Annons:
Etikettallmänt
Läst 899 ggr
[ellenhellstrom]
2013-10-10 20:49

HUr får man hästen att släppa loss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har börjat träna lite med en häst och idag gick de väldigt bra. Dom senaste dagarna har han varit ofokuserad och bara betat och inte alls brytt sig om mig. (Tyvärr har jag bara en paddock med gräs att arbeta i). Men idag släppte de lite och han följde efter mig vart jag än gick. (Jag fick dock tjata på honom några gånger att han inte fick beta). 

Nu när jag lyckats få hans uppmärksamhet någorlunda och han följer efter mig.. Hur får man honom att släppa loss och springa och busa? 

Jag vill ju att han ska förstå att han får busa och leka och inte bara behöver följa efter mig.

Annons:
LinaN
2013-10-10 22:28
#1

Hopp o lek?

det säger jag till min häst när jag släpper honom, ibland så busar vi lite online eller så släpper jag honom och börjar springa själv. Han brukar haka på då. Ibland så använder jag repänden eller stick+string för att sätta press bakom honom för att han ska komma igång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[ellenhellstrom]
2013-10-10 23:08
#2

Ja asså jag vill att han ska släppa loss och springa dit han vill. inte att han ska känna sig tvingad att gå precis bakom mig hela tiden.

LinaN
2013-10-11 07:09
#3

Gå in på ridbanan, sätt dig ner på en stol o se vad han hittar på. avsätt en 30-60 minuter för detta. Det hänger mycket på din attityd vad han gör och inte…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: