Annons:
Etikettträningstips
Läst 2470 ggr
Krullsvans
9/23/13, 1:44 PM

Rädd om benen

Jag behöver lite råd.

Den häst jag pysslar med är rädd för folk, fram karlar. Han var rädd om bakdelen och är rädd om mulen och benen. Han är även rädd för hastiga rörelser. Dock inte alls brydd över bilar, galande höns, yrande smådjur runt benen, uppflygande fåglar, brevlådor etc. Så ni vet vad det är för sorts häst.

Jag kan nu borsta alla benen, vilket är pyssligt då han har mycket hovskägg. Det kunde jag inte i början men körde friendly: borstade lite längre och längre ner vartefter. Tar jag med handen dock blir han orolig, väver och trampar. Jag kan ta upp en av framhovarna men har inte kommit längre än så. Erfarna hästmänniskor kan plocka upp alla hovarna, trots hans oro. Har dock sett honom kicka en gång mot en tjej som inte var lika van som provade att ta upp ett bakben.

Så jag är full av förtröstan att det ska gå att hantera hans ben med händerna vartefter med samma metod som jag använt med borsten. Men detta med att ta upp hovarna ha jag ingen bra lösning på. Det spelar också in att jag är en fegis som inte alls uppskattar en trampande, vävande häst med kickpotential när jag står med rumpan i vädret som man ju gör…

Funderar på att lära om detta med hovlyft… han vet uppenbarligen inte vad jag vill och är orolig att det ska bli obehagligt. Men hur gör man?

Annons:
Gronstedt
9/23/13, 5:32 PM
#1

Var alltid tydlig. Fjutta inte, utan ta stadigt i honom så att han känner vad du víll. Stå nära och gör alltid på samma sätt, så att det blir tydligt och tryggt.

Brollan1
9/23/13, 10:44 PM
#2

Du tar ett rep som du först kastar runt bennen på hästen så där i förbifarten så det snurrar runt benet och ta tillbaka det. fortsätt så tills hästen inte bryr sig. Sen låter du repet gå runt benet och ta tag i båda ändarna och låt repet löpa mot benet fram och tillbaka tills den inte bryr sig. nu låẗer du repet gå runt karleden och dra lite försiktigt fram och tillbaka tills hästen lyfter upp hoven då ger du tillbaka den direkt. Fortsätt så tills den inte bryr sig. Övergå till att göra samma sak med händerna och vips så har du lärt hästen att ta upp hovarna.

Skulle hästen sparka så har repet inget imot det, fortsätt bara att lugnt och envist jobba på. Se till att allt funkar innan du tar med händerna, för om hästen sparkar då så tar det ont och det tycker du nog inte om så var nogran med repet.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Krullsvans
9/24/13, 8:29 AM
#3

#2 Om han lyfter en hov när repet drar så ger jag efter på en gång, förstod jag. Ska jag sen hålla emot längre och längre så hoven hålls kvar uppe? Vid bakbenen, står jag rak med längre rep? I samma position som man vanligen står när man tar upp hovar? Tänkte på det du skrev att repet inte bryr sig om han kickar, men jag håller ju i repet. Tack för tipset! Känns framkomlig även för en fegis som jag. 😊

Brollan1
9/24/13, 8:42 AM
#4

Du ger tillbaka hoven direkt i början men så småning om när hästen accepterar mera så håller du den längre och längre. Om det blir protester så backar du bak och börjar om där det fungerar.

Du står överallt och var som helst så du vänjer hästen att du kan vara var som helst med repet utan att hästen skall bli ororlig. När detta fungerar så kan du börja koncentrera sig på att stå i ungefär den position du kommer att ta upp hoven med handen. Sätt gärna en hand på buken/flanken så att hästen blir van att du kan peta den där samtidigt med att du drar upp hoven. Man kommer ofta och ofrivilligt åt hästens buk med höften eller axeln när man lyfter hovarna så vänj den med sånt ochså.

Om hästen kickar mot repet så är skadan lika med noll, kickar hästen mot ditt ben så är det brutet. Skilnaden är milsvid. Låt hästen kicka sig trött mot repet om den vill det. Du bryr dig inte om det och behåller ditt goda humör samt fortsätter och nynna på dagens favvolåt. Kolla bara så att inte hästen får för dig sig att bita dig i rumpan, vilket kan hända om hästen blir irriterad på din behandling.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
9/24/13, 9:40 AM
#5

Ett annat knep för att lyfta hovar på hästar som itne vill är att nypa dem i kastanjerna. Det funkar alltid på min häst. Hästar som leker biter ibland varandra i frambenen och mot kastanjerna för att tvinga ner den andre på knä som en del av leken.

Däremot så en varningens ord, eftersom detta är en dominanslek så ska man ha koll på sin rumpa när man tar upp frambenen så man slipper få ett gnaffs i rumpan! Speciellt om man har en häst som är av det dominanta slaget.

Bakbenen kan man antingen nypa i kastanjen eller ta handen och lägga om has-spetsen och krama åt som om man kramar vätska ur en disktrasa med en hand.

Sen kan man knacka på hästens kronrand med något hårt. knack-knack-knack-knack-knack successivt hårdare och hårdare men med rytm tills hästen lyfter hoven.

Att lyfta hovar är ett porqupine game, att flytta för fast-tryck.

Som de redan vart inne på lek friendly games med hans ben, släng repet om, gnugga/dra/frottera benen med repet, kanske ta en plastpåse och sätta i änden av en pinne/carrotstick och vifta runt och gnugga benen med, då står du dels på säkert avstånd och dels så vänjer han sig att det inte är farligt att låta någon ta på hans ben.

Var han tinker eller hur var det? import från england/irland? Där har man emellanåt väldigt brutala metoder för att sköta om och behandla hovskäggsproblem hos tinkrar mfl. speciellt om det är hästhandlare. Vet många importerade tinkrar som inte kunnat med att låta folk hantera deras ben.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Krullsvans
9/24/13, 11:09 AM
#6

Tyvärr alltför rätt…huvudet på spiken… han är en importerad Tinker från England, kom för drygt ett år sedan. 😕

Vad ledsen jag blir att det verkar vara fler med samma problem…. Fy Fan! Vad har dom för metoder? Har funderat på hur man kan få en häst så rädd om benen…

Han har mycket han är rädd för… samtidigt som mycket normala hästrädslor inte finns. Spola med slang, skumma grejjer i skogen, vilda djur och snabbt uppflygande fåglar är inga problem alls. Super att rida själv etc. Men hastiga rörelser, händer som kommer snabbt, händer på ben och mule, pekande armar, springande människor, karlar blir han rädd för…

Jag har funderat på knack-knackmetoden. Men han är ju naturligtvis rädd för spöliknande föremål och rörelser som att man skulle slå honom. Men jag ska prova både det och repmetoden. Och om inte annat ha som en friendlygame i pipeline. Det måste ju övas på.

Annons:
Krullsvans
9/24/13, 11:11 AM
#7

#4 Tack för klargörandet! Här ska nynnas!! 🎧

LinaN
9/24/13, 11:34 AM
#8

#6 har han benskabb eller har haft? metoderna för att bli av med det i england skiljer sig rejält från de vi har i sverige…. En väninna uppåtlandet fick hem sin häst med avbränt hovskägg och han luktade fortfarande starkt typ bensin eller liknande om benen när hon importerade sin. Hon hade fått beskedet att han hade benskabb men att säljarna skulle ta hand om det först. Sen var det ju en massa mellanhänder också och alla skyllde på varandra. Tråkigt… :(

Men om han är rädd för spön, pinnar osv så är det bara att börja leka vänliga leken med honom. Att acceptera att bli vidrörd med föremål, att tolerara att man man står och hoppar bredvid honom eller rör sig häftigt. Han kommer aldrig bli bättre om du är försiktig och smyger runt honom. Tvärt om han kommer bara bli ännu värre tills det inte ens går att gå normalt i närheten av honom.

Kanckmetoden kan utföras med hjälp av en hovkrats, eller en sporre, eller änden på en skruvmejsel (alltså handtaget då inte den vassa änden ^^) sålänge det är något som man kan hålla i och knacka som är lite hårdare än ett finger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Krullsvans
9/24/13, 12:12 PM
#9

Stackars hästar!! 😭 Har ju inte testat honom med rök, eld och bensinlukt… Bra att veta dock om det skulle bli aktuellt någongång.

Han har inte benskabb vad jag vet. (måste dock kolla upp symptomen…) Jag har ju lite svårt att känna efter… men på det framben som fungerar bäst känns han fin. Men har ju tyckt att hovskägget inte är fullångt, vet ej hur lång tid det tar att få det att växa ut..

Vi ska absolut jobba med det. Ska inte börja smyga och undvika, ska verkligen tänka på det. I början petade jag på honom med en stick och gnossade. Han blir ju orolig men jag kunde peta lite på nästan hela frambenen iaf. Bak gick inte för han gick oroligt undan för sticken. Nöjde mig då med att kunna gnossa rumpan och lite ner mot hasen. Bra så. Jag har sen istället fokuserat på att kunna borsta honom överallt för att kunna förbereda visitation av ben och hovlyft. Det känns viktigast att börja med det som har med den dagliga omvårdnaden att göra. (jag har bara pysslat med honom sen i somras så det är inte hela tiden sen han kom hit). Men det är ju läge att börja med rep, stick igen nu när borste fungerar. Och ta den läbbiga handen sist så kanske det går av bara farten…

Det finns att jobba med….

LinaN
9/24/13, 12:20 PM
#10

#9 En del tinkrar får aldrig fullångt hovskägg, många gånger är det så att de som exporteras från england är de som har dåligt håranlag så behåller de de som har bra behåring själva. Sen är det ju de som sliter mycket på sitt hovskägg också.

Min shire/ardenner har en del hovkägg men på våren så brukar leran förstöra skägget rätt mycket på honom hur jag än bär mig åt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Krullsvans
5/14/14, 6:58 PM
#11

Tänkte berätta hur det har gått. :-)

Det blev ju ett lång utevistelse innan det  var dax att ta in hästarna då det ju va så milt på hösten. Pysslandet skedde då ute eller inne i boxen, där han dock inte var van att stå, ett nytt stall för honom. Hanteringen av benen gick framåt och jag kunde tillslut hantera med händerna samt lyfta framhovar bara genom att borsta och känna med handen mer och mer. 

När det var dax att komma in och han blev van vid det gick det mycket bättre. Han är en liten mysis som älskar att bli ompysslad! Står gärna och somnar och njuter i fulla drag. Är han i det lugna tillståndet så kunde jag ju naturligtvis göra mer som jag inte kunde innan då han ju var lite mer spänd ute eller i den tidigare nya stallmiljön. 

Så med hjälp av en tjej som han är väldigt trygg med så kan vi nu lyfta alla fötterna och kratsa dom. Det går inte i alla lägen, är han inte nog avslappnad så kan han fortfarande varva upp men vi börjar lära oss när det inte är lämpligt tex om det är folk i stallet eller om vi är på annan plats.  

Och jag är fortfarande lite feg vad gäller en bakhov, som han gärna ställer längre bak. Blir han orolig så går han fram och tillbaka vilket gör att jag ju kan hamna bakom honom, vilket inte känns bra. Ska ta detta med reptricket där så jag kommer vidare. Men den andra tjejen, som inte har lika mycket katastroftänkande som jag.. ;) fixar den hoven med.

Så det ska ordna sig! :-)

LinaN
5/19/14, 6:06 PM
#12

#11 tack för uppdateringen! :D

vad glad jag blir över att det går framåt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

finest.se/silverbjälke
5/23/14, 7:15 PM
#13

har inte läst allas svar men låter som han blivit hårt behandlad tidigare och då speciellt av män.

verkar rent spontant som att du utstrålar den osäkerhet du känner och han därför blir lite stressad av det. närma dig rätt, stå intill honom nästan luta dig mot honom, var alltid mitt på hans kropp längs sidan, klappa långsamt och ömt hela vägen från rygg ner till hov och lyft bara lite försiktigt. släpp ner eller ta bort handen, öva repetera flera dagar. håll bestämt utan att klämma eller tvångsvinkla upp när du väl har hoven där du vill ha den. släpp ner och beröm, gör inget mer den dagen. kratsa inte ens när du väl fick hoven, bara sluta för idag och beröm.

Annons:
Rafflan
5/24/14, 10:44 PM
#14

Kul att det går framåt :)

Ett till tips kan vara klicket träning. Klicka in hästen, lyft en hov du vet hästen kan lyfta, klicka, sätt ner hoven direkt och ge godis, fortsätt så på dem hovarna (fram?) som är lättast att lyfta och när han är stabil med dem kan du prova bak. Se bara till att han är positive när du tränar så kan det funka :)
Sen så håller du kvar längre i hoven, klick, godis. Och sen utökar du längden tills du kan kratsa, klick och godis :)

Krullsvans
5/29/14, 8:39 AM
#15

#13 Visst är jag osäker när det kommer till bakhovarna. Och det sprutar säkert ur öronen på mig i vissa situationer…. Han är dessutom väldigt känslig, så det är klart att han märker det… önskar att det fanns ett piller som stängde av den delen av hjärnan.. håhåjaja…. Men men, det går framåt iaf. Jag nynnar och djupandas, samlar mig när jag märker att jag blir osäker. Märker ju att ju mer och oftare jag pysslar med honom desto lugnare blir vi ju båda två. Och har man en tinker så finns det goda möjligheter att umgås… det tar ett tag att gå igenom alla päls och tagel. 😃

Har kommit så långt att jag kan hantera alla benen med händerna, det är lyftet kvar på ena bak för min del. (Men det sitter ju bara i huvudet på mig) Men med facit i hand nu när vi kommit lite längre så vet jag att någon har lärt honom att lyfta hovarna en gång i tiden, precis som någon har lärt honom att transporter är kul att gå in i och bettet tar man spontant. Är han lugn och trygg så bjuder han nu gärna på en hov om man ex råkar slita i hovskägget när man borstar. Men det märktes ju inget av när han i början började stirra, väva, kasta sig mot en eller ifrån bara handen kom nära knät på frambenen. Tyvärr är det dock det som sitter kvar i huvudet på mig liksom bilden av att han kickat av osäkerhet då under samma period. 

Ska prova din metod, kan fungera som mysövning för honom och fokusövning för mig. :-)

Krullsvans
5/29/14, 9:02 AM
#16

#14 Har tänkt prova klicker länge. Men gjorde det inte för att jag inte visste hur jag skulle få till själva lyftet av hoven om han inte bjuder själv och jag inte kunde knacka så jag la det på hyllan. Men nu bjuder han ju själv.

Tror att det skulle hjälpa honom (och mig) att tänka mer på belöning än på ev katastrofer och obehag som skulle kunna komma. Han är förtjust i gotte så det skulle han säkert gilla. Kanske är läge att ta fram klickern nu med sista bakhoven…..hmm…hm…

Upp till toppen
Annons: