Annons:
Etiketton-line
Läst 1560 ggr
Zaphix
8/23/13, 7:21 PM

Ställning i galopp

Mitt lilla djur är lite avig när det kommer till galoppen, han skyller på att han är travare och att det inte är tänkt att han ska galoppera, jag tycker inte att hans ursäkt duger för mig.. ;)

Är ifrån marken problemet är just nu. Han tar galoppen riktigt bra så fort jag ber om det, under hans långsamma dagar tar han den bara från trav, men under de snabba dagarna tar han den från skritt också. Han är stark i galoppen, kan galoppera i en rätt långsam relativt samlad galopp. Helt okej galopp alltså.

Men problemet är att han inte vill ställa sig inåt. I skritt och trav är det inga problem alls med det, gör det utan att bli ombedd numera, men i galoppen så vägrar han ställa sig rätt.

Gör jag på samma sätt som jag gör i traven när jag ber om ställning, riktar min energi mot hans zon 3, så bryter han hellre av till trav än att galoppera inåtställd.

Så.. Hur motiverar jag mitt lilla djur till att galoppera inåtställd? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
8/24/13, 12:04 PM
#1

hmm…

det går alltså bra o be honom galoppera ställd uppsuttet?

Det spontana jag känner här är att efter ha läst ett meddelande från en väninna som var iväg och tränade för David Lichman förra helgen är att för att få hästen ställd inåt samt få "två ögon" och uppmärksamheten på sig är att man nästan leker sideways på volten samtidigt.

Det BORDE ju funka med detta också, att man driver mot bakdelen, ber om nosen och ögonen och att bakdelen nästan sladdar runt ett steg utanför den tänkta volten. Att man överdriver ställningen först.

Tycker Dackes argument är svagt, har du berättat för honom om alla kallblodstravare som idag tränar akademiskt och vissa som till o med tävlar svåra dressyrklasser på höga nivåer? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
8/24/13, 12:15 PM
#2

Uppsuttet går det bra numera, även i tömkörningen och framför vagn, men inte på lina.

Lustigt nog ställer han sig rätt automatiskt liberty även i galoppen, men där har vi jobbat så pass mycket med kontakt.

Kan tyvärr inte jobba honom så utan att han faller in i trav. Är så jag jobbar med honom i traven, bland annat. Men för att ställa i traven behövs bara en snakey bend.

Kräver numera alltid att han ska gå ställd på volt, han får aldrig jobba på volt utan att vara rättställd, sliter för mycket. Just därför vill jag gärna få ordning på galoppen också..

Han har ingen stark galopp i hans huvud, utan så fort man ber om för mycket faller han ned i trav, så fort han blir spänd blir det trav o.s.v. Det ursäktar jag honom för, i och med att han sällan galopperat innan han kom till mig så är traven mycket starkare än galoppen mentalt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
8/24/13, 12:31 PM
#3

Men om du kräver ställning och galopp, i säg två språng, avbryt och belöna det rikligt, det vet vi ju att Dacke svarar väl på. Och öka sen kraven successivt, vilket jag vet att DU är bra på.

Ett annat alternativ är att göra ett mellanting mellan online och liberty och då lägga repet om halsen på honom istället vid manken ner till bringan. så som Hempfling gör med sina hästar ibland. Det KAN funka och om du testar där, och det funkar så kanske du senare också kan få det rätt när ledrepet är fäst till repgrimman?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
8/24/13, 2:30 PM
#4

Fast det går ju inte att be om ställning i galoppen, han bryter av direkt.. Annars skulle jag använt den metoden. :)

Halsrep lyssnar han tyvärr inte alls på, försökt träna honom till att göra det mycket, men det krävs nog otroligt mycket tid innan han greppar varför han ska bry sig om det. Som det ser ut nu är det mer:

"Ehh.. Konstiga människa, varför släpper du inte bara repet istället för att kuta efter so,m en tok när jag bestämt mig för att springa iväg. Behov av motion..?"

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: