Annons:
Etikettallmänt
Läst 625 ggr
Zebra02
2013-10-04 16:12

När målet är inlärd hjälplöshet

Skriv vad ni tycker om detta inlägget.

Vilket av klippen gilla ni bäst?

http://vivanolivia.blogg.se/2013/september/nar-malet-ar-inlard-hjalploshet.html

Annons:
LinaN
2013-10-05 09:34
#1

Jag är INTE alls förtjust i att lägga ner hästen med rep, det är tvång. Tittade bara på det kortare klippet, och för mig är det otroligt påtvingat. Det är inlärd hjälplöshet, även om hästen försökte opponera sig när han bytt sida.

Däremot så ligg-lekandet med Oden vart en helt annan femma, där fanns inget som tvingade ner honom, bara förslaget och godis ^^

Sen vet jag att jag när jag tränat Buga med min häst så har jag lagt ett rep om foten på honom för att jag inte ska behöva bryta ryggen (det är ändå 720kg häst som man ska guida ner på marken), men så snart jag släpper efter på ena sidan av repet (håller i två ändar så att säga) så släpper "snaran" och sedan jag började göra på det viset så har det blivit tydligare för min häst vad det är jag ber honom om.

Så den stora skillnaden för mig i detta fallet är:

  1. Jag slipper få så mycket påfrestning på min kropp
  2. Jag är tydligare för min häst med mina önskemål och förslag
  3. Han har slutat att stoppa in huvudet så långt in mellan frambenen att det ser ut som han ska slå en kullerbytta
  4. Jag kan ge honom en snabb eftergift utan att någon av oss tappar balansen.
  5. Han sitter inte fast någonstans och kan kliva upp när han vill utan att någon av oss får ont.

Men målet är ju att buga utan rep, vi är inte där ännu, men vi är på god väg och gör det på ett lekfullt sätt under tiden utan tvång och att knyta fast honom på ett eller annat sätt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: