Annons:
Etikettutrustning
Läst 2387 ggr
supernatural
2014-02-15 12:09

Bästa bettlösa till het travare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har nyss börjat rida en annan häst i stallet, 9-årig varmblodig travare som är väldigt het och känslig. Rider western på honom och har vanligt tränsbett som jag knappt tar i, använder först säte, skänklar och trängande tygeltag innan jag tar kontakt med bettet för det verkar han gilla mest.

Dock gillar han inte bett överhuvudtaget, det märker jag. Han vänder bort huvudet när jag kommer med tränset och vill inte ta på sig, höjer huvudet lite (dock tar det ändå i munnen efter ett tag) och så. Sadeln går jättebra! Inget sadeltvång alls, rör inte en min när man spänner sadelgjorden och är jättesnäll i övrig hantering. Grimmor och liknande går också hur bra som helst.

Nu är det ju inte MIN häst men skulle vilja ha lite tips bara vad man skulle kunna använda :) Har tänk på att rida i kapson kanske? Då får man ju ställningen från nosryggen liksom. Annars kanske bara sidepull? Eller repgrimma, den är ju ganska skarp.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
LinaN
2014-02-15 14:13
#1

Har du provat att göra bettet till något positivt? droppa honung, eller annan god söt smet på bettet. 

Eller kolla så att det är inte bettets kyla som är problemet.

Jag doppar bettet i varmtv atten innan jag tränsar, samt att emellanåt så droppar jag sirap på bettet i hålen på det tredelade tex för då rinner det inte runt och hästen blirmycket mycket mer intresserad av att ta bettet ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2014-02-16 19:50
#2

#1 Det är inte för att det är kallt, värmer det väldigt länge och sånt. Märker mest under/efter ridning att han håller på mycket, gapar mycket och inte ser ut att gilla det. Gillar inte heller bett i allmänhet pga sättet de tvingar hästen att svälja fast det inte går, vilket orsakar kväljningar och liknande. Samt att det kort och gott är en metod som endast åstadkommer smärta.
Skulle därför helt vilja slopa bett och undrar vilka bettlösa träns det finns som är bäst för heta hästar? 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2014-02-16 21:23
#3

#2 jag har haft mycket tanke-gräl med mig själv och bett. Vart militant bett-motståndare i många år, men sen har jag börjat inse en del saker och det är väl som så att man måste komma till insikt HUR man vill använda bett.

För min del så hästens mun är dels väldigt okänslig samtidigt som den är väldigt känslig. De kan äta tistlar, taggbuskar och annat utan att tveka, men reagera otroligt starkt på ett bett. Så mina funderingar har gått i många banor. 

Rent fysiologiskt är munnen väldigt känslig med tanke på nerver och de tunna membranen mellan bett och käke men samtidigt så kan en häst äta hårda och vassa saker som också borde orsaka obehag och smärta… En tistel eller ett bett, vad är skillnaden?

Jag tror för egen del att skillnaden ligger i det mentala hos hästen. Att det är den mentala känsligheten som avgör det här med bettet (tillsammans med ryttarens hand givetvis!) hurvida det är svårt/jobbigt/gör ont eller ej….

Bett är ett ställningstagande man får göra själv, och det är inte lätt. Jag varierar, med bett och utan. Men jag har länge funderat, tänkt, haft ångest och undrat vad jag håller på med när det kommer till bettets varande eller inte i min hästhållning. Var och en får göra den resan själv.

Men överlag så missbrukas bett i vår tillvaro, de brukas inte som ett enormt finkänsligt kommunikationsmedel som de vart avsedda för. Idag används de för kontroll, och det är inte syftet med bettet… Inte i MIN värld iaf! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

BeHappie
2014-02-18 12:48
#4

Liten fråga.. Vad är ett trängande tygeltag? Tack på förhand!

LinaN
2014-02-18 18:04
#5

#4 när du trycker tygeln mot hästens hals, används främst inom western men även inom traditionell engelsk/tysk-ridning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

BeHappie
2014-02-19 07:40
#6

Tack LinaN för svaret! Kom att tänka på Walnut bettlöst tränset. Tycker det verkar väldigt bra och funderar starkt på att köpa det. Om du söker på walnut bettlöst stall rustorp kommer det upp :) finns massa bra att läsa om det där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: