Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2260 ggr
__Prenses
2/15/14, 10:29 AM

Bett alternativ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Nu är jag inne i en riktig tänkarperiod för mig och min ponny.

Hon är ett gotlandsruss på 8 år, har varit riden på hobbynivå i 4 år nu och är en riktigt ärlig och fin ponny. En bra läromästare för mig inom NH, hon lär mig mycket nyttigt varje gång vi ska göra något nytt.

Iallafall jag har ridit på ett tredelat bett, två delat tycker hon inte om och före jag köpte henne var hon i travträning och tror de hade något slags gummibett åt henne då.
Ju smalare bett jag haft desto nöjdare har hon varit.

Nu till saken. När jag har haft träning med henne och ridit varv på varv i trav och gjort olika övningar, så när jag sen börjar skritta och släpper efter på tygeln så börjar hon köra huvudet upp och ner. Varför ? Till viss del så funkar det att driva henne mer framåt, då slutar hon med bangandet upp och ner.
Det märks också att te.x om jag rider på sommaren så har hon lätt att bli lite sur och trög när hon får varmt och svettas mycket, då vill hon inte alls.

Hon har inte ont i ryggen, den har blivit kollad och annars är hon i mycket fint skick i benen och så. Har massör som jag har kontakt med regelbundet.

Tänderna har blivit kollade och hon har en tand som ligger lite snett utanför tandranden, vilket gör att hon nöter dem omjämt. Någon som har erfarenhet av detta och vad använder ni för bett ?

Jag har börjat rida henne i repgrimma och fokuserat mycket på att rida med hjälp av kroppsspråk, mera vikt och ljud och hon är riktigt nöjd med det, nöjdare än när man rider med träns faktiskt.
Jag vill inte rida henne på samma sätt som i förra sommaren, visst vi gick framåt men känner inte att det gav mig mycket i relationen till henne och det är det som är det viktigaste för mig.

Vad finns det för bett typer som ni kan rekommendera som skulle kunna passa åt henne? Och bettlösa träns, vad är bra och inte bra ??

Annons:
LinaN
2/15/14, 2:15 PM
#1

när det kommer till bett så tror jag på att testa sig fram tills man hittar ett som hästen verkligen gillar.

Min häst tex går som bäst och gillar bett med mycket tungfrihet, han gillar även när man rider på jaktkandar och andra bett med kindkedja sålänge det finns tungfrihet på dem. Utan tungfrihet blir han tung och stum i munnen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2/16/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Något jag funderar på (mitt inlägg är här) är kapson! Skulle kunna tänka mig att det fungerar bra, dels som längning av ryggen eftersom tyglarna sitter ganska långt fram, det blir liksom en bra böjning av halsen när man tar ledande tygeltag. Sen också för att då kan man ta One Rein stop ifall man behöver nödstoppa, som inte går på olika stångbett/hackamores 🙂

Har kollat på den här på Hööks:

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

idaklausner
2/17/14, 8:08 AM
#3

Naturhunden.se samt playlovelearn.se har flera bra alternativa träns såsom ridkapson, indianhackamore, sidepull.. :)

Peppe
2/17/14, 11:50 AM
#4

Det där headbangandet har jag börjat fundera på om det har något samband med att hästen har börjat använda andra muskler än tidigare. Jämför med min ponny som gjorde så en period när han börjat gå från hopphäst till dressyrhäst. Det var när man släppte tyglarna och skulle skritta av som du säger.

Tänker att det kanske är ett sätt att försöka släppa på spänningar eller liknande. Eller typ att dom är trötta i vissa muskler och "avreagerar sig" genom att headbanga.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2/17/14, 11:52 AM
#5

#2 undrar vad det är för nosjärn i den.

Ska köpa mig en kapson och hade tänkt mig en från markus holst men den där ser ju "likadan" ut och är 50 kr billigare, + att hööks är bekvämt och enkelt att beställa från 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

__Prenses
2/17/14, 12:04 PM
#6

#4 Jaaaa, kanske det kan stämma ? Det har jag inte alls tänkt på!

Helst av allt skulle man ju vilja ha ett träns som man vet direkt när man beställer det att DETHÄR funkar, annars måste man ju sälja bort det och söka vidare vilket är ju ganska trist… Men det är ju så man måste göra, kan ju höra om det finns någon som har bett att låna ut eller olika träns ?

Annons:
LinaN
2/17/14, 12:19 PM
#7

Harry gick och slog med huvudet upp o ner idag och försökte "rycka" tyglarna ur handen på mig, men det var för att jag inte lät honom gå på som en älg i det tempo han ville ha. Vi hade sällskap av två nippriga halvblod varav den ena bakskygg och den andra hetlevrad till tusen. 

Det var ju lite pinsamt att han var den som taktade mest och fjantade jämfört med de andra två.

Men jag märkte att fick han inte gå på i sitt tempo (somhan ansåg trav) så slängde han med huvudet, och om jag itne arbetade honom så slängde han med huvudet, så det gick bra sålänge vi gjorde små öppnor och skänkelvikningar men inte lång tygel på rakt spår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/17/14, 12:40 PM
#8

#7 jag ser det som 2 olika saker, att rycka tyglarna ur händerna eller head-banga. Det senare sker inte framåt neråt utan mer upp och ner, lite som när dom har flugor i ansiktet 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2/17/14, 3:27 PM
#9

#8 resultatet är ju detsamma, hästen slänger med huvudet och tyglarna dras ur händerna på en. Slänger han med huvudet uppåner så räcker inte tyglarna. Xfull tyglar är inte tillräckligt långa för hans korta hals….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/17/14, 4:47 PM
#10

#9 jag ser det som olika beteenden 🙂 tror inte vi menar samma sak 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

__Prenses
2/18/14, 2:36 PM
#11

Nej hon drar absolut inte tyglarna ur handen på mig utan huvudet är högt och det går liksom upp och ner, men inte så långt ner så jag skulle få ett ryck. :) Headbanga skulle jag kalla det som precis som Peppe ;)

Upp till toppen
Annons: