Annons:
Etiketton-line
Läst 1226 ggr
Undri
12/19/13, 8:54 PM

Circling game

När jag "longerar" min häst så hänger han i repet dvs repet är sträckt. Jag gör små förhållningar för att få honom att släppa men det hjälper inte särskilt mycket. Han har mycket av LBE i sig och jag byter varv ofta och det är inga problem att få honom att stanna och komma in till mig. Han kan vara ganska ofokuserad.

Ibland har jag honom lös och så kan jag få honom att springa bredvid mig. Han har då tendens att nafsa mig i armen eller på ryggen eller axeln. Jag tolkar det som att han blir uppspelt och tycker det är roligt men han kan inte fortsätta med det. En dag är jag rädd att det blir ett bett istället för ett nafs…..

Vad ska jag göra för att han ska sluta hänga i repet och sluta nafsa mig när han springer löst bredvid mig?

Annons:
LinaN
12/20/13, 7:13 PM
#1

Varje gång han inte hänger på repet så ger du beröm och slutar helt med det du gör. Ett så kallat Yes-pattern.

Här beskriver Anne D, hur man använder sig av ett yes-pattern för att få en häst att vilja hoppa. Läs det och implementera detta till att varje gång hästen inte drar i ledrepet så gör du samma sak :) Så till en början kommer hästen undra varför du gör så, men till sist så löser hästen pusslet och kommer ge mer och mer slack på linan.

Själv har jag jobbat på det genom att använda dels denna tekniken + att leka lekar som ökar mitt draw, samt att när han tappar fokus på mig och hänger på repet så antingen korrigerar jag i ledrepet eller så gör jag en hindquarter-disengagement och när han börjar vända mot mig så skickar jag honom direkt igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Undri
12/21/13, 9:32 PM
#2

Tack! Det ska jag prova!

🙂

Upp till toppen
Annons: