Annons:
Etikettträningstips
Läst 1788 ggr
NäraNaturen
2013-12-01 11:45

Upplägg träning unghäst?

Hej! För er som utbildar och tränar unghästar, vad säger ni om följande upplägg för ett 3,5 årigt halvblod som är left brain introvert.
Extremt lugn och nyfiken häst som ständigt behöver motiveras. 
Han har tidigare tränats (m. longering och uppsittning) 3-4 dagar i veckan de senaste 2 månaderna + nh träning.  Han har dock inte svarat på bett eller skänklarna så som vi förväntat oss. Dvs, han svarar knappt alls på det. han har blivit tränad av en mycket rutinerad och kunnig tränare. Hans inridning påbörjades för ca 1 år sedan. Han stod på lösdrift mellan jan och augusti efter det. Träningen återupptogs sakta och lugnt i september då han kom till ett nytt stall. Men vi börjar fundera om han behöver bygga mer muskler först innan vi går vidare i utbildningen. Han verkar även rätt sen i sin utveckling så vi vill motivera honom med träning i skogen istället. 

Måndag: Vila & gos i hagen, eventuellt hjärngympa med leksaker i hagen. (tex. leta godis under brädor eller under stubbar)
Tisdag: 
- Några min NH
- 10 - 15 min Longering i alla gångarter m. träns & sadel
- Avslut med kort promenad i skogen (ej uppsuttet) 
Onsdag: Vila och gos i hagen
Torsdag: NH/liberty träning/ miljöträning/ extreme friendly games 
Fredag: NH och promenad i skogen + lite klättring
Lördag: 
- Några min NH
- Hänga på häst & sitta upp i ridhus/paddok m. träns+ sadel
- Avslut med en kortis i skogen (uppsuttet) med lugn ledarhäst
Söndag: Vila eller:
- Några min NH
- Hänga på häst & sitta upp i ridhus/paddok m. träns+ sadel
- Avslut med en kortis i skogen (uppsuttet) med lugn ledarhäst

Eventuellt platsbyte på med måndag eller vila på söndag beroende på
väder och tid.

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
LinaN
2013-12-01 16:22
#1

Istället för att ta "några min NH" och sen longering, lek aktivt med att motivera honom. Använd leksaker, konor, bommar och annat och lek i 60 minuter i skritt-trav-galopp mycket bättre än att göra "mindless-circles" för speciellt en LBI tröttnar snabbt på cirklar.

Finns så mycket roligt man kan göra med hästen än att longer.

Ett normalt NH-pass för mig och min häst är mellan 30min-2h online/liberty beroende på vad vi känner för. Och det hade jag kört oavsett vilken ålder och utbildningsgrad hästen har. Min är en LBE/LBI dvs en mat-orienterad LBE ^^

Men man behöver inte leka samma sak hela tiden utan går en sak bra så går man vidare till nästa. en dags lekpass kan bestå i att hästen ska lära sig att ställa upp sig när du står på en pall eller liknande för att lära in goda vanor. Sadla och lek med hästen online utan att göra annat än att spänna in/ut gjorden för att hästen ska vänja sig vid att ha den på sig i rörelse.

Finns så mycket man kan göra… min bild av din planering är att det är en väldigt mjuk/försiktig start. Vilket i sig är bra om hästen vilat ett tag eller så. Allt beror ju på vilka mål man har.

Att hästen inte svarar för skänklar och tyglar så betyder det att porqupine-game är trasigt och att hästen måste bli bättre på att flytta och följa tryck.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NäraNaturen
2013-12-02 19:17
#2

Tack för feedbacken! :)

Humm, det där met att uttrycka sig rätt för att andra ska förstå vad man menar är svårt ^^

När jag menar några  min nh, är det mer att värma upp med 7 games, hela min träning genomsyras ju av nh oavsett vad jag gör. Det där med longeringen tycker jag också är, i princip meningslöst för en LBI men det är inget jag kan välja bort då det är hans tränare som longerar honom. Tränaren känner inte till NH alls och håller sig hellre till det "klassiska" dvs. longering, uppsittning osv. När jag tränar honom vanligt barrikaderar jag hela ridhsuet/paddocken med massa saker, så där tror jag att är rätt flexibel och varierar träningen bra. 

Humm, är det för lugnt? Jag har ännu inte kommit så långt att jag kan få honom att trava bredvid mig, enbart i longeringen. Har försökt med att driva på spö och ledrep men han förstår inte, petar man till honom ordentligt börjar han bara springa runt mig eller bocka. Måste även tillägga att han är jävligt smart men väääldigt segt. Att driva och berömma med mat/godis är inget alternativ då han blir som en liten djävul så snart mat kommer in i spelet.

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

LinaN
2013-12-02 20:34
#3

#2 låter som att det även är trasigt eller hål i utbildningen när det kommer till att förflytta sig för rytmiskt tryck, dvs driving game. För om han inte flyttar för dig när du driver med spö och ledrep så är det viktiga saker som måste lagas innan ni kan gå vidare.

Tänk på att med en LBI så måste du vara kvick i tanken men långsammare i utförandet. Att han börjar springa runt dig när du petar på honom betyder att han inte förstår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NäraNaturen
2013-12-02 21:38
#4

han flyttar sig fint i PG men i driving game hänger han inte med så bra. han går också alltid så nära mig, jag har svårt att få honom gå ifrån mig, vilket i sig ju är bra, men om man nu tänker på "private space" är det ju mindre bra. Som jag skrivit i  tidigare inlägg så har jag ingen nära mig som kan hjälpa mig med pnh. Då kan man ju tänka sig att jag borde ta tag i Yoyo game, men även där har jag svårigheter att få honom att backa, just för att han alltid står stilla och är nära mig. 

Om jag börjar veva/ skaka/ vad man nu kallar det, behöver han väl först "göra något fel" eller så behöver jag backa undan, och då blir det väl fel budskap? Eller? Förstår du vad jag menar? Jag står liksom och trampar på stället.

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

LinaN
2013-12-03 11:54
#5

#4 om din häst inte backar när du ber om back så gör han ju "fel" eller så förstår han inte vad du vill. Så börja med att leka porqupine game, backa honom ifrån dig, tills du inte når honom. Dvs DU ska stå still med dina fötter. Detta för att få lite avstånd.

Sen använder du repet och börjar med att bara vicka på fingret, sen handleden, sen armbågen och sist hela armen. Behövs det kan man knacka till hästen på bringar med sticken så han förstår att han ska bakåt. Varje stadie ska ta ett antal sekunder så hästen har en chans att försöka komma på vad du vill.

Men tar han ett steg mot dig så öka intensiteten. Det är hästen som "ska" flytta sig inte du.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
2013-12-04 12:25
#6

Skriver ba en komentar för jag vill gärna följa tråden 😃

Annons:
NäraNaturen
2013-12-04 19:57
#7

Tack än en gång LinaN för ditt svar. 

Jo, jag har faktiskt gjort så, men han har inte reagerat på skakningar. flytt med hand (utan fysisk beröring) fungerar  hur bra som helst, men tror att jag varit för klen när jag borde daskat till honom i bogen. 

Har inte haft ett riktigt NH stick, har allt invänt baksidan av dressyrspö, men det kanske verkligen är dags att skaffa det nu. 

Ju längre ifrån jag kommer desto mer hänger ju spöet neråt och tappar sin effekt. :) Synd bara att de är så dyra.. grummel grummel… :P

Ska be någon filma mig när jag gör yoyo-övningen, då kanske jag ser vad jag gör för fel :) Återkommer! Tack än en gång!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Upp till toppen
Annons: