Annons:
Etikettträningstips
Läst 1908 ggr
Toxxic
1/5/14, 9:15 AM

När hästen byter varv vid circling game/longering?

Hej!

Funderar över hur jag ska hantera när min häst själv väljer att byta varv under longering/circling game? Vi jobbar på att hon ska springa runt mig och att jag ska stå still så mycket som möjligt, dvs inte följa med henne runt utan att hon ska kunna hålla sig på sin volt runt mig i angivet tempo även om hon hamnar bakom mig, tillit. Fungerar klockrent i höger varv, vänster not so much Skrattar. Hon springer hellre i höger och tar gärna chansen att byta. Det är ju lätt att vara "på" och blocka henne samt få ut henne åt rätt håll igen om man har henne på en mindre volt, men när hon får springa på hela 10m linan är jag ju helt körd även med spö. Hon blir ju givetvis superglad när hon lyckas byta och rejsar gärna runt men kommer ändå in på kommando.

Så, hur hanterar jag bäst detta? Ska jag be henne komma in och skicka ut henne åt "rätt" håll igen eller ska jag göra det så jobbigt som möjligt för henne när hon byter genom att vara på och driva? Vill ju inte att hon ska få för sig att det är okey att bestämma själv..

Annons:
LinaN
1/5/14, 12:11 PM
#1

Beror ju lite på Horsenality, men om hon byter för hon föredrar ena varvet är ju för att det varvet är enklare.

Be henne stanna kvar i det varvet, stoppa henne med en fas 3-4  om hon försöker byta varv och skicka sen i samma varv igen. 

Kräv inte för mycket, om ett helt varv blir jobbigt och hon försöker byta så be om 3/4 varv innan du bjuder in henne. Gör det positivt att stanna i det varvet. Skicka sen ut henne igen, kör 3/4 varv igen och bjud in, och en tredje gång. Fjärde gången ber du om ett helt varv och sen bjuder du in. Sen ökar du ett kvarts varv hela tiden tills det inte längre är några problem.

Gör så att det som är önskvärt är enkelt och det oönskade svårt. :)

Min bytte ju gärna varv och där använde jag dels denna tekniken och dels så när han hade bytt varv så bytte jag tillbaka, så jag tog tillvara på hans idé samtidigt som jag förde oss tillbaka till min idé. Det blev nästan som en åtta-figur, han bytte varv och jag bytte tillbaka ^^

Testa o gör det hela intressantare också genom att lägga ut några bommar och annat ifall det är intresset som tryter hos hästen :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Toxxic
1/5/14, 12:48 PM
#2

Tack. Hon har inga problem så sett med det "jobbigare" varvet, är man bara med så går det ju bra. Men jag kan inte göra som med höger varv att jag släpper henne och kan i det stora hela ge henne förtroendet att fortsätta utan tryck från mig. Jag har inte läst in mig så mycket på faser. Jag har varit väldigt försiktig i mina "korrigeringar" eftersom hon varit så nervös och otroligt känslig att det innan har räckt att vifta med ena armen för att hon i princip ska fräsa iväg. Nu när hon blivit tryggare med mig har ju mycket av det överkänsliga försvunnit och hon vågar testa gränserna lite mer ;)

Toxxic
1/5/14, 12:55 PM
#3

Hennes Horsenality är skitsvår att bestämma. Tycker hon klaffar in på nästan lika mycket av varje alternativ :/

LinaN
1/5/14, 12:58 PM
#4

#2 lek mer friendly games med henne. För att hon ska förstå skillnaden mellan att man bara rör på sig eller om man faktiskt menar något med sina rörelser.

Och sen din fas 4 kanske motsvarar min fas 2 med min häst. Det beror ju helt och hållet på vilken typ av häst man har och hur känslig den är :)

Sen med nervösa och känsliga hästar så tenderar man till att smyga kring dem, vara försiktiga och så, många gånger kan det bidra till deras hispighet. Att de känner att "om min människa också är så försiktig så måste det ju vara något på tok!" och så blir det hela värre än det är.

Jobbade med en överkänslig lite häst häromdagen. Hopphäst, 5 år, raketmotor. Hennes matte var så förvånad över att jag till o med lyckades sätta den stora gröna bollen mot hästens bog utan att hästen ballade ur fullständigt. Skillnaden var, matte var för försiktig, medan jag gick in med "jag lyssnar och förstår dig"-attityden men smög inte och var inte överdrivet försiktig. vilket gjorde att hästen hon hade större förtroende för mig väldigt snabbt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Toxxic
1/5/14, 1:10 PM
#5

Jag har varit tvungen att vara superlugn och försiktig och verkligen behövt ta det i hennes takt. Hon har stor integritet och vi har fått jobba massor med kontakt och att hon självmant ska ta kontakt med mig. För två veckor sedan kom hon inte nära så länge du stod vänd mot henne och tittade på henne till exempel och nu kommer hon och "buffar" frivilligt.

Har jobbat som så att jag leder henne, stannar och sträcker fram handen, väntar på kontakt och när hon tar kontakt släpper vi det och går igen. Har fungerat jättebra.

Upp till toppen
Annons: