Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 965 ggr
emmaerlandssoon
1/15/14, 9:06 PM

Häst som inte vill till stallet

Hej på er! Skulle behöva lite råd om hur jag ska göra.. I höstas så stötte jag på problemet att min häst inte var så motiverad till att hänga med mig in till stallet. Det pågick rätt länge tills jag blev mer insatt i Parelli och lärde mig hur jag skulle få en mer villig häst och då få bukt på vårat problem. Det är så att sträckan mellan stallet och hagen är kanske 300m och hon kunde då stanna mellan 5-15 gånger på dem 300meterna. Men som sagt, efter att tagit tag i det så slutade hon stanna och det var inget mer med det. Men nu de senaste gångerna så har problemet kommit tillbaka och har blivit ännu värre, alltså jag får knappt fram henne. Jag vill verkligen inte ha det såhär och jag förstår inte vad det är som är fel. Vad tror ni? 

Är det i vårat förhållande det brister eller vad kan det vara? :(

Annons:
LinaN
1/15/14, 9:15 PM
#1

Lek på väg till o från stallet, falling leaves eller S-pattern, skicka hästen fram o tillbaka över vägen, ibland runt i en cirkel. 

VARFÖR tycker din häst inte om stallet? Tror det är en bra ände att börja i. Vad gör att hästen inte vill gå dit? Är det trångt, eller är det så att du alltid pillar med sår i stallet eller annat som orsakar obehag.

vem släpper ut och in hästen i hagen på morgon/kväll? Har de samma problem? isf så är det ju stallet i sig som är problemet. Men ibland så är man tyvärr själv anledningen till att hästen inte vill med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
1/16/14, 10:44 AM
#2

Se till att hästen har något att se fram i mot när den kommer in i stallet, Då vill den självmant gå in i stallet. Kan tom vara så att hästen får för mycket mat i hagen så den inte ser någon som helst anledning att vilja gå in i stallet. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: