Annons:
Etikettutrustning
Läst 3162 ggr
Lexiia
2014-01-08 11:51

Egen repgrimma, nån som kan?

Jag antar att ja e person nr 1243210957 som skriver samma inlägg och ber tusen gånger om ursäkt för det.

Jag har börjat lite lätt med NH på en nordsvensk och vill ha tag på en repgrimma som passar henne. Jag har googlat å kollar på youtube men får det inte alls att funka i mitt huvud hur man knyter ihop den.

Så ja undrar om det finns någon här som skulle kunna tänka sig knyta en grimma till henne? (självklart betalar ja) då ja tycker att priserna på färdiga repgrimmor e väldigt dyrt, hööks kommer ja inte köpa då ja läst att dom inte ska vara så bra.

Även intresserad av vart man kan kan köpa bra ledrep till bra pris eller hur man lättast gör ett själv.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
LinaN
2014-01-08 11:59
#1

Enklast är att titta efter en begagnad parelli-grimma, tar sin tid men är värt det. De är bra även som andrahands-vara. 

Sen nackdelen med att köpa av nån som knyter själv är att man inte alltid vet vad man får. många knyter med de billiga repen från rusta, det är helt ok rep som grimma men kärnan är inte alls lika slittålig som riktiga rep.

Satsa hellre på att köpa en kvalitetsgrimma än en billig grimma. Du har redan sorterat ut hööks, varför inte köpa en repgrimma för 170-250 kr som kommer räcka i hela hästens liv?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-01-08 12:05
#2

Jag är helt ny inom detta och vet inte vart ja kan hitta dessa 170-250:- grimmor, tanken slog mig att paracordrep skulle kunna funka men de e kanske lite för klent?

Hitta en tråd som va låst att det va nån som knöt grimmor men vet det va fick ja inte riktigt hum på (även ny på iFokus fast gammal medlem) 

Så berätta gärna vart ja kan få tag på en beg osv :)


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Hästcoch
2014-01-08 12:44
#3

Hej,

helt ok och bra fråga hur man knyter en repgrimma. Jag möts av den i min hästvardag och har lagt upp 6 st bilder steg för steg på min hemsida så att mina elever kan titta när de behöver.

Varsågod - www.säkerhästhantering.se

Lycka till med din repgrimma. Ett fantastiskt träningsredskap för att skapa en ännu bättre kommunikation med din häst.

/Lisbeth Johnson Börjesson

Hästcoch
2014-01-08 12:46
#4

Här är tips på var du kan köpa repgrimmor:

- www.horse4ever.com

- www.stallsonakull.com

- www.alexhastcoach.se

Lycka till med ditt träningsredskap :)

Lexiia
2014-01-08 22:03
#5

Å tack alla!

En fråga till när ja ändå är igång!

Vad ska ja ha för rep? Tänkte på paracordlina men de kanske inte funkar?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-01-09 11:06
#6

#5 repen ska vara av yachting-type alltså sådana rep som används på båtar. flätade inte tvinnade(slagna). Anlendingen till att man använder yachting-typen av rep är att de är vattentåliga, salt-tåliga och har höga UV-värden så de inte bleks och blir fula.

Plus att även om de är av syntet så är de snällare mot hud och päls än vad tex paracord är. Paracord är tillverkat för att skapa viss friktion, medan yacht-repen ska glida lätt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Uss
2014-01-09 12:42
#7

Sven Forsström säljer både ledrep och grimmor via sitt företag Equerry Ledrepet ska vara av en "tung" typ - om du ställer dig i ena änden av repet och rör det hastigt en gång upp och ner så ska rörelsen liksom fortplanta sig i repet och inte "dö" innan det når andra änden (som ju måste hållas av någon eller sitta fast på annat sätt). Vi har ett rep som har en gummikärna eller något, köpt av en lokal "hästviskare". #3 säljer inte du rep/färdiga grimmor?

LinaN
2014-01-09 12:59
#8

Helt ok rep o grimmor av bra kvalisort finns hos naturhästen.se inte riktigt samma som parellis men ska jag välja ett annat "märke" så väljer jag deras för det har rätt känsla. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-01-09 21:13
#9

Å tack alla, funderar på denna för det va i min prisklass :)

Tusen tack alla igen!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-01-09 22:24
#10

#9 köp inte ledrep utan spänne! Spännet förhindrar att grimman ger oönskade signaler, för när repet rör på sig så skapar det spänning i grimman. 

samt knyter man fast ledrepet sådär och hästen skulle komma lös och trampa på ledrepet så finns det en risk att du aldrig får upp knuten igen.

visst, ett spänne kan gå sönder, men ett spänne kan ersättas. Och när en häst kliver på ett rep går oftast spännet sönder, men utan spänne så går hästen sönder. 

Ledrep 395kr http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Arbetsrep+3%2C7m&id=146&lang=sv

repgrimma 195kr http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Repgrimma+standard&id=141&lang=sv

Det skiljer 105kr och du får ett säkert o bra ledrep med spänne, samt att som jag sa tidigare så håller deras repprodukter väldigt god kvalité. Och det har jag förstahandserfarenhet med då jag har deras indianhackamore som tillverkas av samma rep som resterande produkter tillverkas i.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Uss
2014-01-10 09:08
#11

#9 Sälv skulle jag inte vilja köpa vare sig grimma eller ledrep utan att ha känt på dem irl - eller iaf fått rekommendation av någon annan som känt på dem och som jag vet att den vet vad den talar om (ser nu att det blev lite jobbigt uttryckt, men…) Jag har sett (och köpte en, min första ;D ) mjuka sladdriga repgrimmor som inte är så mycket att ha och ledrep som knappast vidarebefordrar rörelsen i repet till hästen - vad är det då bra för? Jag har ledrep både med och utan spänne och gillar det utan bäst (gillar bl.a. inte hur spännet KAN komma att slå hästen på hakan) men det ligger MYCKET i vad #10 skriver!

Lexiia
2014-01-10 09:42
#12

Tack igen för info, då blir det naturhästens grejer :)

Tack tack!

Anledningen till ja inte ville "ha" spännet va för ja va rädd att det skulle slå hästen som tex spännen på grimskaften kan göra å de ser inte så skönt ut att få ett sport metallspänne i hakan med bra sving på.

Men det blir med spänne, för stora risker med att inte ha det!

Å va ja älskar detta forum, bra svar med bra förklarningar å man får inte "skäll" för man ställer "dumma frågor"


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Uss
2014-01-10 10:50
#13

Ja, om det finns minsta risk att pålle kommer lös med repgrimma o ledrep så ska man absolut ha med ett spänne som kan släppa (såvida man inte är ute efter just det att det inte SKA kunna släppa, men det är ju en annan sak o inget man normalt vill ha - helst ska ju pålle överleva oskadd ;D ). De spännen vi har på våra rep är inte stora eller tunga, de är platta o ganska lätta o jag misstänker att det är samma med naturhästens :D men billiga rep kan ha det.

Annons:
supernatural
2014-01-10 18:43
#14

Jag skulle snarare säga tvärtom; köp en utan spänne! Min personliga åsikt kanske, men spännet kan slå hårt mot hästen och göra ondare än det kommer göra med bara rep. Snällare utan spänne på något sätt.
Nej men jag vet inte jag tycker det känns bäst utan spänne, lite jobbigare att sätta dit repet bara haha.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Uss
2014-01-10 20:11
#15

#14 grejen är ju att en repgrimma kan orsaka allvarliga skador på hästen OM hästen t.ex brallar iväg, människan tappar repet o hästen trampar på det o det är "för kort" när hästen efter bocksprånget kör upp huvudet för att rusa iväg. Det är stora krafter som påverkar hästens "nacke" - o det är samma anledning till varför man aldrig ska binda en häst i en repgrimma. Vi har spänne på vårt långa "longertingsrep" o det slår inte mot hästen - som jag skrev ovan så är det ju också skillnad på spänne o spänne o det finns bra spännen som är lätta o "smidiga" men ändå tillräckligt bra för att funka i ett ledrep. Men det är ju en avvägning - risken att hästen kommer åt att trampa på repet eller att man snabbt måste lossa det mot tyngd av ett spänne o risken att detta spänne slår hästen.

Minorca
2014-01-10 20:22
#16

Ledrepet bör ha ett spänne som kan snurra, så att inte repet snurrar ihop repgrimman under hackan på hästen och bli spänt, då kan man inte få någon eftergift i grimman heller.

Lexiia
2014-01-10 21:14
#17

Å va mycket info!

Men ska köpa med spänne för säkerhetens skull!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-01-10 22:52
#18

#11 nu har jag ju kännt på kvalitén på deras produkter, och även om jag själv förespråkar Parellis prylar eftersom där får man verkligen den kvalitén som man betalar för, så är naturhästen inte långt efter i kvalité. :)

Angående spänne kontra inte spänne:

Spännet är en fas 4, om du behöver ta i så hårt att spännet klonkar till hästen så kommer du vara effektiv. Jag har klonkat till min häst många gånger för att han blivit respektlös, för att han inte har lyssnat utan blivit så uppjagad (ja, han KAN bli uppjagad han också ^^) och han har behövt en "rejäl örfil" för det är det enda som fått honom att stanna upp och gett mig de millisekunderna som krävts för att tex kunna göra en hind-quarter disengagement.

dvs stänga ner hans bakdel/motor genom att be honom vända sig så att bakbenen korsar varandra (detta gör att synapserna i hjärnan kommer fram ordentligt från paniksidan av hjärnan (höger) till tänkarsidan (vänster)) för annars skulle vi vart riktigt illa ute!

för mig är spännet en dubbel säkerhetsåtgärd. Spännet går sönder före hästen, repgrimman går inte sönder som en engelsk grimma och det är meningen. Och den kan fungera som en örfil. Samt att som jag redan skrivit och som #16 åter igen påpekar.

I alla rep, oavsett om de är tvinnade eller flätade finns något som heter coil-tension, det är alltså den inre spänning som finns i repet som gör att rep snurrar sig och vrider sig lite som de har ett eget liv. Ett mjukare rep har mindre coil-tension än en lasso tex. Och detta kommer göra att även om du håller i änden av repet och din häst travar runt dig så kommer repet att vridas om mer och mer för varje varv tills effekten inte längre bara är i repet utan även vandrar upp i grimman som snör åt hårdare och hårdare om hästens huvud och ger ingen eftergift.

Ett svivlande-snurrande spänne förhindrar detta, det neutraliserar spänningen i repet och på så vis förhindrar att man får den här coil-tension-effekten som inte är önskvärd.

och som jag redan nämnt så är det trist att behöva skära sönder sitt ledrep för att knuten blivit för hård för att få upp från grimman.

Sen har spännet ytterligare en effekt/funktion och det är att den ger en omedelbar eftergift, precis som slobber straps/tygelläder gör när man rider western. Visst får man samma effekt med ett fast ledrep (vi säger fast om de som inte har spänne framöver här för att undvika missförstånd) men effekten är något långsammare och kräver mer av dig som håller i repet, dvs det är mindre utrymme för misstag.

Och åter till klonkandet av hästen. Det som är direkt farligt med ett spänne skulle vara om det kunde slå hästen på tänderna för då kan bitar brytas av av emalj och tand. MEN då får man se över storleken på sin grimma, för spännet ska aldrig kunna passera hakan och upp mot tänderna. Vidare så krävs det väldigt stor kraft för att man ens ska kunna klonka till hästen med spännet. Sen ett spänne kan inte leverera samma tryck som en hästspark hur du än bär dig åt om den är fastsatt i repgrimman. Och hästar mottar sparkar och hugg mot hela kroppen, inklusive huvudet när de har dominanslekar för sig.

Visst hästen kan slå med huvudet så att den får en smäll på hakan eller vid sidan av käken MEN det är en direkt konsekvens av hästens handlande. För då är det inte DU som klonkat till hästen, den gjorde det själv. Hästar lär sig väldigt snabbt orsak och verkan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-01-11 09:50
#19

Oj, mycket info om bara spännet, va ju riktigt spännande att läsa! Så bra skrivet att till och med jag (dyslexier) fatta utan bekymmer!

JÄTTEBRA! TAAAACK så himla mycket, men det blir med spänne, för säkerhetes skull då det inte är min häst, sen slippa skära sönder repet om man vill få loss repet från grimman. Tack tack alla.

Nästa månad blir det besök till naturhästens sida å beställa.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: