Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 8314 ggr
LinaN
2013-05-24 14:18

hur sitter du upp?

Ja, hur sitter du upp på din häst egentligen?

gör du det från marken via stigbygeln? eller använder du en pall?

Jag känner att jag blev rätt så nöjd med mitt beslut att inte sitta upp från marken längre när jag såg detta klippet, filmat i slow-motion så man ser exakt vad som händer med sadeln och hästens rygg i uppsittningsögonblicket… Och säg sen att ryttaren vägen 70kg, vilket tryck det måste bli både i sadel och häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
KnutKrut
2013-05-24 15:51
#1

Använder pall! Hästen är ungefär lika hög som jag är lång och min fysik klarar inte längre av att få upp foten i höjd med hakan och hålla balansen att ta mig upp 🤪 Vi har en liten trappstege och behöver jag sitta upp i naturen så får vi hitta ett djupt dike eller en stor sten

viktoria91
2013-05-24 17:01
#2

Finns en betong grej i stallet att sitta upp ifrån, himla smidigt! Sitter alltid upp från högersidan annars måste jag vända hästen. Alla blir så imponerade över att hon går att sitta upp på högersidan. ;)

Gronstedt
2013-05-25 07:59
#3

Med stigbygel från pall. Jag och partnern blir "mobbade" i medryttarstallet för att vi använder pall, men när man ser de andra seghala sig upp medan hästarna tar spjärn för att inte välta, så inser man att det är sant att det skonar både häst och utrustning att använda pall.

Bruhn
2013-05-26 00:00
#4

Pall, både från höger o vänster sida.

trex
2013-05-26 18:43
#5

Vi har pall och en låda som vi sitter upp från. Bägge hållen.

Kristall
2013-05-26 21:00
#6

Pall, för att skona både hästens och min kropp.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
Zaphix
2013-05-27 08:45
#7

Pall om det finns, annars från marken. Tyckte inte filmen såg så kiklla ut?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-05-27 10:34
#8

Jag reagerade på att sadeln flytta sig i sidledes en närmare 15 cm och att högersidans bossor hamnar rakt på ryggraden i själva uppsittningen, samt att sadeln förblir sned åt vänster när personen kommit iordning däruppe.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2013-05-28 08:05
#9

Fast i alla fall jag rättar till sadeln, känner om jag sitter snett. Och iaf du vetg attg min häst reagerar på snedhet. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-05-28 10:46
#10

#9 yup, inga misstag där inte ^^ han sa ganska så tydligt "jag kan inte böja mig åt det hållet om inte du kan det heller!"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EwaAngantyr
2013-05-28 16:32
#11

Jag har en perfekt stor sten som jag kliver upp på och sen upp på hästen.  På ridbanan använder jag pall.

annspann1
2013-05-28 20:44
#12

Alltid pall, dike eller sten. Och kollar noga så att killen står stadigt innan jag hoppar upp. Hjälper han mig upp blir det "hoppa-upp-godis" 😃

Caf_Roy
2013-05-30 07:09
#13

Hoppar inte upp från marken om jag inte måste. Vi har en trave lastpallar som vi använder som trappa, bara att lägga över benet så är man uppe. Brukar kliva av på den på vintern också, så jag slipper känna det som att mina stelfrusna tår spricker i tusen bitar när jag landar.
En gång när jag var ute och red barbacka och var tvungen att sitta av klättrade jag mer eller mindre upp i ett träd för att komma upp igen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
LinaN
2013-05-30 10:38
#14

#13 åhh det gör så hysteriskt ont när man landar. Hade en sån avsittning förra veckan, och då vart det ändå sommarväder ute… det gick som stötar upp genom fötterna och gjorde så ont det bara kunde göra. Har fortfarande ont i fötterna på ett par punkter sen den landningen så fick nog något i kläm också…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-30 14:10
#15

Nån som har film på hur det ser ut när man sitter upp från pall? 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-05-30 14:36
#16

#15 slowmo? har jag inte kikat efter faktiskt…. hade ju vart klart intressant att jämföra med!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-30 17:29
#17

#16 exakt 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PennyScarlett
2013-06-08 22:51
#18

Nu kommer ALLA hata mig, men eftersom jag impulsrider mycket och alltid barbacka så blir det ju att jag tar sats från marken, lägger magen över ryggen och sprattlar med benen tills jag är uppe….eller över på andra sidan x) Får nog överväga en annan teknik framöver….

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2013-06-08 23:07
#19

#18 du ska vara glad att du kommer upp UTAN lyftkran ^^ Men sen å andra sidan har du inga bautahästar som en annan heller ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[tintilar]
2013-06-10 19:35
#20

Från pall oftast, eller annan upphöjd plats. Annars kör jag Gimli-style - dvs häver mig upp från sidan som ett kylskåp - dock inte om jag rider med sadel. Jag rider i regel barbacka.

Annons:
PennyScarlett
2013-06-11 11:41
#21

19# hahaha Nä, liten tjej, liten häst! :D Gillar att det inte är så långt till marken ifall man skulle ramla av någon gång x) Men ska nog ändå överväga att sitta upp från någon typ av upphöjdnad framöver :))

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Caspia
2013-06-15 01:07
#22

När jag var liten satt man upp utan hjälpmedel. Det var väldigt stigmatiserande att ensbehöva länga stiglädret ett par hål. Jag tyckte att det var fruktansvärt pinsamt när min mamma (som en dag som 45-åring fick för sig att prova på det där med att rida) behövde både medhjälpare och rullstolsramp för att kunna bestiga pållen.. Numera tror jag tvärtom att jag inte känner någon som inte använder en avsats i någon form. Och jag hade idag varit stolt över min modiga mor som både vågade rida men också säga ifrån över att vår standarduppsittning inte fungerade. Jag skulle gärna vilja sitta upp varannan gång från höger sida, men tyvärr finns rullstolsrampen inte kvar längre ;-) Får träna vidare!

Envishet och drömmar

Chestnut
2013-06-18 17:32
#23

Alltid pall oavsett häst! Ute i skogen blir det i regel till att hitta en sten eller liknande, var länge sedan jag kunde kravla mig upp i sadeln utan någon slags förhöjning 😎

Med vänliga hälsningar
Chess

kvekki
2013-06-29 21:28
#24

Jag sitter upp via stigbyglarna. MEN en sak som vi tränat mycket på är att kunna sitta upp utan sadelgjord. DVS man kan inte hänga i sadeln för då åker den runt…

Så jag har en snabb lätt knix o sen sitter jag i sadeln!

Hoppar jag upp barbacka tar jag helst hjälp av en bänk,sten,pall av något slag men det har man ju inte alltid tillgång till o då blir det hopp a la pladask o lite bensprattel! En gång i tiden när jag var ung o smidig så kunde jag hoppa upp smidigt med ett "indianhopp" där man knappt nuddar hästen förrän man sitter där! Allt i ett svep… Häftigt! Men nu är jag stel o klumpig jämfört med på den tiden…

shettis10
2013-07-02 12:55
#25

jag brukar hoppa upp med hjälp av stigbygeln och om jag rider barbacka så blir det självklart pall eftersom jag rider stora hästar ;) men nu när jag såg den dära videon så ska jag definitivt använda pall så mkt det går för att skona hästens rygg :)

Rafflan
2013-07-03 00:08
#26

Pall eller sten eller annat upphöjt :)

Dock sitter ju sadeln i filmen sjukt dåligt då den glider, en sadel som ligger korrekt gilder inte :P

LinaN
2013-07-03 00:54
#27

#26 en sadel glider alltid något vid uppsittning oavsett hur bra anpassad sadeln är, det är rörelsemekanik, en sadel ska inte röra sig rakt sidledes som den gör när man sitter upp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Rafflan
2013-07-03 01:37
#28

#27 en bra sadel glider inte men ryggen belastas snett under uppsittning därför man ska sitta upp från pall eller liknande eller sitta upp från båda sidorna för att variera.

Men sadeln i filmen ligger skit dåligt, sådär ser det inte ut om du har en korrekt anpassad sadel.

LinaN
2013-07-03 09:16
#29

#28 ställ dig bakom nån som sitter upp nästa gång, och titta själv, det spelar ingen roll hur välanpassat det är, det glider ändå. eller ännu bättre filma och spela sen upp det i slow motion. Be någon göra det på dig även om du sitter upp från en pall. Det blir mindre påverkan på en pall än från marken men att sadeln glider i uppsittningen kommer den göra.

Det är grundläggande fysik, med krafters påverkan hit och dit.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2013-07-03 15:12
#30

#28 jag vet allt om sne belastningen hästen får på ryggen pga uppsittningen, men det är INTE pga att sadeln glider, en bra sadel glider inte vid uppsittning. Dock bli det självklart en sne belastning, det är grundläggande fysik.

[ellenhellstrom]
2013-09-24 11:22
#31

Bänk, pall eller subbe. Inte direkt från marken. De bästa tror jag egentligen är att man står på en pall och hoppar försiktigt upp på mage och sen slänger över benet för att inte dra hästens rygg snett. Det är kanske inte så grasiöst men tror det är bra när man har lärt sig. Eller att man hoppar upp från höger sida varannan gång, så att man i alla fall inte drar hästens rygg snett åt samma håll varje gång. 

Eller vad tror ni? Vad är egentligen de skonsammaste sättet för hästens rygg?

LinaN
2013-09-24 11:28
#32

#31 att sitta upp från varannan sida varannan gång är ett bra sätt att hjälpa hästen att vara jämn. Även om man står på en pall och sitter upp så gör variationen gott för ryggen som slipper bli sned.

Sen att hoppa upp o lägga sig på mage och sen kravla över är skitbra OM man har en häst man KAN göra det på. Min är på 165+ och jag är 167 lång så jag kommer inte upp om jag så ens vill barbacka från marken ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[ellenhellstrom]
2013-09-24 14:34
#33

Haha jag menar såklart att man hoppar upp på mage från PALLEN eller de man nu står på. Jag har tänkt mycket på de. För även om man hoppar upp från en pall, i stigbygeln, så blir det ändå ett snett tryck på hästens rygg. Så jag menade såklart inte från marken, det förstår jag att de inte är så lätt hihi :)

[ellenhellstrom]
2013-09-24 14:36
#34

Har du föresten ställt denna frågan i Ridsport iFokus någon gång? Det hade varit intressant att se om dom svara annorlunda där. Kan du inte lägga upp samma inlägg där? :) #32

Annons:
Caf_Roy
2013-09-25 00:24
#35

#31 Det skonsammaste sättet måste väl ändå vara att komma så pass högt upp att det bara är att lägga benet över hästen? Pallen (/rampen/trappan) vi sitter upp från är lite högre än stigbyglarna, så skulle jag sätta foten i stigbygeln på vägen upp skulle jag få längre till hästens rygg.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

BokDuvan
2016-06-18 11:57
#36

Sitter alltid upp från marken, men ber dock någon hålla emot i den högra stigbygeln så den inte glider så mycket

BokDuvan
2016-06-18 11:57
#37

Sitter alltid upp från marken, men ber dock någon hålla emot i den högra stigbygeln så den inte glider så mycket

Maleficum
2016-06-18 22:47
#38

Den ridskola min pappa rider på måste dem använda pall när de sitter upp. Jag använder oftast pall just för att skona hästen, är enbart fåtal tillfällen (och då oftast enbart på små hästar) som jag inte använder pall som tex igår när jag red islandshäst men med tanke på att dem är så låga och jag så lång så är jag i ungefär samma höjd ändå som när jag sitter upp med pall på de stora hästarna jag oftast rider. Sen brukar jag ofta hålla i andra sidan av sadeln och "tynga ned" för att minska risken för att den glider över åt mitt håll (om man inte har någon som håller emot på andra sidan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
2016-06-20 15:08
#39

Vad bra att den här tråden grävdes upp igen 🙂

Jag sitter upp från pall. Förutom för att skona hästryggen så har jag en bomlös sadel som skulle åka i sidled om jag belastade en sida med hela min vikt. Kliver jag upp från pallen har jag foten i stigbygeln men nästan hela min vikt tar jag upp genom att stödja mig på armarna, med händerna på hästens mitt för att sedan svänga över benet.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Qalaspuff
2016-06-22 22:47
#40

Jag rider huvudsakligen Gotlandsruss, i varierande storlek, och sitter upp från marken, men jag försöker alltid (när jag väl rider med sadel, annars är det upp på mage eller kasta över benet varianten) att lägga så lite tyngd som möjligt i stigbygeln, så jag huvudsakligen studsar upp med det andra benet. När jag rider barbacka på min stora häst, 150 cm, brukar jag använda mig av något att kliva på så jag bara kan lägga över benet.

Tror jag sett en video på Stacey Westfalls blogg där någon sitter upp på hästen med sadel men utan att sadelgjorden är spänd, just för att bevisa hur lite tryck personen sätter i stigbygeln. Något att eftersträva är min tanke!

ponnyrider
2016-07-26 21:10
#41

Kanske lite sent men jag hoppar antingen upp med pall eller att någon kastar upp mig. Jag är ju INTE smidig för 5 öre och var på en annan ridklubb och lånade en ponny där för ett itet tag sedan. Kunde inte ha med min då, då den var lite för ung och vild att hoppa med ridskole barn som skulle hålla koll på oss… ☺️Då skulle man sitta upp utan pall och jag kom upp på andra försöket efter att ha nästan kravlat mig upp i sadeln, och ponnyn var 1.17. Så jag använder alltid pall, tycker det är säkrare också ifall hästen skulle hoppa till eller springa iväg.

Dock så skulle jag vilja kunna hoppa upp i sadeln på mage och sedan bara sätta sig, på "jockey" vis. En av mina mycket äldre vänner i stallet (29, "gammalt" mot mig som är 14 haha!) som jobbat på Täby och I Chantilly, Frankrike hoppar upp så på sitt fullblod och det ser så smidigt ut! Måste lära mig det och det känns som ett bättre sätt om man inte har någon pall! ;)

Annons:
[Castlevania]1
2016-07-27 01:38
#42

Jag föredrar att sitta upp genom att använda en pall.

Gronstedt
2016-07-27 07:40
#43

Numera rider jag en liten häst, så det blir oftast uppsittning utan stigbyglar från någon lämplig upphöjning.

Upp till toppen
Annons: