Annons:
Etikettträningstips
Läst 1611 ggr
Zaphix
2/23/14, 9:41 PM

Ändra vikten, bara.

Har tyvärr genom parelliträningen jag hållit på med mycket ett par år med min häst fått en häst som tror att han ska göra mycket för små signaler.

Jättebra i endel situationer, i andra inte..

Börjat med akademisk ridkonst, vilket innebär en mass finlir med hästen. Har genom min tränare fått en övning där jag genom tryck ska ändra hästens vikt mellan frambenen och bakbenen.

Problemet är att min häst reagerar mycket på trycket, tror att han ska flytta hela sig och blir överambitös. Inte som i problem med friendly game, utan som i "titta vad duktig jag är nu, lite havre får jag väl allt om jag verkligen anstränger mig?"..

Hur får ni hästarna att bara reagera med viktförändringar när ni lärt in att de ska reagera mycket med små signaler?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
2/24/14, 10:50 AM
#1

Satt och lekte med finessegrejor häromdagen på Harry. Att gunga fram och tillbaka mellan stopp och gå. dvs en yoyo-lek. Och låter lite som om det kan vara samma sak som du gör med Dacke.

Att han är överambitiös när det kommer till mat är ju både för och nackdel… Men när du ber om viktförskjutning bakåt, börjar han rygga då? 

Isf hade jag bett om viktförskjutning, och innan han börjar röra sig bakåt genom att lyfta en hov, så ger jag eftergift framåt och ev lägger på skänkeln mjukt för att få honom att inte fortsätta bakåt. Och när han börjar tänka förmycket framåt, så ber jag honom om bakåt. 

Och när han sedan förstår att du vill gunga mellan fram och tillbaka så ger du godiset, och med själva gungandet så är det ju just att han ska vara beredd och inte ANTA att han ska vara överambitiös och förekomma dig och göra mer än du bett om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2/25/14, 8:35 PM
#2

Har backar när jag ber honom flytta vikten till diagonala bakbenet och även om jag klickar precis när han börjar förflytta vikten blir han sedan överambitös.. Han tror att han behöver göra mer än han just gjorde.

Jobbar med det från marken än så länge bara.

Övningen är alltså att ha honom ställd i nacken, flytta vikten först åt hållet han är ställd till, sedan åt andra, åt första och sedan diagonalt bakåt. Han är stel i bogarna och detta är tänkt att mjuka upp honom.

Ber verkligen om pyttesmå viktförändringar, men han blir så snabbt överambitös.

Grejen med honom är väl också att han är så sjukt enkelspårig och tjurig. När han väl kommit på att han tror man menar en sak så håller han fast vid det länge oavsett vad man gör.

Håller på att lära in slutorna från marken nu och han älskar vänster sluta. Så så fort jag ens ställer honom med kapsonen hoppar han snabbt in med rumpan för att göra en fin sluta. Man får sedan vara övertydlig en stund när man ber honom göra annat, för annars så vägrar han sluta upp med sin fina sluta. Höger sluta är dock inte aktuellt att göra oombedd, snarare tvärtom..

Så är så det är med vikt-övningen också, han antar att man menar en sak och kör järnet på det utan att tänka efter.

Han är lättlärd och rätt smart, men enkelspårig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2/25/14, 10:12 PM
#3

Ställ honom vid en vägg eller ett staket så han inte kan bli överambitiös för då tar väggen emot. 

Du har en LBI, de är listiga… ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2/25/14, 11:30 PM
#4

Han är för smart för mig.. Seriöst. Man tror ena dan att man förstår sin häst, dagen efter så inser man att man är så otroligt korkad som trodde man skulle göra det.

Jag intalar mig alltid att nästa häst inte ska vara varken en LBI eller en kallblodstravare, men jag kan lova att jag nog aldrig kommer undan dessa hästar. Vill ha ett lättsamt lite småkorkat brunt och inte så vackert halvblod som är lagom LBE med hög ridbarhet. Men jag är inte sån, jag dras till såna här hästar som Dacke.

Enkelspårig och tjurig, men ack så komplex.

Men får testa det där med väggen, använde den som hjälp till slutan. En husknut att slingra sig runt med rumpan. ;)

En annan plan jag haft är att över det när han är förspänd framför vagnen, då står han still tills man ber om annat. Den uppgiften tar han på största allvar. Men risken är att jag förstör det och det är det inte värt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
3/3/14, 9:43 AM
#5

Öka hjälperna så att det inte är osäkerhet som är orsaken till att hästen "missförstår" vad du vill. När det fungerar för "stora" hjälper så minskar du dom till den nivå du vill att dom skall vara eller så små som hästen accepterar.

Oftast är det missförstånd som gör att hästen ger oss för mycket, så tydliggör allt så att hästen verkligen är säker på det du vill innan du minskar hjälperna. Minska inte hjälperna förrän det fungerar perfekt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
3/3/14, 5:21 PM
#6

Tack för tipset!

Har tänkt att jag gör för mycket, för stora hjälper jämfört med vad som behövs. Men det kanske inte är så. Ska testa att vara ännu tydligare. :)

Är mindre lätt att vara tydlig när man själv är ny inom ett nytt tankesätt med nya hjälper när hästen också är ny inom det. Men blev inbjuden att prova träna min tränares häst, och det var till stor nytta. Den gjorde rätt när jag gjorde rätt, min häst måste lära sig göra rätt när jag gär rätt. Typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
3/3/14, 7:59 PM
#7

#6 överdriv för att lära, förfina när det sitter :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
3/3/14, 8:07 PM
#8

Fast nja.. Det går inte att överdriva saker på min häst. Han blir lätt tvär när han anser att man ger för stora hjälper. Tydliga, absolut, men bäst resultat brukar vara att ge honom rätt små hjälper ändå.

Parellis övertydlighet och stora hjälper försöker vi lämna, min häst uppskattar inte riktigt sånt. Han vill att man är mjuk och stillsam när han ska göra saker. Är man överdriven så tycker han inte att det är roligt längre.

Måste vara rätt fin i hjälperna från början, men vara tydlig och tänka på alla signaler jag ger ut. Men inget parelli-övertydligt längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
3/4/14, 10:43 AM
#9

#8 och allt är relativt. Det kanske inte behöver vara SÅ övertydlig men övertydligare kontra det du sysslar med nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
3/4/14, 1:27 PM
#10

Tydlighet behöver inte betyda STORA hjälper, man kan vara tydlig i placering av hjälperna och även när och hur länge hjälpen läggs på.

Så att vara "hårdare" i hjälpgivningen betyder inte alltid att dom är tydligare för hästen, bara mer iriterande.

Ofta så är "timing" en väldigt stor del i tydliga hjälper. Det märks tydligt på hästen när man ger en hjälp i fel tidpunkt, hästen förstår men kan inte just i den tidpunkten göra det man vill och kan därför reagerar surt på hjälpen. Galoppfattningar på fel ben är ett klassisikt exempel på det.

Att göra för mycket för fort är också ett sätt att göra hästar förvirrade, om rörelsen och hjälpen inte är riktigt befäst så kan det bli förvirring om man försöker sig på något som ligger nära den hjälpen. Som att flytta framdel eller bakdel för skänkel eller att göra ren sidvärtes rörelse. Dom hjälperna ligger rätt nära varandra och är inte varje rörelse befäst så blir det förvirring i hästens huvud, speciellt om man stressar på den.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
3/28/14, 11:45 PM
#11

Uppdaterar med att hästen äntligen börjar greppa detta med att göra lite mindre nu. :)

Övningen med att flytta vikten mellan frambenen och bakbenen börjar fungera bra nu. Han är lite stel i bogarna, så viktförskjutningen är inte jättestor, men den finns absolut där som ett tecken på att hästen greppat vad jag vill. Blir mer och mer.

Det jag fick göra var att lägga till spöt vids tygelläget på halsen och samtidigt förskjuta min vikt och behålla ställningen i kapsonen. Då greppade han plötsligt vad det handlade om. Väldigt lätta hjälper som behövs, bara lägga dit pisken lite lätt på halsen, men skjuta över min vikt rätt mycket så fungerar det bra.

Dock utan godis med denna övning, är godiset i hans tankar gör han mycket mer än vad som behövs.

Han är just nu lite som en överenergisk hund som testar sig fram genom hela sin arsenal för att få godis. Fast han är långsam och testar mest tjurigt göra sin vänster sluta, aldrig höger. Men lika godishungrigt och fokuserat som en border collie på tjack. Men långsamt.

Ja, jag vet, kass liknelse..

Men därför fungerar inte godis så bra just nu när jag vill att han gör mindre, men det kommer snart.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: