Annons:
Etikettträningstips
Läst 1882 ggr
96sara
2013-10-11 11:19

Trick med skadad höft

Jag har en häst som för ett par år sen blev påkörd och var halt väldigt länge då hon skadat sin ena höft. Hon kunde då inte ridas på väldigt länge men går numera att rida hur bra som helst förutom att hon är stel i det benet. Jag har tricktränat henne lite smått och vill gärna lära henne lite fler saker men är rädd att hon ska skadas ännu mer. Så vilka trick tror ni hade funkat? Är buga, ligga, stegra, bergsgeten helt uteslutet eller skullej ag kunna göra något av det?

Jag kan även påpeka att hon är rätt gammal, 21 år. Så det kanske ändå inte är lämpligt att börja med sådana tricks i den åldern?

Annons:
Brollan1
2013-10-11 16:31
#1

Det är alldrig försent att lära sig eller hästen något nytt. MEN vad du skall lära hästen pga skador och liknande kan bara du bestämma eftersom bara du har all den information som vi andra saknar om hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-10-11 19:25
#2

Om hon är återställd men stel, samt att du säger att hon rids som vanligt i övrigt så ser jag inga hinder att träna alla andra trick sålänge man gör det med skadan i åtanke. Att inte kräva mer än hon klarar just för tillfället. Kan hon bara stegra 15cm upp med framhovarna så är det ok…

fördelen med tricken är ju att de (förutsatt att de utförs rätt) ger hästen bättre motorik, mjukar upp muskler och leder som tidigare vart stela, det blir lite som sjukgymnastik.

Men jag skulle se till att träna mycket med sidvärtes också, för att stärka och gymnasticera bakdelen på hästen. (gör själv mycket sådant just nu för att styrka bakdelen på min då vi haft strul med galoppen ett tag.) sideways, öppna/sluta både uppsuttet och för hand. Kanske småstuds med hinder eller upphöjda cavalettis.

alla trick vi lär hästarna är sådant som de KAN göra naturligt, om hon inte ligger ner frivilligt i hage eller box så skulle inte jag be henne ligga på kommando. Finns ju en anledning till att hon inte lägger sig då. Samma med andra saker, buga är en del av att lägga sig ner. Stegra är otroligt samlande förutsatt att hästen stegrar med en form som inteholkar ur rygg/nacke.

Sen finns det olika stegringar, filmstegringar som jag kallar dem och sen de samlande akademiska pesade/sträck pesad och levad. Filmstegringar skulle jag undvika, de blir ofta dåliga för hästens kropp, hastiga, ryckiga och inte uppbyggande. Samt att de blir mer explosiva och kan bidra till att problem som ofrivilliga stegringar uppstår (det blir ett protestmönster av det istället för uppbyggande)
De mer akademiska stegringarna kräver samling, både emotionellt, mentalt och fysiskt av hästen och sker ganska så långsamt. Så det hade jag siktat på för att gymnasticera och hjälpa hästen.

Bra stegring. Hästen är avrundad, lyfter med ryggen. Engagerade magmuskler. Även om denna hästen har en kraftig överlinje (hingst iom att det är en huate ecole-häst) så ser man att hästen är rund uppåt/bakåt.

Dålig stegring.Hästen är urholkad med sänkt rygg och uppdragen nacke. Detta är ju en arab-typ av häst, ganska så spenslig men ändå är den underutvecklad i sin överlinje och magen hänger ut under hästen samt så är hästen rundad neråt mot marken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

96sara
2013-10-11 23:15
#3

Jag funderar på att fortsätta med lite lättare tricks så som spansk skritt osv och senare kanske lära henne stegra och buga när jag är mer säker på att det inte kommer skada henne mer för är väldigt osäker på det. Men tack så mycket för tipsen, det hjälpte :)

Upp till toppen
Annons: