Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1051 ggr
Pinkilly
2013-11-13 12:32

Tips och ideer

Hej! Jag har hållt på en del med pnh med tidigare hästar så mitt grund tänk ligger där. Men senaste åren har det bara varit i vardagshantering inte träning på det sättet. Nu har jag dock köpt en ny häst där jag måste arbeta mer aktivt med det och sätta mig in mer i det hela igen. Tänkte därför höra om det finns några tips och råd eller om någon haft en liknande häst.

Det är ett sto, 5årig welsh/sv. ridponny och jag köpte henne i slutet på juni. Hon är väldigt aktiv och har som myror i huvudet konstant, man ser henne aldrig stå helt avslappnad utan alla rörelser är det riktig aktivitet i så att säga, svårt att förklara.

Jag har bara två hästar hemma och hästen i fråga har blivit väldigt fäst vid den andra ponnyn. Hon har innan jag köpte henne bott hos sin uppfödare hela tiden. Hon är som sagt väldigt fäst i den andra och blir orolig då jag delar på dem fast inte så att det inte är hanterbart. Men det är jobbigt för henne och hon får ännu snabbare röresler. Hon har också lätt att stressa upp och är då svår att få kontakt med. När jag tränar hantering med henne så lyssnar hon bra, hon är lyhörd och lättlärd men så fort jag slutar be henne om nått är hon "borta" igen och kan inte fokusera på mig. Vi har rett ut led-situationen och hon vet att hon inte får ånga förbi mig, däremot så vill hon åt andra hållet, till en grästuva eller vad det må vara så tar hon tag och drar ditåt, hon är så stark så det är svårt att hinna hindra henne på en gång. Det är som att så fort hon har tänkt att hon ska gå åt ett håll tar hon i med all kraft som att hon hade ett motstånd hon skulle klara av. Jag får ju henne med mig såklart varje gång, men det är så frustrerande att hon är så stark.

När vi kommer bort på andra nya plaster så blir hon uppstressad och är svår att jobba riktigt med. Trots det är hon en väldigt orädd häst i grunden, jag tror att mkt beror på att hon knutit sig så till den andra ponnyn att hon inte känner sig riktigt trygg då inte hon är med.

När jag skulle lasta henne igår för vi skulle åka och träna så gick det inte att få in henne, hon vart stressad och skakade till och med. Jag avbokade att vi skulle åka och träna och la bara fokus på att vi lugnt skulle lastträna lite. Det intressanta är att hon bytte taktik då det inte gick som hon ville. Hon ville inte in och försökte vända om hela tiden, och då kan hon vända om så rumpan kör över mig om jag inte hinner stoppa henne. Sen när hon märkte att hon inte kunde fortsätta vända om nere på rampen, då provade hon att mata på in i transporten halvt över mig för att kunna vända där inne. Så det slutade med att jag fick känna mig nöjd då jag bara kunde ha henne lugnt stillastående på rampen och sen backa ner.

Det jag tror om det hela är följande: Hon har en personlighet med en hel del svagheter (lätt för att bli stressad mm) men det har fungerat bra för att hon har bott på ett och samma ställe, hon har haft samma ägare, samma hästkompisar, en större flock osv och nu i och med flytten så har det blivit jobbigt för henne för all grundtrygghet försvann. Hon har fäst sig enormt vid sin kompis och på något sätt så har den ponnyn fått ta över allt som gjorde henne lugn och trygg så när hon inte är med henne så blir det jobbigt. Jag inser att jag måste få henne att förstå att det är lika tryggt och skönt att vara med mig och det är där jag vill ha tips. Det är inga problem när det handlar om "otäcka saker", jag får henne över pressening, under pressening, bredvid långtradare osv utan problem, utan det är som grundtryggheten, att hon inte ska stressa upp sig som vi behöver jobba på.

Mycket handlar ju bara om att träna på så klart, det kommer med träning och med tiden, men jag är ändå nyfiken på tips och ideer som kan hjälpa mig! :-)

Annons:
Brollan1
2013-11-13 16:16
#1

Jag tror du har missuppfattat några saker med NH, det är inte att fysiskt få hästen att mekaniskt göra saker som är resultatet man vill ha, utan det är att få hästen att självmant vilja göra dessa saker, dvs använda hjärnan till att tänka. Sikta på hjärnan och kroppen kommer att hänga med.

Att leda en häst har inget att göra med att hästen skall gå bakom en, det har att göra med att hästen kan ge efter för tryck. Man kan leda en häst från vilken position som helst med bibehållet ledarskap så länge den kan ge efter för tryck.

Det låter som om hästen har blivit lärd att mekaniskt göra saker utan att ha fått tiden att förstå vad som egentligen menades med det den gjorde och därför stressar igenom allt. Ge den en mening med det ni gör.

Först och främst börja med att lära hästen att ge efter för tryck, förslagsvis via ledrepet så att du får kontroll på hästen. Detta skall göras lugnt och tydligt, steg för steg tills hästen INTE stressar att göra det du vill. Och eftersom hästen nu är "speedad" så kommer det nog att ta tid, men oavsett hur lång tid det tar så måste hästen kunna ge efter för tryck utan att stressa för att någonting skall kunna läras in senare.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-11-13 17:00
#2

Du har rätt i att det är grundtryggheten som saknas. Hon är inte trygg i den nya miljön, bland de nya människorna eller bland de nya hästarna. Men hästarna ger henne mer trygghet än vad du gör.

Att hon är "disrespectful" när ni lasttränade och försökte gå över dig visar ju att det är stora brister i grunderna för henne, hon kan gå snällt när du leder, men inte när du ber om något, eller ja, hon har sina ideer och går sin väg även när du leder henne. 

Tillbaka till de tre principlekarna, dvs friendly, porqupine och driving. För om hon inte kan ge efter för tryck även i jobbiga situationer så är det något som är väldigt trasigt i relationen.

Hästen är en rastlös själ, som dessutom är osäker och har dåligt självförtroende. Annars skulle hon inte vara så rörlig och animerad på ett stressat vis. Jag skulle vilja säga att hon troligtvis är en RBE iaf så som det ser ut just nu. Hon behöver trygghet, tydligt ledarskap och någon som håller henne i handen och kan ge henne det hon behöver.

Näst senaste numret av Savvy-klubbens DVD så var där en toppensektion om hur man får sådana här hästar att lugna ner sig, och det av sig själva. Man hjälper dem att vara hysteriska en liten stund, och sen låter man dem själva komma fram till att det kan vara en idé att lugna ner sig. De kallade tekniken "Hurry up and relax!"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pinkilly
2013-11-14 07:10
#3

#1, nejdå jag är med dig på tänket, uttryckte mig nog inte tillräckligt bra bara. Men när jag skriver om att leda henne så anser jag att det handlar om vart jag vill ha henne. Och så länge jag inte anser att vi har det klart och tydligt hur relationen är så vill jag ha henne bakom mig och hon ska respektera min privata sfär.

1 och2 # Jo grejen är att hon lyssnar på mig även då hon stressar upp då jag flyttar henne. Hon står aldrig emot mig och hon försöker aldrig springa över mig mot mig så att säga (förutom i lastningssituationen där hon kom på att hon kunde prova att mata på in för att vända men även då stannade hon ju av att jag stoppade henne.) Däremot så har hon svårt att fokusera på mig och fångar in alla intryck ute i världen samt provar att dra åt ett annat håll om hon ser nått gott hon vill ha ex vis. fast det blir bättre och bättre där oxå så klart ju mer vi tränar.

Jag tror oxå att hon är RBE.

Det där om "Hurry up and relax!" lät ju intressant! Tro om det går att hitta mer info om det någonstans eller köpa materialet?

LinaN
2013-11-14 08:19
#4

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-11-14 08:26
#5

Med hästar så gäller det att vara känslig för vilken stress som finns mellan hästen och oss. Om vi har en skala från 0-10 så vill vi ligga på 5 i INLÄRNINGEN. Om hästens stress är på 8 så måste vi lägga oss på stressnivå 2 för att total resultatet skall bli 5 och vice versa. Jag tycker det är en rätt bra liknelse på hur mycket energi vi skall lägga in i ekvationen när vi är tillsammans med hästar. Superstressade hästar kan behöva att man ligger på 0, dvs ta en stol och sätta sig i hagen/rund paddocken och läsa en tidning eller käka lunch..;-)

Eftersom hästen kan få för sig att dra iväg dig då den hittar gräs så är inte att ge efter för tryck befäst som det bör vara. Oavsett vilken tanke som hästen får så skall att ge efter för tryck gå före det. Jag haft hästar som är livrädda och springer runt MEN dom har alltid följt ledrepet utan att dra i det efter inlärning. Detta i sig ger en häst den tryggheten att den kan göra något åt sin situation, dvs den kan ge efter så löser det sig (oftast;-).

Om jag förstår det rätt så är INTE hästen stressad tillsammans med den andra hästen utan bara tillsammans med mäniskor. Detta säger en hel del om situationen som den upplever. Tillsammans med hästar så behöver den bara vara häst och det kan den och därför är den lugn. Men tillsammans med mäniskor så måste den hela tiden göra saker som den inte förstår och blir då speedad. Börja om och ta ner tempot, var nogran med att hästen verkligen förstår det ni gör i alla små delmoment och det gör den när den flyttar på sig och är så lugn att den kan gäspa samtidigt.

Den enda gången som "5-skalan" inte är användbar är när man lär hästen att en mäniska är "untuchable", dvs oavsett vad som händer så så undviker hästen att springa på en mäniska.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Pinkilly
2013-11-14 08:43
#6

Bra tips :-) och nej jag menar inte alls att ge efter för tryck är befäst, då hade hon ju aldrig dragit i ledrepet, det jag menar är att när jag aktivt gör något så fungerar det utan problem men sen glömmer hon bort. Men det kommer ju med mer träning.

Och sen är det inte så att hon jämt är stressad mig mig, inte alls. Hon har däremot alltid mer eller mindre sitt "rörliga och alerta beteende", fast i träningssituationen får jag ju henne att tänka till, gäspa, skaka på sig osv, men det krävs en hel del.

Om jag tar som exempel så när vi går iväg på promenad så går hon och småfrustar nervöst första minutrarna, jag ser framför mig att hon säger typ "åhh nej, hur ska det här gå utan Pippi nu då" men efter några minuter med lite övningar längs vägen så kommer hon på att "ok just det, jag kan nog lita på henne oxå" och sen blir hon mer avslappnad.

Då hon stressar upp mest är när vi åker någonstans, både då vi åkt själv och hon är på en ny plats utan Pippi och när Pippi är med men står i stallet då bara ropar och ropar hon efter henne och spänner sig. Men jag kommer inte åka nått mer nu innan vi fått vår trygghet på hemmaplan.

Jag upplever det inte som att hon är stressad av att vara med människor och krav vi har utan att det helt enkelt handlar om just den här situationen, att hon vill vara med Pippi och inte har byggt upp grundtryggheten med mig än. För hon har inte varit så här innan hon kom till mig, däremot har hon alltid varit den "alerta med myror i huvudet".

Annons:
Brollan1
2013-11-15 09:15
#7

Trygghet kommer av att förstå sin situationen och veta hur man hanterar det som krävs (både häst och mäniskor). Utan det så kommer individen att söka sig dit där den kan hantera sin situation (och stress). Hästen kommer alltid att vilja komma till tryggheten/lugnet, därför så måste vi alltid servera hästen det när den gör rätt. En del behöver mera tid för att förstå och bli trygg med situationen. 

Om vi har en "hetsig" häst så får vi luras att ryckas med i det spelet som den spelar utan vi måste lära oss att läsa hästen och anpassa våran energi till just den hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: