Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 855 ggr
yadhayezibas
10/6/13, 7:00 PM

Problem i flocken

Jag skulle vilja ha lite råd o tankar angående ett problem. Vi har en lösdriftsflock på vår gård. Det är 10 hästar, 3 är valacker o resten ston. För en vecka sedan kom det ett nytt sto till flocken. Och den ena valacken är jättedum emot henne. Han jagar henne så fort han ser henne genom hela hagen (som är ca 11hektar) hon får inte äta, dricka eller vara nära flocken. Hon är verkligen jätterädd för honom nu. Nu ikväll ställde vi in valacken och nya stoet fick vara med dom andra och äta på en gång. Jag känner mig maktlös- kan vi få detta att funka eller är det kört?

Annons:
Brollan1
10/6/13, 7:42 PM
#1

Om valacken bits så sätt munkorg på han ett tag för att låta hästarna acklimatisera sig under lite mindre blodiga former.

Om det är möjligt så gör en tillfällig hage inne i stora hagen med plastolpar och låt stoet och någon annan häst som hon kommer överens med gå där ett tag för att se om det lugnar ner sig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

yadhayezibas
10/6/13, 9:11 PM
#2

Plaststolpar? Dom kommer valacken rusa rakt igenom för att komma åt henne o hon kommer fly, tror jag :(

Brollan1
10/6/13, 9:13 PM
#3

Elström ochså givetvis… ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
10/7/13, 9:13 AM
#4

Hur ser resten ut?

finns det mer än en matstation och vattenstation? I första hand hade jag sett till att sätta in en extra av varje så hon inte måste gå fram till där han står och äter.

Sen vissa gånger kan det ta längre tid för hästarna att sätta rangordningen. Är han vanligtvis ranghög?

Sätt ev munkorg på honom, men då blir ju nackdelen att han inte kan äta normalt vilket i sig kan trigga mer aggressivt beteende.

I första hand hade jag sett till att det är flera matstationer än 1, kanske rentav 3 så att hon kan gå emellan om hon blir bortjagad. Samma med vattnet. Fler badkar/vattenkärl helt enkelt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

yadhayezibas
10/7/13, 10:22 AM
#5

Det finns flera matstationer o flera vattenkar oxå. Valacken (5år ) är dominant o ranghög. Han har anfallit både människor o andra hästar. Dock så har ägarna fått jättebra hjälp så de kan hantera honom nu.

LinaN
10/7/13, 3:17 PM
#6

#5 det är ju bra, men om de har fått hjälp av en tränare eller annat så kanske de har en vinkling om hur man ska göra när det gäller nya hästen också?

Jag hade låtit det bero, sålänge det inte är köttsår och hästen får mat och vatten så skulle jag låta det ta den tid det tar. Många gånger lägger vi människor oss i alldeles förmycket.

Är det vid några specifika tillfällen som han är aggro mot henne? Vid påfyllning av mat, när man hämtar/lämnar hästar i hagen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: