Annons:
Etikettträningstips
Läst 1057 ggr
[ann1s]
2013-10-03 22:31

nh på åsna ? tips på enkla övningar?

Hej alla kloka & kunniga :)

 

  jag har skaffat mig en 2årig åsna & det är ju som lite tvärtom motför hästar :)

Antingen står han gärna på en eller så långt bort som repet tillåter & lite till…beroende på om jag är tryggheten,för då står han ju så nära han bara kan & gör jag något annorlunda så springer han ju såå långt bort från mig som det bara går & allt som inte är vardagligt lr "normalt" är ju helt uteslutande. försöker lägga om mitt "hästtänk" till  "åsnetänk" , vi funderar först massor & verkligen fundererar & låter allting ta sin tid,Ibland tar det 1 timme att gå igenom stalldörren & nästa gång under 5 min.   Antingen springer han för livet,backar eller fryser fast i marken. finns absolut ingenting mittemellan,korta promenader bara rakt fram funkar bra, men om jag skulle röra repet lite så blire ju panik. I trygga stallet kan jag lägga repet på han,& nu kunnat lägga på ett litet schabrak men han skulle aldrig tänka tanken att flytta sig en enda mm med det på ryggen.

Så nu har jag kört fast lite, & skulle behöva få lite tankar,ideér & tips hur vi kan komma nått steg framåt,eller saker som han kan tycka är roliga & att han blir tryggare med mig, då hitills är det mesta vi gör tok läskigt & jag börjar få slut på ideér snart, Parelli blir för "hårt", för att gå upp i fas skulle ju aldrig funka i dagsläget iaf & mat/godis är ingen favorit, enda han faktiskt gillar att äta är citron-muffins,vilket han ju inte kan äta hela tiden ;)

Annons:
LinaN
2013-10-04 10:03
#1

"Parelli blir för "hårt", för att gå upp i fas skulle ju aldrig funka i dagsläget iaf"

Min tanke när jag läser detta är att du kanske börjar för skarpt själv. Att din "fluga" är som en örn, men inte i den fysiska beröringen utan den mentala energin.

Om du ska flytta på honom för fast tryck (porqupine/igelkottleken) så knappt nudda honom som fas ett, fast två så nuddar du lika lätt och sedan tänker du intensivare "flytta dig". Det är sån otrolig skillnad i vad man själv gör och tänker. Ibland när jag ska göra porqupine med min häst så flyttar han sig innan jag har rört vid honom för han läser av min intention och då måste jag dra tillbaka min energi så att han inte "antar" eller "förutsäger" vad jag ska göra innan jag har gjort det.

Åsnan, mulan, mulåsnan och hästen är lika de är alla bytesdjur, de är equinoida, de har hovar, de tänker med höger respektive vänster hjärnhalva. Psykologin är densamma men åsnor och mulor har många gånger en större integritet. Är envisare än hästar och då måste man vara tydlig, konsekvent och framförallt rättvis!

Jag vet en tjej som tränar parelli med en Ren, ni läste rätt, en REN!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[ann1s]
2013-10-04 10:45
#2

 porqupine går bra,då är jag ju nära honom å de är helt ok,flyttar sig för lätta tryck & stänger inte av.

Det är nog mest om repet rör sig som de blir kaos.Jag kan lägga repet å smeka de över honom men skulle repet röras vid marken så blir det panik & försöka springa ifrån repet.självklart försöker jag ju hålla koll på repet men ibland glider det ju åt något håll:/

Jag har hållt på lite med åsnor(unga&gamla) tidigare,samt haft s.k "problem hästar/ponnys" & ingen som visat tendens till sådan panik som han får… Han är oftast rädd för precis allting,Men allting tar ju sin tid :) & tyvärr har jag ju ingen aning vad han varit med om innan.. 

läst någonstans tidigare att pat parelli tränat åsnor men hittar ingen närmare info om det ? hade vart intressant att se hur han går tillväga då.

 ok. ja,jag ska försöka tänka mer på hur jag är mentalt,tack för tips! :)

 Vad häftigt att träna en ren :D finns de nå film lr bild på det? :)

LinaN
2013-10-04 13:55
#3

#2 mycket av materialet som finns när Pat sysslar med främst mulor är endast tillgängligt via connect om jag inte minns fel.

Bifogar en artikel om "muleanality" alltså Horsenality men hur man kan använda det på mulor (och mulan är ju mellantinget mellan åsna och häst så ^^ bättre än inget kanske?)

Men om det blir panik när repet drar i marken så är det ju ett friendly game som är problemet. Att han är rädd för dina redskap och verktyg. grundläggande friedly-lekar som att slänga repet rytmiskt över ryggen tills hästen står stilla, dvs du fortsättar ÄVEN om din åsna försöker komma undan och när han väl står stilla så slutar du omedelbart. Det är en del av approach and retreat-metoden.

Eller att du har ett extra ledrep som du drar på marken medan du går ifrån åsnan, medan du håller i ett ledrep så du får med honom, så att nyfikenhet väcks, eftersom saker som rör sig ifrån skapar nyfikenhet, och saker som rör sig emot skapar mottryck/flykt hos djuret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-10-04 13:57
#4

Steve Miller leker med en åsna i liberty :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-10-04 13:59
#5

en annan artikel om mulor.

Hoppas artiklarna kan vara till nytta!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[ann1s]
2013-10-04 14:41
#6

 vid svingade rep försiktigt över ryggen så fryser han fast & stänger av totalt.                                                                                           Därför har jag bara tagit repet å smekt försiktigt över hela åsnan & de går bra men höjjer jag repet eller viftar med det, Så Inne i stallet fryser han fast & är vi ute så drar han i fullfart. Men vill ju att han ska få vara på stallplan utan all panik som uppstår.men vi kämpar på :)

Men de jag fundrar över är ju hur man ska fortsätta aktivera när han fryser fast,lr bara vänta ut honom, Nu väntar jag ut honom när han fastnar i marken & försöker motivera till att röra på sig eller iaf visa lite positivt uttryck. För om jag nu skulle svinga repet eller något annat obehagligt & han fryser fast & bara stänger av är de ju inte bra att fortsätta.för då blir det ju inge positiv upplevelse alls……. ?  

ah misstänkte att man lär vara mä i parelliclub & de är jag inte…

Jo,jag får nog introducera honom till min "lekhage" så kanske hans nyfikenhet väcks lite på de :)

Tack för länkar!& de var ju en jätte mysig film!försökt å letat själv på youtuben men utan framgång. 

 & tack för hjälp & ideér! mycket uppskattat :)

Annons:
LinaN
2013-10-04 15:00
#7

Om han fryser fast så skulle jag vänta ut honom, det är lite Right brain Introvert-tendenser. Och då är det viktigt att vänta ut honom, det kan ta flera minuter, ibland upp till en kvart eller mer, men när han börjar förstå att du INTE tänker puscha honom genom gränserna så kommer han våga komma fram mera. Och det går snabbare och snabbare för varje gång. Även om det bara skiljer sekunder från gång till gång så på det totala så minskar längden han är fastfrusen.

Du får jobba mycket med tillit, och förståelse. Läs på om horsenalitys, det kommer hjälpa dig. Sen finns det flera andra varianter av "personlighetsanalyser" men just Horsenality är ganska så bred och man får ett snabbt "resultat" och "facit" som man kan jobba med till en början med. Själv använder jag horsenalityn som en diagnosticerings-metod en "Vad man bör och inte bör göra" som hjälper väldigt mycket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-10-04 15:02
#8

Här är en till artikel om hur en del människor hanterar sina RBI-hästar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: