Annons:
Etikettallmänt
Läst 1809 ggr
emmaerlandssoon
2014-01-09 21:37

Är hästen i behov av rutiner?

Hej på er! en grej som har slagit mig nu på senaste tiden är dethär med rutiner. Min häst som jag tar  hand om är jag hos ungifär 3 dagar i veckan. Hon får ju alltså tillsyn dagligen då dem står på lösdrift osv. När min syster hade henne (är hennes häst) så stod hon alltid och väntade vid hagöppningen varje kväll för hon visste (antagligen) att hon skulle komma, vilket min syster gjorde varje kväll med. Men jag undrar, blir det inte jobbigt för hästen att aldrig exakt veta när jag ska komma? Då dem 3 dagarna ofta är olika?

Annons:
Fjäril
2014-01-09 21:41
#1

Det sägs nog olika om det där,sen handlar det ju också vad hästen är van vid - men jag tror att det är viktigt med rutiner, framför allt vad gäller mat.

Vad säger ägaren till hästen? Brukar de ha samma fasta rutiner?

Sajtvärd på Övernaturligt

emmaerlandssoon
2014-01-09 21:52
#2

Min syster är ju då ägaren, när hon hade henne så hade dem ju rutiner med mat och tillsyn osv. Men eftersom dem går på lösdrift nu så skapar dem ju egna mattider så då blir det väl int så mycket rutiner där heller. :)

Zabbio
2014-01-09 21:52
#3

Jag anser att alltför fasta rutiner gör mer skada än nytta.

Hur många hästar står inte och är stressade vid utfodring om man kommer några minuter för sent? Medans de som vet att maten kommer när den kommer (och inte är hungriga däremellan) inte stressar.

Hästar som är vana vid att allt är exakt som det ska vara med strikta rutiner men blir jättestressade så fort något ändras..

Nej, det jag anser vara viktigt är konsekvens. Samma svar ska ge samma resultat. Naturliga behov ska tillgodoses och hästen ska veta att det blir bra och världen går inte under för att något inte var precis som igår.

Våra hästar har inga direkta rutiner, varken på när de ska komma ut eller in eller få kraftfoder (står färdigt i  boxen när de tas in). Men de vet att de kommer få komma ut i hagen, de kommer få komma in i boxen, ibland åker de iväg till nån träning och ibland inte, men mat, skydd och välvilliga människor finns alltid. De är väldigt lugna och trygga individer (ja, varmblodet kan ju vara lite högt i energi och vill så mycket hela tiden, men inte så att han är stressad i allmänhet utan det är mest att han är överdrivet arbetsvillig. Står gärna och myser också). Jag tror att de varit mindre trygga med rutiner, minns att varmblodet var väldigt om sig och kring sig när vi var och skulle köpa honom, då det störde den dagliga rutinen. Sån är han inte nu även om det händer något oförutsett.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

emmaerlandssoon
2014-01-09 21:56
#4

Okej tack så mycket för svaret! :)

LinaN
2014-01-09 22:17
#5

#3 hade mågna kloka vinklingar där.

Min häst har 2 fasta rutiner, morgonfodring av stallägaren kl 06.30 samt kvällsfodringen vid 21 som sköts av en av inackorderingarna.

Däremellan så är det mycket som varierar, vem som släpper ut hästen. Klockslag för utsläpp, ibland blir det kvart i åtta, ibland 10 över åtta, ibland så sent som halv nio om bussar eller bilar inte gått som planerat etc.

Våra hästar går på fri tillgång i hagen så de svälter aldrig. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Uss
2014-01-10 10:40
#6

Jag köper #3:s resonemang, men tror att de hästar som stressar vid utfodring inte har fri tillgång till grovfoder och därmed faktiskt ÄR hungriga. Om du tittar på hur hästarna själva gör så har de rutiner, så jag skulle vilja säga att de vill ha det och mår bra av det. Mina hästar rör sig alltid på ett visst sätt i hagen, du kan nästan ställa klockan efter dem var de är eller vad de gör. Men visst, är det soligt och varmt så byter de viloplatsen mitt på dagen, står under stora trädet/i dungen eller kommer och vill in i stallet i stället. Är det i stället blåsigt ute så står de hellre mitt på den öppna platsen än nära skogen där det kan komma ut hemska farliga djur. Och nu på vintern så kommer de om det är blött eller fruset/snötäcke ute alltid springande direkt när vi, ett par timmar före insläpp, börjar göra iordning stallet och vill komma in men är det torrt och (som de tycker, islandshästar som de är) gott ute så får vi gå och hämta dem när det är dags. Så jag tror att hästar mår bra av rutiner, men därmed inte sagt att rutinerna måste vara särskilt rigorösa utan kan anpassas efter förhållandena så att hästens naturliga behov tillgodoses (precis som #3 skriver). Rutinerna är viktiga när det gäller sådana saker som i vilken ordning hästarna tas in/ut eller får krubbmat men däremot så tror jag, under förutsättning att hästarna alltid har tillgång till grovfoder av något slag, att det inte spelar så jättestor roll om ut-/insläpp eller utfodring sker någon timme hit eller dit. Ska man t.ex. få en ovillig häst att uppskatta arbete så bör man också ha rutiner (om hästen vet att det efter ansträngningen kommer något trevligt så kan den ändra sin inställning) men i själva träningen är ju konsekvens oerhört viktigt - och ligger snubblande nära rutin ;D

Annons:
LinaN
2014-01-10 22:26
#7

#6 "Ska man t.ex. få en ovillig häst att uppskatta arbete så bör man också ha rutiner (om hästen vet att det efter ansträngningen kommer något trevligt så kan den ändra sin inställning) men i själva träningen är ju konsekvens oerhört viktigt - och ligger snubblande nära rutin ;D"

Ordet rutin har ett antal synonymer:  Enformigt, Vardagsarbete, Slentrian, samma gamla hjulspår. Och det vill vi ju verkligen inte utsätta våra hästar för. Det är ju SÅDANT som gör dem ovilliga i längden. (även en RBI kan bli gruvligt uttråkad till sist även om det är hästar som behöver bra rutiner eller rättare sagt en förutsägbarhet så de inte blir emotionellt förstoppade.) 

hästen sätter inte samman arbete och en senare belöning, det är för långt mellanrum från att man sitter av och leder in i stallet och sen ger den något gott eller en massage eller whatnot. 

Däremot så har man som människa möjlighet att se till att träning är intressant, roligt och engagerande och får hästen att VILJA prestera. Men det finns vissa rutiner som är bra, att alltid se till att man tar på grimman på ett respektfullt och trevligt sätt, att ta av den på samma sätt. Att göra vissa vardagliga saker förutsägbara etc. 

Ska de uppskatta arbetet så måste det vara till deras fördel, och att de förstår att det är för deras skull, de får ut något av det emotionellt, psykiskt och fysiskt. De är trygga, de är självsäkra/ökar sitt självförtroende och framförallt har roligt själva också. Då får man en positiv och arbetsvillig häst som möter en i grinden och vill ut och jobba. :)

Jag kanske hakar upp mig på ordval, men ibland så är det viktigt att se över vilka ord och känslan man lägger i orden, för det är ofta man faktistk bara accepterar något för att det är så det är eller har varit utan att ifrågasätta. Och det är något folk som hållt på med NH-metoder gör när de kommit en bit, de ifrågasätter, sig själv, metoderna, andra metoder, traditionell hästhållning, ordens värde, sina egna tankar etc etc för det är en del i utvecklingen att definiera, förstå och sträva vidare :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Uss
2014-01-12 12:56
#8

#9 hmm, ja jag är ju inte så duktig som du på det här o kan inte alltid sätta ord på det jag "känner", men jag vet ju när du påpekar det att det inte blir en BELÖNING för arbetet… Jag tänker mer att om man avslutar med något som pålle gillar så är det det som han "kommer ihåg" mer till nästa gång - på samma sätt som man avslutar när det går bra för att det ska vara trevligare nästa gång. Jag tycker ju att det som #3 beskriver ÄR en sorts rutin men mer som en "ram" för dagen, eller hur jag ska säga; ramen är ut i hagen, omvårdnad o arbete o in i stallet igen till natten. Men resten; när, hur länge, vem, vad och hur kan variera en hel del beroende på omständigheterna - precis som hästarna gör själva i hagen. Det måste finnas variation, men det måste också finnas en "kärna" som är rutin…

Upp till toppen
Annons: