia
2014-02-28 10:18
#28

på vissa hundar funkar det på å andra inte, på min funkar det till 90% dom andra 10 är när hon är blöt (schäfer = vattenälskare) å bärnstenen ska göra så det blir statisk elektricitet i pälsen som inte fästingarna tycker om å ger f*n i henne.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Peppe
2014-03-05 11:47
#29

#15 måste bara fråga om nån häst i det stallet har patellaupphakningar? Jag såg ett klipp på youtube  med en patellahäst från vad som ser ut att vara det stallet 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Revolter
2014-03-14 16:34
#30

#29 Nej ingen i vårt stall har det, iaf ingen av de nuvarande inackorderingarna. :) Länka till klippet?

Revolter
2014-03-30 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Idag har det knäppts massor av bilder, så jag lägger upp några här! Bättre sent än aldrig va? ;-) Pållan skötte sig exemplariskt idag med tanke på att hon stått en månad efter min operation. Så härligt när man har roligt tillsammans!

Revolter
2014-03-30 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Cirkling game i rundkorallen

Revolter
2014-03-30 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Toleranshinderbanan

Zaphix
2014-03-30 20:01
#34

Är det en kallblodstravare?

Vad är det för stam? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Revolter
2014-03-30 20:44
#35

Ja :-) U:Ihle Vinnie e: Fakse ue: Järvsöfaks

Zaphix
2014-03-30 20:52
#36

Okej, delar lite stam med min som är e: Järvsöfaks då. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Revolter
2014-03-30 20:55
#37

Ska såklart vara ee: Järvsöfaks

Revolter
2014-03-30 20:56
#38

Åhå :-) spännande! Bild?

Revolter
2014-03-30 20:56
#39

Såg högre upp i tråden nu :-)

Zaphix
2014-03-30 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Såhär ser han ut. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: