Annons:
Etikettträningstips
Läst 3801 ggr
Peppe
12/19/13, 9:25 AM

Longering unghäst

Jag har börjat styra lite lätt med min 1,5 åring. Vi har bland annat tittat lite på longering.

Det vi gör är att jag ber honom börja gå, och han går ut på volten och då står jag stilla tills något behöver göras. Han vet att han ska gå runt mig. 
MEN han genar ibland i volten och kommer alldeles för nära mig, han vet alltså inte att han ska hålla avståndet. Detta sker när han hittar något annat än mig att titta på, som om han glömmer bort att jag var där. Hittills har jag snurrat lätt med änden på min lina, det är en signal han tolkar som "framåt" åtminstone och samtidigt får jag tillbaka fokus på mig, han kommer då bort från mig eftersom han då går lite rakt fram av drivningen. Dock blir ibland reaktionen även BUS, och det vet i tusan om han fattat ännu att jag står där och är liten och ömtålig. Jag vill alltså helst stoppa honom från att komma nära mig innan han gör det.

En gång hötte han åt mig och tyckte att jag skulle flytta på mig men då fick han hela linan i rumpan… rätt/fel? Han har inte gjort om det sedan dess.

Och innan ni blir rädda och tror att jag longerar min 1,5 åring i timtal varje dag. Jag låter honom gå 1-1,5 varv i skritt åt varje håll, och ibland samma sak i trav sen är han klar. Detta sker ca 2-3 gånger i månaden. Vi har alltså bara provat detta en handfull gånger så ingenting är riktigt befäst, och det är därför jag frågar innan något felaktigt sätter sig fast.

Det jag undrar mest är väl hur ni börjar lära en ung häst det ni kallar driving game?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
12/19/13, 9:41 AM
#1

Jag lär en (ung)häst driving så snart porqupine game sitter, att hästen förstår att flytta för det fasta trycket. Sen för det rytmiska, så lär jag in att flytta framdelen/bakdelen var för sig.

Att leka 8-an är en bra övning i driving game och koordinera både sig själv och hästen.

Innan Friendly, porqupine och driving sitter så går inte jag vidare iaf. Och det tar allt från 1-4 session om 1-10 minuter vardera per lek… och givetvis hur intresserad hästen är.

när han hötte mot dig så hade jag också slängt repet på rumpan på honom, du är tekniskt sett ranghögre men mer ömtålig, att du säger ifrån när det blir farligt eller strax innan är A och O i min bok så hästen lär sig att det inte är så klokt att göra så.

Min häst 8½ hötter med bakhoven ibland när jag kräver saker av honom, men även om jag tagit i lite för hårt eller krävt förmycket så just den reaktionen från hans sida får reprimander, ett rejält knyck i ledrepet (en fas 3-4) eller en "smisk" med stringen på min stick på det bakbenet som han hötte med är fullt tillräckligt för att han ska komma ihåg att jag kan säga ifrån också. Men iom att jag endast får den här reaktionen när jag tar i förmycket/för snabbt så får jag ju överväga i efterhand att göra annorlunda nästa gång jag ber om det.

Bus är i mina ögon helt ok, men då ska hästen hålla sig i sin ände av repet. Som min bumling, han får gärna busa och ha sig, MEN han gör det där ute 6-7 meter ifrån mig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
12/19/13, 10:07 AM
#2

#1 flytta för fast tryck för han fjäderlätt

Det rytmiska not so much. Har inte provat det mer än just som drivning framåt. 

Jag tycker också att bus är ok, men inte så nära mig… 🤔

Bör jag ha honom på kortare lina, säg 1 m, och träna att han ska flytta? (för snurrande rep?)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
12/19/13, 2:15 PM
#3

#2 när du börjar med att lära in de rytmiska trycken så är det enklast att börja på en 1-2 meter lina och sedan öka successivt + vara beredd o ge mer lina när och om hästen överreagerar och hoppar/skyndar framåt.

Finns en artikel om detta på sidan, Lek nummer 3. Läs igenom den och se om du får ordning på konceptet. För de första 3 faserna är i luften och den fjärde rör vid hästen. :)

längden på linan spelar ingen roll, man kan alltid förflytta sin hand ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kvekki
12/20/13, 3:14 AM
#4

Jag har fått lära mig att före 2års ålder bör man inte longera en häst eftersom den helt enkelt inte är mogen nog i huvudet för det. Nu är ju 1,5år inte så långt från 2 men det kan ju vara en enkel anledning till varför han har svårt med koncentrationen. Han kanske är för liten ännu? Jag hade faktiskt in mina två tvååringar i rundpaddocken häromdagen för första gången! De har ju sprungit lösa o busat i stora paddocken många gånger men nu var det jag som bestämde hur fort och i vilken riktning! De var jätteduktiga, men busade såklart med bocksprång och ville gärna snika innanför på liten volt. För mig var det viktigaste att de förstod att röra sig på kommando, stanna och vända. Korrigera storlek på volten tänker iaf inte jag ta förrän de vet vad som förväntas med grunderna. När man lär en häst något nytt så skall man inte vara så petnoga o korrigera småsaker, då får man en häst som inte vågar testa för att lösa nya problem. Så att bara driva på som du gjorde är nog helt rätt, återfå koncentrationen lixom. Så kan man börja styra mer noggrant i framtiden istället.

Peppe
12/20/13, 7:17 AM
#5

#4 jag behöver träna sådana här saker av en anledning 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
12/22/13, 6:21 AM
#6

Dels tycker jag att det är för tidigt att begära att pålle ska springa i en fin rund ring runt dig. Tycker du bör vara böjd att du kan få honom att stanna, gå och ens våga lämna din sida och träna självständigt! Det är superduktigt av en 1.5 åring! Men du skrev att du måste träna detta av en anledning, och då är mitt tips att korta in linan. Det påfrestar hästen mer, och bör endast göras i skritt och lite trav (såsom du beskriver) men det är en tryggare position för unghästen att arbeta i.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Peppe
12/22/13, 9:59 AM
#7

#6 han är verkligen inte otrygg med att vara där ute och gå, när jag precis började prova så längde jag bara linan och han gick på eget bevåg ut på volten. Jag har bara uppmuntrat det han själv provat.🙂 Det är snarare så att han börjar tycka det är roligt och busar, ibland då för nära mig eftersom han ännu inte fattat att han alltid ska vara kvar där ute tills jag säger annat, inte bara så länge han själv känner för det. Och eftersom han ibland hamnar för nära mig så kan det bli farligt. Varför ska jag korta in linan menar du? För att han ska "känna sig tryggare"? Eller som LinaN, för att träna mer grund där han flyttar för olika tryck?

Kan tillägga att jag använder inte någon pisk eller något utan han gör allt av fri vilja. 

Jag tycker inte att longering är en stor grej alls i sig och inte han heller. Att han "vågar lämna min sida och träna självständigt" är ingenting konstigt, han är trygg i sig själv och med omgivningen. Han är aldrig den som kryper upp i knät och ska gömma sig, däremot kryper han upp i knät för kli och gos…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
12/22/13, 8:55 PM
#8

Låter ju bra! Nej, jag använder mig av kort lina på unghästarna för att kunna ge helt klara direktiv. Det är enklare att hålla den unga hästen uppmärksam på mig och mina order än att den ska springa och titta på annat runt om. Så korta, ganska intensiva pass på kort lina är min metod på unghästarna.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
1/5/14, 2:38 PM
#9

Nu har jag provat igen och han försökte inte gena något alls utan höll sig på sin kant så han verkar ha fattat vad jag menade med drivningen när han kom för nära 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: