Annons:
Etikettallmänt
Läst 1769 ggr
nattryttare
2013-12-27 15:26

När man måste göra hästen illa

Ber om ursäkt om det redan finns en tråd, men sökfunktionen fungerar jättedåligt för mig.

Det är så här att jag funderar på hur man ska göra när man måste göra hästen illa, t.ex. vaccinering. Vad jag förstått ska ju grunden vara att hästen litar på en och att man inte gör den illa, men hur gör man då när man måste?

Annons:
Gronstedt
2013-12-27 16:47
#1

De flesta hästar reagerar knappt på vaccinationer, blodprov och liknande, så det brukar inte vara ett stort problem.

Om hästen är rädd för främmande eller rädd för sprutor, eller om man måste göra något som verkligen gör dem ont, som att göra rent smärtande sår, kan man prova att göra det medan de äter - det distraherar. Fungerar inte det kan man be någon annan lyfta upp en framfot, så kan hästen inte trampa runt. Hjälper inte heller det kan be någon nypa hästen i näsan eller bremsa den.

Men hästar accepterar mycket som en människa skulle skrika och svimma av, bara man utför det lugnt och bestämt och inte försöker gulla och trösta - det talar om för hästen att det kommer att hända något livsfarligt, eftersom människan/ledaren uppenbarligen själv är skärrad.

LinaN
2013-12-27 20:49
#2

Precis som #1 säger, gullar du, mesar och är ynklig själv kommer hästen reagera på DIG inte på sår eller vaccinationen i sig.

Många vetrinärer går in, klappar hästen på halsen eller gnuggar och sen sätter sprutan i musklerna. Sprutar in och drar ut kanylen på mindre än 5 sekunder. Min häst han bryr sig inte, inte heller någon av de andra hästarna jag haft har reagerat, varken shettisen eller bumlingen jag har nu.

Friendly games är det som krävs för att kanyl/sprutning ska fungera. Man kan även träna på att sticka hästen försiktigt med en tandpetare och lära den att vända huvudet mot den sidan som det sticks på = musklerna slappnar av och sticket känns ännu mindre.

Hästar har evolverat fram till att vara extremt smärttåliga varelser. En häst som är gravt halt försöker många gånger utföra sitt arbete eller sin uppgift ändå för om den visar hur ont den har så är den ett lätt byte för rovdjuren (i vilt tillstånd men mentaliteten och smärttåligheten är densamma i stort sett hos vilda och tama hästar)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-12-29 18:27
#3

Man gör det så bra man kan. När jag köpte min ponny gick hon inte att spruta utan mig. En gång var dem 4 pers att hålla henne-det gick inte. Andra gången fick hon 2 doser lugnande, tillräckligt för att ta kål på henne i lugnt tillstånd. Efter det var jag alltid med vid sprutor och hon har lärt sig att det inte är farligt. Hon kan spänna sig och titta lite men går att ge spruta utan mig nu, det har tagit 7 år.

League
2013-12-29 20:59
#4

Min står lös i boxen när hon får spruta (har precis tyvärr fått genomgå penicillinkur) hon får lite godis när hon fått sprutan och sen tuggar hon lugnt sitt hö igen. Det är värre när jag ska rengöra såret… då måste jag binda upp henne o ställa mig på fel sida.. sår på vänster sida, men är tvungen att stå på höger och rengöra, för hon flyttar sig, och lyfter lite på benet… men tokfian förstår på ngt vis att jag hjälper henne endå :)

Zaphix
2014-01-01 21:11
#5

Endel hästar är dock extremt rädda för just att bli sprutade. Kan vara helt lugna i andra skituationer, men när det gäller att bli sprutad kan de få totalt spel.

Är sällan det är så illa.

Men skulle det vara så illa så vet jag att veterinärer har fått skjuta med blåsrör (såsom man gör på vilda  djur på zoo) med lugnande i även på hästar. Eller med en bössa med sånt medel i. Men det är i extremfall, definitivt inte ofta det händer på häst.

Men normalt sätt kan det såklart göra ont på hästen, men att det fungerar bra om någon håller i den.

Har fått spruta min häst i flera omgångar med antibiotika, används rosa kanyler då vilket såklart känns en hel del, men min häst står snällt stilla i boxen under tiden. Har honom såklart uppbunden när jag sprutar själv, spruta lös häst är inget jag skulle syssla med.

Man ser att han tycker det gör ont, spänner sig och sånt. Han är en tung häst, så behöver endel medicin så måste ge två sprutor. Första sprutan går bra, men när jag vinklat om den för att spruta i nästa börjar han ledsna och kan röra lite på sig. Men går utan problem att spruta ändå.

När veterinären sprutar är det inga problem då de enbart sprutat i plegacil, vacciner och metacam, vilket ju är smala sprutor som går snabbt att spruta så då hinner han knappt reagera.

I höstas när de skulle ta prov på ledvätskan i hasen fick han dock bremsas först, det gör mer ont och där är det superviktigt att de står still.

Måste han sprutas måste han såklart sprutas. Det är ju så mycket viktigare än att hålla vår relation bra, utan en frisk häst har relationen ingen betydelse alls.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-01-01 21:34
#6

#5 du sprutar alltså en uppbunden häst? Vad gör du om han skulle få en penicillinchock? För är han uppbunden och faller kan han knäcka nacken! De kan inte stå upp eller hindra chocken när den kommer. Jag var med om det en gång på mitt fullblod och det var fanimej horribelt. 

Han föll gång på gång och försökte ta sig upp och föll igen, efter 20 sekunder var det över och han var genomsvett och lite chockad men förutom några skrubbsår så mådde han bra. Och då stod han i en välhalmad box när jag sprutade honom efter konstens alla regler näst sista dagen på en 12 dagars kur eller vad det nu var han fick….

Hade han vart uppbunden, även med säkerhetsknut, så hade han troligtvis skadat sig allvarligt eller i värsta fall knäckt nacken, för jag hade inte kunnat komma åt knuten för han sprattlade och var i vägen trots att knuten satt 1 m in från boxdörren och jag stod utanför.

Aldrig att jag skulle spruta en uppbunden häst, det är hälsovådligt och snudd på dumdristigt….

Lugnande ges intravenöst och det är enbart vetrinär som får ge sprutor på det viset. Tror aldrig jag hört talas om att en privatperson även med sjuksköterskeutbildning har fått lov att spruta sin häst intravenöst (dvs in i blodomloppet direkt) trots de får göra det på människor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
2014-01-01 21:55
#7

#6: Jag har en säkerhetsknut så det bara är att dra i grimskaftet om jag nu inte skulle kunna knäppa lös honom?

Är självklart uppbunden i boxen.

Jag står ju ändå och sprutar honom precis vid huvudet där han är bunden. Tar inte mer än någon sekund innan jag kan dra lös honom med repet.

Ingen veterinär som någonsin sagt till mig att inte göra så. Men självklart kan allt gå fel.

Jag sprutar helt enkelt inte en lös häst som helst inte vill bli sprutad. Kan inte jaga runt honom i boxen och samtidigt försöka spruta, det är ju som att be om problem.

Pencillinchock beror ju trots allt oftast på handhavandefel, att man råkat spruta in i ett blodkärl. Och det är lättare att göra fel i en stressad situation, som det blir när man inte vet om hästen kommer stå still eller inte. Om man är noga med att inte spruta in i ett blodkärl är chansen väldigt liten för en chock.

Alla har inte möjlighet att få hjälp att hålla i hästen när den behöver sprutas, jag har helt enkelt inga hästmänniskor runt omkring som som jag kan be om det där jag bor nu.

Alternativet för mig vore att ge hippotrim istället, vilket inte har lika god effekt som intramuskulärt antibiotika.

Man får ju överväga sina alternativ, och jag väljer att tro på att det för mig är säkrare att spruta en uppbunden häst än en lös häst. I alla fall när det gäller min häst. Är fint av dig att varna mig dock då jag förstår att din upplevelse inte alls var trevlig.

Lugnande ger inte jag, utan jag skriver om att veterinären gör det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2014-01-01 22:01
#8

#7 uppbunden i box är lika illa. Bättre isf att dra grimskaftet runt en eller två stolp i galler eller liknande så att OM hästen faller så kan man släppa sin ände och repet såtillvida det inte är knutar och annat skit på det glider lätt mellan/runt stolpen pga hästen tyngd = inga skador pga uppbindning.

Jag har sjukvårdsutbildning, jag vet hur man ger sprutor, trots att jag följde alla regler som satts upp så gick det fel, jag fick inget blod i sprutan när jag drog tillbaka och ändå fick han en penicillinchock.

Och när det kommer till "jaga runt" hästen i boxen, då är det väl där man kan öva på relationen och att faktiskt få hästen att stå ut trots det är jobbigt/obehagligt.

När jag har sprutat så har jag alltid vart ensam i boxen, det räcker med att en människa blir klämd/sparkad/skadad om något händer än två.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2014-01-01 22:19
#9

Fast jag har en bra relation till min häst och han är duktig att stå stilla. Han har inga problem att vara omkring mig annars trots att något är obehagligt. Min häst vill vara med mig, kan som du vet träna honom lös på lägdor utan problem. Men jag riskerar inte att han kan gå iväg när jag sprutar honom för jag ser det som en skaderisk.

Jag vill inte hålla i ett rep samtidigt som jag sprutar hästen, vill ha två händer till det.

Vi gör på olika sätt helt enkelt och det är okej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: