Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 941 ggr
KnutKrut
2014-01-03 18:23

Godismonster

Det där med hästar och godis, plus eller minus osv.
Min ridhäst är ett godismonster, fast ett snällt typ som kakmonstret. En röd kakis! Godis får honom fullkomligt hypnotiserad. Är jag på marken och han känner doften av en godis från min ficka så är han så hypnotiserad av fickan och dess innehåll att han inte släpper den en sekund med blicken. Snälla öron, lite för nära, tunga och läppar fladdrar konstant och han är nafsig om jag närmar mig hans ansikte med händerna. Inte för att jag kan närma mig någon annan del av hans kropp för han svänger sig så fort jag rör på mig så att han kan hålla fickan under noga uppsikt. Och vi kan gå var som helst, på, över eller under sånt som han normalt är rädd för. Världen finns inte. Bara den där godisen i fickan och hur han ska kunna göra sig förtjänt av den. Flytta, snurra, backa, kröka på nacken osv. Inte titta vad jag ber om, bara titta på fickan!!!
Och rider jag så blir han överambitiös. Trampar under sig så att han nästan är i bergsgetposition, höga benlyft, korsar så jag tror han ska få bråck och allt avslutas med ett HEPP! Får jag godis nu? Han hör och ser minsta gest och tolkar raskt den och utför. Ibland träffar han rätt, men ofta har jag inte bett om något utan han bara gör något som han tror att han kan bli belönad för.

Vad tror ni? Gör det mest skada eller nytta om jag skulle använda mig av godis mer regelbundet? Slappnar hästen av på sikt och blir mindre besatt?

Annons:
EwaAngantyr
2014-01-03 19:37
#1

Jag tror inte han kommer slappna av mer om du fortsätter med godis.  Ta bort godiset och ge hon smek och beröm istället.  Vill du ge honom något så gör det efteråt i krubban.

Jag har sett så många exempel på hästar som utför saker så länge det finns godis men sedan struntar de helt i sin "ledare".  Då är man ingen ledare i hästens ögon, bara godisautomat. 

Jag är inte emot godis i alla lägen men ibland gör det mer skada än nytta.

LinaN
2014-01-03 19:56
#2

Låter som han gör saker för att få godis inte för att utföra saken i sig. Utan godis skulle du nog inte få det lika villigt.

Håller med Ewa där, ge inte godis i träningen. Han blir så fokuserad att han kommer troligtvis inte komma ihåg det han lärt sig om han får godis.

Bättre att använda godis isf som lockbete för stretching efter träningen eller ge i krubban.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
2014-01-03 20:41
#3

Jag har normalt inte godis till häst (däremot till hund), men det händer att det finns en godis i fickan ibland. Ger ofta lite mat eller en godis i krubban när jag ridit klart och klätt av hästen. Då finns inga krav på motprestation och då blir hästen inte krollig av godiset heller. Det finns i krubban och sedan är det slut.

Eftersom jag råkade ha två godisar i fickan i dag och fick en godismonsterreaktion så funderde jag över det hela. Min kompis använder frekvent godis för att motivera sin häst. Hon upplever det enbart som positivt, men jag ser hennes häst som hemskt ouppfostrad och respektlös fast det håller såklart inte hon med om. Hon tycker fö att min häst älskar henne när hon är på besök när han fullkomligt manglar henne för att hon inte sätter stopp för att han inte ska få rycka i jackan och gå igenom fickorna, flåsa över henne som en labrador över en köttfärslimpa.

Men inget godis tycker alltså ni. Bra, då blev min åsikt bekräftad 🙂

LinaN
2014-01-03 21:03
#4

#3 har man en häst som motiveras av godis så kan man använda det med klokskap. Men har man en häst som blir helt godislåst och inte kan tänka på annat så skulle jag inte ge godis.

Låter som din kompis motiverar hästarna men glömmer att skydda sin egna personliga bubbla vilket i förlängningen gör att hon är populär men har ingen respekt hos hästarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: