Annons:
Etikettfreestyle
Läst 2016 ggr
jasmina.p
2013-02-26 20:36

Klicker träna från början

 hej hej hur börjar man träning med klicker? Sköter om en ponny hingst på 4år som jag hanterar från marken och ska köra in så småningom men nu kom vi in på detta med klicker. Tänkte att det kunde vara kul för ponnyn att få arbeta lite mera och få använda hjärnan.

Han är en super snäll C-ponny hingst.
Var ska jag börja med klicker träningen? Jag har köpt en klicker men vill göra rätt från början

vore kul att lära honom att buga så småningom :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Annons:
Zaphix
2013-02-26 20:54
#1

Börja med att klicka in hästen så den förstår att klick betyder "nu får du godis".

Jag klickade in genom att klicka för att han vände bort huvudet, vilket gjorde att han snabbt vände bort huvudet för att få godis. Mycket bra att ha en häst som tigger så faktiskt. Tog tre klick innan han förstod det, och sedan dess har det varit väl inpräntat.

Lärde sedan honom att sänka huvudet för knackningar vid manken, efter det klickade jag in en target och jobbade vidare från det.

Bra att läsa på vad klickerträning är innan man börjar med det, lättare att göra ett upplägg då.

Varje gång jag lär in något nytt så lägger jag upp stegen i huvudet för att få en struktur på träningen. Ibland har jag till och med skrivit ned de olika stegen innan det är färdiginlärt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jasmina.p
2013-02-26 22:20
#2

Tack för svaren! Ja första träningen blir ju att  han ska förstå att klick betyder godis, kan andra träningen kanske bli att han ska sätta mulen mot handen då jag har handen framför mig med handflatan mot honom så han ska "dotta" med mulen så han får ett klick och godis med beröm? 

:)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Zaphix
2013-02-27 06:22
#3

Skulle inte ha handen som target, lätt att det blir issförstånd. Jag hade en pinne med en platspåse på som nostarget och ett burklock som hovtarget.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2013-02-27 10:58
#4

Håller med Zaphix, bättre o ta en sak som inte sitter fast i dig som target.

Targetstick med inbyggd klicker

Sida med tips hur du bygger en egen targetstick plus ett gäng filmsnuttar med target/klickerträning.

mini targetstick av boll o penna, visserligen på sida om hundträning men kan vara intressant ändå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jasmina.p
2013-02-27 19:57
#5

Hur lär man hästen då att te.x sätta hoven på ett lock?

Han är väldigt skraj för vatten slangen mot hovarna så man kanske kan  klicker träna att lägga hoven i en hink sen sätta i vatten och tvätta så i lersäsongen?:)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Zaphix
2013-02-27 20:11
#6

Jag la fram locket på marken och väntade på att hästen skulle utforska det, vilket han efter lite nosande gjorde genom att skrapa med hoven och då klickade jag. Tog väl ett par klick innan han greppade det, dock har jag inte satt något kommando på det utan han gjorde det så fort han såg locket. Eller något annat han fick för sig kunde vara ett lock.. Så sätta kommando är bra. :)

Jag skulle nog faktiskt ha tränat min häst på att inte vara rädd för slangen istället för att sätta hoven i en hink, känns som att det är rätt nödvändigt att kunna duscha av sin häst.

Har dock aldrig toleranstränat min häst faktiskt, aldrig haft ett behov av det, så vet inte hur jag skulle lösa det med hjälp av klickerträning faktiskt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
2013-02-27 22:32
#7

#6 nej Dacke är ju en sån häst som toleransträningen är ju nästan onödig det är inbyggt med otroligt hög tolerans ^^

#5 sök på approach and retreat, huvudskygg, mm här på sidan. Sökfunktionen finns uppe till vänster. Det finns många trådar om hästar som är rädda för saker och ting, och man kan applicera de knepen på det mesta som hästar är rädda för. Speciellt approachand retreat, så kolla efter det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jasmina.p
2013-02-27 22:35
#8

#7 Tack för tipsen ska kika på engång! :D

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[tintilar]
2013-03-28 21:20
#9

När jag klickat in börjar jag att ge godis och klicka när hästen tar den. Efter några ggr fördröjer jag så att jag klickar precis innan hästen tar godisen. Sen drar jag ut på det lite till genom att klicka innan jag räcker fram godisen. När man märker att hästen väntar på klicket så vet man att den har förstått att klicket betyder att godis kommer. DÅ kan man gå vidare. En del hästar fattar på två sekunder, andra behöver flera pass på sig. Ha inte för bråttom. Repetera hellre.

Efter det kan man gå vidare på olika sätt. Nu ska hästen göra något som leder till klick. Jag använder aldrig handen utan om jag vill att hästen ska nudda något med mulen så anvnder jag ett föremål. Ett spö är ypperligt för med det kan du utveckla övningen och göra den mer exakt sen när hästen lärt sig, samt jobba med förflyttning senare eftersom att du når långt med ett spö (det ska då agera pekpinne, inte driva på hästen).

Om du använder ett spö, håll fram det tills hästen tenderar att nosa. Klicka och ta ner spöet - ge godisen. Håll upp spöet igen, vänta tills hästen tenderar att nosa, klicka och ta ner spöet - ge godis. Detta är ett moment som också kan behöva lite mer tid därför att det är nu hästen lär sig att den måste utföra något - leta efter en lösning - för att få klicket. Var noga med att ta bort föremålet när du klickar, efter som att föremålet i sig är ditt kommando att du vill att hästen ska nosa. När hästen utfört uppgiften ska trycket (kommandot) tas bort så att eftergiften blir total. Då blir det också tydligt för hästen när du sen tar fram föremålet igen. Att du vill du att hästen utför det där igen som ledde till klick.

Om man klickar in hästen ordentligt frå början kommer man att få en häst som provar sig fram och börjar använda sin kreativitet. Det underlättar när man sen ska lära in trix eller träna bort olater. Timing är a och o och ge ALLTID godis efter klick - även om du råkar klicka fel. Till och med om du råkar komma åt den i fickan utan att du egentligen har bett om något. :) Konsekvens och timing.

Upp till toppen
Annons: