Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 4555 ggr
Brunokanin
2013-11-22 21:57

Buffas med huvudet

När min häst inte vill stå fast på stallgången eller inte vill stå stilla på promenad bufflar hon till mig med huvudet. Likaså när jag ska ta av grimma/träns. Att flytta hennes kropp bakåt framåt och åt sidan fungerar, men med huvudet vet jag inte hur jag ska göra. Rädd att hon ska bli huvudskygg. Det har faktiskt hänt att jag på ren reflex lappat till henne mot ansiktet (eftersom det är just ansiktet hennes som kommer farande mot mig) eller knuffat undan huvudet. Hur hindrar jag henne från att "buffla" och hur korrigerar jag om hon gör det. Tycker det är en så "ful" grej hon gör! Med träns och grimman har jag börjat vara dryg och tar av det sakta och låter det hänga kvar runt ena örat osv en stund. Har blivit bättre sedan jag börjat använda hennes öron som krokar att hänga grimman på 😈

Annons:
LinaN
2013-11-23 09:34
#1

Om hon grejjar med huvdet så ta dina händer och grejja tillbaka + lite till. Säg att hon bufflar med huvudet på 60% intensitet, då får du klia/gnugga/grejja tillbaka med 70% intensitet.

Det blir lite "okej, jag hjälper dig att gnugga bort det där som kliar så!" och så gör man det aktivt och energiskt tills hästen tar bort sitt huvud.

Huvudskygga blir de först när de åker på oförtjänt stryk och ofta med mer än bara en hand som lappar till dem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-11-25 09:07
#2

Först och främst så fundera på varför hästen gör som den gör. Finns det någon anledning till att den ser dig som klipost. Hästar gör saker för att vi tillåter dom att göra det.

När du har klart för dig varför den gör som den gör så har du klart för dig vad du behöver göra för att antingen tillåta beteendet eller stävja det. Om du vill stävja det så var då tydlig med vad du accepterar och visa det med hela kroppen, inte ropa eller skrika åt hästen. Sen måste du fortsätta och vara konsekvent framöver.

Ett sätt är det "#1 av LinaN " beskriver som är ett positivt sätt att svara hästen på. Ett mera definitivt sätt är att sätta upp armbågen så att hästen slår sig själv i den, obs du använder armbågen som självförsvar, inte aktivt jaga hästen med den. Detta kräver att du är beredd på vad som kommer att hända. Låta sedan allting vara som att det alldrig hände.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-11-25 10:15
#3

#2 jag har använt mig av bägge sätten, och när det kommer till kliande/bufflande hästar så är "mitt" exempel effektivast (iaf i min egen mening), medan om man har en naffsig häst så är det du beskriver Brollan bättre.

Jag har kommit fram till detta genom att testat på många olika hästar.

Konceptet "kom här så ska jag hjälpa dig att bli av med kliandet" är effektivare än att låta hästen krocka med min armbåge + det för mindre ont i mig.

Jag har ju testat att låta min häst och andra springa in i min armbåge när de försöker klia sig, det har snarare lockat fram naffsbeteenden istället. Så istället för att locka fram ett oönskat beteende så har jag fått hålla mig till första varianten att klia tillbaka som helsikke, så slipper jag orsaka och sen korrigera ett beteende som jag vet att jag kunde sluppit från början om jag bara gjort annorlunda. Och detta är inte bara min häst utan flera i stallet som reagerar på detta viset. Det är förvånansvärt många hästar som vill klia sig på en när man ska ta på dem grimman och gå ut på morgonen. :)

Men fördelen är ju att man kan prova sig fram, TS har två metoder och sen kan man ju prova vilket man tycker funkar bäst med just den hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brunokanin
2013-11-26 10:24
#4

Tack för svar! Har provat ditt tips NinaN och jag tror att det fungerar! Ska fortsätta vara konsekvent med detta så får vi se vad jag får för resultat. Brollan1 idé förstår jag absolut, men här är jag lite dålig på att vara snabb nog.

Vidare undrar jag om det alltid är en domenans handling då hästen lägger huvudet mot ens axel eller på ens eget huvud? Detta sker inte i situationer som jag beskrev i TS. Denna häst kan söka mycket tröst (osäker individ ibland) och vill snusa på ens hand och bli stryken kring mulen och munnen då hon är osäker. Kan till och med gömma huvudet innanför jackan på en då hon blivit rädd. Det händer att hon lägger huvudet på min axel och vill bli kliad, men jag motar bort henne då jag lärt mig att detta är ett sätt att dominera. Jag är ganska kort börjar fundera på om det för henne är ett naturligt ställe att lägga sitt huvud för en mysstund. Hon är inte påträngande i detta.

Brunokanin
2013-11-26 10:25
#5

Jag är ganska kort och börjar fundera på om det för henne är ett naturligt ställe att lägga sitt huvud för en mysstund. Hon är inte påträngande i detta.

LinaN
2013-11-26 11:01
#6

En NH-instruktör vid namn David Lichman säger att det är en hedersbetygelse och ett stort kontakttagande av en häst att ställa sig med sitt huvud nära ens kropp.

Han jobbar också efter principen att människans navel ska vara en sweet-spot alltså en punkt där hästen VILL vara och söker sig till. Att skjuta bort någon som vill vara en nära är lite på den ohyfsade sidan. 

Själv så tycker jag om det konceptet, och jobbar på det. Samtidigt så skiljer jag på om min häst kommer indundrandes och invaderar min personliga bubbla, eller om han frågar om lov innan han kommer.

Hästar som lägger hals/huvud över en annan häst hals/rygg gör detta oftast i samband med att de kliar varandra, eller vilar, det är en social handling, något man gör med sådana man har förtroende för. Däremot att lägga hals över och sedan naffsa, det är lek-dominans så man får se till de små skillnaderna. 

Så skjut inte bort din häst när hon kommer och söker trygghet, utan läs av situationen, låt hästen en kort stund vara i tryggheten och gå sedan gemensamt till situationen som gjorde hästen rädd/osäker. Då visar du att du är en ledare som förstår, bryr sig och sen hjälper hästen med sin rädsla. Beroende på vad det är.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brunokanin
2013-11-26 13:14
#7

#6 Förtydligande bara, jag skjuter aldrig bort henne då hon söker närhet och trygghet med mulen i höjd med naveln eller mot min hand. Detta har jag bara gjort då hon lagt huvudet på min axel eller mitt huvud!

Brollan1
2013-11-26 16:22
#8

Det är i sådana här situationer som svaren alltid blir "beror på", för att kunna svara så måste man i det närmaste vara där för att se/känna dom små nyanserna.

Om hästen inte motsätter sig att flytta på huvudet eller sig så är det en vänlig handling men om den motsätter sig det så har du att ta ställning till varför den inte vill göra det och från det dra slutsatsen hur du skall bemöta detta. Det är dom små detaljerna som skilljer här.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: