Annons:
Etikettutrustning
Läst 1937 ggr
Lexiia
2014-02-24 12:24

Söker repgrimma till "vettigt pris" (Xfull)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick på alla hjärtans dag en alldeles egen häst, en ardenner, bara min häst å lyckan va TOTAL, en ung herre på snart 4 år, valack, som ja kommer jobba mycket med. Han är tyvärr inte inriden eller inkörd men detta ska jag få hjälp med.

Han är inte så jättehanterad, tycker inte om att man borstar eller grejar i ansiktet när han är uppbunden, att kolla hovarna = glömma om man inte vill sitta som ett klistrat frimärke i stallväggen, detta träna självklart på, fördel med honom är att han är väldigt nyfiken och smakar på ALLT som visas.

Nu ska ja börja lite lätt att jobba med honom från marken, lära känna honom och se hur han reagerar på saker å ting och vill därför ha en repgrimma och ett vettigt ledrep/arbetsrep i hans enorma storlek. Någon som vet vart det går att köpa ett sätt i hans storlek till "vettigt" pris? Nu söker ja inte superbilligt utan vill ha bra kvalité men ändå inte kosta skjortan om ni förstår vad jag menar.

Jag är inte så jätteinsatt i detta med NH än men läser boken "Dansa med hästar", kollar mycket på youtube och ska försöka hitta parellis filmer till vettigt pris oxå.

Jag vet INTE om det finns någon tränare i min närhet, bor i skaraborg.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
LinaN
2014-02-24 13:27
#1

Dansa med hästar är en fin bok. Lite flummig men han har ett trevligt tänk Klaus. Mitt tips är att även ta en kik på folk som tom dorrance, rick gore, pat och Linda parelli, buck brannaman, kelly marks, monty roberts, ellen ofstad mfl och läs deras böcker och sök på dem på youtube. Ta det som du trivs med och som fungerar på DIN häst.

Helt ok grejor hittar du bland annat hos naturhästen.se de knyter även repgrimmor i exakt din hästs mått om det skulle vara så. Repkvalitén är väldigt lik den som parelli själva använder. Grimmorna ligger bra i pris och även ledrepen ligger helt ok prismässigt även om jag tycker de är lite i dyraste laget. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-24 19:37
#2

Då får det bli naturhästen.se men vilken längd ska jag börja med? han är inte så hanterad å ja e ganska så "feg" när det gäller hästar, har vart livrädd i hela mitt liv men jobbat bort min rädsla å belöningen för att ja bota min rädsla blev Elias ( en hel del planering osv så klart men det va målet att få Elias) så ja e VÄLDIGT mycket nybörjare.

Ja kollar mycket på youtube å även den svenska sidan som har gratisfilmer (kommer ju inte ihåg va sidan heter) och har hittat en som håller i NH kurser men är lite dyrt så det kommer bli längre fram när ja å Elias lärt känna varandra lite bättre å blivit bekväma med grejerna osv.

Tack för all namn föresten 🌺


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-24 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Jag är av meingen att det bästa repet för mycket är ett som är mellan 7,2 och 7½m långt. Då har man utrymme att låta hästen bralla och busa, men man kan också justera längden närmare eller längre bort från hästen. Jag älskar mitt 22-fotsrep (motsvarar 7,2m) det har räddat mig många gånger :)

Och man ska inte vara rädd för att låta repet ligga på marken, varken mellan sig själv och hästen eller bakom sig själv om man håller närmare hästen så man får en repsvans efter sig. ^^ Det är sällan jag håller allt i handen, bara när vi leder förbi leriga partier utanför ridhuset o så. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-24 21:05
#4

Är det repet "tungt" att bära när det är så långt? Lutar åt ett så långt rep. Tack igen


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-24 21:09
#5

#4 nej, det är det inte. däremot så om man har det i öglor och hästen skulle dra/sticka så är risken att man trasslar in sig. Och släpper man öglorna på marken så är risken att man kliver i dem och fastnar eller snubblar på dem.

Så ur ren säkerhetssynpunkt låter jag nästan alltid mitt rep släpa i marken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-25 10:25
#6

Då fortsätter ja mina frågor här, ska man ha repet bakom sig när man jobbar med hästen nära sig? För de kommer ju inte vara att ja bör det utan släpar det för ja har så små händer ☺️


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
AlexandraS
2014-02-25 11:29
#7

Jag tillverkar ledrep och repgrimmor efter önskat mått. =) Kika in på www.alexhastcoach.se för att se färger mm….

Hälsningar Alexandra

(Håller även lektioner i säker- och naturlig hästhantering)

Lexiia
2014-02-25 11:33
#8

Vad har du för fäste på ditt ledrep? #7


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-25 22:13
#9

#6 bakom sig, framför sig, lite varstans sålänge man själv inte trasslar in sig och snubblar på det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-25 22:52
#10

aha, fick nämligen lära mig att man ALDRIG fick ha rep på marken om hästen va kopplad till det repet då hästen kan skada sig på det, va därför ja fråga.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 10:09
#11

#10 pjosk. ;) 

En häst som lärt sig gå undan för tryck skadar sig inte på ledrepet. Min kan galoppera och kliva på det utan att göra sig illa.

Han har till o med lärt sig att galoppera så att han INTE trampar på det. För ibland har det hänt att man tappat honom…

När man leder honom och han skulle kliva på repet så stannar han, kliver av repet och börjar gå igen. Till skillnad från de flesta andra hsätar som slänger sig uppåt/bakåt i ren panik över att sitta fast. Det handlar helt enkelt om att ha lärt hästen att 1) gå undan för tryck 2) inte få panik 3) lösa problemet som uppstått.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-26 10:35
#12

*du är min nya guru*

Å va du kan mycket, men VART ska ja börja? Vet att ni har en hel del artiklar osv, men mer exakt ska ja börja med?

Vill inte börja med nått avancerat än utan bara nått lätt å se hur han tänker å hur han uppför sig med en uppgift.

I stallgången fluttar han sig ganska bra för tryck men i bland får man nästan knuffa honom för att han ska flytta sig i sidled.

Finns det nån övning där man kan börja med att flytta sig för tryck mitt mål är att det ska räcka att ja lägger handen mot honom så ska han flytta baken (han flyttar rumpan i stallgången så han nästan står på tvären eller in i en annan box)

Eller va rekomenderar DU att börja med?

(länk till den artikeln skulle uppskattas enormt mycket då ja inte riktigt kan namnen och va det är för nått, ÄN, men ja läser på så mycket ja kan å minns)


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-26 11:29
#13

#12 jag har lagt mycket på minnet och testat mig fram ^^ Mycket trial and error med andra ord ^^

Börja med att bekanta dig med Zonerna för dem hjälper dig att vara effektiv nr du ber din häst om något. Står du i Zon 2 och vill flytta zon5 kan det bli besvärligt i början osv. ^^

Sen så när det kommer till tryck, så tänk på att använda dig av 4 distinkta faser. Och faserna kan du läsa mer om här.

Sen är det bara att börja beta sig igenom alla 7 lekarna. 

  1. Friendly game
  2. porcupine game
  3. driving game
  4. yoyo-game
  5. circling game
  6. sideways game
  7. squeeze-game

Dessa är en bra början, att lära in dessa 7 lekarna, för sen kan man kombinera dem bäst man vill på olika sätt, men det viktigaste är att hästen förstår de första 3, resten kommer nästan lite av sig själv när hästen kan de tre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lexiia
2014-02-26 11:31
#14

å tack så mycket! Ska genast börja läsa detta, taaaack så mycket 🌺


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Zaphix
2014-02-27 12:48
#15

Letar du fortfarande efter en repgrimma har jag en grön att sälja från parelli tillsammans med ett 22"-rep. Passar min häst som har xfull.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lexiia
2014-02-27 20:22
#16

Vad är det för pris på det? 

Ja jag söker det å äkta parelli skulle ju vara guld värd!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Zaphix
2014-02-27 22:16
#17

Är en natural hackamore egentligen, men går lika bra att använda som vanlig repgrimma att rep. Men är inget spänne på repet utan det får man knyta fast eller sätta på ett spänne.

Vill ha 300 kr + frakt för repgrimma och rep.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lexiia
2014-02-28 08:54
#18

aha, jag får pengar den 19 så blir det inte sålt innan det är ja intresserad. Har du någon bild?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-02-28 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 ett sådant här är det. Har precis samma till min häst ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-02-28 10:07
#20

Åååå, å så har man inge pengar att handla grejer för 😭 Har köpt så mycket denna månaden, en häst, betalat stallhyra, köpt en del saker som fattades (ännu ingen sadel å passande sadelgjord till barbackagjorden) då förra ägaren tog med sig saker ja skulle få med i köpet så sambon börjar bli lite sur på alla grejer ja köper.

Så finns det kvar den 19 så är ja superintresserad!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Zaphix
2014-02-28 19:45
#21

Den finns garanterat kvar då, så PM'a mig när du har pengar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lexiia
2014-03-01 09:40
#22

Å va bra! Måste fråga, går det sätta i en typ karbinhake eller likande så man kan få ett spänne i arbetsrepet?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: