Annons:
Etikettutrustning
Läst 1331 ggr
RomDoll07
2013-09-26 02:15

Repgrimman snurrar

Hej!

Jag tänkte höra om det är nån här som har nått bra tips på hur man kan förhindra att repgrimman snurrar runt när man tar i ledrepet från sidan eller rider med tyglarna fästa på sidorna av grimman. Jag vet inte om nån annan har detta problem men på min häst snurrar i alla fall grimman runt väldigt lätt. Eftersom jag inte vill att sidostyckena ska åka fram i ögonen och irritera min häst har jag för tillfället löst problemet genom att sätta dit en curbstrap i rep som sitter åt så pass att grimman inte snurrar runt så mycket, men jag gillar egentligen inte den lösningen eftersom grimman då blir lite som en vanlig nosgrimma som hindrar hästen från att gapa helt. Så därför undrar jag om det är nån annan som har samma problem och hur har ni i så fall löst det?

Annons:
LinaN
2013-09-26 06:47
#1

Snurrar den när du tar i tyglarna?

hur har du fäst tyglarna i repgrimman, om de sitter i sidoknutarna på nosen så är det inte konstigt att det snurrar, men om de sitter i fiador-knuten under hakan så är det i princip enbart vid ORS som den kan snurra.

Samt att regrimman kan vara för stor för din häst som gör att den snurrar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2013-09-26 07:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En lite mindre grimma löser nog problemet. Min ridgrimma är rätt liten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-09-26 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

såhär sitter mina tyglar.

Sen när jag använder vanliga repgrimman och mina tränstyglar så hakar jag bara fast dem i fiadoröglan ändå. så all min styrning kommer under hakan om jag tar i tyglarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: