Annons:
Etikettträningstips
Läst 962 ggr
pebb
11/28/13, 8:28 AM

Hackamore - hjälp

Jag rider för det mesta min häst på tredelat bett vilket hon funkar bra på, men jag vill gärna variera med bettlöst, har lånat både hackamore och sidepull när jag har ridit ut, det funkar så tillvida att vi kommer dit vi ska och jag kan få stopp på henne, men ute kan jag absolut inte få henne i form utan bett i munnen, hon är tittig av sig (även med bett men värre på bettlöst) och går med huvudet upp (med bett kan jag ändå jobba ner henne i form).

Igår testade jag att ha hack i paddocken, där blir hon tvärtom att hon hänger sig i det, hur ska jag göra för att få henne att bära sig själv? även med bett kan hon bli hängig och hon går i en ganska låg form eftersom hon inte orkar annars men då kan jag ändå få henne att bära upp sig själv. I galoppen var hon dessutom totalt ostyrbar, traven och skritten var okej. Jag är inte van att rida på hack och jag vet inte om hon har gått på det innan (köpte henne innan sommaren) så jag vet inte riktigt hur jag ska rida för att få det bra.

Annons:
EwaAngantyr
11/28/13, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bärighet kommer av en stark bakdel.  När man måste använda bett för att få hästen i form så går den i en falsk form.
Det verkar som du behöver få henne att lyssna mer på dina signaler. Stopp betuder STOPP!  Gå betyder GÅ!  Var noga med faser och använd repgrimma eller dyligt så du verkligen kan gå upp i fas om hon tex inte stannar. Ge henne inget att hänga på så kan hon inte hänga.  Tex om hon går ner lågt och hänger släpp hellre tygeln innan hon hänger.  Vill du ha en kortare tygel låt henne inte hänga där utan sätt ett sopp för henne hur mycket kontakt du vill ha. 

Don´t practise heaviness!

pebb
11/28/13, 3:40 PM
#2

Vi har lite strul i bakdelen vilket ska kollas upp hos veterinär eftersom hon inte vinklar ordentligt, vet inte om hon kan så därför pressar jag inte för mycket. Ofta när man lyfter bakhovarna så drar hon dessutom upp benet och hoppar åt sidan och sedan är det ok att lyfta så något är inte riktigt som det ska. Men det kan ju vara en orsak till att hon hänger fram.

Upp till toppen
Annons: