Annons:
Etikettträningstips
Läst 864 ggr
billy_klara
1/30/14, 7:51 AM

Om den inte vill?

Hej! I februari börjar jag rda en ny häst. Jag älskar värkligen att rida och lära känna nya hästar, men är lite rädd för att "dra ut i skogen" på en gång. Därför tycker jag det är bra att börja med att rida på ridplanen och lära känna hästen. Men den nya hästen hatar ridplanen. För den förra ägaren körde jättemycket dressyrmed han, så han tycker inte det är något kul. Har ni några tips på hur jag kan få honom att tycka det är kul? Några roliga banor? Eller övningar? :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
Bruhn
1/30/14, 8:19 PM
#1

Börja med att lära känna din häst från marken. Gå promenad med den. NH övningar.  Löshoppning i paddocken. Toleransträning . Lycka till

LinaN
1/31/14, 12:39 PM
#2

Be någon följa med dig från marken, känns det osäkert så fäst ett långt ledrep i regrimman under tränset. 

Så gjorde vi när min medryttare skulle galoppera min häst för första gången, vi kopplade honom enbart för den psykologiska värdet ryttaren fick. För det var som jag sa att även om jag håller honom, det finns inget som jag kan göra 7m bort för att hindra honom bocka eller dra iväg, men just som psykologisk trygghet funkade det toppen. :)

Men just att leka från marken, lära in de 7 lekarna osv gör att ridbanan inte bara betyder ett ändlöst harvande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fjäril
1/31/14, 7:00 PM
#3

Vi har nyligen köpt en häst och den första tiden handskrittade vi henne på alla tänkbara "läskiga" ställen för att hon (och jag) skulle känna oss trygga tillsammans. Ibland har jag hoppat av (om hon reagerat på något) och lett henne förbi "hinder" som uppstår för att visa att det inte är farligt. Jag/vi har varit noga med att finna tilliten till varandra. Att vi pratar och myser mycket tillsammans. Hästen blir trygg och likaså ryttaren.

Sen är det ju så att hästar känner av vår rädsla. Är vi kolugna, är de likadana.

Sajtvärd på Övernaturligt

LinaN
1/31/14, 11:21 PM
#4

#3 man ska ALDRIG vara rädd för att sitta av, det är inget nederlag utan klokt att ta hand om sig själv, sin häst och en eventuell rädsla. Det är att sätta relationen först! Bra jobbat! :D

Så fort man får tanken "jag borde hoppa av!" så är det klokast att göra det, för oftast är det när den tanken kommit som något verkligen går åt fanders och tro fanken man landar på backen…. ;)

Så det är alltid bättre o lyssna på rösten som säger sitt av! för annars kan det vara för sent!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fjäril
2/1/14, 9:21 AM
#5

#4 Så tänker jag också - får man en känsla av att hoppa av, ska man göra det :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: