Annons:
Etikettallmänt
Läst 1441 ggr
[Senyera]
2013-10-22 05:50

Tips på alternativa tillvägagångssätt

En häst som inte förstår det här med personligt space och som, när man ex. ber den backa höjer sitt huvud, vänder bort det och går rakt på en med bogen - oavsett hur mycket energi eller fysiskt tryck du än riktar mot den. En häst som istället för att backa undan/eller hoppa åt sidan ganska lugnt vänder och trycker bort dig med sin sida/rumpa och går. En häst som blev starkare och mer stressad i sitt beteende ju mer man ökade signalerna och ju mer press man satte på honom - Ja hur hade ni gjort och tänkt?

Tänk er att hästen är väldigt samarbetsvillig men samtidigt inte verkar ha någon grundkunskap i att kommunicera då de hästar han gått med kan räknas till tre. Biologisk mamma, äldre sto som tog honom till sig som sin egen bebis (dvs två mammor i fyra år av sitt liv…) samt en unghingst under en period. Tänk er även att hästen hade samma beteende mot andra hästar i hagen. Inte elak, inte dominant, inte kommunicerande med energi, utan snarare med att han har en stor kroppshydda.

Tänk er känslan av att det ligger ett lock på grytan, det behövs något som på ett milt sätt kan bryta genom isen och få honom att börja kommunicera… 

Lite grand som att få en stressad fransman att ta sig tid att kommunicera med någon som pratar engelska :P

Annons:
Gronstedt
2013-10-22 06:05
#1

Eftersom han alltid vinner och du alltid går undan, så är han ju lärd att detta är rätt och du ska respektera hans personliga utrymme. Fysiskt tryck kan aldrig vinna, om du inte knuffar på honom med en hjullastare, så frågan är hur mycket du har höjt energin. Om man inte vill eskalera tills man "vinner" så får man lägga sig platt.

Gör som en häst och "bit" honom rejält i ändan om han inte makar på den. Nästa gång går det med betydligt mindre tryck och med tiden går det för en viskning eller en handrörelse.

[Senyera]
2013-10-22 08:33
#2

Jag ska tillägga att hästen inte är min, jag träffade den och började jobba med den igår. Jag kan lova dig att jag inte flyttade på mig innan han bokstavligt knuffade undan mig med bogen. Jag kan också lova dig att energin var såpass höjd att andra hästar jag jobbat med hade flugit femton meter bakåt… Min kompis, som också är väldigt duktig och har bla seven games i ryggraden, upplevde exakt samma problem. 

Jag har gjort min bedömning av att det med den här hästen inte går att eskalera om du inte är en hjullastare eller ett träd med 15 m rötter så krävs här en annan väg. 

Jag har frågat om ALTERNATIVA vägar till att öka signalstyrkan. Jag hade kunnat piska den här hästen blå och blodig utan att han hade rört sig ur fläcken. När man ökar signalstyrkan så stänger han av och bara går. Går inte det och man fortsätter pressa så kommer han slutligen att explodera. Jag hade kunnat bita honom hur mycket som helst i rumpan - det enda jag hade fått för det är en häst som tappat förtroendet för människan och slutit sig inom sig själv…

Brollan1
2013-10-22 08:41
#3

Ett av mina favvo uttryck är "hård som en dörrpost". Det är samma sak som "#1 av Gronstedt " skriver om fast i annan tappning. En dörrpost flyttar sig alldrig men det tar väldigt ont att slå tån i den. Ett annat namn är "passiv aggressiv". dvs du gör inget förrän den andre gör något och då svarar du med samma mynt +1.

Det finns åtminstone två vägar att komma ur detta, ena är att envisas och vänta ut hästen och den andra är att en gång för alla sätta ner foten och visa vad som kan hända när du lyfter intensiteten. Båda tillvägagångsätten har sina fördelar men jag skulle nog rekomendera att sätta ner foten ordentligt en gång eftersom hästen inte verkar vara den lättstressade typen.

När man lyfter energin så har man satt allt på ett kort och därför kan du inte sluta förrän du fått en reaktion. OBS notera att jag skrev "reaktion", det betyder inte att du måste ha en fullständig eftergift från hästen i början utan "bara" en reaktion. Efter 2-3 gånger på det sättet så bygger du vidare på detta och kräver större reaktion fram till att du får den fullständiga eftergiften från hästen som du från början ville ha. Hästen kan inte från början veta vad du avser att få ut av det som du gör och därför kan du alltid avbryta vid minsta möjliga positiva reaktion från hästen. Var väldigt noga med att sluta när du får något från hästen så den vet vad den måste göra för att slippa obehaget som du gör. Och kom ihåg att ALLDRIG fullfölja något om hästen viker undan, att vika undan är hästens sätt att visa att den vill komma ur situationen.

Intensiteten går att höja så högt det behövs, det gäller bara att inse när det räcker för att få en reaktion, jag har en hel del historier där det verkligen behövdes intensitet för att hästen skulle lära sig (och det gjorde dom) men dom tänker jag inte berätta här. Ibland så räcker inte NH till för att lösa problemen då NH bygger på hästkommunikation på hästars vis, då gäller det att ha vanligt bondförnuft för att lösa situationen.

Ett exempel på bondförnuft är en häst som ville trycka in folk i väggen. Receptet var en planka som var lite längre än personen var bred som man hade med sig och satte mot väggen och hästen fick försöka trycka in folk i väggen hur mycket den ville då den endast tryckte in buken i gaveln på plankan vilket var tillräckligt oskönt för att inte vilja göra det i fortsättningen. Hästen lärde sig fort när den fick eftergift direkt den slutade trycka in "plankor" i väggen

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
2013-10-22 08:56
#4

TS, på din beskrivning låter det inte som en häst "som tappat förtroendet för människan och slutit sig inom sig själv" - det låter som en häst som alltid fått göra som den vill och är övertygad har lärt sig att gå över störningsmoment för att få slut på dem.

Jag känner en sådan, hon har hur mycket integritet som helst och eskalerar jag långsamt ger hon mig en sur blick och går över mig. Oftast reagerar hon snällt på en lätt beröring, men passar det inte madam så skiter hon i det. Om hon inte reagerar ens på en lätt knuff och ett "hallå, jag pratar med dig!" så är bara att eskalera upp till toppen direkt eller inte alls.

Vad händer om du ber pålle flytta sig på snällt och smeksamt sätt? Ett pet med handryggen, ett finger på mulen, ett mjukt men bestämt "maka dig"? Om han är van att sätta sig över alla stora energiutbrott kan ett litet försiktigt vara mer verksamt. Lätta direkt om han reagerar och följ upp med "nedlåtande" beröm - alltså ge honom intrycket av att "det var väl ok. men inte direkt imponerande, bättre får du allt bli".

[Senyera]
2013-10-22 13:34
#5

En väldigt talande beskrivning för exakt vad jag menar:

http://lycklighast.wordpress.com/2012/03/28/horsenality-right-brain-introvert/

Han är en väldigt typisk RBI…

Gronstedt
2013-10-22 13:38
#6

Ok, jag läste det helt annorlunda i #0. "En häst som istället för att backa undan/eller hoppa åt sidan ganska lugnt vänder och trycker bort dig med sin sida/rumpa och går. En häst som blev starkare och mer stressad i sitt beteende ju mer man ökade signalerna och ju mer press man satte på honom" låter inte som en RBi.

Vad händer om du ber snällt, som jag beskrev i #4?

Annons:
[Senyera]
2013-10-22 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

"En häst som blev starkare och mer stressad i sitt beteende ju mer man ökade signalerna och ju mer press man satte på honom" - Det är ganska typiskt RBI. Bifogar en Horsenality chart som talar för sig själv. 

Nej, han flyttar inte för mjuka signaler. Det är såhär: Hästen är inte med mig, han kommunicerar inte med mig och han släpper inte in mig. Jag vill ha tips för att kunna komma igenom hans mur och få honom att börja kommunicera. Så länge han inte vill lyssna så spelar det ingen roll om jag viskar eller vrålar. Man löser inte alla problem med ökade signaler. 

I dagsläget är han så pass oberäknelig, spänd och reaktiv att jag inte vill stå närmare honom än 3 meter när jag jobbar med honom. Ren självbevarelsedrift. 

Av de hästar jag har jobbat med genom åren så är han en av de absolut svåraste jag har träffat på - det kan jag säga redan nu. Jag har mest erfarenhet av LB hästar. Det går inte att behandla dem likadant. Jag vill få igång hans kognitiva förmågor som i dagsläget är lika med noll. Men då måste jag först få honom att vilja kommunicera. Det är det som är det svåra i kråksången.

Gronstedt
2013-10-22 14:31
#8

#7: Säger du det, så. De RBi:er jag upplevt blir inte "starkare" utan mer och mer dämpade och låsta ju mer man pressar dem, men det finns kanske olika modeller. "Quiet/obedient" och "shy/timid" som det står i diagrammet du lagt in.

En sak kan du vara säker på: Om du står 3 meter ifrån honom och sedan låter honom göra som han vill, och varken kan använda små eller stora signaler, så kommer du ingenstans.

Vet han till att börja med vad det är du vill att han ska göra? Be om något enkelt, som han kan göra utan problem, så att ni etablerar en grund för er kommunikation, och bygg vidare därifrån.

Det bästa är nog att ta kontakt med någon som kan träffa dig och hästen och på plats och ge bättre råd.

[Senyera]
2013-10-22 14:54
#9

Tack för att du tog dig tid!

Nu ska jag återgå till att arbeta med den här hästen. Det ska bli mig ett sant nöje att stå 3 meter ifrån honom utan att kräva någonting och låta honom köra över mig. Jag har faktiskt inte provat det innan - vem vet det kanske faktiskt är det som behövs. Att öka signalerna gör det inte (om det nu inte framgått tydligt nog redan).

Är det någon annan som har kreativa övningar och tankar som inte går i samma tuggiga hjulspår som ovan så tar jag väldigt gärna emot det. Hur får man en avskärmad häst att vilja kommunicera?

Gronstedt
2013-10-22 15:07
#10

#9: För all del, det är så många som är tråkiga nog att läsa de tips de får och diskutera vidare utifrån dem. Det är alltid bättre om man kan slippa ta till sig någonting.

Eskalering, nedskalning, smeksamhet, etablering av gemensam kommunikationsmodell och kontakt med kunnig tränare är alltså uteslutet. Det ska bli intressant att se vilka verkligt kreativa lösningar som kommer fram!

LinaN
2013-10-22 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#7 den här hästen är inget alls enligt den Horsenality-profilen du duttat i…. Den har ALLT, det är som att säga att den har allt och alla problem den rimligtvis kan ha.

och sen har du struntat i att kryssa i det som står på introvert kontra extrovert, right brain kontra left brain….

Kan bifoga hur det såg ut för min häst i april i år…. Du ser att allt är inte ikryssat, utan bara sådant som sker 9 av 10 gånger när jag hanterar honom. Visst har han slagit med frambenen efter mig, eller stått helt still och sedan exploderat. Men det tillhör inte vanligheterna. 

Så jag skulle sätta mig och göra om den där kartan och verkligen rannsaka mig om den här hästen du hanterar verkligen är så spridd över alla 40- egenskaperna som finns listade på en horsenality-chart.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-10-22 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och här är en jag gjorde idag baserad på det vi gjort de senaste 2 månaderna och det har hänt en del… Mycket mer och svårare saker på RBE, samtidigt som han har mer negativa saker från en LBI samt att hans positivare saker som LBE har minskat.

Varför?

Jo, för att det sista har jag jobbat med hans attityd. Så han slutar se sur och grinig ut och det är nytt och skapar nya problem som att han tex har börjat göra små (men ändock) utfall mot mig, bockar och sparkar. Han överragerar samtidigt som han är väldigt bestämd. Hans självförtroende är lägre för att jag ändrat eller rättare sagt höjt kriterierna för spelreglerna och det orsakar osäkerhet och drar ner hans positiva LBE-egenskaper som lekfullheten/utrycksfullheten osv. 

Men så snart vi får ordning på det här med attityden kommer han återgå till sin ursprungliga Horsenality som är en LBE/lbi häst.

Du måste pinpointa vad som är viktigt och vad som är brus när det gäller den här hästens Horsenality.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-10-22 22:21
#13

Om vi backar bandet till början och funderar så här.

En väg att se det på är att studera dom hästar han går med, hur gör dom när dom hadskas med denna häst, kopiera dom.

Kanske det enklaste vore att ta han till en säker rundcorall utan insyn, släpp in han där och lämna han ensammen ett tag, han kanske kommer att leva rövare men så småningom så vill han få sällskap och då brukar vem som helst duga, då får du din tråd att börja nysta i för då är han villig att ändra på sin situation, dvs få någon som sällskap.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Upp till toppen
Annons: