Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1054 ggr
Peppe
2/12/14, 7:31 PM

Orolig med huvudet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min unghäst har svårt att vara stilla med huvudet. Inte så han är orolig eller nervös utan snarare jäkligt nyfiken, han vill se och undersöka ALLT hela tiden, gärna bita och smaka lite också.

Jag är väldigt ovan vid denna typ av häst. Mina tidigare har varit surgubbar som tidigare förlorat förtroendet för människan. Men denna har aldrig varit med om något sådant, han tror att alla människor vill väl. Så nyfiken och social hela tiden. Jag vill inte ta bort detta men samtidigt vill jag utveckla hans tålamod som är nära noll. Det måste hända något hela tiden, som t ex med huvudet, han letar intressanta saker. Han har lärt sig att man ska stå still med fötterna (ehm ja för det mesta) men huvudet vet jag inte vad jag ska göra med riktigt. Ska försöka filma honom när jag kommer ihåg. Det är inget problem utan det är mer ett beteende jag inte vet hur jag ska förhålla mig till.

Detta gör att han är väldigt svår att fota om inte annat 😍

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2/12/14, 10:01 PM
#1

Sötnöt!

Han är ung, och hästar har också orala perioder i sin uppväxt (dvs en period då allt ska undersökas med munnen, och det är inte så konstigt iom att munnen är det mest taktila instrument hästen har.) vissa hästar växer ifrån det, andra, som Harrys boxgranne är 11 år och lika pillig med munnen som Harry var när han var som värst som bebis/unghäst ^^

Tillåt hästen att fippla och pilla med munnen sålänge det som han fipplar med inte kan skada honom. Biter han sönder en hink och får en plastskärva i munnen, inte så bra kanske men ha koll och ta hinken ifrån honom INNAN han dödar den.

Är han knökig med huvudet, kliar, bufflar och knör på dig fysiskt och nära så knö tillbaka. Säg att han knör med 5kilo, då knör du med 5½kilo tillbaka. Det gör att du visar att du förstår att det kliar, myser, knör på på honom men du tar också hand om "problemet" och vinner respektpoäng från honom. :) Det handlar inte om hur hårt trycket är utan om hur mycket man lägger till och att man är aktiv när man gör det. Lite slökliande hjälper ju inte utan då brukar de bli värre nästan ^^

Jag vann respektpoäng från en av gammelhästarna häromveckan. Han hade ridits, och var svettig där tränset legat emot och när det kom av så försökte han klia sig på mig, då tog jag och kliade honom mild-hårt tillbaka precis så mycket som han behövde för att det skulle vara behagligt + lite till. Sen var han nöjd och föröskte inte klia sig mer på mig.

Men jag skulle ta hjälp av en lek som kallas point to point, och är ett driving game, alltså rytmiskt tryck. Släng ut massa saker på ridbanan, koner, bommar, en frisbee, ett lock till foderhinkar, en fotboll, en sko. I princip vad som helst kan användas. Sen väljer du ut ett objekt och fokuserar på det, och ber hästen röra på sig, målet är att hästens nos ska nudda föremålet, ibland ställer de sig med nacken över och ibland till o med sparkar de/kraffsar och försöker stå på saken. 

Denna leken ger utlopp för hästens nyfikenhet samt mod och eftersom man "leder" och driver hästen från zon 3 (i höjd med sadelgjordsstaden) så är det ett toppenläge för hästen att vänja sig vid att ha en människa i samma region som han senare ska ha en ryttare i och att man från den regionen kan påverka hästen utan att behöva fysiskt ta i den-leda och dra den till punkten man ska till. S

en när man rört vid första objektet, så vilar man en kort stund, sen väljs ett nytt objekt ut. och så gör man det tills hästen börjar förstå att vad man vill. Missar hästen objektet så backar man den eller justerar så att hästen står med objektet framför sig, och sen kan man stå och vänta en stund tills hästen förstår vad det är som önskas. Det är verkligen ett huvud-pussel för hästen som får använda hjärnan tills den listat ut utamaningen och uppgiften. Sen även efter att de lärt sig mönstret i att gå fram till ett objekt, nosa och slappna av gör att de kan bli något lugnare med huvudet.

Och detta kan även göras i stallet mellan boxskyltar, höpåsar mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/12/14, 10:12 PM
#2

#1 ska prova! Har börjat skicka honom lite framför mig in från hagen vilket han tycker är konstigt. stannar och vänder på huvudet och undrar varför jag går där.

Har en fråga till. Han flyttar väldigt lätt för tryck, antingen fjäderlätta fingrar i pälsen eller för bara energi. Problemet är att det kan bli för mycket av det goda ibland, t ex vill jag flytta ett steg så tar han gärna ett halvt varv runt… hur gör jag?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2/12/14, 10:17 PM
#3

För övrigt är han inte bufflig utan han kollar höger, kollar vänster, kollar taket, kollar uppbindningen, höger igen, golvet, vänster, min jacka, taket, borsten, golvet osv osv.

Idag vände jag honom i vattenspiltan och han hittade KORGEN med alla PRYLAR i, måste smaka på varenda tvättsvamp… För att inte prata om radion och burken med hundgodis.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2/12/14, 10:38 PM
#4

#2 jadu…. hur gör man då….. har ju inte det problemet längre ^^ så då tänker man inte på det ^^ Men något du kan testa är att vara snabbare med eftergiften, ibland är eftergiften att vända sig helt bort från hästen och inte ens titta på honom om de är väldigt känsliga. och vara noga med klappa - flytta - klappa, så att klappandet i sig betyder inget förrän du sätter fingrarna mot hästen för att flytta. Det blir som en halvhalt i ridningen, "hej du var beredd på att jag kommer be dig om något snart men inte förrän jag slutat klappa…."

"rub to a stop" dvs att när hästen flyttar sig klart, så klappa mjukt (klappa katten-klappa/stryka) tills hästen har stannat. Fortsätt klappa tills hästen stannar. Det kan kännas som ett evighetsjobb men när hästen inser att klappandet innebär att han är klar med flyttandet så kommer han stanna snabbare och snabbare när du klappar. Sen kan man också lägga till röst och även stoppa upp i grimman om det snurrar för mycket. Och ibland får man lägga ihopa alltsammans. 

Harry har varit väldigt bufflig/klumpig när han står uppbunden med cross-ties, men sen jag började sätta hakarna i ringarna uppe vid "öronen" istället för ringarna vid nosen så har han blivit lugnare och inte alls lika tjålig med att titta överallt, eller rättare sagt han tittar överallt MEN han blir inte stressad/frustrerad när han sitter fast.

Fortsätt skicka honom framför dig, från bägge sidorna, alternera från höger och vänster sida så mycket som möjligt så blir han mer liksidig i hjärnan också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2/16/14, 8:49 PM
#5

#4 ett varmblodssto jag övar NH på är väldigt jobbig med bakdelsflyttningar, jag petar bara lite men hon går ett halvt varv runt så rumpan är helt på andra sidan när jag ber henne flytta. Ska testa rub-to-a-stop! :D

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2/16/14, 9:13 PM
#6

Rub- hesitate - press- rub to a stop :)

Vitkigt att inte glömma att tveka en liten stund mellan smekningarna och att man ber om förflyttningen annars så är risken att man har en häst som börjar flytta på sig så fort man nuddar honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: