Annons:
Etikettträningstips
Läst 1377 ggr
Anonum
1/5/14, 9:39 PM

Hur börjar man?

Hej! 

Jag har blivit allt mer intresserad om Natural Horsemanship och undrar hur man ska börja?

Har ett 9 årigt (envist) russ som jag gärna vill börja med. 

Men vet inte riktigt hur man gör eller vad man behöver kunna.

Annons:
ScreamingPony
1/5/14, 9:47 PM
#1

Jag är absolut ingen expert eller ens i närheten av att vara en, men du kanske ska börja med att läsa om det och kanske testa lite "övningar". Dock ska man inte snöa in sig på att allt ska vara exakt som det står om för alla hästar är ju olika och jag tycker helt enkelt att man få testa sig fram och se vad som funkar :)

Life is about finding people who are your kind of crazy! :D

Min blogg och min We♥It

LinaN
1/6/14, 2:27 PM
#2

Man börjar genom att förkovra sig i alla de bra artiklar vi har här på sajten. Om de 7 lekarna, om Horsenality, om faserna, och om allt annat intressant som finns här på sidan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Helars
1/6/14, 10:39 PM
#3

Var finns du och din häst? Jag kommer gärna och visar lite om det inte är för långt.

kvekki
1/8/14, 7:46 AM
#4

Jag hade inte börjat på egen hand. Leta efter tränare eller kurser i ditt närområde. Gå en kurs eller ta lektioner med din häst så att du får hjälp och guidning! Det är lätt att fastna och vissa hästar reagerar kraftigt på när man tar ledarskapet ifrån dom, då är det bra med stöd från en som kan. Läsa artiklar, böcker och tidskrifter kan du givetvis börja med ändå. Den boken som fick mig att vakna hette "Hästar ljuger inte" -ingen faktabok alls utan en filosofisk bok, men den var en jättebra början för att komma in i tänket o starta sin egen tankeverksamhet -Varför man gör vad man gör! ! Kan rekommendera den!

Denna kommentar har tagits bort.
Uss
1/9/14, 12:36 PM
#6

För mig började det när jag läste några böcker av Henry Blake - det han skrev förklarade varför vissa saker med hästar fungerar och andra inte och jag hade under alla år alltid haft en känsla att det fanns ett bättre sätt att hantera dem än det traditionella. Detta ville jag ju läsa mer om och det fick mig så smått att aktivt börja söka på horsemanship/"hästviskarna". Steg nr 2 var att vara med på en tvådagars-kurs för en lokal hästviskare och det blev en aha-upplevelse - ffa för dottern som inte var "påläst - eftersom det blev så tydligt hur hästarna reagerade på alla signaler, medvetna eller inte, från oss människor. Efter det kände jag mig mogen att börja kommunicera på riktigt med mina hästar. Så jag tycker att du ska börja med att läsa in dig lite på hästpsykologi; hur fungerar hästar och varför och sedan läsa lite olika hästviskares råd. Med detta som utgångspunkt finns det kanske något som du själv känner att du vill ändra i ditt sätt mot hästarna, men innan du börjar tillämpa några "övningar" i praktiken (typ Parellis sju lekar) så tycker jag att du ska ha varit med på någon clinic eller kurs i hästhantering - det blir så tydligt vad som brister när man ser någon som inte riktigt lyckas få kontakt med sin häst och vad som är skillnaden när denne (eller någon annan) sedan faktiskt gör det! Har du tur kanske du har någon i din närhet som kan hjälpa dig och din häst, men på kurserna tycker jag att det stjäl lite för mycket fokus att ha med egen häst. Sven Forsström har skrivit lite lättfattligt och Lisbeth Johnson har både böcker och dvd-er som kan bli en inkörsport.

Annons:
LinaN
1/9/14, 1:05 PM
#7

#6 har inte Sven gjort nån film också? har för mig det….

Lisbeths filmer är helt ok, och de är lättfattliga och har en röd tråd i sitt upplägg. Men för mig blir det lite för mycket gör si gör så, låt aldrig hästen gå i vägen för dig, osv. 

Men huvudsaken är att det finns något på svenska marknaden som faktiskt är tillgängligt, det är fortfarande många som har svårt för det engelska språket och parellis dvder är tex inet svensktextade. Och Lisbeths material är bättre än inget material alls! Man kan alltid lära sig något av alla, även om man inte gillar stilen, eller sättet som det instrueras på osv. Det finns alltid något att lära sig. Det är anledningen till att jag har en del av hennes DVDer trots att jag inte tycker om hennes sätt i övrigt. :)

Parellis material blir gärna väldigt internt, och sen finns det ju fanatikerna ^^ Sen finns det massor med andra som gjort bra material men med olika inriktningar. Ellen Ofstads DVDer är jättebra, och de är på svenska/norska och fokuserar mycket på positiv förstärkning. Sen finns det massvis av andra att titta på också!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Uss
1/9/14, 2:36 PM
#8

#7 Jo, jag tror Sven har det, men var inte säker ;D Absolut att man ska kolla på olika hästviskares råd och plocka sina egna russin - alla hästar (och hästägare) är ju olika - även om de i grunden är lika - och det kräver olika lösningar! Jag hoppades nog att det skulle framgå av mitt inlägg och att Sven och Lisbeth kunde vara lättillgängliga material (både språk och fysiskt) att börja med, bra att du poängterar det och vikten av att inte snöa in på ett spår (själv är jag ju vääldigt otrogen :D )

LinaN
1/9/14, 4:13 PM
#9

#8 jag är inte otrogen, jag tror på fri kärlek till hästarna ;)

Jag har min grund hos parelli för de erbjuder mig en väldigt bred bas, sen har jag massor av inflytande från många andra instruktörer, viskare och filosofer. Jag använder till o med mig av mina gamla kampsports-filosofier när jag tränar häst så det är inte illa.

Och om man är intresserad av denna kampsporten, Aikido och horsemanship så kan man försöka få tag på Mark Rsshids böcker, han är NH-utövare och Aikido-utövare :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
1/10/14, 6:51 PM
#10

När jag började med NH var "tänket" det svåra. Ser väldigt många typ tävlingsryttare osv som säger "jag ska börja med NH!" gör lite övningar nån gång men sen efteråt sätter dom in dom i boxarna, matar bara nån gång per dag, stoppar på nosgrimmor och hjälptyglar och diverse prylar som är så himla bra. Även om tanken med lekarna/övningarna dom gör är bra så saknar dom "tänket".

Det som har hjälpt mig med det tänket är denna sida men också youtube! Finns en kanal som jag ÄLSKAR på youtube; han heter Rick Gore och är NH-människa även han såklart och är hur rolig som helst. Länk här!

Sen själva övningarna finns bland Artiklar, börja med seven games, dom tycker jag är jättebra :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: