Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 945 ggr
TheAlmab
2013-11-24 13:34

Springer in till stallet igen.

Hej! jag är "fodervärd" till en häst på ridskolan varje helg vilket innebär att jag åker ut antingen Lördag eller Söndag, mockar, gör hö påsar och rider. Jag är fodervärd till en gammal welsh cob herre på 18 år, han var snäll och "normal" alltså så han brukar bete sig när jag rider lektion på honom. Men en helg när jag skulle leda ut honom i ridhuset så började han dra mot stallet igen men jag smackade på och fick honom att gå ca tre steg framåt sen bara tvärvände han och började trava med mig på släp in i stallet och så dök han ner i en hö påse som låg vid sidan av en box. Jag fick hjälp av en tjej att få ut honom ur stallet men när vi var ute så gjorde han samma sak igen. Nu har detta pågått i tre veckor och det blir bara värre och värre. Jag har prövat att vara mer bestämd och inte visa min nervositet över att han ska släpa in mig i stallet igen pkus att jag fick ett tips om att låta som min ridskolefröken, men utan framgång. Har ni några tips på vad jag kan göra? jag älskar verkligen Cardi när han är på humör, då blir han jätte trevlig att ha och göra med.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
TheAlmab
2013-11-24 17:40
#1

Ingen som vet?

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Zaphix
2013-11-24 19:18
#2

Är väl ovan vid att vara ensam, ridskolehästar är ju sällan ensamma. Kan du inte rida tillsammans med någon?

Annars är ju ett tips att prata med en ridlärare som kan vara med dig och visa på plats hur du ska göra. Onödigt att det fortsätter som det gör nu så hästen lär sig att den kan sticka ifrån folk så lätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

supernatural
2013-11-25 08:54
#3

Ida gör också sådär, om man ska på uteritt vänder hon om på en femöring mot stallet och om man är i paddocken drar hon sig mot grinden. Hon är rädd att bli lämnad ensam för hennes "bästis" eller vad man ska säga blev utlånad på foder, så hon vill typ helst vara i hagen.
Hade också velat att hon såg mig som en kompis att vara med men vet inte vad jag ska göra :c

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

TheAlmab
2013-11-25 09:32
#4

Cardi har aldrig haft svårt för att bli lämnad ensam säger min ridlärare, det märks även ganska väl för han har aldrig haft svårt för att lämna sina kompisar i hagen när jag ska rida utan det är rättare sagt så att han nästan travar in i stallet när han ska in. Igår kväll red jag honom och då gick det faktiskt rätt så bra. Han ville inte in i ridhuset till att börja med men jag masade med honom tills han inte orkade mer och när han gick in i ridhuset så fick han en morotsbit :) efter det så verkade han rätt så glad, även om han var ensam i ridhuset.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Gronstedt
2013-11-25 10:39
#5

Han gör det för att han har lärt sig att det funkar, att han kan gå dit han vill när han vill. Från hans horisont har han uppfostrat dig perfekt.

Du kan koppla honom med en kedja under hakan. Använd gärna longerlina, så är det lättare att hålla broms än med ett kort grimskaft. När han drar åt fel håll så gör det ont, utan att du behöver göra något annat än att hålla emot. När han slutar dra slutar det göra ont. Hästar är inte dummare än att de lär sig det på ungefär 2 sekunder.

LinaN
2013-11-25 11:04
#6

#5 tre gånger är det som krävs, sen har de lärt sig ;)

oavsett om de lär sig något positivt eller negativt. Kan de "komma undan" med det 3 gånger på rad så är det ett mönster/beteende. Det har min lille häst lärt mig.

Och just att slita sig är en sån återkommande sak, om han börjar testa så är det det han testar med. Första gången blir jag förvånad, andra gången är jag beredd, tredje gången brukar jag kunna stoppa det. Men det är inte alltid man lyckas. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
TheAlmab
2013-11-26 10:43
#7

okej :) ska se om jag kan få tag på ett kedjegrimskaft eller få låna en longeringslina.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Gronstedt
2013-11-26 11:00
#8

#7: Du behöver båda, fäst kedjan i änden på longerlinan 😉.

TheAlmab
2013-11-26 19:56
#9

ok :3

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Upp till toppen
Annons: