Annons:
Etikettövningar-level-3till4
Läst 2644 ggr
LinaN
2013-10-06 10:20

Stärka bakbenen?

Efter gårdagens Dressyr lektion så fick vi en massa hjälp men något vi glömde ta upp efter lektionen är HUR ska jag på ett effektivt och bra sätt gymnastisera och stärka Harrys bakben? Det högra bakbenet har han svårt att få in och under sig och bära sig med och det är en anledning till att vi får korsgaloppen i höger varv.

Vi har samma problem på 22fotslinan, att han korsgalopperar hälften av gångerna i höger varv och vi har jobbat en del med det att stärka upp galoppfattningarna utan ryttare på ryggen.

Men då kommer vi till nästa "problem" jag är i dagsläget inte tillräckligt duktig för att kunna hålla koll på när han spårar och går rätt på spåret uppsuttet (har glömt hur det känns) så därför vill jag adressera detta problemet från marken där jag verkligen kan se hur han rör sig och hur han sätter under sig med bakbenet.

Så då är min fråga vilka övningar är bra?

Sidways på 3-4 spår kanske? Tömköra? Vilka andra övningar är lämpliga?

Som sagt, vänster bakbens styrka är det inga fel på. Fick ett par otroligt fina galoppfattningar med påföljande runda mjuka galoppsprång med fin elasticitet och han vart ljuvlig att sitta på.
Galoppfattningarna till höger är snabba, lite rusiga och blir gärna korsgalopp eftersom han saknar styrkan att göra en bra fattning i dagsläget. 

Så hur hjälper jag honom?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
2013-10-06 19:13
#1

Hur fräsch är han i kroppen egentligen?

Jag skulle kollat upp hästen om den var så oliksidig och motvillig till att sätta in ena bakbenet under sig. Jag är ju sjukligt nojjig så jag hade garanterat redan varit på kliniken, men mer normala människor brukar ta ut en duktig massör eller ET. Vilket jag skulle rekommendera dig att göra.

Känns som att något inte helt stämmer. Men å andra sidan har jag allt för ofta den känslan..

Men om du vet att inget är fel på Harry..

Skolorna på töm skulle jag satsa på då. Även att klättra i backar är nyttigt i måttlig mängd förståss. Är nog det som stärker min häst mest, synd att jag bor på Sveriges plattaste ö numera dock utan tillstymmelse till någon backe..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-10-07 09:09
#2

#1 hade ET ute för 3-4 veckor sedan, fick beröm över att han vart så välmusklad, mjuk och avslappnad i muskulaturen. Samma när vi vart på kliniken i våras, fick beröm för hans muskulatur och följsamhet. Så tror inte det är pga det.

Han hade en rejäl låsning i SI-leden på sin högra sida (vilket märktes när han blev behandlad på sin vänstra sida för han reagerade med smärta och kickade efter ET, vid återbesöket ett par dagar senare så gjordes samma tryck om och hans raektion vart mildare och sedan dess har korsgaloppen nästan uteslutande förekommit i höger varv)

Däremot så är det så att under de senaste 2½ snart 3 åren så har jag inte vågat galoppera, när vi väl har galopperat så har jag inte brytt mig om det var rätt eller inte för jag var egentligen för rädd för att orka bry mig om den biten. Sen förra medryttaren hon vågade inte galoppera för att JAG var rädd (mänskliga psyket är fantastiskt!) och galopperade bara när hon red ut eller jag var med i ridhuset. Så han har ju fått göra lite som han velat med galoppen i två-tre år, vilket kanske inte gör det hela så konstigt när man tänker efter.

Det är ingen som vart specifik "tidigare" sen olyckan, medan nu har man börjat ställa krav. Tex innan vår ridolycka för alla de där år sedan nu så hade vi INGA som helst problem med korsgalopp eller galoppfattningar alls. Utan vi kunde fatta galopp nästintill från stillastående i bägge varven utan problem.

Senaste 2 månaderna har fokuset legat på att jobba upp galoppen, från att slängtrava in i den oavsett varv/ eller bocka in i galoppen efter att man jagat på honom med sticken så fattar han nu i vänster varv direkt när jag ber honom om fattningen. I höger är det lite segare men när han fattar direkt blir det oftast fortfarande korsgalopp. Då bryter vi av och provar igen.

Så jag tror det handlar om viss bekvämhet hos herrn, samt att man inte krävt av honom att göra rätt på väldigt länge. Samt lite brist i styrkan på högersidan just nu iaf. Eftersom det förbättrats så det sista på vänster sida trots att jag försökt jobba lika mycket på bägge sidorna, men sen är ju hästarna höger resp vänster-benta också…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EwaAngantyr
2013-10-07 22:36
#3

Korsgalopp beror ofta på obalans (förutom att han är svagare i ena benet)  Balansen kan man träna med olika sidvärtsörelser; öppna, sluta och växlingar mellan dessa..   Då måste han balansera sig på höger resp vänster sida.  Något som jag oxå tycker är viktigt med just fattningar är att det blir fattning från en kort trav eller skritt. Alltså inte jagas in i galoppen..  Tecknet måste vara "galopp" dvs byta gångart.  Inte "spring fortare".  I början kanske man får bara ett litet hopp med frambenen men det är bättre än slängtrav! Sedan ökas det till några galoppsprång i taget men han måste föstå fattningen.  Sedan klura ut hur han ska göra utan att öka farten! När han rusar in i galoppen blir det obalans - korsgalopp..
Hoppas det funkar!!

Upp till toppen
Annons: