Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2272 ggr
Mizzon
12/29/13, 6:10 PM

Stegrar och sparkar

idag när jag skulle ta ut "min" häst (äger henne inte men tar han dom henne) i paddocken för att hon ska få röra på sig så var hon inte alls som hon brukar. Det är en tant med humör, men hon har aldrig uppträtt hotfullt förut.

Hon stegrade och sparkade mot mig, sprang runt och var mer i luften än på marken. Jag hade istortsätt ingen kontroll på henne alls. 

Jag har jobbat henne jätte mycket från marken innan. Trixträning osv. 

Och jag har lärt henne att stanna upp när jag höger ena handen. Hon lyssnade på det idag med till 97% men så fort jag rörde mig framåt eller bad henne flytta på sig så började hon igen. jag brukar sällan bli rädd för bråkiga hästar. Men detta var riktigt obehagligt för hon kom så himla nära. Hade jag sträckt ut ena handen hade jag kunnat klia henne på magen istortsätt.

Skulle ta in henne igen för det var lixom ingen ide att fortsätta, för hon är ingen häst man "käftar emot" och jag har inte alls kunskap med detta sen innan. Men jag fick inte in henne, hon bara flög runt på bakbenen eller sprang åt olika håll, tillslut kände jag mig så i underläge att jag släppte henne. Hon sprang runt i paddocken som en galning. Vid denna punkt var jag så rädd att jag inte ville försöka igen. Fick hjälp att hämta henne och släppa henne i hagen igen, då sprang hon nästan över han som ledde henne. Hon kan vara framfusig annars om hon är nervig, men har alltid haft respekt och inte klivit på någon om hon inte blivit jäkligt rädd för något. 

Pratade med en annan tjej i stallet, Hon berättade att hon hade sparkat åt hovslagaren när hon verkades i veckan. Och det beteendet känner jag inte heller igen. 

Hon är en tuff häst, hon säger till om det är något hon inte gillar. MEN aldrig såhär, hon brukar bara visa det genom ett helt enkelt skita i att göra det man ber henne om. Och vi har haft en väldigt bra relation innan. Så jag är helt förtvivlad över vad som hände, varför gör hon så? Hon är kollad med veterinär så hon har inte ont någonstanns. 

Min fråga till er är: Vad ska jag göra? Jag vart himla rädd efter hennes beteende idag och känner mig väldigt osäker. Finns det någon bra nh tränare i Örebro - Karlstad? 

Vad ska jag tänka på när jag hanterar henne hädanefter? Vad ska jag göra/inte göra? 

Hon är ett sto som blir 19 nästa år, alltså så är det inga unghästfasoner. 

Innan detta så har jag istortsätt kunnat göra vad som hellst med henne, som jag sa innan så kan hon sätta sig på tvären men hon har aldrig aldrig så länge jag känt henne uppträtt såhär hotfullt. Utan hon har mest bara stannat och inte velat gå framåt om hon "tjurat" 

Lägger in en video hur det normalt sätt ser ut när vi umgås

Annons:
LinaN
12/29/13, 7:29 PM
#1

Längre ledrep, eller se till att hon håller sig i sin ände av repet när hon härjar. Min häst får gärna härja, men då gör han det i SIN ände på repet 6-7meter ifrån mig! 

Hur flyttar hon för rytmiskt tryck, dvs lek nr 3? på nära och långt håll? 

Har det hänt något annat nyligen? Gått omkull i hagen? För någonstans så låter det nästan som om hon har ont eller det är något som verkligen bekymrar henne.

Förresten, fint namn på henne! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mizzon
12/29/13, 8:17 PM
#2

Jag har redan ett långt ledrep, och hon har busat förut, men hon har då hållt det för sig själv. Nu kom hon bara närmare och närmare hela tiden. Lixom "hotade" mig. 

har ingen aning om vad lek nr 3 är :P Men jag har inte haft något problem att flytta henne förr, eller avbryta henne med något. mer än när hon traskar iväg och tycker att jag är förbannat tråkig :P Men det gör hon nästan aldrig längre.

Hon har varit halt nyss, men har varit fräsch och ren dom senaste dagarna. Det kan ju vara nått med det. Men då borde det ju visat sig tidigare? Hon har varit helt normal fram till idag. 

Men hon som äger henne ringde för ett tag sen. Hon kände inte heller igen hennes sätt. Men hon ska följa med ut när hon kommer hem och se om det är samma. För jag blev så osäker på henne idag så det kommer bara bli en dålig grej om jag försöker själv. Men är hon likadan då så åker vi iväg med henne igen.

Mizzon
12/29/13, 8:21 PM
#3

Tillägg: Läste om lek nummer tre. Och det kan hon :)

LinaN
12/29/13, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 att hon kom närmare och närmare var för att du tillät det. Nästa gång hade jag sett till att hålla henne ifrån mig. Påminna henne om att det är ok att hon är därute men inte inne vid dig. Krasst nog så var det du som lät henne komma så nära och hota dig. :/

Har hon dessutom haft vila så är det inte så konstigt att hon har en massa uppdämd energi + hon blivit lite stursk och kaxig, speciellt om hon inte kunnat busa med kompisarna i hagen. Då går det tyvärr ut över dig och du blev rädd för hennes beteende.

Men hoppas det redar upp sig! en stegrande häst kan vara nog så läskig, vilket min förra medryttare fick reda på när hon promenerade med min häst när han hade boxvila men fick lov att gå 20min/dag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mizzon
12/29/13, 10:50 PM
#5

Jag vet inte, jag gjorde allt i min makt att få iväg henne ifrån mig, men inget funkade. Hon har ju rört på sig fast hon haft vila, små promenader och hon har rejsat i hagen imellan åt. 

När jag började rida henne hade hon stått i nästan ett år på lika mycket kraft som hon hade när hon var igång, hade inga som hellst problem. Har försiktigt sänkt kraftfodret till en tredjedel för hon var rätt mycket för tjock, och veterinären tyckte det var en ide att sänka kraften. 

Som jag skrev har hon varit pigg och busat förr, men jag har inte då haft några problem med att styra henne. Nu var det helt annorlunda, en helt annan attityd från henne som jag inte känner igen. Och så fort jag väl fått kontakt och rör på mig igen eller ber henne om nått flög hon i luften och var "blockat" från kontakt.

LinaN
12/29/13, 10:55 PM
#6

#5 klippte du till henne med stick/spö/änden av ledrepet för att skydda dig själv och ditt utrymme? nästa fråga om du svarade ja där klippte du till henne hårt nog för att hon skulle flytta på dig? 

dvs vad vi som pratar parellispråk kallar en fas 4, medan folk som inte pratar parelli skulle säga "så effektivt att det får önskad effekt" vilket är precis detsamma som parellis fas 4. Precis så mycket som krävs för att uppnå önskvärt resultat = i detta fallet få hästen ifrån sig så man inte riskerar att skadas.

jag är väldigt krass just nu, hoppas du kan ursäkta det. Men sådana här farliga situationer kräver en hel del kraft. Prio 1 i sådana situationer är att skydda sig själv så man kan hjälpa hästen senare. Och om senare är om 2 sekunder eller om 2 timmar eller om två dagar beror helt och hållet på situationen. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Mizzon
12/29/13, 11:10 PM
#7

Jag använder sällan spö, mest vid trickträning. Anledningen är att jag känner mig inte bekväm med det och tant gillar inte spö på det sättet. Hon är absolut inte rädd för spön, men visar tydligt att hon gillar det inte som hjälpmedel på håll. Så jag använder repet. 

Och jag använde det för att fösa bort henne, men hon vart snarare värre av det. 

Jag har ingen kunskap direkt av varken "vanlig" NH heller parelli. Men har kontaktat en NH tjej i stallet som ska hjälpa mig att komma in på rätt spår. Jag vet grunden, med förflyttning, drivning osv. Och det funkar bra tills idag. Hon är väldigt lyhörd och försöker förstå vad jag menar. Men min kunskap i sådana här situationer är lika med noll. Därför så ber jag om hjälp, För jag vill inte vara rädd för henne. Våran relation ska inte förstöras för att jag gör fel. Men som sagt så har vi inte haft några problem alls utan vi har knagglat oss igenom allt möjligt med rätt bra resultat. 

Jag kollade på dina youtubeklipp och gillar skarpt hur du jobbar med din kuse!

LinaN
12/30/13, 9:00 AM
#8

#7 klokt att du ber om hjälp och inte bara på et forum utan även i verkligheten! :) sånt gör mig väldigt glad!

TAck! längesedan jag fick något filmat nu, men förhoppningsvis kommer det lite nytt nu framöver då jag skaffat ny mobil som inte dör efter 2 minuters filmande ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mizzon
12/30/13, 9:57 AM
#9

#8 Ja, jag är nog alldeles för feg att experimentera själv med henne. Har sätt hos andra hur fel det kan gå. Och jag är alldeles för rädd om mitt egna liv och hennes med för den delen. Vill ju att hon ska må bra och vara en glad kusa.

Okej, jag vart väldigt inspirerad och ska läsa om lekarna och försöka lära mig nått! För det såg så mjukt och harmoniskt ut :)

LinaN
12/30/13, 5:16 PM
#10

#9 vi har fått jobba hårt ;) Men det har vart värt det! Sakta men säkert så blir det mjukare och mjukare även nu. Ibland när jag tittar på klipp som är ett år gammalt så undrar man hur i helsikke man tänkte när det var så våldsamt och oharmoniskt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Libertas
12/31/13, 10:47 PM
#11

Jag hade nog försökt med join up, det är väldigt kraftfullt och psykiskt jobbigt för hästen men väldigt effektivt för att få hästens respekt. Vet du inte vad det är finns det en massa videos och instruktioner på nätet. 

Det kan ju bero på överskottsenergi och då är det inte så konstigt att hon blivit kaxig och pigg. Då kan det vara bra att släppa hästen lös i en indelad paddock innan man börjar arbeta med henne så hon får springa av sig det värsta. Varför den bör vara indelad är för att du ska kunna arbeta med henne utan att behöva springa runt över en enorm yta och jaga henne, det är hon som ska springa och inte tvärt om.

Annars kan det vara en bra idee att ta ut en sk. nh-tränare men har inte koll på vilka som finns i ditt område :P

Gud vad flummigt det blev xD

LinaN
12/31/13, 11:13 PM
#12

#11 join up är inget man ska ge sig in på om man inte redan har grundläggande och god kunskap om hästens psykologi. Många använder join-up metoden helt felaktigt. De jagar hästen till underkastelse.

En riktig join up ska inte ta mer än en 10 minuter, annars är det bara re och skär psykologisk skräck och jakt på hästen. Vilket i mina ögon är vedervärdigt. För många år sedan använde jag mig av join up, men hade inte någon som helst psykologisk bakgrund förutom det som stod i Montys bok och den stackars hästen jag hade då jagade jag tills han var trött och började tugga och slicka och då släppte jag på jakten och han kom till mig. Men jag hade inte vunnit något alls i relationen det blev tvärt om sämre efteråt för han började se mig som ett fullständigt rovdjur. 

Så jag gav upp NH och inte förrän 8-9 år senare började jag med NH igen, denna gången med en helt annan approach; Love-Language-Leadership. :) I lika delar.

Fler hästar har blivit förstörda av dåliga join up's än vad det har hjälpt hästar, speciellt när folk som inte kan och förstår psykologin försöker sig på det hela.

Då är catching game mycket bättre rent psykologisk för där leker man med hästens nyfikenhet. Men det tar längre tid, och det är inte ofta människor är beredda att lägga den extra tiden på relationen, idag vill de flesta ha snabba resultat och det får du med en join up.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mizzon
1/1/14, 11:28 PM
#13

Jag vill inte ge mig på något jag inte har kunskap till! 

Har tagit det lungt med henne, bara hälsat på henne i hagen eftersom ägaren inte är hemma och inte vill att någon av oss kommer till skada. Men hon kommer hem imorgon och då får vi se om hon är likadan. Är hon det får det nog bli veterinären och kolla så allt står rätt till. Sen får jag ta hjälp av någon som kan och kan lära mig. 

Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse, att något inte stod rätt till just den dagen. Men kommer vilket som att ha någon som kan hjälpa mig så jag vet vad jag ska göra OM det dyker upp igen. Och för att förbättra våran kommunikation mellan varandra.

Annons:
Brollan1
1/4/14, 2:44 PM
#14

Det är alltid enkelt att segla i lugna vatten med jämn och lugn bris, det är betydligt värre när det stormar. Du har helt enkelt hamnat i ett läge där hästen har överskottsenergi och vill göra av med den och du hamnar i vägen för hästen som troligen busar med dig på hästars vis. Det är upp till dig att visa vad som är acceptabelt "bus" för. Om du inte har tillräcklig auktoritet kropsligt med ledrepet så rekomenderar jag en "flagga" för att backa hästen bort från dig, sluta inte att backa förrän hästen backar undan utan att protestera. Se också till att den verkligen backar och inte svänger undan för att springa i väg, använd ledrepet när det behövs men låt det vara slackt annars. Och som vanligt, hetsa alldrig upp dig. Även om man kan "busa" med hästar så är det fortfarande vi som är ledare i situationen och sätter gränserna för vad som är nog. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mizzon
1/9/14, 1:17 AM
#15

Kan uppdatera lite. 

Ägaren kom hem i torsdas förra veckan. Vi var ut med henne men hon visade inget. Igår reds hon för första gången på 3 veckor. Var cool lugn som hon brukar vara. Alltså verkar det vara ha varit en engångsföreteelse (hoppas det iallafall). Men ska ta det lite piano till nästa helg får då är det dags för brunst igen. IFALL det dyker upp så borde det ju vara något som slår fel hormonellt. Men har lättad att det inte var ett bestående beteende. Hon kanske hade en helt jätte dålig dag. Men kommer i vilket fall börja ta hjälp av NH kunnig för att komma på mer rätt spår med allt :)

Upp till toppen
Annons: