Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1287 ggr
Ylwiz
2/2/14, 4:14 PM

Aggresiv?

Vad ska man göra när hästen sparkar? Idag stod jag på sidan av henne och hon fick för sig att sparka mig. Jag föste bort henne och sedan släppte ut henne i hagen eftersom jag knappt kunde gå (Hon sparka på knät.) Hon har gjort detta flera gånger och hon är sjukt sur heela tiden nu. Vet inte vad det är med henne. Hon är inte sjuk, hon haltar inte. Så vet inte vad det beror på. 

Vad gör ni när era hästar sparkar-gör utfall mot er? :s

Annons:
LinaN
2/4/14, 2:23 PM
#1

Vad har du gjort för att provocera din häst till ATT SPARKA?! 

En häst sparkar inte utan anledning och tyvärr så tenderar vi människor till att orsaka hästar att bete sig oönskat för att vi inte är uppmärksamma på vad hästen säger.

Det är sällan en häst sparkar bara för att sparka, troligtvis har din häst varnat dig flera gånger och eftersom du inte ser/förstår/ignorerar din hästs signaler så blir hästen till sist "tvungen" att skrika åt dig när du inte lyssnar på samtalston (ögon/öron, kroppsspråk etc) och till sist har hästen bara så rejäla grejor kvar som att bitas, sparkas och gå över dig som alternativ.

Så jag undrar vilka situationer är det som detta uppstår, vad händer innan hästen sparkar dig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caroline L
2/4/14, 3:15 PM
#2

En häst sparkar aldrig som första val. Hästar sinsemellan "viskar" när dom förmedlar budskap till varandra och i en aggressiv mening räcker det oftast med en varning för att en häst ska backa undan.

Hästar använder sig till största delen av kroppsspråket och vi människor kan inte läsa av kroppsspråk lika bra som hästar främst eftersom vi är mer verbalt utvecklade. Men det förstår inte hästarna, utan dom förmedlar sitt budskap till dig som människa genom deras kroppspråk.

Om du som människa missar deras "viskningar" så uppfattas du som väldigt hårdhudad som ignorerar dess varningar. Och precis som med andra hästar som ignoreras en annan hästs "viskningar" tar den då till sig och "ropar" ut budskapet och det sker genom bitningar, sparkar etc.

En häst gör inte detta för att vara dum, utan den har förmodligen viskat sitt budskap till dig som du missat, och då ropar den istället. Så precis som LinaN tipsar jag om att ta reda på i vilka situationer detta sker, och varför hästen gör det. Vad kan tänkas störa hästen?


Ylwiz
2/6/14, 3:19 PM
#3

Alltså det är mest när hon är i boxen (Och när hon är i sin box får hon göra vad hon vill nästan så där säger jag inte till om något) Men hon sa till när vi var i padocken och jag hade henne lös. Men jag ser om hon är missnöjd (Ögon, näsborrarna- Att hon spänner sig.) Men vad skulle jag göra åt det istället? Skulle jag släppa ut henne i hagen direkt när hon hade gett mig signaler om att hon var missnöjd? 

#1 #2

LinaN
2/6/14, 3:31 PM
#4

#3 I boxen kan det handla om att hon känner sig trängd, att du kommer oanmäld och bara klampar in i hennes personliga sfär. En del hästar har väldigt stor sfär och tar väldigt illa vid sig när man bara går rätt in till dem.

Gå fram till dörren, öppna, STANNA i dörröppningen tills hästen ser på dig och gå sedan in. Detta är att på sätt och vis "knacka på och fråga om man får komma in" 

Jag hade inte släppt ut henne i hagen när hon är missnöjd, risken är att du skapar ett problem. Att hon inser att ser hon bara förbannad ut så slipper hon göra något. Det jag istället hade gjort vart att be henne göra något som hon kan och tycker är roligt, och SEDAN släppt ut henne i hagen så man slutar på en positiv plats. Alltså, att du avslutar det ni håller på med när något går bra.

Hon var lös i paddocken, bredvid dig? långt ifrån dig? kom hon springandes mot dig och var hotfull? Vad hade du gjort när hon blev missnöjd? Hade du bett om något? Hade du pressat henne? Hur mycket erfarenhet har du och hästen av NH sen tidigare? Vilken nivå leker ni på?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ylwiz
2/6/14, 3:47 PM
#5

Efter hon sparkade mig så struntade jag i det och gjorde nått hon tyckte var roligt och därefter gav henne godis och ut i hagen. (då jag knappt kunde gå) 

Jag var bredvid henne och ville att hon skulle komma till mig, visste inte riktigt vad jag skulle göra när hon gav mig signalerna så jag fortsatte bara. Om hon bockar, kickar, får spratt när jag rider- Leker med henne så berömmer jag henne om det är positiv glädje, inte om hon sparkar ut av att hon är missnöjd. Då ignorerar jag hennes beteende. Jag tränar inte riktigt NH med henne utan jag mest leker och vill att hon ska använda sitt huvud. 

#4

LinaN
2/6/14, 5:09 PM
#6

#5 om hon ger dig signaler som är negativa, så bör det få konsekvenser. Tänk som en annan ranghög häst, om hon kickar mot den så sätter den andra henne på plats genom att flytta på henne. Antingen genom våld eller listighet.

Det bästa du kunde ha gjort är att flyttat bakdelen ifrån dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: