Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1618 ggr
[NellieLavec]
2013-08-21 16:18

Lite miljöträning

Min kompis var sugen på att rida, så igår gav vi oss iväg till en skog i närheten av stallet.

När vi gått runt där en stund kom vi fram till en hinderbana/lekplats som vi aldrig varit på innan och vår barnsliga sida kom fram. Därför fick min kära häst, Oliver Lavec, lite miljöträning på köpet. 

Han fick prova på lite olika saker:

- Gå under klätterställningar

- Stå vid klirrande kedjor

- Gå nära "konstiga" saker (balansstänger, stubbar, etc.)

- Gå över stockar

- Bli utsatt för "cowboy" uppsittning 

- Bli klättrad på

Vi filmade alltihop, så jag gjorde en kort video :)

Annons:
LinaN
2013-08-21 18:46
#1

kul ställe! :)

lek mer med driving game och squeeze så ska du se att det blir ännu bättre med att gå över stocken. 

Hans skutt med bakbenen över vart så grymt söta! :D o tränset vart riktigt stiligt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[NellieLavec]
2013-08-21 18:57
#2

#1 Jag krävde inget av honom i princip utan tig det i hans takt, egentligen så tror jag att han helst av allt skulle vilja hoppa över stocken med lite fart, men eftersom jag stod utvägen så gick inte det ;) tack för tipset dock :) Haha ja, nu har jag tagit bort orginalljudet från videon, men både jag och min kompis (som filmar) börjar asgrina och kalla honom för kanin när han gjorde sina "jämfota-hopp" xD Tack :) jag har själv designat det ;)

Gronstedt
2013-08-22 07:58
#3

Tanken i sig är bra för pålle och för er relation, men jag kommer ändå med en tråkig pekpinne:

Tänk er för. Det är meningen att andra ska kunna vistas på den där lekplatsen utan risk att drabbas av allergier och liknande. Att ni tar upp eventuella olyckor är ju självklart 🙂, och även om hästen skulle kissa måste det saneras. Men päls och stöv lär bli kvar hur ni än gör.

[NellieLavec]
2013-08-22 11:39
#4

#3 Fast man får ju enligt lag lov att vara där med häst, det har jag ju självklart kollar upp, därför ser jag inget fel med det, och om hästen bajsar så tar jag antingen upp det eller föser in det bland träden (beroende på hur där ser ut) Det första jag gjorde när jag flyttade min häst till ny kommun var att ringa kommunen och fråga om exakt vart man får rida etc. Och självklart "skrämde" vi inte iväg någon när vi kom dit, stället var helt tomt.

Gronstedt
2013-08-22 12:03
#5

#4: Ja, då så 🙂. Framför allt har du ju då på fötterna om någon uppbragt förälder skulle komma dit och börja hojta.

[NellieLavec]
2013-08-22 12:16
#6

#5 Jo precis ;) jag har fått en skräckupplevelse när jag var ute och red, så nu kollar jag alltid upp vart man får rida ifall jag flyttar hästen :) Men jag har aldrig stött på någon som varit negativ till att jag ridit i stan och så, tvärtom så brukar folk fråga om man får klappa och så. En gång när jag var ute och körde vagn i stan var där till och med en mamma som frågade ifall hennes barn fick sitta i vagnen, så jag hoppade ur, barnet hoppade in och så tog mamman en bild. Jag tycker det är jätteroligt att få ett så positivt bemötande :D

Annons:
[NellieLavec]
2013-08-23 02:17
#7

Idag blev det också lite "miljö träning". Oliver fick nämligen för första gången i sitt liv se en boll, en stor sådan :)

Jag tyckte han skötte sig galant med tanke på att han aldrig blivit utsatt för detta innan.

LinaN
2013-08-23 06:54
#8

När du studsar bollen reagerar han med att backa, och du slutar studsa = eftergift, risken är att du lär honom backa men andra försöket såg mycket bättre ut.

Ge honom ännu längre lina när du kastar bollen på honom för först när du är vid rumpan strax innan du släpper longerlinan så slutar du påverka honom i grimman.

När du kastar med bollen, som mitt framför honom så gör det rytmiskt tills han slappnar av. Sen sluta, för då lär du honom att slappnar du av så försvinner det obehagliga trycket.

sen vid 4.45 när han nickar när du kastar med bollen är lekfullhet som syns (tycker iaf jag)

Bra jobbat! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[NellieLavec]
2013-08-23 09:31
#9

#8 Tack för tipsen, men allt jag gör i träningen finns det en anledning bakom :) Eftersom Oliver har ett riktigt dåligt förflutet (som jag inte ska gå in på med detaljer) så kan man, (för att ta ett exempel) inte fortsätta studsa bollen om han ryggar. Dock ber jag honom gå framåt till orginalplatsen istället innan övningen fortsätter. Man får tänka lite utanför lådan med denna hästen. Tog mig ett halvår att lista ut hur man skulle träna för att få honom att lyssna på mig :P Och, som du ser i videon, så fungerar ju mitt sätt också (även om jag inte tvivlar på att dina metoder är minst lika bra, men det här är mitt sätt, skräddarsytt för just den här hästen) eftersom han lärde sig acceptera något han aldrig sett förr och var riktigt rädd för på 5 minuter :) Hans huvudryckningar (dom som är på lek) gör han för att han egentligen ville leka följa John (som vi värmde upp med). Han vill att jag ska springa så att han kan jaga mig, men vill inte gå in i mitt personliga utrymme för att få mig att springa, därför gör han så istället x)

Caroline L
2013-08-23 12:10
#10

Kul träning! Man kan inte låta bli att bli lite inspirerad 🙂

#9 Kan du inte filma när ni leker följa John nån gång?


[NellieLavec]
2013-08-23 12:16
#11

#10 Gud vad roligt att höra! :D Jodå, det ska jag nog kunna ordna :) ska försöka fixa det nu i helgen ;)

Caroline L
2013-08-23 12:23
#12

#11 Vad kul ser fram emot det! :)


[NellieLavec]
2013-08-26 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Filmen med "Följa-John-Övningen" kommer imorgon :)

Annons:
[NellieLavec]
2013-08-26 15:56
#14

Här är videon med Följa John övningen :) 

Eftersom min häst var otroligt skygg när jag fick honom, och speciellt rädd för män, så fick min kära pojkvän (som knappt kan fram- och bak på en häst) avsluta träningen :) Min häst ser ut som en ponny när min pojkvän på två meter står bredvid honom ;D

I videon är där lite löslongering, inkallelse övningar (som ännu är långt ifrån fullbordade) Följa John i skritt och trav, presenning övningar samt lite övningar med jätte-bollen.

Caroline L
2013-08-26 16:25
#15

Åh vad roligt att se! Riktigt kul att se människor som tränar/leker med sina hästar. Jag hyser stor respekt för det.

Riktigt roligt att se på. Fint att han håller samma "gångart" som människan, att han saktade av från trav om du började gå osv. Började trava om du började springa och stannade när du gör.

Och kul att se att männen är delaktiga ;) min följde knappt med till stallet alls. Fick muta dom enstaka gångerna.


[NellieLavec]
2013-08-26 16:36
#16

#15

Man vinner så mycket på att leka fram ett beteende tycker jag :D Dessutom blev ju min häst pensionär vid tre års åldern och då har man ju tid att träna sånt här :) Tack så mycket för komplimangerna! :D Dock lyssnade inte Oliver som jag ville den dagen, det blåste otroligt mycket (kolla på träden) så han hade massa annat i tankarna :P Det är sånna dagar som man önskade att man hade ridhus ;)

Haha, min pojkvän gick djurhållning på gymnasiet (samma linje som mig), så han tycker ju om djur. Men just hästar har han ingen vana av :P Dock tror jag att han innerst inne gillar Oliver ;) Han har till och med provat rida en gång eller två!

pebb
2013-08-29 14:28
#17

Hans bakbensskutt i första filmen var ju för sött. Hade jag försökt klättra på hästen på det viset hade jag utan tvekan ramlat ner, hur still hästen än står hahaha

[NellieLavec]
2013-08-29 14:45
#18

#17

Haha ja, skuttet gav oss ett gott skratt ;) Jag hade också ramlat av kan jag säga dig! Det var min kära vän som fick sköta just klätterdelen ;) Jag bad henne hoppa på hästen osm dom gör i cowboy filmer x)

[NellieLavec]
2013-11-05 00:17
#19

Här är en ny video som jag klippte ihop lite snabbt. 

Jag och en vän till mig får alltid för oss en massa grejor och ska alltid ta saker lite för långt, så när vi bestämde oss för att träna min häst med presenning en dag så satte vi upp ett mål - hästen skulle kunna dra presenningen bakom sig i trav. 

Och visst nådde vi målet! På första försöket dessutom. Dock tramsade vi oss i nästan 2 timmar innan vi ens påbörjade att försöka få honom att dra presenningen.

Jag tyckte det var otroligt bra träning för min häst som inte upplevt att presenningen kan röra på sig innan. Den har alltid legat still på marken medans han gått över den, och helt plötsligt har han den över sig! ;)

Lämna gärna en liten kommentar här eller på YouTube!

Upp till toppen
Annons: