Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 979 ggr
Kimora
11/20/13, 10:07 AM

Hästar & fyrverkerier

Hej på er, Jag har precis köpt en 12: årig Islandsvalack som jag har stående på lösdrift tillsammans med 3 st andra hästar. Nu börjar det att närma sig nyårsafton och därmed hejvilt skjutande av fyrverkerier. Vi har en stor ligghall som hästarna kan gå in i men ingen möjlighet att ta in dom i enskilda boxar. Jag har tyvärr ingen möjlighet att fråga tidigare ägare om hur hästen har betett sig på nyår och liknande eftersom hon inte ägde honom förra nyårsafton. Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Bör jag befinna mig i stallet på nyår för att se hur han reagerar på smällandet? Lugna honom om det skulle behövas osv (det är åtminstone min plan.) Kanske borde jag ge honom lugnande i förebyggande syfte? Stoppa bomull i öronen? Vad har ni för tips och idéer? Hur brukar ni göra med era pållar? /Kim

Annons:
LinaN
11/20/13, 12:04 PM
#1

Lösdrift är ju bättre än stall på nyår, då kan de själva välja vad som är tryggast, stå ute eller inne.

Om du är osäker så kan du åka ut, men håll dig från hästarna så din oro inte smittar av sig.

Oftast så brukar hästarna reda sig väldigt bra själva. 

Ser ingen som helst mening med att ge hästen lugnande innan, o bomullstussar i öronen är ju frågan hurlänge de får sitta kvar även med huva. han är 12 år, har säkerligen vart med om nyår förr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kimora
11/20/13, 12:56 PM
#2

#1

Tack för ditt svar. Det är nog mest jag som eldar upp mig i onödan. Han är generellt en lugn häst som är orädd för det mesta. Jag tänkte även höra med dom andra hästägarna hur deras hästar brukar reagera, är dom lugna så smittar det nog av sig på resten av flocken :)

LinaN
11/20/13, 2:15 PM
#3

#2 vet hur det är, ibland hispar man upp sig för småsaker och gör det värre än det egentligen är ^^

Är han till vardags dessutom den coola typen så är det nog inget att oroa sig över. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
11/22/13, 6:15 PM
#4

Jag känner bara en häst som fick lugnande på nyår och det var för att han några år tidigare fick en massa smällare inslängda i sin box av småkillar. Han reagerade starkt på skott under jakt också men att rida ut med min trygga dam funkade bra under jakten.

LinaN
11/23/13, 9:36 AM
#5

#4 det där måste vart hemskt för honom….

vi hade en hund som fick en smällare över ryggen när min mormor var ute med henne på promenad, då stod det några småkillar på balkongen och slängde ut smällare och de exploderade ju nån meter ovanför hennes huvudet och precis bredvid mormor…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
11/23/13, 1:34 PM
#6

#5 Bara jag som vill köra upp en raket där solen i te skiner på dem och tända på?;-)

Annons:
LinaN
11/23/13, 2:24 PM
#7

#6 nope.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EwaAngantyr
11/26/13, 10:29 PM
#8

Smällare, raketer och nyårsafton är ett gissel för oss djurägare.  Det förbud som kom för några år sedan hade ingen som helst effekt.  Själv försöker jag sluta oroa mig för det är inte mycket jag kan göra åt det.  När jag hade dräktiga ston gick jag runt i byn och vädjade att det skulle minimera smällarna och det hjälpte faktiskt.  Nu bor jag  så offside så jag är inte speciellt orolig men hästarna får vara ute så de kan välja om de vill springa eller inte.  De har tillgång till lösdriftshall.

Upp till toppen
Annons: