Annons:
Etikettutrustning
Läst 5115 ggr
[[AcsJulia]]
2014-02-24 10:18

Längd på arbetsrep

Jag står här och ska köpa mig ett arbetsrep, då jag är trött på mitt longerrep i platt nylon som bränner sönder händerna… Jag har kikat runt en del och ser att 3,7m, 4,2m, 6m och 7,2m är de vanligaste längderna. Vad skulle ni rekommendera för längd för arbete på volt, promenader och trickträning? Har ni något särskilt märke ni gillar extra mycket? Fördelar/nackdelar med spänne, ögla eller knytrep för fäste?

Annons:
LinaN
2014-02-24 10:44
#1

7,2-7,5m är min favorit. Tillräckligt långt för att hästen ska kunna jobba på volt och sen har du 3-i-ett beroende på VAR på repet du håller. Inget säger att man måste vara i repets ände ^^

Mitt 22' (motsvarar ett rep på kring 7 meter) använder jag oavsett om jag jobbar stora hästar eller shettisar, det ger utrymme speciellt om man har en väldigt livlig häst att hantera. Samt man kan verkligen skicka hästen fram till saker utan att råka påverka mer än nödvändigt. tex om man leker touch-it eller point to point.

Spänne är bäst i min mening, visst det kan gå sönder, men hellre det än att hästen går sönder när repgrimman inte ger efter om hästen skulle fastna.

Ett rep som man knyter fast i grimman orsakar spänning i grimman, speciellt om hästen går på en volt tex, då kommer spänningen i repet göra så att grimman börjar snurra ihopa sig kring hästens huvud. Medan ett ledrep med spänne (som snurrar!) aldrig kan snörpa åt kring hästens huvud.

Så för mig är spännet en säkerhetsåtgärd och som ser till att hästen inte upplever obehag. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[AcsJulia]]
2014-02-24 10:59
LinaN
2014-02-24 11:06
#3

#2 det där blir skitbra! Precis en sån hake är det på mina parelli-rep och jag ÄLSKAR haken! Det är en tryck-vrid-öppna/lås mekanism på den. Hade velat veta tjockleken på repet, inte att det är relativt smäckert ^^ är det 12-14mm i diamter är det alldeles lagom.

Enda som jag skulle säga annars är ju iom att det är läderspänne på repet så vet man inte riktigt hur hållfast det är om hästen tex skulle slänga sig, slita sig och råka trampa på repet etc. Men sen har du ju inte så stora och klumpiga hästar som min ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[AcsJulia]]
2014-02-24 11:12
#4

#3 Då ska jag mejla Taur och höra! :D Mina är nog så klumpiga för sin storlek..! 😂

LinaN
2014-02-24 11:20
#5

#4 proportionerligt klumpiga för sin storlek alltså?! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[AcsJulia]]
2014-02-24 11:46
#6

#5 Precis..! ;) Som en klump, nedskalad i storlek och klumpigheten är i proportion till resten av kroppen! X)

Annons:
[[AcsJulia]]
2014-02-24 12:06
#7

Perfekt! Fick svar från Taur och repet är 15 mm! Nu blir det till att köpa sig ett rep..! 👍

trex
2014-02-24 13:44
#8

Använd handskar så slipper du bränna dig, gäller alla rep.🙂

LinaN
2014-02-24 13:57
#9

#8 finns något som heter Learn burn ^^ och genom att jag brände mig i händerna på repet gjorde att jag lärde mig att inte vara så krampaktig som jag var från början utan kunde vara mjukare och följsammare. Idag öppnar sig mina händer fort och sluter sig sakta per automatik.

Däremot så använder jag alltid handskar när jag hanterar min hondo, för det räcker med att man släpper ut repet med en mjuk glidande rörelse så flår den huden av händerna på mig. Och då rycker hästen inte ens i det….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[AcsJulia]]
2014-02-24 21:33
#10

Nu har jag beställt oss ett rep! Men det blev inte det tänkta 6 metersrepet, utan ett 7 meters. :) Passade på eftersom Taurs dunderrea började vid 15.00 och skall fortgå tills i övermorgon. Perfekt timing! Nu fick jag en meter extra rep för billigare pris än det försttänkta! Detta blev det: http://www.taur.se/produkter/traning-och-markarbete/arbetsrep-och-grimskaft/arbetsrep-whiteline-7-m.html

LinaN
2014-02-25 09:24
#11

#10 nice! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-09-25 08:08
#12

#10 AcsJulia, är arbetsrepet du köpte bra? Funderar på att köpa samma då det var helt okej pris och ser ut att vara bra(:

Upp till toppen
Annons: