Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 5745 ggr
Mapel
2013-01-31 18:37

Häst med problembeteende

Hej! Jag har ett problem. Jag har precis börjat rida en häst som jag har väldigt svårt att läsa. Han är vad man brukar kalla en tjurig ridskoleponny. Han är helt ok att rida, otroligt lat och gör inte mer än han måste men tycker om att vara ute i skogen. Problemet ligger i hanteringen från marken. Först och främst har han ingen respekt över huvud taget, går rakt över en, stannar och vägrar gå mm. Han är dessutom otroligt arg/ orolig/rädd, har svårt att avgöra. Han försöker bita eller sparka en så fort man börjar borsta eller klappa på honom. Det är inte enbart hot utan skulle helt klart bita om han kom åt. Det är dock lite problematiskt, hela situationen, han ägs av en person som kör honom under sommrarna och sen hyr ut honom september till maj. Personen som har honom nu och som jag rider honom åt är alltså inte hans ägare. Det finns inget ridhus eller liknande inhängnad i närheten så han går bara på uteritt. Han är 5 år förresten och går på lösdrift med näst intill fri tillgång, stallet är ett gammalt kostall så det finns inte direkt något utrymme att göra något mer än i grimma. Jag har försökt lista ut varför han bits och har testat metoden att vara super lugn och försiktig, då var han lite lugnare men inte så mycket. Försöker jag "bita tillbaka", alltså ge han ett bett med handen på halsen bär han biter blir han smått galen och försöker hugga eller sparka efter mig så det funkar inte alls. Hans andra problem, som mycket möjligt hänger ihop med detta, är att han ofta vägrar gå när man leder honom, har testat med att vänta ut, locka dra knuffa, ja allt jag kan komma på, det enda som funkar är att ha ett långt dressyrspö och peta till honom på rumpan tills han går. Detta gör han inte pågrind av rädsla eller liknande utan står bara där rakt uppockner och halvsover och vägrar bara att gå. Testade detta första gången idag så vet inte hur det har för påverkan till nästa gång. Kanske skulle tillägga att detta är 4e gången jag rider honom så har inte träffat honom så många gånger men jag ska rida honom ca 3-4 dagar i veckan i två månader framåt och vill verkligen försöka hjälpa honom. Är det någon som har något förslag på hur jag ska göra för att han ska bli trevligare att hantera?

Annons:
LinaN
2013-01-31 21:13
#1

Smärta? att han inte vill vara med? han litar kanske inte på människor?

Var finns ni nånstans?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-01-31 21:35
#2

Jag kan tyvärr inte svara på någon av dina frågor. Förutom att jag bor i skara. Problemet är ju också att jag inte riktigt har befogenhet att göra särskilt mycket mer än att jag kan träna honom som jag vill, alltså med nh. Att ta honom till veterinär om det inte finns ett tydligt fysiskt fel mer än beteendeproblem är tyvärr inget jag kan bestämma över då den enda person jag har kontakt med enbart "hyr" honom för tillfället och anledningen till att jag rider honom är för att hon åker till Kenya om nån vecka. Det skulle kunna vara smärta men det är inget tydligt i så fal. Och det är som sagt enbart i stallet han är otrevlig. Så fort han får på träns och jag knäpper loss honom från stallgången uppför han sig näst intill perfekt förutom att han stannar och vägrar gå ibland men detta händer inte när jag sitter på, åtminstone inte ännu. Har som sagt enbart träffat honom 4 gånger. Ang att han inte vill vara med/ inte litar på människor är ju just det som jag tror är problemet och behöver hjälp med så jag vill ju ha tips på hur jag ska göra för att han ska både respektera men ändå lita på mig.

Brollan1
2013-01-31 22:27
#3

Hästar är oftast inte lata utan dom sparar bara energi tills dom behöver den, om hästen ser en anledning att spendera energin så kommer den att göra det. Så det vi ser som lat är ett utstuderat sätt för hästar att konservera energi till dom behöver den. Så du får se till att han får en anledning till att spendera energi med dig.

Ang smärta så får du kontroller själv först hur han spårar dvs går bakdelen i linje med framdelen påi både rakt och böjt spår. Ser han ut att ha några rörelse störningar, ojämna rörelser nickar med huvudet, svansen sned, stel rygg, svår att sitta upp på, varma leder eller hovar, osv.

Ang bitandet så gör bara det som är nödvändigt att göra med han till att börja med tills ni känner varandra bättre. Borsta inte för borstandets skull utan gör bara det när det är nödvändigt, testa gärna andra saker så du får reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar så du får en bild över vad som är känsligt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-01-31 23:08
#4

Det att han är "lat" beror troligtvis på att han är otroligt otränad och mest blivit skrittad, gick inte in så noga på det då att han går långsamt inte är något stort problem. Han har fortfarande bjudning "i starten" men orkar inte särskilt långt. Var nig ett dumt ordval bara. Ska kolla det där med hur han rör sig, måste bara hitta någon som kan hjälpa till och leda honom etc. Jag har minst sagt begränsade resurser här. :( Varma leder eller hovar har han inte, har kollat det mest uppenbara redan. Han haltar inte, nickar inte, är aningen stel i vänster sida men mjukar upp sig efter en liten stund. Resten får jag försöka kolla så fort som möjligt. Ang borstningen har jag upptäckt att en rotviska eller mjukare borste inte alls funkar, då bits och sparkar han hela tiden, använder jag däremot en piggborste är det mer ok så nu borstar jag enbart med det. Han tycker det är jobbigast på halsen, men även om man börjar på ryggen ibland. Benen är ok, magen är ok så inget överdrivet kittlig som många kan vara. Han lyfter hovarna bra men försöker ibland rycka tillbaka dem om jag är för långsam. Just nu är det verkligen bara ta bort det värsta, han ser dock ut dom en vandrande lerhög för tillfället så det är lite svårt att vara allt för snabb. Ny brukar jag börja med att bara gå fram och lägga handen på honom (då dlyger öronen bak, han kastar upp huvudet, trampar runt och oftast hugger i luften mot mig) stå en stund tills jag och han lugnat ner oss, klappa lite försiktigt(oftast hugger han lite till) tills han lugnat sig och sedan börjar birsta( hugger lite till) sen lugnar ner sig och så är han lugn en liten stund och så flyttar jag på mig eller typ kommer från hals till ben och så börjar det om igen. Det är minst sagt tröttsamt. Det enda sättet att ha honom i stallgången är att binda upp honom så pass tajt att han inte kan hugga, annars hade jag nog sett ut som en nåldyna. Har trstat att inte binda upp honom för att se om det stressade honom, testade även att binda upp honom utomhus. Det blev ingen skillnad förutom att jag nu var tvungen att hoppa undan varje gång huvudet kom flygande. Vill verkligen hjälpa honom då detta inte är bra varken för honom eller de som har hand om honom så är verkligen jätte tacksam för er respons och vill väldigt gärna ha fler tips om nu har. Ska givetvis prata med personen som hyr honom och som kan prata med personen som äger honom att han kan ha ont men det kommer troligtvis inte vara än på ett tag som han kan komma till en vet om han ens gör det så har ni tips på vad jag kan göra under de 2 månader jag ska rida honom får nu gärna säga till!

Mapel
2013-01-31 23:10
#5

Ni får ursäkta mina ofantligt långa mejl, kommer på fler saker hela tiden och vill få fram så mycket som möjligt för att jag ska kunna hjälpa honom på bästa sätt!

LinaN
2013-02-01 09:11
#6

#4 min tanke nu när du berättar mer ingående hur han reagerar när du borstar och kommer nära honom är att han kanske anser att du är oförskämd. Som bara kommer in i hans personliga bubbla och börjar grejja. Att han kanske tycker du är för framfusig och påträngande.

En sån liten sak som att gå fram till hästen på ett respektfullt sätt kan göra jätteskillnad.

Gå mot honom, när du ser att han tittar på dig, nicka mot honom, le eller på annat sätt "känn igen" honom. Tänk att du går på stan och ser nån du inte sett på länge. Inte går du raka vägen fram och slänger en arm om halsen på personen? utan du väntar på att få personens uppmärksamhet, sen närmar du dig, och sen hälsar du på personen på det sätt som passar situationen.

Det är samma med hästar.

Det finns vissa hästar som har väldigt hög integritet, som inte tillåter folk komma för nära hur som helst, han kanske är en av dessa hästar som man verkligen måste vinna förtroendet hos innan man kan grejja.

Att han hugger efter dig när du borstar kan vara av ett antal anledningar, 1. du kittlar honom. 2. Han precis som min häst har börjat fälla vinterpälsen och en del individer får väldigt ont i huden när de fäller o sätter päls. 3. Du var för framfusig när du närmade dig honom. 4. du lyssnar inte på hans små signaler. 5. finns säkert massor med småsaker till som kan påverka eller så är det kombination av de 4 sakerna jag redan räknat upp ;)

Vi har inget emot långa meddelanden, men snälla använd styckesindelningar så blir det lättare att läsa :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
2013-02-01 09:34
#7

Du skrev tidigare att han går rakt över dig, händer det ochså på öppna ytor med mycket plats runt om?

Ang bitandet så försöker han helt klart säga något till dig.

Jag hade börjat med att ta ut han med repgrimma på en större yta, ställt mig med huvudet riktat bakåt och axeln vid hästens bog hållit upp rephanden och armbågen i riktning mot hästens huvud som försvar. I den lediga handen haft repänden eller ett spö och från den positionen drivit runt bakdelen på en cirkel och se hur han reagerar. Var nogran hur du placerar dig och ha tjocka kläder och hjälm på dig om du inte hinner undan för ett bett.  Om du får mycket motstånd mot detta så måste du avgöra om det är smärta eller ignorans och handla därefter. Om hästen flyttar sig lätt undanför dig så kan du utesluta smärta men om det är knyckigt och obalanserat så kan det vara något som tar ont uppe i ryggen/korset. Passa dig för munnen och bakhovarna när du gör detta. försvara dig bara om hästen tar i dig inte annars och använd så mycktet press på hästen som det behövs för att få han att flytta baken.

Om du bedömmer att det är ignorans så är "seven games" dags för hästen och det nogrant genomförd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-02-01 13:25
#8

#6 Detta skulle mycket väl kunna vara problemet. Han har 2 andra som rider honom, först personen som hyr honom, som även hon har sagt att han bits och sparkar mycket och sen även en annan tjej som jag enbart pratat med en gång som berättat att han är bråkig men så länge man är bestämd så går det bra. Jag kanske skulle ta och prata lite mer med henne för att få en klarare bild över hur hon uppfattar problemet.

Jag börjar ju förstå att det som krävs är helt enkelt en rejäl dos med bonding innan man får närma sig denna kille.

Har svårt att avgöra det där med att han skulle vara kittlig, min erfarenhet är att hästar oftast är mest kittliga under magen och i virveln. Han har dock inte reagerat nämndvärt mycket på dessa ställen, men vem vet, han kanske är kittlig på halsen, just för tillfället fäller han inte alls. Men tror mer på teorin att han tycker att jag är för framfusig. För nu när ni säger de och jag tänker efter lite så känns det nästan som att han reagerar som att han tror att jag är helt galen som bara stolpar fram till honom på det där viset även om jag verkligen har försökt göra det otroligt långsamt och försiktigt så var det kankse inte tillräckligt.

Men hur ska jag göra rent praktiskt för att få hans förstroende. Min första tanke är ju att promenera med hästen eller arbeta från marken, men det blir väldigt problematiskt då han vekligen inte vill gå. Han tvärstannar helt enkelt. Första gången jag var där var just en promenad som jag hade tänkt att börja med men jag kom ca 10 meter sen tog det tvärstopp och det tog mig en halvtimme att ta mig tillbaka de 10 metrarna och det enda som fungerade för att få honom att gå var att jag satt mig ner på marken och började fiffla med nycklar, lipsyl och andra konstiga grejer så att han blev nyfiken och ville kolla vad det var.

Senaste gången som jag hämtde honom ur hagen hade jag med ett långt dressyrspö som jag fick vifta med och peta till honom i stort sett varje steg de första 20 metrarna, sen gav han med sig och gick snällt med resten av biten. Det är inte så att han springer undan nr man kommer utan han står, öronen frammåt och om jag har en liten godsak med kan han til och med ta de sista stegen fram till mig själv.Men är detta ett ok sätt att göra på, vad ansre ni? Har ni något tips på hur jag ska göra för att få honom att gå?

Jag ska helt klart testa båda era metoder, ang ditt förslag #7 så tror jag inte det blir något större problem att han biter eller sparkar, han brukar vara väldigt snäll så fort man är ute och han inte är uppstäld. MEn ska definitivt testa det och se hur han reagerar på det. Ang att han går över mig så har jag inte så mycket att tillägga, har inte hänt så jätte många gånger etersom jag inte har lyckats gå någon stans med honom men han går inte medvetet in i mig, alltså att han styr mot mig bara för att knuffas, mer att om jag leder honom så går han framför, knuffas med bogen, tränger, jag var ute med min sambo och hon stannade upp och då fortsatte han bara rakt fram så att hon var tvungen att stoppa honom för att inte få honom i ansiktet.

Nästa gång jag är ute ska jag försöka mig på lite andra approches och se o jag kan få någon förrändring.

Brollan1
2013-02-01 15:50
#9

Egentligen så är "seven games" en av dom mest grundläggande övningar som alla hästar borde kunna för att vara tillsammans med mäniskor, så att köra igenom dom är alldrig fel oavsett häst och problem. Finns det inga problem där så är man igenom dom på en lektion, om inte så har man hittat en lucka i utbildningen som är bra att täppa till.

Om alla hästar hade haft detta i grundutbildningen så hade problemen varit betydligt mindre i hanteringen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-02-01 18:48
#10

Jag ska börja med dem nästa gång, får dock börja med att stå några meter ifrån och vänta tills det är ok istället för att som i exemplen lägga handen på ett ställe där hästen tycker det är ok med tanke på att inget ställe är ok än. Ön så länge flyger öronen bak så fort man tittar på honom men förhoppningsvis så kommer jag lite närmre acceptans då. Du har inget tips på vad jag ska göra för att leda honom, eller ska jag fortsätta som jag gör nu? För hur som helst måste jag ju ta in honom från hagen och in i stallet.

Brollan1
2013-02-01 21:40
#11

Jag använder alltid "gör det rätta lätt och det felaktiga jobbigt" sen får hästen välja vad den tycker känns bäst för den. Om den väljer den jobbiga varianten så må det vara hänt för då skall det vara jobbigt men hästen har själv valt och får stå för sitt val så länge den har förstått vad den gjorde fel.  Efter att det har varit jobbigt så ger man den valet igen.

Ett exempel var när en häst inte ville lämna stallet, stallplanen blev då det stället där vi jobbade hårt och bort från stallet så vilade vi MEN direkt hästen bestämde sig för att vända om så blev galopp tillbaka och 10-15min strikt jobbig dressyrjobb på stallplanen utan vila. Första dagen så kom vi 50m andra dagen 200m tredje dagen så gick vi därifrån frivilligt och detta kom inte tillbaka någon mer gång så länge jag hade hästen.

En gång så ville inte en häst gå ut ur hagen för kompisarna stod ju kvar, så jag longerade hästen i hagen tills den frivilligt ville gå därifrån efter det var det inga problem att ta in den hästen, den var tom väldigt kärvänlig mot mig.

En gång så backade vi runt hela hagen med en annan häst som inte heller ville lämna kompisarna efter några varv så ville den ochså gå ut ur hagen.

Det gäller att fundera ut vad som passar situationen och se till att det blir jobbigt att göra fel OBS jobbigt INTE omöjligt och sen ge hästen möjlighet att ändra sig och ta det enkla rätta valet.

Sen är det betydligt enklare att hantera hästen med repgrimma än en vanlig plattgrimma som är till för lydiga enkla hästar.

Ordningen på "seven games" kan man bli tvungen att ändra om man inte kommer fram i en av dom, så var inte rädd att improvisera dig fram till det som fungerar. Inget med hästar är skrivet i sten och allt går att jämka lite för att det skall passa.

Och just det, nynna på din favvolåt samtidigt så håller du känslorna och tankarna betydligt kallare när det inte går som man tänkt sig.

Hoppas du får ut något av detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-02-01 21:59
#12

Hm, det gav mig definitivt en del att fundera över. Måste bara försöka komma på något som hår att göra, det som har funkat litegrann är att bara ta honom runt i en cirkel, alltså inte att han går runt utan att han bara snurrar på stället. Det kanske kan vara något. Får ta och klura på vad som kan tänkas fungera för honom. Men det gav mig verkligen bra tips på hur jag även i framtiden kan hantera sånna hör situationer, tack! En repgrimma har jag så får börja använda den på honom. Det har jag verkligen märkt med denna killen, har alltid haft det som tänk men aldrig riktigt fått det såhär tydligt visar. Jag har verkligen fått vända ut och in på hjärnan för att förstå mig på honom! Men set är otroligt lärorikt att verkligen få arbeta med en häst! Har tidigare ridit en nordsvensk travade som verkligen framstår som världshistoriens största ängel ny och han är verkligen otroligt lätt att ha och göra med om man jämför. Men på nått vis är jag mer benägen en nånsin att bli kompis med den här hästen och jag hoppas verkligen att jag lyckas!

Brollan1
2013-02-01 23:22
#13

Det är av dom svåra man lär sig något av, dom lätta ger en bara en varm känsla av att ha gjort något men inget mer. Dom svåra lär oss att vara ödmjuka inför att kunna ha fel och att misslyckas men om man fortsätter den vägen så finns det mycket att lära efter att alla misstagen är gjorda. Tyvär så tar det ett tag innan man har hittat rätt och hästen som lär en det är den som får stå ut med att vi misslyckas så länge med att förstå vad den egentligen ville säga. Det är alltid två om saken och båda försöker säga sitt på sitt vis.

Oj vad filosofisk jag blev då…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Minorca
2013-02-02 11:17
#14

#0

Jag såg att hästen är 5 år "tonåring". Det är ju då de börjar bli lite starkare och vill testa ledaren. Det är då man kan få de större problem om hästen inte ser dej som ledare. För att förstärka ditt ledarskap så lek de 7 lekarna.

Vi fick lite större problem med  ett fuxsto LBE i 5-6 års åldern,  Vi köpte henne som 2½ årig i princip ohanterad, Vi fick vänja henne med allt, men med träning så funkade som en normal unghäst.  Det var i 5-6 åldern hon tog över ledarskapet framför allt när vi red, letade faror kastade sig 180 grader med bogen före.

När vi var ute och gick på nya ställen kunde hon "växafast" i marken, hade jag då ett långtledrep kunde hon ibland följa om jag gick långt före. Sedan fick vi förklaringen av vår PNH-tränare : att vår häst såg sej som ledare och ledare puffar fram en svagare indvid i flocken före sig, så om det finns ett lejon så tar lejonet den svaga och ledare klarar sig. Går jag långt före hästen så ser hästen om inte jag blir tagen av något så är det inget farligt att gå.

Så det gäller att få hästen att se dej som ledare, och en stor hjälp är de att leka de 7 lekarna.

[tintilar]
2013-02-03 21:35
#15

Att leda en häst är väldigt grundläggande och kan lösa fler problem än man tror. Så det tycker jag är bra tänkt. Ännu bättre vore det om du kunde kombinera det med lösjobb senare, tex om du har en sjukhage eller så som du kan använda.

Till att börja med leder jag alltid hästen i grimma och lina. Linan ska vara lång, jag använder longerlina. Hästar har, som människor, en personlig sfär som inte bör beträdas sådär utan vidare. Precis som vi vill att hästarna ska respektera oss måste vi också respektera dem. Genom att ha en längre lina när du leder, kan ni gå med mer avstånd och plötsligt blir er samvaro mer avslappnad och du kan använda ditt kroppspråk bättre. 1-3 meter är ganska lagom avstånd när man leder, beroende på situationen. Man får känna sig fram. Då kan du även utnyttja olika positioner som att tex drivande position. Det kan vara ett sätt att nå fram till problemet att han stannar. Dessutom är det ett sätt att göra anspråk på inflytande. Jag menar inte att du ska leda hästen ur den positionen utan bara be om en reaktion och sen "släppa tycket". Precis som hästar gör mot varandra.

Jag tycker inte att man kan konstruera specifika övningar och tillvägagångssätt för att komma till botten med ett problem, utan man måste ta situationen som den kommer. Alla hästar är olika och deras beteende har olika orsaker, dessutom reagerar de olika på det man gör. Nummer ett är dock att bygga upp ett förtroende och man får aldrig glömma att det du önskar få av hästen kanske du måste ge till hästen först.

Mapel
2013-02-08 18:33
#16

Nu har jag träffa Belgas igen och påbörjat första leken. Jag fick ju som sagt börja med att stå 3 meter bort från honom istället för att klappa på en del som han accepterar då han inte accepterat nått tidigare. :P Men det gick över förväntan! Jag tänkte berätta hur hela förloppet gick till!

När jag skulle hämta honom i hagen använde jag repgrimma och ett ca 3 meter långt grimmskaft. Jag hade även morötter med mig för belöning om han ville komma fram. Han var nyfiken och gick de sista stegen fram till mig själv och jag fick sätta på honom repgrimman utan problem (om man inte räknar hans otroligt sällskapliga hagkamrat som stod uppe i ansiktet på både mig och belgas och undrade vad vi höll på med). Jag började sen att gå utan att ta med mig honom och gick till grimmskaftets hela längd och sen väntade på att han skulle följa efter. Det tog ca 3 minuter innan han följde efter. Resten av biten fram till grinden gick ganska snabbt. När vi kom till grinden tog det stopp (han har tidigare bitit i eltråden och fått en stöt så tycker det är obehagligt med eltråd) så det var ganska väntat att det skulle ta en stund. Han stog en stund och velade fram och tillbaka och man såg tydligt att han var påväg fram flera gånger men inte riktigt visste hur han skulle ta sig så jag testade att gå lite fram och tillbaka och försöka leda honom fram för att han skulle våga ta stegen. Min sambo var även men och när jag stog på ena sidan snett framför och min sambo stog på andra sidan så gick han igen. In i stallet var inga problem. 

När jag skulle ställa upp honom i stallgången blev han återigen sitt gamla jag och började hugga efter mig ca 5 gånger på de 10 sekunder det tar att knäppa fast honom, och han var allmänt stressad. 

När vi gått därifrån och han lugnat sig så började vi första delen i den första leken. Än så länge så är det alltså bara att han ska tycka det är ok att jag går fram och rör vid honom väldigt kort och sen går därifrån och det gick väldigt bra! Jag gjorde detta 4 gånger, 2 på höger och 2 på väster och den första var att bara röra honom vid mulen och det andra att röra honom vid käken. Anledningen till att jag valde ansiktet är för att det är det stället som han tycker är mest okej att man rör vid. De flesta har föreslagit halsen men han tycker att det är värst så därför började jag inte där. 

Jag filmade alla fyra gånger men tänkte att jag skulle lägga upp två av filmerna här. En av dem från när jag rör vid mulen och den andra när jag rör vid käken. Dessa är de två gånger som han reagerar mest, så de andra två gick ännu bättre.(Ni får ursäkta den envetna tuppen i en av dem). Jag har en fråga bara, han andades väldigt häftigt under tiden, och ibland andades han mer när jag rörde vid honom. Men som ni ser står han och halvsover, kan det bero på det? Den sista gången andades han mest och då sov han nästan helt och jag kom då fram och klappade honom på 3 minuter. Kan det vara stress? Han tuggade och slickade sig mycket runt munnen också vid två tillfällen och jag har hört att detta är ett sätt att visa undergivelse eller att den tänker, har hört båda, vet ni vilket som stämmer eller stämmer det inte alls?

Mapel
2013-02-08 18:37
#17

Här kommer den andra filmen, det är den när jag ska klappa honom på mulen. Här ser man ganska tydligt hur han drar bak öronen när jag kommer för nära. Jag håller ett öga på honom hela tiden för att se om han tycker det är jobbigt och då drar jag mig tillbaka eller backar ett steg. Han tog även ett steg tillbaka vid 2 tillfällen och då backade även jag ett steg då jag tolkade det som att han tyckte att jag var för nära är det rätt? 

Tycker ni att jag använder rätt metod som gör såhär? Jag ska fortsätta och förflytta mig till alla delar av kroppen är det tänkt. Är det en bra plan att fortsätta så som jag gör nu?

Brollan1
2013-02-09 00:15
#18

Var inte så blyg, ingen häst hade varit så taktfull som du är med denna häst. Var dig själv, du är du och hästen är sig, försök jämka era personligheter i mitten någonstans där ni båda kan acceptera varandra..

Som jag ofta skrivit förut så gillar hästar ledarskap och initiativ från oss/ledaren, om vi inte leder så får vi finna oss i att BLI LEDDA av den ledare som finns till hands, och i en hästflock så finns det alltid en ledare.

Jättebra med en video. Ser ut som en rätt trevlig häst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-02-09 09:56
#19

#16 du går nästan för långsamt fram. det är ungefär mellan 1 och 0,5m som din häst reagerar på att du är nära.

Säg också åt din sambo att lägga mobilen ner så att bilden blir vågrät och inte lodrät som nu. Vi missar jättemycket pga att vi bara ser hästen och inte vad du gör. Mobilen justerar så att det blir rätt när man lägger in videon sen i datorn.

#17 Titta på din video igen när du ställer dig närmare vid 3;33 i filmen så tänker hästen och 3.39 FÖRSÖKER han lukta/hälsa på dig. Du har fångat hans nyfikenhet, men att du har bundit upp honom på gången gör att det hindrar honom från att söka kontakten!  och då blir han "förnärmad" och han höjer huvudet MEN hans ansiktsuttryck verkar säga att det vart något positivt som hände där, det skymtar bara till en snabb sekund, sen ser han lika sur ut igen. 

vid 3:55-3:58 så skakar han på huvudet. Han släpper på andrenalin/spänningar. Åter igen hindrar uppbindningen honom från att sänka huvudet o släppa spänningarna bättre. vid 4:00 så har han ett mycket mjukare ansiktsuttryck, öronen är inte lika spända, han tittar PÅ dig med sitt närmaste öga. Du har fångat hans uppmärksamhet. Hela minut 4 så står han och försöker komma på vad som egentligen hände. när du ställer dig närmare igen i början av minut 5 så har han ett mycket positivare uttryck överlag.

Vid 5.46-5.48 så börjar det rycka i mulen på honom. vilket är nyfiket.

vid 6.05 nånting när du håller fram handen så gör han en liten knyck med huvudet MOT din hand. Vilket också är ett kontaktsökande från hans sida, men åter igen så stoppar uppbindningen. Han är smart, denna gången rör han inte på sig lika mkt eftersom han vet att det kommer ta emot i grimman när han rör på sig.

När du sedan rör vid honom igen vid 6.16 så följer hans mule din hand! Han tar aktivt kontakt med dig för han känner att nu faktiskt NÅR dig. Titta på hans uttryck, det är positivt, nyfiket.

6.20-6.25 så börjar han flytta lite på sig, jag hade stått stilla. För han flyttar sig sidledes MOT dig, han söker din kontakt. Han vill vara närmare.

När du tar i honom andra gången 6.43 så riktas hans högra öra rakt mot dig. Han ÄR intresserad av dig och vad du vill.

Vid 7.06 när du går ifrån honom så ser han genast surare ut igen ^^

Jag måste säga att detta vart intressant o se! Du har väldigt bra timing, men du är lite för försiktig. Det är i hans personliga zon, 0,5-1m från honom problemet ligger, så jag hade rört mig mot honom snabbare tills jag kommer dit. Och samma sak när jag går ifrån honom, så hade jag vänt o gått normalt. Du smyger nu. Inget fel i det, men smyg inte mer än nödvändigt. Smyg i hans zon, i den allmänna och halvallmänna zonen så kan du röra på dig normalt.

När han är neutral, stå kvar, och framförallt gör inte detta när han är uppbunden, det är lite oschysst, dels kan han inte gå undan, och dels kan han inte närma sig dig. Ha honom på långa ledrepet, i repgrimman och gör samma sak i stallgången.

Att han hugger o naffsar när du binder upp honom kan vara för att han känner sig fångad, instängd. Hästar är klaustrofobiska, och att sitta fast är väldigt traumatiskt för vissa.

Av dessa två filmsnuttar så kan jag säga att du har nog en LBI-häst med mycket integritet/tillits-problem. Att han kanske tidigare blivit väldigt överkörd och "illa" behandlad. Att man inte lyssnat på honom.

Nästa gång skulle jag vilja se dig mer som dig själv, det känns inte som om du är en introvert person när jag ser dig, men du gör ett superbra jobb med att matcha hans energi. Däremot är du som jag sa innan lite för försiktig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-09 21:27
#20

#19 tack för all feedback! Jag kan definitvit hålla med om att jag nog var lite väl försiktig. Men att jag har honom uppbunden är tyvärr inget jag kan ändra på i nuläget, det är helt enkelt för riskabelt för min del att inte ha honom uppställd, eftersom jag faktiskt riskerar mitt liv om jag skulle ha honom lös. Det låter kanske extremt men han har gjort utfall och riktat sparkar mot mig och jag tycker inte att det är tillräckligt säkert att arbeta med honom lös. 

Idag när jag var där började jag med att bara sätta fast honom i 1 grimmskaft, utan att göra något med honom var tanken. Det som hände var att han följde efter mig, vilket är bra eftersom han då söker kontakt men problemet var att han bara gick rakt upp i ansiktet på mig och tryckte iväg mig, knuffade på mig flera gånger med mulen och bara allmänt försökte få mig att flytta på mig genom att naffsa. Han har alltså inga problem med att gå in i min personliga sfär men så fort jag försökte be honom att flytta på sig så hög han efter mig, det räckte med att jag lyfte handen mot honom eller bara tog tag i grimmmskaftet.   Det slutade med att jag fick försöka slinka undan för han hade tryckt upp mig mot en vägg och så bara gick han vidare runt. Jag fick locka tillbaka honom med en morot och lyckades då sätta upp honom eftersom det var alldeles för farligt att försöka ta tag i honom och leda i det läget. 

Sen testade jag samma sak som igår fast med mycket lösare uppbindning så att han kunde röra sig mycket mer. Jag upplevde honom som mycket stressad och som ni ser i filmen jag har lagt upp så hugger han efter mig vid flertalet tillfällen. Han har även väldigt svårt att slappna av och går runt, slänger med huvudet mm. 

Vi misstänkte att han hade för mycket energi som han inte fått göra av med eftersom han enbart fick en kort skrittur dagen innan och inget idag så jag tog helt enkelt på honom ett träns och tog en tur barbacka med honom och gjorde allt för att inte handskas mer än nödvändigt med honom. Detta gick mycket bra och han har ju som sagt inte några problem med att bli riden. 

När vi kom tillbaka var han lugnare, jag gjorde även lite kort targetträning med honom då han är lite klickertränad, bara för att han skulle få trötta ut huvudet lite. Detta gick bra, vi använder en sil med handtag för att ge godis med för att inte använda händerna så att han ska förknippa dem med att få godis ifrån. Efter det gjorde jag samma sak som tidigare och det gick bättre, även om han fortfarande trampade runt mer än igår, men den gången högg han inte efter mig och jag lyckades klappa honom en liten stund. 

Slutsatsen från idag är alltså att ta ut honom en sväng det första jag gör utan att hantera honom mer än att jag sätter på tränset och sen köra på samma sätt som jag gjorde idag för att närma mig honom och klappa. Är det bra eller tycker ni att han är för stressad, eller är han kanske inte alls stessad? Har svårt att avgöra vad det faktiskt är han vill förmedla ibland. Han försöker ju komma fram till mig ganska mycket i videon men när jag kommer tillräckligt nära så är det som att det ända han ville var att jag skulle komma tillräckligt nära för att han ska kunna bita i mig. Jag fick ju tillslut nöja mig med att han accepterade att jag stod bredvid honom. Et annat problem är ju att jag automatiskt rycker åt mig handen när han biter, ska jag inte göra det eller har det ingen betydelse? Borde jag egentligen hålla kvar handen? Men det gick ju som sagt mycket bättre efter ridturen. 

Jag har ju också märkt idag att såfort jag ber honom göra något, som att flytta sig bakåt eller åt sidan eller vad som helst så hugger han direkt, detta är inte fallet vid ridning, jag kan be honom om saker där utan problem. Han vill alltså bestämma över mig men jag får definitivt inte bestämma över honom, har jag förstått det rätt då? 

Här kommer filmen från innan vi rider. Filmade tyvärr inte efter ridturen. Men tänkte att det kunde vara bra att visa på hur han mer "brukar" vara. Den jag la upp igår var han ju väldigt avslappnad i stundtals. 

Jag hoppas att filmen är rätt vänd, annars får ni säga till så ska jag försöka ändra.

Annons:
[tintilar]
2013-02-10 09:52
#21

Jag upplever att hästen inte riktigt får ut något av övningen. Han verkar till att börja med vilja uttrycka sig mycket, något som han blir hindrad i pga att han är så hårt bunden. Samtidigt tycker jag att du inte ger honom respons i det lilla han väl får fram. Du är fokuserad i en övning och ger därför inte utrymme för något annat, som att verkligen SE honom.

Jag tolkar hans bitande som frustration. Och du gör ingenting för att lätta hans frustration. Det enda du gör är att visa honom att du inte kommer att bita tillbaka - vilket är bra - men jag ser inte rikigt vad övningen ger honom. Han verkar inte rädd för att du ska ge dig på honom, bara frustrerad.

Om du inte kan ha honom lös nånstans, kan du vistas i hagen när han är där? Du behöver inte ens komma nära honom för att kommunicera, men jag tycker att det vore bättre om ni kunde mötas under omständigheter där din häst får utrymme att uttrycka sig - för det är något han ser ut att vilja göra.

Du skulle också kunna binda honom med ett grimskaft i gången (eller utomhus) och sen ha en lina på andra sidan som du själv håller i. Då kan du anpassa hur rörlig han är på ett annat sätt. Du kan korta linan om han ger signal att tex vilja vända upp och sparka, men i övrigt han linan hänga löst så att han får mer utrymme.

LinaN
2013-02-10 10:47
#22

#20

Vilken stygg mobil ni har! Min hade vänt filmen rätt tills den kommer in i datorn. MEN nu ser man bättre vad som händer även man sitter med huvudet på sned ;)

Hans attityd är mycket bättre sen de första två filmsnuttarna.

Däremot så får vi nog omdefiniera det här med att hugga. JAG har inte sett en enda tendens till att faktiskt hugga efter dig, han smånaffsar. Väldigt typiskt för Left-Brain hästar. Och jag håller med #21, han är frustrerad eller snarare uttråkad samtidigt som han gjort det till en lek att få dig att dra dig undan så snart han naffsar lite. Men hugger gör han inte. Kolla på videolänken jag lägger till, där har du en häst som inte bara hugger men också går till attack. Och killen som hanterar hästen är en av Buck Brannamans elever om jag inte minns fel. Tänkte mest ta upp det som en liknelse och för att du själv ska få en bild av hur  skillnaden är mellan en häst som naffsar och en som hugger. :)

När han börjar grejja med läpparna och munnen vid 2.44 så hade jag grejjat tillbaka på honom. Tagit tag i läpparna, masserat mulen, dragit honom i näsborrarna. Gjort något "provocerande" som är jobbigt o kanske lite läskigt för hästen. Men som visar att man själv kan också vara jobbig tillbaka.

Sen finns det hästar som Zaphix häst Dacke här på forumet, som ÄLSKAR när man fipplar med munnen på honom. Så det finns alltid undantag ^^

vid 2.50 ungefär när han sänker huvudet så är det i mina ögon en invit till lek. Han försöker komma åt och naffsa på dig så att du ska flytta på dig i lek nummer 2, piggsvinsleken.

Kring minut 3 så gäspar o tänker han massor.

vid 4.20 skulle jag börjat klia honom kring manken, när han står så nära och presenterar sin kropp för dig.

Idag när jag var där började jag med att bara sätta fast honom i 1 grimmskaft, utan att göra något med honom var tanken. Det som hände var att han följde efter mig, vilket är bra eftersom han då söker kontakt men problemet var att han bara gick rakt upp i ansiktet på mig och tryckte iväg mig, knuffade på mig flera gånger med mulen och bara allmänt försökte få mig att flytta på mig genom att naffsa. Han har alltså inga problem med att gå in i min personliga sfär men så fort jag försökte be honom att flytta på sig så hög han efter mig, det räckte med att jag lyfte handen mot honom eller bara tog tag i grimmmskaftet.   Det slutade med att jag fick försöka slinka undan för han hade tryckt upp mig mot en vägg och så bara gick han vidare runt. Jag fick locka tillbaka honom med en morot och lyckades då sätta upp honom eftersom det var alldeles för farligt att försöka ta tag i honom och leda i det läget. 

Nu kommer jag låta väldigt hård, men klart han invaderar ditt utrymme när du inte försvarar det! Hade vart intressant o sett hur det såg ut då också. 

Det är återkommande att du inte markerar gränserna utan du är väldigt passiv i ditt sätt, även om du vart något mer framåt på videon nu. 

Använd dig av body blocks, har du inte läst denna artikeln från parelli så gör det, har jag gett dig den tidigare så ber ajg om ursäkt, svarar på så många trådar varje dag att man inte håller ordning på allt o alla. ^^

Sen är det en dominant häst du har att göra med. Jag hade struntat i Friendly game ett tag, tills viktigare saker som porqupine game/fast tryck och driving game/rytmiskt tryck samt yoy-game funkar. Annars så kommer ni sitta fast. Jag tror inte han ser dig som en värdig ledare, och med en dominant häst kommer man aldrig kunna få ranglägre genom friendl game. De har redan för bra självförtroende för det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-02-10 11:27
#23

Videon visar en förvirrad häst som frågar "vad f.n vill du, låt mig vara om du inte vill något". Med hästar så är det så att du får inget om du inte ger något, och jag ser inte att du ger något till den här typen av häst. Han är inte rädd utan uttråkad, möjligen skulle han söka igenom dina fickor efter godis om han kunde. JAg hade varit väldigt uttråkad och frustrerad om jag var denna häst, uppbunden utan chans att kunna säga mitt. Hästar kommunicerar fysiskt till största delen och när dom är uppbundna så har vi tagit bort en stor del av deras vokabulär. Nu kanske du inte skulle gilla vad denna häst säger till dig om den var lös.

Ta på en repgrimma med ett långt ledrep och gör något nyttigt i stället för att reta hästen med något som gör han uttråkad och sur. Antingen så leder vi eller så blir vi ledda, här ser jag ingetdera eftersom du tagit bort hästens förmåga att säga sitt, men om hästen var lös så hade hästen varit ledare och du tvungen att följa, åtminstone med det kroppsspråk som du visar på dessa videos. På detta sätt kommer du inte att komma någonstans mer än att till slut så somnar hästen pga leda eller blir så iriterad att den försöker komma loss med våld. Nu ser han så snäll ut att det nog inte händer men man vet alldrig om man iriterar tillräckligt länge.

Ta hjälp av någon som kan hantera hästar och lär från den personen.

Killen på "buck videon" är hästvan men träffar på en häst som mäniskor har förstört genom att förmänskliga den som föl och låta den växa upp i tron att den kan dominera allt och alla, resultatet talar för sig själv.

OBS det är inte Buck Brannaman som är på videon.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-02-10 12:47
#24

#22 Som jag tidigare sagt har han gått till attack mot mig både med munnen och med hovarna, videon du la upp förstår jag ju är extremfall men om jag hade gått in och börjat borsta honom när han står där så har han vid flertalet tillfällen kastat runt huvudet och aktivt huggit efter mig, han har även, när jag gått förbi honom framifrån tagit sats och kastat sig mot mig och huggit, enda anledningen till att jag inte hade honom över mig var för att han satt fast i grimmmskaften. Han har även aktivt tittat efter mig, vänt upp rumpan och sparkat efter mig. Jag har säkert använt ordet hugga på fel sätt och jag håller med om att det han gör i videon inte alls är samma sak som han gör när han har huggit efter mig tidigare! Det är bara ren klantighet från min sida! :P 

Jag försökte ju som sagt att säga ifrån när han tryckte upp mig men vid det tillfället var han ju lös i ett grimskaft och så fort jag försökte flytta på honom så sa han emot, och om jag skulle fortsatt hade han med 99.9 % säkerhet huggit mig. Jag har läst om body blocks, jag har testat att blocka, men, som jag sagt, så säger han emot och det rejält när jag säger emot honom. Om jag skulle dra upp armen så skulle han bli "förbannad" och hugga. Detta har hänt vid flertalet tillfälllen då han har naffsat efter mig och jag har blockat och då han han kastat sig efter mig för att hugga eller sparka. Jag vet ju såklart inte hur ni andra är när det gäller hästträning men för min del så vill jag inte riskera mitt liv för en häst som jag enbart kommer träffa de 1,5 månaderna framöver, hade detta varit min egen häst kan jag medge att jag troligtvis skulle varit mer modig i att ha den lös eftersom vi i så fall skulle behöva fungera så himla länge tillsammans, men eftersom mitt mål här främst går ut på att han ska acceptera människor vill jag inte riskera allt för mycket, ni kanske tycker att detta låter själviskt eller elakt mot hästen men jag hoppas att ni kan förstå mig, jag tänker helt klart att försöka ha honom i repgrimma och leda honom utomhus med mera men i stallet vågar jag inte det.

Så jag ska alltså ta en paus med den här delen, jag tror definitivt att jag håller med om jag inte kommer någon vart, men problemet ligger ju fortfarande i att jag inte kan be honom att göra något utan att riskera mitt liv, så länge jag inte sitter på ryggen på honom. Finns det något sätt att genom ridning säga åt honom vad han ska göra och sedan inplicera det på markträning senare? Jag tänkte att jag ska testa vara ute med honom och leda honom, flytta honom lite försiktigt och se hur det går, om han inte hugger kanske jag kan testa på lite grejer utomhus i ett grimmskaft, annars kan jag även ha min sambo som håller i ett andra grimskaft och kan hålla emot om han blir för på, ungefär så som #21 skrev i slutet av sitt inlägg, är det en bra kompromiss mot att ha honom uppbunden? 

#23 Jag undanbeder onödiga komentarer om att jag inte kan hantera hästar, det är kontraproduktivt och ger mig ingen som helst hjälp. Även kommentarer om att han verkar vara en snäll och trevlig häst, jag tror säkert att han kan bli det i framtiden men just nu är han enbart en mycket missförstådd, frustrerad och katastrofalt dominant häst. Anledningen till att jag gör det här är för att jag vill hjälpa honom, jag ska rida honom i ca 1,5 månad, har ingen möjlighet till att ta in en tränare, jag gör enbart det här för att ingen annan bryr sig om att förstå den här hästen och jag hade lika gärna kunnat bara rida honom och skita i resten eftersom att ridningen inte är något problem. Jag gör inte det här för att reta honom, jag försöker följa de råd jag får här på iFokus och jag gör det för att jag vill kunna stå i närheten av honom utan att han känner att han måste flytta på mig, bita mig mm. Jag har en repgrimma som jag använder vid all hantering men eftersom han inte är tränad att gå undan för tryck och i stort sett aldrig haft en repgrimma på sig bindar jag inte upp honom i den av säkerhetskäl därav använder jag en vanlig i videon. Om det är så att du tycker att jag har missförstått det du skrivit i dit inlägg får du gärna säga emot, jag vill på inga sätt anklaga dig för att ha negativt kritiserat mig, men det är så jag uppfattar ditt inlägg. 

Enda anledningen till att jag skriver här på iFokus är för att jag behöver tips och hjälp för att kunna HJÄLPA den här hästen, att sen negativt kritisera det jag gör när jag FÖLJER de instruktionerna ger mig ingen som helst hjälp. Om det är så att man inte har något som helst råd eller hjälp att ge mig undanbeder jag att ni svarar här. 

Om ni vill kan jag filma när jag bara går fram och borstar honom, så kanske ni kan få en klarare bild av vad som faktiskt är problemet. Även om jag tror att LinaN har fått sig en väldigt bra uppfattning om vad för slags häst han är, det är verkligen till stor hjälp med dina tips! :)

LinaN
2013-02-10 21:44
#25

#24 tråkigt att du bara ska ha honom en kort period, men jag tror att enklast just nu är att gå över till att leka porqupine och driving, för att få honom UR ditt område, och var precis så tuff som krävs. förstår att det är svårt, det krävs en del till en början med.

Just nu har vi ingen häst i stallet som är sådär och är på en, så jag har svårt att fixa en film själv.

Men filma gärna när du bara går fram o borstas. Hade jag funnits närmare hade jag gärna kommit ut och träffat er och hjälpt er så gott det går. Mwen tyvärr blir det lite väl långt iväg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-10 22:15
#26

Jag ska ut imorgon så ska se om jag kan lyckas filma då, ska även försöka att få den rätt vänd den här gågnen :P Det passar ändå ganska bra för jag kommer behöva borsta och tvätta och smörja hans ben imorgon då han troligtvis har fått regnskållor på bakbenen för att det varit så blött. Får se hur det går :P

Jätte tråkigt att jag inte kommer kunna fullfölja helt, förhoppningsvis gör jag någon nytta och framförallt så kommer jag att lära mig MASSOR!! Känner nu att min gamla nordsvenska travare jag tar hand om är den snällaste på jorden, men det är verkligen nyttigt att få arbeta  med en sån här häst. 

Imorgon ska jag försöka leda honom till paddocken på gården bredvid, ska bli intressant att se hur det går och så ska jag försöka porqupine och driving så uppdaterar jag här sen hur det går.

Önska mig lycka till! :)

Brollan1
2013-02-11 08:33
#27

Som vanligt så skriver jag med hästens bästa i åtanke och om mäniskorna runt om lär sig något så är det väl bra för dom. Läs det jag skrev om repgrimman så finns det inget om att binda upp med den. Om du inte hade problem med att hantera hästen så skulle du inte ha skrivit här.

Och om du inte tycker om det jag skriver om hästen så ser du inte vad hästen säger till dig och nh går ut på att läsa hästen och anpassa sig efter den med dom metoder som fungerar. Det du gör är kontraproduktivt (dina ord) eftersom hästen tydligt visar att om den var lös så skulle den bestämma och som jag skrev tidigare söka godis i din ficka, att du har den uppbunden och smyger runt den gör inget för att ändra på det. Så om du vill hjälpa hästen, ta då ut den och arbeta bort problemen som fler än jag skriver här.

En historia från livet:
Stod i ett STORT stall en gång i tiden där det stod en häst som bet och sparkades när man hanterade den, alla visste om ryktet på hästen. En morgon så hade en flicka sin pappa där som skulle hjälpa till med uttaget och han gick bara fram till denna häst helt ovetande om hästens rykte och behandlade den som alla andra hästar i stallet och allt gick över förväntan, dvs inget hände, hästen var hur enkel som helst. Ägaren till den hästen hanterade hästen liknande som det jag ser i videorna du har tagit, och kom mer än en gång haltande efteråt. Hon blev så småningom väldigt bra på att hoppa undan men det löste inte grundproblemet.

Detta säger att om vi är konsekvent i vårat handlande och inte har förutfattade meningar om hästarna och utgår från det dom säger oss så är ingen häst värre än den andra, det är vi som är olika mot hästarna och får dom att reagera som dom gör.

Ser ofta att vissa personer har mera problem med hästar medan andra har inga problem alls med samma häst, hästarna är så bra på att läsa oss och agerar därefter pga att dom är flockdjur och lever därefter. Agerar vi inte som en del av flocken så får vi problem.
Om du inte är villig att ge något så får du inget tillbaka av hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Mapel
2013-02-11 09:58
#28

Återigen ber jag om att ni bara svarar på tråden om ni har någon hjälp att ge eller tips på hur jag ska bete mig för att hjälpa den här hästen, tack. 

#27Så om du vill hjälpa hästen, ta då ut den och arbeta bort problemen som fler än jag skriver här.                                            

Här har du början på något hjälpsamt, om du har något konkret förslag på hur jag ska arbeta honom lös så får du gärna skriva det här. 

Som du kanske läst i mitt förra inlägg ska jag ut till honom idag och arbeta ute och ha honom lös i en repgrimma, borde inte det vara ganska exakt det som du skriver här? Du måste även förstå att jag bara har varit hos honom 2 ggr sen jag startade detta inlägget, och ca 5 gånger någonsin och under de 2 gågnerna har jag först följt rådet att göra lek nr 1 och sen att göra lek nr 1 igen fast med lösare uppbundet och mindre försiktigt, det var också vad jg gjorde. Sen fick jag tipset här i tråden att istället göra lek nummer 2, så det ska jag göra imorgon. Jag har även tidigare skrivit att jag inte vill riskera att bli biten, attackerad mm, därför hade jag honom inte lös de 2 första gångerna. 

Om du inte hade problem med att hantera hästen så skulle du inte ha skrivit här.

Givetvis skulle jag inte ha skrivit här om jag inte hade problem!! Jag har så mycket problem att det sprutar ut ur öronen på mig! Men det är just därför som jag vill ha TIPS och HJÄLP på hur jag ska göra. Jag behöver dock inte en lektion i vilken värdelös hästskötare jag är och hur dåliga alla de metoder som jag testar är, det är ju just därför som jag fortsätter propsa på att jag inte vill att någon svarar här om de inte har några tips att ge, jag hoppas att du förstår. Jag kan helt klart förstå om du tycker att jag har fel energi eller fel metod och att han skulle vara världens snällaste häst om du tog hand om honom, men just nu är inte läget så utan det som finns är jag, som försöker hjälpa den här hästen och då får du mer än gärna ge mig tips på hur du skulle göra om du bemötte honom. 

Agerar vi inte som en del av flocken så får vi problem.

Om du inte är villig att ge något så får du inget tillbaka av hästen.

Även här har du början på något som skulle kunna vara hjälpsamt, om du har någonting att utveckla utifrån det här, hur JAG ska bete mig, hur jag ska göra för att få hans förtroende etc får du gärna svara på denna tråd, annars vill jag väldigt gärna att du inte svarar. 

Om det är så att du väldigt gärna vill skriva om hästars beteende och hur de fungerar så får du gärna skapa en egen tråd, så kanske jag svarar om jag ser att det finns något intressant som jag kan applicera på Belgas. Men om du nu läser detta inlägg och känner att du inte har någonting att tillägga för att hjälpa mig, och gärna i en lite trevligare ton så snälla, snälla svara inte. Nu har jag fått vakna upp med ett jobbigt inlägg här på iFokus varje morgon så snälla, svara enbart om du har någonting som kan hjälpa mig.

LinaN
2013-02-11 11:05
#29

#28 Som sagt, nu har du testat friendly game, och visst där är problem men de problemen som finns där kommer du inte kunna lösa om du inte tar tag i lek 2 och 3, och gärna lek 4 också (som kommer från att du kan lek 2 och 3 med din häst) Läs på om faserna, var beredd att du kan bli tvungen att klippa till Belgas ordentligt i en fas 4, men att nästa gång så kanske det inte behövs lika mkt. din fas 4 är när en annan häst verkigen hugger eller sparkar för att bevisa sin poäng för den andre hästen.

Ha inte honom lös, ha honom hela tiden i repet och repgrimman. Så släpp inte honom. 

Att lösa problem är en ständig utforskning om vad man kan och inte kan göra, vad som fungerar och inte fungerar, sen går man tillbaka och testar vad som funkar när man gjort något nytt. osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-11 11:18
#30

#29 det håller jag utan tvekan med om. Har läst på om allt möjligt nu så jag tror att jag är beredd på vad jag ska göra och hur jag ska agera.

 Kommer helt klart inte ha honom lös! Det är vi inte redo för, Jag skrev nog dumt i förra, menar såklart lös i jämförelse med att ha honom uppbunden. Jag kommer börja med repgrimma och 3 meter grimskaft och så kommer jag till en början ha min sambo att hålla ett 4 meter grimskaft, som säkerhetsåtgärd men förhoppningsvis kommer det inte behövas. Om det går bra idag så finns ju chansen att han är trevligare i stallet sen. Det är helt klart ett ständigt pysslande, fixande och klurande med den här hästen, för att se vad som fungerar och inte. 

 Det är verkligen till stor hjälp med alla tips, även om du inte kunde komma hit så får jag ändå vilja att försöka mer och det är skönt att veta att det finns så många olika vägar att gå. Tyvärr har ju alla andra gett upp om den här killen!

LinaN
2013-02-11 11:42
#31

#30 är det så pass uppgett med hoppet att det är tal om slakt eller? För isf skulle jag vilja tipsa om att den som äger honom lämnar honom till hearts and horses på Jultorp ranch så de får jobba med honom, försöka rehabilitera de problem han har och sen leta rätt på ett nytt hem åt honom.

De rehabiliterade ju Lucy, "den farliga ponnyn" som attackerade, skrek och hade sig. Nu går hon lektioner på jultorp som en del av sin utbildning.

Länkar till en film här med henne när hon kommit till Jultorp och de tränat en del på att hon ska vara trevlig vid matningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-02-11 11:45
#32

och här är då Lucy ett halvår senare. 

Så de hjälper rätt extrema hästar. Om nu alternativet är avlivning, så kan du ju alltid tipsa den som äger hästen. JAG tror inte det är omöjligt o hjälpa Belgas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-11 12:18
#33

Måste bara få skriva!!! Jag skulle ju testa borsra honom idag och visa hur han brukar vara. Men när jag börjar borsta precis så som jag gjort tidigare så bara står han där, inte ett enda hugg eller spark visst han var väl inte världens gladaste men han uppförde sig jätte bra!! Kan inte tacka nog för dina tips linaN det verkar som att det har funkat! Ny ska jag ut och köra porqupine och drivning! Uppdaterar mer sen!! 😀😀

LinaN
2013-02-11 12:19
#34

#33 heja heja! :D 

Ska bli spännande o se vad som hänt här tills jag kommer hem från stallet. ska åka inom en timme, har inte bestämt mig vilken buss jag tar, den om 30 min eller den om ganska så exakt 60min…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Mapel
2013-02-11 18:25
#35

Med att ge upp är det snarare att de skiter i hur han beter sig och kör på en då, och hans riktiga ägare har honom bara som körhäst och lånar ut han resten av året, har inte riktgt fått känslan av att det är någon "djurmänniska" direkt men avlivning tror jag definitivt inte det är tal om. Men det var vekrligen en spännande video, skrika kunde hon ju verkligen! Man såg tydligt att det var som en annan häst på den andra video, hon såg vaken, nyfiken och glad ut i jämförelse med den första. 

Nu kommer dagens riktiga uppdatering! Jag skulle ju som sagt börja med att visa hur han är i "vanliga fall". Men istället för det lilla monster som jag har bemöts av de tidigare gångerna var han nu en riktig ängel! Eller, kanske inte en ängel riktigt men i jämförelse med hur han har varit tidigare så var han helt underbar. Han var ju fortfarande sur och grinig men inte en enda spark eller hugg, lite smågnabb i början men inget allvarligt. Det är ändå de mjuka borstarna han har reagerat mest på och halsen har ju varit det största problemet då han har huggit direkt, flera gånger och gjort små hoppsasteg så man har en bakhov någonstans i ögonhöjd så fort man kommer i närheten! 

Men det som är mest intressant var hur han reagerade när min sambo kom fram (efter videon). Det räckte med att hon tog 2 steg framåt och då kastade han upp huvudet och så kom hovarna flygande. Så det är alltså bara jag som får lov att borsta, ingen annan. Han har alltså stora problem med att acceptera människor och skulle nog egentligen vara en enmanshäst hos någon som han kunde lite på till 100 %, det liv han har passar honom inte alls om man säger så! 

Sen till lekarna! Det gick väldigt bra till en början, han var trevlig och jag fick klappa honom utan problem när vi var ute i padocken. Bakdelen flyttade han förhållandevis lätt, kom till fas 4 första gången men de resterande gångerna låg mellan 3 och 2 på båda sidor. Bogen var svårare och han bråkade lite men inte så allvarligt. Där fick jag gå till 4 flera gånger men gick lättare sen. Det största problemet var backa, det gick absolut inte alls. Han började kasta med huvudet, naffsa efter mig, dock inga allvarliga hugg vilket var ett stort plus! Han försökte dock hela tiden sänka huvudet och bita mig i benen hela tiden och naffsade efter händerna så fort jag försökte flytta undan honom. Han envisades med att hela tiden köra upp huvudet i ansiktet på mig så jag var tvungen att flytta på det hela tiden. Men inget backande förutom nått enstaka steg under protest. Det slutade med att han bara stod rakt upp och ner, små högg efter mig om jag försökte trycka och till och med tog ett steg framåt. Jag använde mig av skaftet på ett spö att trycka mot bogen med för att undvika att stå allt för nära men tillslut, när han till och med tog ett steg framåt i protest och spöskafter var så långt intryckt i bogen att inte knappt syntet använde jag mig av spöskaftet för att banka honom bakåt. Alltså inte piska honom utan mer att jag bankade honom rytmiskt i bogen så hårt som behövdes för att han skulle backa. Detta fungerade då han blev ganska chockad och backade ett par steg. Detta fick jag upprepa två gånger. Han backade aningen lättare efter det och man såg tydligt efter att han backat hur han sänkte huvudet och stod helt stilla, han gäspade även väldigt mycket. Men han har en bit kvar innan han kan backa utan att jag kommer i fas fyra åtminstone 1 gång. Jag testade även att bara gå runt med honom på långt rep och stannade, cirklade gick sakta och snabbt och det gick super bra!! Han följde mig jätte fint! Sen gick han med mig utan protester hela vägen hem! 

Imorgon ska vi fortsätta, och så ska jag ta och filma då igen så kan ni få se hur det ser ut!

Här är i alla fal filmen på när han uppför sig vid borstningen! Ni får väl skruva ner volymen om ni inte vill lyssna på mina briljant kommentarer, tror jag var i lite chock tillstånd, haha ;P

LinaN
2013-02-11 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tips när det kommer till backandet, se vilken av hovarna som står längst fram, tryck på den sidan av bringan, för du måste få kopplingarna till hovarna :) och det är lättare att trycka på den sidan som hoven är längst fram på även om det bara skiljer en halv cm.

När du ska flytta framdelen är ett tips att ha en hand på bogen/strax ovanför bogbladet och en vid ansiktet på honom, då kan du dirigera huvudet samtidigt som du flyttar honom. Om nosen pekar bortåt så gör tänderna också det ;)

Jag grejjade en liten bild för att hjälpa dig, Harry fick vara modell! (tur man har massvis med bilder på honom i datorn ^^)

till vänster, titta vilket ben som är främst, tryck på bringan / nosryggen på samma sida som benet står längst fram på. Så när hästen backat ett steg så måste man oftast trycka på andra sidan nästa steg. Så det blir tryck på vartannan sida.

Till höger så tänk den lodräta stolpen som din kropp, och romberna är dina händer som du trycker på hästen med ungefär där jag ritat ut det. Vissa hästar behöver man inte använda två händer på, andra behöver man bara använda en hand o en i luften vid huvudet osv.

Att han är svårare att få att backa samt svårare att flytta framdelen bekräftar mer för mig att han är en Left brain introvert ^^ Left brain hästar har ofta svårare med att flytta fram o backa, medan ringt brain hästar är svårare att flytta bakdelen.

Klart intressant film! Lite irritation, och bestämda åsikter, men inte som tidigare. Tror att han kanske rentav börjar förstå att du vill försöka förstå honom. Så guldstjärna i kanten. :)

Sen funderar jag på det här du sa nånstans med de mjuka borstarna, han kanske tycker det är obehagligt? att det kittlas eller på annat sätt är otrevligt. Är det nån skillnad på material i borstarna? att en sort kanske är naturfiber medan den andre är plast-borst? En del hästar kan reagera på den lilla statiska elektricitet som uppstår i syntetborstar. Experimentera gärna med dina mjuka resp hårda borstar, borsta lika hårt, byt sen och testa o borsta så hårt du kan med den mjuka borsten, resp så mjukt du kan med den. och gör om samma sak med den hårda och se vad han föredrar. Vissa hästar tycker inte om hårt, andra hatar mjukt osv när man borstar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-11 20:02
#37

Jätte bra tips till backandet! Ska testa det imorgon. Jag hade svårt till en början att veta vart jag skulle sätta handen för att få mest reaktion och lyckades inte riktigt lista ut det så nu ska jag testa igen och se om det fungerar bättre så som du sa nu, dessutom är han en liten minitjockis med väldigt rörligt skinn så jag gled runt på muskeln hela tiden, så det var väl inte det mest optimala, haha! Än så länge behöver jag en hand att mota bort hans klapprande käftar så det får bli en hand på huvudet och en hand på bogen till att börja med, haha ;P 

Tror han blev lite förvirrad ibland för han flyttade åt sidan mer än bakåt vid flera tillfällen så då tryckte jag nog inte helt rätt. 

Jätte bra bilder! blir alltid så mycket lättare att förstå när man får se det på bild! 

Ja jag har ju testad, då när han högg och sparkade efter mig mer att borsta enbart med piggborste av plast och den var inte alls lika jobbig som en mjukare borste så han verkar tycka bättre om hårdare. Ska testa lite olika material, jag tror att han bara har plast i sin ryktlåda men kan säkert låna någon som har av annat material. 

Har även märkt att han blir mer irriterad av att bli borstad försiktigt. Funkar bättre med korta och kraftfullare tag. Kan kanske vara att man framstår som mer bestämd då och att det påverkar hans reaktion. 

Är verkligen roligt att det går framåt, och så snabbt också! Ska bli så kul att få komma ut och fortsätta nu när det går bra! Tyvärr är min sambo inte lika glad då han går och sneglar snett på henne och snappar efter henne när hon går bredvid, men vi får ta en sak i taget! :)

LinaN
2013-02-11 20:24
#38

#37

Om han flyttar åt sidan så håll kvar trycket, bättre att han backar i en båge än flyttar åt sidan. Men be bara om något steg åt gången till en början med och öka successivt. :)

Jag håller just nu på att göra lite background-forskning o jagar en bra bild på en häst att göra en "tryckpunkts"-artikel/karta som komplement till Porqupine-artikeln. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-02-12 08:55
#39

Jag är inte så mycket för att upprepa vad andra redan har skrivit och är bra. Läs igenom vad som skrivits tidigt i tråden. Behövs det en papegoja här som upprepar? ;-)

Det jag kommenterar är dom saker som inte är tillräckligt belysta (även om dom är kommenterade).

Videorna visar en häst som är självsäker med mäniskor och hans enda problem är att dom binder upp han så att han inte kan gå och söka mat där han är van att det finns (i fickor och händer), mäniskorna har problem med att han är självsäker i deras närvaro och därför ser på han som en problemhäst.

Om du tar bort den osäkerheten i eran samvaro och sätter spelreglerna för vem som leder och vem som följer så försvinner troligen en hel hop med problem mellan er. Och en god start är det som redan är föreslagit men med lite mera pondus och konsekvens från mäniskornas sida eftersom denna häst redan har lärt sig hur man skrämmer mäniskor till lydnad. Att fortsätta med "friendly game" på en häst som är så självsäker ger inte resultat, han behöver "flytta röven" och lära sig vem som flyttar vem före "friendly game".

Om man skall kommunicera med en häst så måste det bli på hästars vis för hästen kommer knappast att kommunicera på mäniskors vis. Men iom att han är uppbunden så är det en monolog från mäniskornas sida som sker på videon då hästen har munkavle iom uppbindningen.

Jag skriver inte här för att jag tycker det är roligt att kommentera det som görs, jag skriver det för att hästar skall få det bättre och bli förstådda.

Vill du se videos så sök här http://www.youtube.com/user/david12000000

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mapel
2013-02-12 10:01
#40

#39 Givetvis vill jag inte ha några upprepningar! Vad finns det för mening med det? :P Men har man tips och råd utöver det som redan är sagt så får man mer än gärna skriva det!

Om du läser mitt tidigare inlägg så står där att jag har börjat med andra leken så att jag har honom uppbunden och kör friendly game behöver du inte oroa dig för. Det har jag ju redan fått tips om och förstått själv att det inte fungerade. Och sen kan du ju även läsa i mitt tidigare inlägg att jag börjat med att flytta honom. Vi är ju långt ifrån det stadie där han flyttar sig helt själv i en fas 1 men det är på g. Men allt de här kan du ju läsa om i mitt förra inlägg, jag tycker inte heller om att upprepa mig :P 

Men tack för tipsen! :)

[tintilar]
2013-02-12 15:04
#41

Min första tanke när jag började titta på sista filmen var att han tycker att det är ganska obehagligt att bli borstad. Men det verkar inte vara  bara borsten i sig, kanske är det intrånget han tycker är obehagligt snarare än själva borsten. Den energi du förmedlar när du bostar honom.

I början ser du lite spänd och hetsig ut i dina rörelser och hästen reagerar, för mig, ganska missnöjt. Men för dig är hans beteende förbättrat och du blir glad och upprymd. Dina rörelser blir mer avslappnade och du ser mer öppen ut, du verkar tänka mindre på vad han gör/ska göra.

Om man tittar på när du börjar borsta på första sidan så är din överkropp lite bakåtlutad, från honom. Du ger intryck av att vara lite avvaktande och osäker på hans reaktion. När du börjar på andra sidan ser du mer avslappnad ut när du börjar, din överkropp är mer upprätt/framåtlutad och du verkar inte bry dig lika mycket om hur hästen ska reagera.

Osäkra hästar, eller ranglåga hästar, kan reagera på en individ som visar osäkerhet. För att en sån individ skapar oro för flocken genom sitt beteende. Jag skulle undvika att bli för försiktig mot din häst, våga ta lite plats. Och att inte ta det som ett nederlag när han beter sig "dåligt" utan bara låta honom uttrycka sig och vara den han är. Han kanske är en häst som är ganska stor/tydlig i sitt sätt och det måste han få vara, men han kommer att tona ner sig när han känner sig bekväm och han kommer att respektera dig när han känner sig respekterad.

Det är bra att läsa hästen innan man går fram till den och ta kontakt på avstånd. Se på honom, slappna av och förmedla den känslan. På så sätt visar du honom respekt för hans personliga sfär utan at tveka när du väl går fram, du hinner hitta ditt inre lugn/beslutsamhet och du tar med dig en positiv energi när du går fram.

Annons:
Mapel
2013-02-12 17:19
#42

#41 Det är troligtvis helt rätt observerat av dig! Jag måste erkänna att jag är dålig på att försöka slappna av och verkligen förmedla en lugn känsla då min tidigare erfarenhet är att han går till attack så fort jag börjar borsta! Så det är definitivt något som jag behöver tänka på! :P

Just på den här videon var ju tanken att jag skulle visa hur han brukar bete sig när jag borstar, så jag gick ju bara fram och började för att skapa en reaktion, men fick inte den aggressiva respons jag förväntat mig! Men i vanliga fall brukar jag ta en minut, vänta, samla mig, ta några djupa andetag och försöka slappna av för att inte sprida en negativ energi, det är dock svårare än det låter då jag hela tiden måste vara beredd på att hoppa åtminstone 2 meter bort på mindre än 1 sekund så att jag inte får en hov mellan ögonen så jag kan definitivt medge att jag nog är aningen spänd ibland!

Nu kommer en till uppdatering! Idag körde jag lek nummer två igen! Att flytta på honom! 

Det gick jätte bra och den artikeln som du la in hjälpte mig verkligen jätte mycket LinaN, det var nästan som trolleri, haha! Särskilt hur jag skulle flytta framdelen åt sidan! Jag använde mig av de gröna och blå fälten och han flyttade på en gång, hur lätt som helst! Han tyckte dock inte alls om att jag tryckte honom i virveln utan kastade runt huvudet, men om jag tryckte lite på sidan om virveln mer mot rumpan så gick det jätte bra och han flyttade tillslut ganska lätt, att lyfta huvudet går också jätte bra! :)

Det är fortfarande backa som är jobbigt men att trycka på benet som står längst fram hjälpte mycket även om han blev väldigt sur och naffsade efter mig, så jag fick hålla i huvudet samtidigt som jag tryckte bak honom och då fungerade det. Testade även att gå runt igen och stanna svänga och backa och ha honom att följa mig. Han gick på mig två gånger och jag flyttade bak honom och i slutet så var han inte ens arg när jag flyttade på honom utan backade utan allt för stora problem. 

Jag har inga problem att leda honom, åtminstone inte tillbaka från paddocken men ett problem är att det känns som att han blir irriterad av att jag går bredvid, som att han sneglar på mig och blir störd över att jag typ går där och då försöker han små naffsa mig i benen eller armen. Han har nog aldrig blivit ledd förut och jag tänkte att det kanske beror på att han inte är van vid att bli ledd eller vad kan det bero på? Jag har honom på långt rep och försöker ha honom att gå minst 1 meter ifrån mig men han fortsätter att långsamt komma närmre och sen blir irriterad för att JAG är för nära?? :O 

Jag försöker att ha honom att inte vara för nära mig men han vill gärna ha huvudet i min personliga sfär och jag trycker undan huvudet lugnt men bestämt men det verkar inte sjunka in utan jag får påminna honom precis hela tiden. Något tips på hur jag ska göra för att han ska respektera mitt utrymme mer.

Minorca
2013-02-12 18:25
#43

Om jag inte vill ha hästarna för nära mej, brukar jag snurra ca 30 cm av bakänden (den änden som inte sitter fast i grimman)  på ledrepet. som en gräns till min bublba. Respekterar de inte min bubbla får den en liten dask.

LinaN
2013-02-12 20:25
#44

#42 

Jag har inga problem att leda honom, åtminstone inte tillbaka från paddocken men ett problem är att det känns som att han blir irriterad av att jag går bredvid, som att han sneglar på mig och blir störd över att jag typ går där och då försöker han små naffsa mig i benen eller armen. Han har nog aldrig blivit ledd förut och jag tänkte att det kanske beror på att han inte är van vid att bli ledd eller vad kan det bero på? Jag har honom på långt rep och försöker ha honom att gå minst 1 meter ifrån mig men han fortsätter att långsamt komma närmre och sen blir irriterad för att JAG är för nära?? :O 

Spännande! Jag tror att han leker lek nummer tre med dig, driving game. Att flytta på dig utan att ta i dig. Så läs på om lek nummer tre också, och sen är det bara att vara så konsekvent du kan med att han ska hålla sig 10cm, 50cm, 3m ifrån dig när du går (eller hur långt ifrån dig du vill ha honom) Om han är traditionellt ledd, dvs att man går och håller en hand under hakan mer eller mindre så har man dels lärt honom att man ska gå så tätt på, och nu när du ger honom mer frihet och förväntar dig att han ska gå en meter ifrån dig så gör han det han blivit lärd sen tidigare.

Så gör som #43 föreslår, använd änden av repet som en svans, smiska till honom om det behövs o han ä för nära, stanna och backa undan honom. Hävda ditt utrymme. tänk att din bubbla är minst 1m i RADIE,  dvs att runt om dig har du hela 2 m som är ditt utrymme. Han ska till varje pris vara utanför den bubblan OM du inte bett honom komma nära dig.

Att han smånaffsar efter dig när han kommer nära är ett dominant beteende, han försöker flytta på dig, leker driving game och när du inte flyttar för hans sura miner och att han kommit närmare går han vidare till sin fas tre och fyra, som är att använda tänderna.

Så återigen är det ditt gränsdragande som är fokus ^^ Var konsekvent, din bubbla, han är utanför. punkt :)

Kul att höra att det går framåt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-12 22:29
#45

Ja, verkligen spännande! Det ska jag helt klart testa nästa gång, vilket tyvärr inte blir förrän på torsdag! Ska bli spännande att se hur han reagerar! Han har troligtvis lärt sig att gå nära så det är ju ganska logiskt att han kommer in då trots att jag ger honom massa "spelrum". Det är verkligen bra att ha fler personer som kan hjälpa en att tolka saker, även om det är ganska logiskt så är det ibland svårt att se det när man är mitt i så det är verkligen skönt att kunna skriva här efter varje dag! Därför är det också så bra att ha min sambo med hela tiden för hon får ju mer en helhetsbild både av hur jag och Belgas agerar och reagerar. 😊

Brollan1
2013-02-13 08:28
#46

"tintilar  " Tyder snarare hans reaktion på den videon som att "gå här ifrån, jag är ledaren och då skall du lyda mig och inte tvärt om" och likadant med borstningen. Att hästen sedan nafsar och ser iriterad ut när man leder hästen framifrån den förstärker bara analysen om att denna herre är självsäker och tycker att alla andra skall inordna sig under han. Dvs även mäniskor. Däremot så någon gång i tiden så har han varit väluppfostrad då han inte gör så mycket allvarligt, utan detta beteende har kommit senare troligen pga av slapphet från dom som har hanterat han.

Vi har en variant av honom i stallet, en snäll häst (mot mäniskor) och hyggligt väluppfostrad i grunden. Men med slappt och inkonsekvent hanterande så blir han bufflig och springer över folk. Så ägaren och några till har en hel del problem att hantera han.

Då jag hanterar han så är han en av dom trevligaste hästarna att hantera i stallet lyhörd och villig även om jag någon gång måste påminna om vem som håller i repet, trots det så kallar han på mig i hagen när jag lämnar dom där och är först vid grinden då jag hämtar in han. Hästar gör skillnad på folk pga hur mycket dom kan lita på dom.

Hästen du hanterar verkar ha tagit ett steg till ner för skalan enl din beskrivning. Så vad gjorde jag med hästen i vårat stall? Jo jag tog ut han på stallplanen med ett ledrep och repgrimma (känns det igen) och flyttade bakdelen på han med så mycket press som det behövdes för att få han att förstå att om jag visar "flytta rumpan så flyttar man rumpan" efter det så flyttade vi framdelen tills det var en lätt lek, i nästa del backade vi runt stallplanen med så mycket/lite press det behövdes för att få det gjort, till sist så longerade jag han runt med väldigt mycket variation på cirkelstorlek. Summa tid 45minuter. Efter det så ser han på mig med helt andra ögon och är den han är mot mig men om jag agerar inkonsekvent med han så förfaller förtroendet direkt.

Hoppas detta var tillräckligt konkret för att förklara vad och hur. Det tråkiga är att detta finns beskrivet i många trådar här om man söker lite så detta är lite papegojande.
(Och förlåt "LinaN" att jag papegojar det du redan har skrivit i en annan tappning;-)
Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[tintilar]
2013-02-13 12:31
#47

Jag har inga problem att leda honom, åtminstone inte tillbaka från paddocken men ett problem är att det känns som att han blir irriterad av att jag går bredvid, som att han sneglar på mig och blir störd över att jag typ går där och då försöker han små naffsa mig i benen eller armen. Han har nog aldrig blivit ledd förut och jag tänkte att det kanske beror på att han inte är van vid att bli ledd eller vad kan det bero på? Jag har honom på långt rep och försöker ha honom att gå minst 1 meter ifrån mig men han fortsätter att långsamt komma närmre och sen blir irriterad för att JAG är för nära?? :O

Detta är fullständigt logiskt. När han närmar sig dig handlar han dominant genom att tränga sig på sig. Du förväntas svara genom att akta på dig, ge honom ditt utrymme. När du inte gör det förstärker han sin avvisande signal genom att dra bak öronen, naffsa, stampa eller liknande. Det du måste göra är att visa direkt att du inte tillåter att han går in på ditt område på det sättet.

Han ska inte gå precis bredvid dig utan minst 1 meter snett bakom. Men du måste behålla kontakten med honom och inte släppa honom med blicken annat än för att se vart du går. Du har linans ände upprullad i din vänstra hand och i din högra hand håller du linan som går till hans grimma och det är din ledhand. Med den signalerar du till honom om du vill att han håller avstånd, genom att höja handen. En sänkt hand är inbjudande, en höjd hand är avvisande. Hästen får aldrig passera handen. Detta är naturligt för en häst att förstå, precis som en häst höjer och sänker sitt huvud.

Undvik att backa honom till att börja med då det är en övning man inte ska använda fel och dessutom är den ganska dominant och då riskerar du att kliva din häst för mkt på tårna. Om han kommer för nära dig byter du istället riktning så att han måste stanna upp och vända. Utnyttja er rörlighet för att inverka på honom och använd din hand när du vill förstärka en signal. Tex: Han ´kommer för nära och du vänder till höger så att du bryter hans väg och han måste stanna upp, i samband med att han stannar upp höjer du din ledhand och håller den uppe tills du gått förbi honom ungefär en meter, då sänker du handen och han kan då följa dig på det avstånd som du just skapat.

När du har en häst som följer dig på ett respektfullt avstånd kan du börja stoppa och flytta honom i olika riktningar, men det är viktigt att han respekterar dig först, annars kommer du att behöva flytta honom fysiskt och så gör inte en häst. En häst flyttar med signaler och rör sällan varandra i samband med det. Innan en häst flyttar för tryck ska den flytta för avvisande signal.

Häromdan stod jag i hagen med min häst och han ville bli kliad. Han försökte på olika sätt att rikta in sig så att jag skulle komma åt. Vid ett tillfälle stod jag intill hans bringa med hans hals ovanför min axel, vi delade sfär, och upptäckte då att han la sin vikt på frambenen, ngt som jag inte ville att han skulle göra då detta försatte mig i ett underläge jag inte har pondus för ännu. Då tog jag mina händer mot honom, nedanför mig, och han flyttade genast bak vikten och klev undan - innan mina händer nuddat hans kropp. Trots att jag stod så nära, och under honom, att han troligen inte såg vad jag gjorde med mina händer. Men han läste hela min kropps signaler. Så komminicerar hästar.

LinaN
2013-02-13 12:59
#48

#47 that's what I said, and Brollan said…. 

Du har linans ände upprullad i din vänstra hand och i din högra hand håller du linan som går till hans grimma och det är din ledhand. Med den signalerar du till honom om du vill att han håller avstånd, genom att höja handen. En sänkt hand är inbjudande, en höjd hand är avvisande. Hästen får aldrig passera handen. Detta är naturligt för en häst att förstå, precis som en häst höjer och sänker sitt huvud.

hur man håller linans ände är upp till var och en, vissa fall har jag min upprullad i handen, andra gånger har jag den liggandes på marken släpandes efter mig och hästen. Helt beroende på mitt syfte och till viss del säkerhetstänk, om jag har linan upprullad i handen är risken större att OM hästen sticker så kan jag trasslas in och dras efter hästen om olyckan verkligen är framme.

Sen att gå med sin hand ständigt höjd är energislösande. Visst är en höjd hand avvisande MEN om jag går med handen uppe hela tiden så kommer hästen till sist ignorera handen, eftersom handen ändå inte betyder något. En höjd hand som sänks är inbjudande, men då har man fortfarande en hel kropp att säga "stanna på det avståndet du är på" eller så får man höja handen, snärta/snurra med änden på repet eller bumpa till hästen med sin carrotstick på mulen/under halsen/på bringan som en påminnelse att "kom inte nämre". Hästar är enormt duktiga på att konservera sni energi, varför ska inte vi göra det samma?

Jag vill att min häst ska kunna gå bredvid mig/bakom mig utan att jag måste gå och vakta hästen, men går han förbi mig, eller trängs så korrigerar jag detta vänligt med bestämt.

Undvik att backa honom till att börja med då det är en övning man inte ska använda fel och dessutom är den ganska dominant och då riskerar du att kliva din häst för mkt på tårna

Detta är sant, en del hästar känner sig väldigt trampade på tårna om man backar dem rakt bakåt, speciellt i ett skede där man ometablerar sitt ledarskap. Men det behöver inte nödvändigtvis vara backa som i rakt bak, det kan lika gärna vara att backa undan hästen från ens personliga utrymme, sidvärtes åt antingen höger eller vänster. Så backa undan betyder inte nödvändigtvis rakt bak.

När du har en häst som följer dig på ett respektfullt avstånd kan du börja stoppa och flytta honom i olika riktningar, men det är viktigt att han respekterar dig först, annars kommer du att behöva flytta honom fysiskt och så gör inte en häst. En häst flyttar med signaler och rör sällan varandra i samband med det. Innan en häst flyttar för tryck ska den flytta för avvisande signal.

Sen när flyttar inte en häst på en annan häst fysiskt? Om jag står och tittar på hästarna i hagen och en häst försöker flytta på en annan, görs det först med ett vinklat öra och en hård blick, sen kommer oftast en rörelse med ett hot tex att det naffsas i luften eller ett bakben böjs och ser sparkfärdigt ut, och slutligen om hästen fortfarande ignorerar varningarna så kommer hästen som varnar följa upp med en serie hugg eller sparkar för att befästa varningen, att du KOMMER flytta på dig. Men antalet hugg/sparkar varierar på hur snabbt hästen som inte lyssnade flytta på sig. så hästar är i allra största grad fysiska när det kommer till avvisande signaler, men inte förrän det behövs.

Så det argumentet köper jag inte, det är därför man har sina faser, de varningar eller chanser man ger hästen att göra rätt innan man gör det felaktiga svårt för hästen att genomföra. 

Visst kommunicerar hästar med mycket känsla, kroppshållning, energi, intention osv. Men i början INNAN en häst lärt sig att människan försöker kommunicera så kan man behöva skrika, för det är det hästen gör.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[tintilar]
2013-02-13 16:20
#49

Jag var kanske otydlig i mitt inlägg, jag ska försöka svara på det du påpekat.

Hur man håller linan är givetvis individuellt, det var ett exempel jag tog upp. Och givetvis ska man inte hålla handen avvisande konstant - endast när man vill förstärka avvisande signal, jag vet inte varför det tolkades som att det skulle vara ursprungsläget.

Jag vill också säga att höjd hand inte är uppstäckt. En höjd hand är en hand som höjs ur den ursprungliga positionen. Oftast handlar det om kanske 4-5 cm, ibland handlar det bara om att handen stängs eller öppnas. Detta måste man anpassa efter sig själv och hästens reaktion, samt vad man vill signalera. Jag förstår inte riktigt hur detta ska vara jobbigt? Eller missförstod du mig?

Hur man kommunicerar med sin kropp är dock också individuellt. När man signalerar något till en häst måste signalen komma inifrån. Därför måste man också använda en rörelse som känns rätt för en själv. Annars blir signalen otydlig. Men att höja en hand kommer ganska naturligt för de flesta människor, då vårt kroppsspråk inte är allt för långt ifrån hästens eller andra djurs.

Vart du vill ha din häst när du leder är upp till dig, men nu utgår jag från hästen i inläggen och den hästen skulle jag hantera med avstånd tills den respekterar mig nog att förtjäna mitt förtroende, jag skulle inte ha den vid min sida. Min egen häst leder jag ur alla positioner, även där mitt inflytande är som minst. Men det är inte där man börjar med en häst som inte respekterar en, då intar man en underlägsen position och signalerar alltså att man vill vara underkastad.

Vad ordet backa betyder kan såklart vara relativt. Jag menade inte att säga emot dig och dina råd, jag har faktiskt bara läst ts egna inlägg och ett och annat imellan/delar pga att jag har två barn runt fötterna jämt så jag hinner helt enkelt inte. :p Även om jag gärna hade velat. Så det var inte meningen att säga emot dig, jag noterade bara att det diskuterades.

Du har rätt att beröring förekommer bland hästar och det är inte fel att använda det. Men om man bemöter en häst som inte respekterar ens sfär så ska man inte börja med att mötas I sfären - vilket man måste om man vill använda tryck. Man riskerar att mötas av en häst som sätter tryck mot tryck. Efter som att den här hästen dessutom tar nästa steg, dvs förstärker SITT tryck genom att tex naffsa, så anser jag att detta är fel ände att börja i. Den här hästen måste respektera sin människa innan man släpper den så nära inpå sig - och det är ju just vad hästen i fråga själv signalerar. Den vill inte släppa människan inpå sig och in i sin sfär. En häst som inte bjuder in ska inte klivas in till. Man måste respektera hans sfär precis som man vill att han respekterar ens egen. För att få respekt måste man ge respekt. Man måste kunna bedömma när man kan använda olika typer av signaler och inte. Människans roll och hästens roll är olika i olika möten, och detta måste man ta hänsyn till.

Men om vi ska prata om beröring/fysik kontakt bland hästar. Om man ser på en hästflock måste man förstå helheten och de olika positionerna innan man kan börja ta efter beteenden. Jag fick lära mig att hästar i hagen biter tillbaka om dom blir bitna så om en häst biter dig ge den en feting tillbaka. Därför att det hade folk sett i hagarna. Men man hade missat att sånt beteende skedde främst bland de ranglåga individerna i flocken och ofta under onaturliga omständigheter (tex trängsel). Vill jag agera som en ranglåg individ om jag söker en ranghög position? Nej.

En ledande häst kan förstärka sin signal vid behov, det säger jag inte. Dessutom kan en ranglåg häst ha en ledande roll trots att den kanske inte lämpar sig för den rollen - men det finns ingen annan som lämpar sig bättre. Men det är inte något man bör eftersträva om man vill ha en ledande roll. Då bör man söka imitera en god ledarkarraktär. Dessutom bör vi undvika signaler som kan förknippas med ett rovdjurs beteende, eftersom att vi faktiskt är ett rovdjur.

För det mesta brukar en förstärkt signal inte heller innebära fysisk kontakt. Avvisande signal sker i regel med kroppsspråk ett antal ggr innan fysisk kontakt. Genom baklagda ögon, flytt av kroppsvikt, en hastig rörelse eller liknande.

Sen ska tilläggas att när det handlar om att möta en häst måste vi också ha i åtanke att vi inte är varken häst eller flockmedlem för den här hästen. Vi är ett rovdjur - om än ett ganska konstigt ett - som håller hästen bunden till oss av eget intresse. Det vi observerar är ofta ett hästflock med färdig rang. Vi observerar sällan hur hästar skapar nya kontakter och binder en annan individ till sig - vilket vi ju vill göra i detta fall. Att tvinga en häst inpå sig och sen be den flytta på sig är inte naturlig hästhantering. Hästen måste komma själv för att människan ska kunna avvisa den.

Men tycker du inte som jag så respekterar jag det. Alla har vi våra erfarenheter och observationer och ingen behöver ha fel. När jag skriver skriver jag kanske som om mina ord är lag och det vill jag tydligt säga att så är det absolut inte. Det är bara min syn på saken och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att låta mer ödmjuk i texten - jag skulle ju kunna lägga till "jag tror" innan varje mening men det gör ingen annan heller så jag hoppas att man har överseende. :)

Inget jag skriver är SANNINGEN. Och jag lär mig fortfarande. :)

[tintilar]
2013-02-13 16:23
#50

Brollan1 - Jag såg inte att du skrivit till mig. Jag skasvara nöär jag får tillfälle. Nu kom min man hem med ungarna så nu är jag förvisad från datorn. :)

[tintilar]
2013-02-13 18:47
#51

Brollan1 igen:
Ser nu att det inte verkar vara riktat till mig. :)

Brollan1
2013-02-14 08:09
#52

"#51  skrivet av  tintilar"
LOL

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-02-14 08:44
#53

#49 nu när du förtydligat vad du menar så vart det en helt annan femma ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mapel
2013-02-17 17:30
#54

Nu kommer återigen en uppdatering. Har inte varit ute ny på ett par dagar och sist jag var där blev det bara en kortis. Idag när jag var ute så har jag fortsatt med att flytta på honom och få med honom och har även tagit lite tid till att bara umgås. Han sköter sig bättre och bättre! Kommer till mig i hagen och idag gick han in utan problem, att flytta på honom går jätte bra, han flyttar bakåt på ca fas 2 och åt sidorna går det jätte lätt. Ska jag fortsätta med flytta eller ska jag gå tillbaka till lek 1 nu? Han har ju fortfarande inte 100 % respekt för mig, vilket jag märkte idag nät jag skulle lämna honom i hagen och det ligger en hög med hösilage framför honom och han bara drar iväg så att jag får spjärna emot allt jag orkar för att få stop på honom. Men en förbättring är det definitivt eftersom jag idag stod och försökte få bort all päls som lossnar och han stod och njöt av att bli kliad. Han har fortfarande problem vid hantering då jag måste smörja benen på honom varje dag då han har ganska svår rasp och när jag började smörja på värsta stället så sparkade och knuffade han in mig i väggen och inte bara hyttas utan han sparkar upprepade gånger mot mig och knuffar undan mig och så fort jag kom i hugg räckvidd så försökte han bita mig i ryggen tills jag lyckades få tillbaka balansen och trycka undan honom, lagom trevligt och det är ett rent under att jag fortfarande inte blivit mer än nafsad och inte heller sparkad. Men samtidigt är det en förbättring i att han inte sparkar efter mig hela tiden fastän att jag smörjer, han ser ju sur ut och kanske rycker lite i hoven men för 2 veckor sen hade han sparkat utan att tveka. Men vad tycker ni, ska jag fortsätta flytta tills det går ännu lättare eller ska jag göra lek nr 1 och sen komma tillbaka till lek 2. Eller ska jag kanske göra något helt annat?

Brollan1
2013-02-17 18:00
#55

Respekt kommer alltid först, efter det så kan man välja hur man skall fortsätta beroende på hur hästen reagerar eller har reagerat på just respekt biten. Fortsätt tills du känner dig säker på var ni står med varandra avsluta inte för tidigt. Om du är säker så är han säker, det går båda vägarna.

Utnyttja sådan där guldkorn som pälsfällning då dom verkligen vill ha hjälp till fullo MEN bara på dina vilkor INTE på hans, dvs du bestämmer när var och hur, inte han. Om han visar någon sorts aggresion mot dig som inte är kopplat till något känsligt "privat" ställe på hästens kropp så slutar du och lämnar han där med ofulbordat arbete. Man kan tom vara så besvärlig att man lägger till lite arbete för han pga hans aggresion. Hellre gå på han än att flytta sig för han, allt sånt lagras och kommer att bita en så småning om. Konsekvent handlande alltid.

Då dom sparkas med bakbenen så kan man med fördel binda upp ett av frambenen under den tid som du behandlar bakbenen, detta som försiktighetsåtgärd. Att fixa detta ordentligt på annat sätt tar nog mer tid än ni har tyvär.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
LinaN
2013-02-17 18:54
#56

#55 det är en quick fix med frambenet men en bra sådan! Det är svårt o sparka med ett bakben när ett framben sakns.

Att fixa med raspen är ett nödvändigt ont, som många gånger gör ont på hästen. Så jag skulle försöka antingen han någon som håller upp hans framben eller binda upp det en kort stund. Det är säkert de som skulle få panik av tänka tanken ens, men om det är skillnaden mellan att behandla benen och bli skadad eller inte, så skulle jag utan tvekan binda upp. Ska se om jag hittar beskrivningar på hur man binder UTAN att skada hästen.

Däremot kan det utlösa strid/flyktbeteende men då får man se till situationen hur man löser det. Men iaf, ni har viktigare saker att öva på än att bråka massa med benen.

Fortsätt leka flyttningslekar, men börja göra det mer intressant nu, backa honom över eller på saker, över bommar, osv. Så du inte bara gör saken om o om igen utan börja ge det praktiska syften. Titta sen vidare på yoyo-leken och cirkling.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

TINOO
2013-02-17 18:55
#57

Måste bara få ge dig en eloge som engagerar dig och försöker hjälpa en så pass "otäck" häst som du endast ska ha hand om en så kort period. Tycker verkligen att du är stark som ger dig på detta, för som du säger så skulle dom flesta Svensson helt enkelt låtit bli. Verkligen intressant att följa denna tråd och tror att din ödmjukhet och ditt mod kommer bygga upp ett riktigt fint förtroende/relation er emellan :)

Fortsatt lycka till!

Mapel
2013-02-22 19:53
#58

#56 raspen börjar sakta men säkert ge med sig och det brukar fungera när man står och väntar ut hans rykningar och så kan man smörja. Men om det inte fungerar får jag testa frambensmetoden. 

Just nu har han börjat fälla och är otroligt grinig vilket inte alls hjälper, varken för mitt tålamod eller för träningen. Pratade med andra tjejen som rider honom och han hade tydligen varit jätte grinig så det var åtminstone inte bara mot mig. Hon har köpt lite B- vitamin för att ge honom, men vet inte hur mycket det kommer hjälpa? 

Ska jag köra vidare på lekarna ändå när han är så grinig eller blir det bara onödigt bråkande och är bättre att ta det lugnt tills han är på bättre humör? Häromdan tog det nämligen 20 minuter att få ut honom genom grinden, och han var på otroligt dåligt humör och sparkade efter en tjej i stallet som försökte hjälpa till och högg efter mig så fort jag försökte få honom att röra på sig. Lyckades till slut lura in honom i stallet men han stod och kokade av ilska och stampade i marken och naffsade efter alla som tittade mot honom. Inte den trevligaste att vara runt och det är ju väldigt tråkigt nu när jag ändå håller på och tränar med honom och så ska han bete sig så. 

#57 Tack! Det värmer verkligen att få höra! Jag vill ju verkligen hjälpa honom!

Brollan1
2013-02-23 08:45
#59

Pälsfällningsperioden kan vara en jobbig period för hästar, några blir som i ditt fall grininga andra märks det inte på. Sånt är livet och det får vi acceptera, livet går dock vidare även för en pälsfällande häst så fortsätt med det du gör men ta hänsyn till att hästen har det lite tungt iom pälsfällningen. Du kan undvika att hantera hans päls om han inte vill det, jag har fått intrycket att det ömmar i huden på dom som är griniga under den perioden.

Han låter som en häst som jag skulle gilla… ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
2013-02-25 07:23
#60

Ge framför allt protein under fällningen. En del hästar som avskyr att bli borstade accepterar glatt en gummiskrapa under fällningstider.

cCastaway
2014-10-08 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Måste bara fråga, hur gick det med honom sen? :) Direkt när jag började läsa kände jag igen honom, hyrde Belgas förra hösten och han var verkligen en häst med egen vilja! ;) Var tyvärr tvungen att lämna tillbaka honom efter några månader, då både jag och andra i stallet blev rädd för honom. Han var så mysig att rida, men på marken var han väldigt svår och han högg efter alla som kom nära, och han tvekade inte att springa/hoppa över folk..

Så kul att du ville och vågade ta dig an honom, blev det bättre sen? :) så nyfiken!

Han var en himla fin kille, och önskar jag hade haft modet att träna med honom.

Mapel
2014-10-10 22:04
#62

Hej! Vad häftigt att även du har träffat på Belgas! Jag hade ju bara hand om honom i ca 2 månader och då hyrde jag honom inte utan hjälpte en tjej som hyrde honom, och hag tror nog att du hade hand om honom efter mig! ;) Tjejen jag hjälpte var den första som hyrde honom så du måste ju varit nr två! Vi får nog hoppas att du var den sista också. Tyvärr är Belgas ingen lycklig häst. Jag hade hoppats på att han skulle bli bättre av att få komma hem under sommaren men det låter ju som att han var likadan hos dig. Så jag kan nog tyvärr inte ge dig så mycket mer info än att han var precis likadan hos den här tjejen som han var hos dig. :/ hoppas verkligen att han har fått komma till någon som är villig att ge honom all den tid han behöver för att bli trygg!

Annons:
Upp till toppen
Annons: