Annons:
Etiketton-line
Läst 2145 ggr
annant
2013-01-22 08:40

Vill inte ha ledrepet över ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny här och har precis börjat på Parellis level 1 med min fjordkorsning. Har mycket begränsad erfarenhet av PNH, fått förmånen att leka med en kompis hästar och tagit ett par lektioner med tidigare medryttarhäst. Men det här är alltså första gången med egen häst och på egen hand.

Min häst är en femåring fjordkorsning som är trygg och stabil i närkontakten. Går jättebra att klappa/smeka överallt, både med sticken och med händerna. Att klia med ledrepet är inte heller några problem - men han gillar inte när jag kastar repet över ryggen på honom. Han börjar trampa omkring, går iväg och bryr sig inte om ifall jag står ivägen.

Jag försöker att lugnt gå bredvid och lägga (snarare än kasta) repet över ryggen, och sluta när han stannar. Men han blir så tydligt stressad att jag inte vill utsätta honom för det. Har istället nöjt mig med att låta repet vila över ryggen på honom och ta bort det när han står stilla. Det accepterar han.

Jag ser tydliga kopplingar till ett annat problem vi har: han vill inte stå stilla vid uppsittning. Det har jag försökt träna bort med klicker, vilket funkar hyfsat.

Nån som känner igen det här? Några tips? Min tanke är att bara fortsätta lägga dit repet försiktigt och gradvis bli mindre försiktig tills han accepterar det helt.

Annons:
LinaN
2013-01-22 10:33
#1

Jag hade envisats. Visst kan han bli stressad men sen kan han också ha lärt sig att om han stressar upp sig så slipper han, så att man pga otillräcklig timing lär hästen att stressa upp för man genomför inte handlingen då. Hästar är smarta, speciellt kallblod. De lär sig fort speciellt om det dessutom är en häst som är Left-brain.

Jag hade fortsatt gå och flänga repet över ryggen på honom, och vara noga emd att göra det rytmiskt, och om han försöker gå på dig ställ dig längre bak i hans zon 3, istället för att stå i hans zon 1 eller 2. För då kan du leda honom runt dig istället för att han går över dig. Och fortsätt kasta tills han står stilla, var noga med att sluta exakt när han stannar. och ju längre tid det tagit dess längre tid väntar du innan du gör om det. alltså inte att duväntar 4 veckor utan att om han stresasde runt i 5minuter, så väntar du minst 5 minuter innan du gör nästa grej. nu är det ingen universal-tidsram utan man får köra mer åp magkänslan.

alterantivet är ju också att du ställer dig på ena sidan staketet o gör det. och skulle ah nförsköa backa eller dra iväg så ha ledrepet lagt om brädan ett eller två varv då krävs det inte lika mkt styrka för dig att hålla kvar honom plus att om han går emot trycket, så kanske du ska fokusera ett tag på att leka piggsvinsleken istället för friendly. Så han slutar gå emot.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

annant
2013-01-22 12:33
#2

Tack!

Jag ska försöka vara lite mer envis. :) Men jag tror också att du har rätt i att det kanske vore bra med lite piggsvinslek mellan varven. Han behöver verkligen lära sig backa undan.

Ja, han är verkligen enormt smart och lättlärd. Det är kul - men också klurigt!

Zaphix
2013-01-22 12:41
#3

Börja med att kasta repet en bit ifrån honom, så långt ifrån att han accepterar det. Sedan förflyttar du repet långsammare och långsammare emot honom i flera steg med vilopauser emellan. Aldrig gå så snabbt fram att han blir rädd utan bara lite obekväm, men så att han kan stå kvar på samma ställe.

Du kan klickerträna även detta, små, steg och när han börjar slappna av klickar du och ger belöning. Belöna avslappningen och lugnet så han kopplar ihop att om han är det får han godis.

Jag använder klickern till den mesta träningen med min häst och det fungerar ypperligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2013-01-22 21:12
#4

Om inte ovanstående fungerar så backa tillbaka till dom ställen där det FUNGERAR och jobba därifrån och som av en händelse så råkar repet komma på ryggen eller där i närheten. Gör inte så stort väsen av det utan ta det lite i förbifarten när du gör annat i huvudsak, gör inte det till en  prestige fråga som bara måste gå.

Sådana här "små" problem brukar försvinna av sig själv om man själv gör det till ett litet problem och arbetar med det med den inställningen och ger tusan att forcera fram något. Så gör något annat ett tag och kom tillbaka till detta lite senare och se om det har löst sig själv pga av dom andra sakerna ni gör.

Uppsittningsproblem kommer normalt från 2 saker, dålig rygg/smärta och inlärt beteende, ta reda på vilket du har först innan du gör något åt det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: