Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2883 ggr
Ridtravartjej
2013-09-27 17:10

Tror min häst hatar mig

Får en känsla av att mitt sto hatar mig. Så fort jag kom in i boxen idag så vände hon bort huvudet med öronen bakåt. Förra veckan kom hon glatt och hälsa i boxdörren men nu är hon jätte grinig :/ Tror det kan ha att göra med att jag utmanat ledarskapet genom att börja med NH, men trodde inte hästen skulle börja hata en. Lika i hagen så försöker hon jaga bort mig när jag kommer. Vad ska jag ta mig till :/ Just nu i skrivande stund sitter jag i boxen men hon står gärna så långt bort från mig som möjligt och kommer bara fram om jag lockar med en morot :/

Annons:
Tusen
2013-09-27 17:20
#1

Hästar kan inte känna hat. Det är en mänsklig känsla.

LinaN
2013-09-27 20:45
#2

Däremot så kanske hon inte litar på dig, att du gått för hårt fram eller är otydlig så hon känner sig osäker.

Sen att hon reagerar surt när du kommer in, har du frågat om lov? kollat så det är ok att du går in i boxen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kakan89
2013-09-28 09:48
#3

Om det hon har börjat så sen du började med NH har du helt enkelt inte gjort rätt. Tyvärr. Ta ut en instruktör om du är intresserad av att fortsätta.

Ridtravartjej
2013-09-28 10:00
#4

#2 : Hon är surig bara jag står utanför.
#3 : Finns tyvärr inte så många där jag bor :/

Brollan1
2013-09-28 13:56
#5

Skulle gissa att du inte nått fram till hästen med du gör och den är helt enkellt förvirrad över allt det du börjat med. Den ser ingen mening med det.

Hur gick det med dom sista NH övningarna? Var ni nöjda över resultatet? Avslutade det ni gjorde då det gick som bäst? Bara några saker att fundera över.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
EwaAngantyr
2013-09-28 22:50
#7

Som sagts, hästar kan inte känna hat.  Men de kan känna osäkerhet och brist på tillit.  Jag skulle rekommendera att ta hjälp av en tränare.  "Finns ingen i närheten"  men åk då till den som finns närmast och är bra!

RomDoll07
2013-09-29 22:45
#8

Svårt att veta exakt vad som är problemet utan att ha sett själv hur hon beter sig. Om du nyss har börjar med NH skulle hennes beteende dock kunna vara bara en övergångsfas, en reaktion på det nya. Förut har hon kanske fått göra mer som hon vill, varit ledare helt enkelt, och nu när du kommer in och stjäl ledarrollen kan hon vara missnöjd i början, men i så fall bör hon förhoppningsvis acceptera den nya rangordningen så småningom efter att ni tränat mer tillsammans och hon vant sig.

Nu kommer jag säkert få en massa kritik för det jag säger men man måste faktiskt inte ta hjälp av en tränare för minsta lilla problem, man kan göra jättemycket själv bara man lyssnar på hästen och försöker hitta svaret på varför hästen beter sig som den gör. Så ge inte upp än och försök få henne att lita på dig som ledare igen. Hoppas det går bra och lycka till i fortsättningen :)

LinaN
2013-09-30 08:54
#9

#8 Nej, man behöver inte ta hjälp av en tränare MEN det underlättar, eller att man har bra stöd i studiematerial från parelli, down under horsemanship, ellen ofstad osv. Så man har någon som kan visa vägen.

Jag var utan tränare i ett år innan jag hittade en, det första året gick väldigt långsamt, men nu när jag tränat för henne i nästan 2 år så har det gått ruskigt snabbt framåt. 

Man klarar sig själv, men då krävs det engagemang och en rejäl djupdykning i hästars och människors psykologi för att förstå hur var när och varför man reagerar som man gör. För mig har den största nyckeln vart det psykologiska att förstå varför hästen gör som den gör och inte bara avfärda det som "ja de är ju flyktdjur." Nej, i grund och botten är de bytesdjur, och alla bytesdjur flyr när de är hotade. Oavsett om det är antiloper, hästar, kaniner eller andra djur som regelbundet ses som middag av andra djur.

Så begreppet flyktdjur som används så flitigt av svenska ridskolor och även svenska NH-personer är fel, Alla herbivorer är i mer eller mindre utsträckning bytesdjur för carnivorer. Men den enda rasen vi stämplat som ett Flyktdjur är hästen. För den är opålitlig och irrationell och flyr från en prasslande påse…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2013-09-30 10:16
#10

Förenklat och utan att veta något skulle jag säga att det finns tre vanliga skäl till att en häst agerar som din gör.

1. Den har ont eller arbetet gör ont, den vill vara ifred och slippa dig, som den förknippar med det onda.

2. Den är osäker och otrygg med dig och vill inte utsätta sig för mer av det. Detta brukar dock se lite annorlunda ut är "surhet", hästen brukar vara mer dämpad och dra sig undan snarare än agera ilsket och avvisande.

3. Du har utmanat hästens ledarskap och det gillar den inte, så den säger "Kom inte hit och försök sticka upp" till dig så fort du kommer i närheten.

Vad händer om du struntar i hennes surande, går fram till henne och hanterar henne som vanligt?

Ridtravartjej
2013-09-30 10:31
#11

#10 jag kommer inte närheten av henne om hon är i hagen. Även om jag struntar i hennes surande så går hon ändå iväg. I boxen brukar jag strunta i om hon är sur, för varje gång jag fixar henne och ska sadla och allt står hon och sover typ.

Gronstedt
2013-09-30 10:35
#12

#11: Om hon står och sover agerar hon väl knappast särskilt surt?

Vad händer om du tvångsgosar henne? Gnuggar panna, kliar ljumskveck, lutar mule eller vad som är gos för just er två? Det är viktigt att ni har utbyte med varandra på alla plan. Surhet är inte OK om det inte är för att markera obehag, men det räcker inte att hästen slutar aktivt grina - öronen ska komma fram och uppmärksamheten vara på dig, annars vinner du inte varken förtroende eller respekt från henne.

Ridtravartjej
2013-09-30 15:34
#13

#12 : I hagen brukar hon gå ifrån mig med öronen bakåt, men så fort jag slutar följa henne så brukar hon titta på mig med öronen framåt. förra veckan prova jag att gå omkring i hagen utan att titta på henne, sneglade dit lite då och då och hon hade ögonen på mig hela tiden :)

Annons:
Emelie911
2013-10-22 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har varit med om liknande. Just när jag började med NH så började min häst göra sura miner mot mej, eskalerade till stegra mot mej, bita mej , sparka mej och attackera mej i boxen när jag la borsten på henne. 

Efter nästan ett år som jag kollat NH i böcker och filmklipp insåg jag att hon gjorde precis som jag lärt henne och att jag lärde fel…

En del av NH handlar om att sätta tryck och släppa efter tryck i rätt ögonblick. Jag la på tryck, och när hästen la öronen, sparka, stegra , bet eller gick ifrån mej släppte jag trycket. Då lärde hon sig att trycket släppte när hon gjorde detta.. 

För en månad sedan gick jag en helg kurs på dalpraktiken. Aldrig lärt mej så mycket! Under en månad har jag börjat rida ut i grimma! full galopp! Verkligen bra med tränare! Du lär dej grejer som annars kan ta låång tid att inse!

Upp till toppen
Annons: